handdator

Visa fullständig version : Missljud Passat Alltrack B7 #LÖST



JonFri
2024-12-12, 21:16
Hej allesammans. Efter lite drygt 13000 problemfria mil upptäckte jag plötsligt ett missljud.


Kort och gott finns det en parallellt ljud av ren och skär dieseltraktor. Som om den är helt slutkörd. Lånade en gång en Ford Transit med 50k mil, och ljudet är snarlikt.


Ljudet hörs under gaspådrag vid låga varv samt vid tomgång. Vid normal acceleration upphör ljudet den senare halvan av växeln, för att sedan komma tillbaka direkt när nästa växel går i. Missljudet följer varvtalen.

Varvar jag vid tomgång hörs ljudet initialt och försvinner på returen, när varven sjunker.

Om jag varvar upp och håller jämna varv på tomgång, försvinner ljudet.


Jag noterar inga vibrationer (varken vid tomgång eller under körning), eller någon ökad förbrukning.


Passat B7 2.0 TDI 177
Fullservad på VW, och mellanbyten varje 800 mil sedan 3000 mil då jag köpte den.


Jag har googlat efter bästa förmåga, men inte hittat någon film som rimmar med mina bekymmer.


Är det någon som har en aning var jag bör kika närmare?

JonFri
2024-12-15, 21:14
Hej igen!


Under helgen lyckades jag, om än endast tillfälligt, provocera fram missljudet. Ljudet, som fortsatt hörs under samma förutsättningar som första inlägget, avgjordes plötsligt av kupéfläkten.


https://youtube.com/shorts/6qilVl_j99U?si=sKp4W8Z6EZw2qhRM


Spontant andades jag ut något och katastroftankarna om glappa vevstakar ebbade av lite.
Ljudet tycks komma från multiremmen, eller snarare delarna den driver; AC, servo, generator och spännare? Stämmer det eller finns det andra komponenter?
Kan jag starta bilen en kort stund utan multirem?


Tyvärr har jag varken före eller efter kunnat påverka ljudet på samma sätt.

AndySwede
2024-12-16, 18:57
Det blir ju en tydlig förändring i ljudet när ac-kompressorn startar, när du trycker på knappen. Det är väl ett dåligt lager, eller att magnetkopplingen rasslar i kompressorn.

JonFri
2025-02-26, 18:32
Efter att ha lokaliserat missljudet till magnetkopplingen till ACn, lämnade jag in den på VW. De förklarade att de alldeles oavsett var tvungen att börja med en felsökning. Ett par timmar senare ringde de upp och lät meddela att de hittat felet, nämligen den nyssnämnda magnetkopplingen.


Dessvärre säljer VW inte kopplingen som en lös del, varför de erbjöd mig att byta hela kompressorn för 17000kr.


Jag tackade nej och beställde samma dag nedan del.


https://www.ebay.com/itm/285158168236?mkcid=16&mkevt=1&mkrid=711-127632-2357-0&ssspo=EB2aU3UtQXa&sssrc=4429486&ssuid=98ttimWCRW2&var=&widget_ver=artemis&media=MORE


Jag följde stegen i denna film.


https://youtu.be/HasZ7cdYxZw?si=X2Pf_4dChHMYcJiA


Det fungerade utmärkt bortsett från att det, likt för det flesta av oss, satt en dieselvärmare som ställde till det. Det fördubblade nog arbetstiden, men att spara 16000 skattade kronor för två timmars arbete, var såklart väl värt.