handdator

Visa fullständig version : Elrelaterade problem på Golf 2006



Christian_G
2024-10-27, 15:43
Hej,


Jag har den senaste veckan, då det har blivit mer fukt i luften och en del regn,
fått en del besynnerliga elrelaterade fel med bilen och tänkte om forumet har
några teorier om vad som orsakar problemen?


Bilen låses upp med bilnyckelns öppna/stänga funktion och bilen startar utan några problem.
Men följande problem följer där efter.
• Blinkers fungerar ej (dock fugerar varningsblinkers).
• Helljus alt helljus blink fungerar ej.
• Vindrutetorkare fram och bak fungerar ej.
• Spolfunktion fram och bak fungerar ej.


Efter en stund, då motorn har gått varm, efter c:a 20 min börjar helt plötsligt
allt fungera som det ska. Nu senast(idag) under färd, då det börjat fungera igen
slutade listade funktioner att svara, men började fungera på nytt efter ett
par försök.


Har någon några teorier vad som kan orsaka problemen, är det något relä som spökar kanske?

Jag har en Golf 2006.

Edit 2024-10-29: Om Moderator upplever att jag gör fel, vänligen informera mig om det.
-
Jag avslutar denna tråd, då jag kommer att lämna bilen till verkstad efter besök hos bilprovningen på torsdag. Jag tackar alla som har postat råd och tips om vad orsaken till mina problem kan vara.
-
Och jag rikta ett stort ödmjukt tack till AndySwede som vänligt erbjöd sig och åtog sig att leta felkoder och andra möjliga felkällor i bilen. Jag tackar för kunskapen som AndySwede delade med sig av och nu har jag lite mer att presentera till verkstan som får hedersuppdraget att ta sig an arbetet med bilen. Ursprunget till att jag postade detta inlägg om problemen med blinkers, helljus, torkare och spolning, vet jag dock inget mer om i nuläget.

Sn00k
2024-10-27, 19:40
Alla funktioner du listat går via rattstyrdon/spakcentral, så den lär nog undersökas/bytas.

Christian_G
2024-10-27, 22:46
Tack för svar Sn00k. Kostnadsuppfattning på ett sådant arbete?

AndySwede
2024-10-28, 04:12
Hmm. #16. Den behöver kodas och G85 kalibreras vid byte. Alternativt #9 BMC som är lite ledsen. Har du kollat felkoder? Jag kan hjälpa dig med det annars.

Christian_G
2024-10-28, 08:40
Hej AndySwede och tack för ditt svar. Jag har inte kollat några felkoder, har inte haft möjlighet att undersöka det. Jag har haft bilen i c:a 4 år och det har varit återkommande att några av varningslamporna tänds och släcks lite oregelbundet. Jag ska till bilprovningen inom kort och hade tänkt boka in en tid på verkstad för att släcka lamporna, just nu lyser lamporna för airbag, belysning* och ratten. Airbag har jag släckt tidigare, då det inte har varit något fel, men att lampan ändå har lyst. Men kan det alltså räcka med att koda och kalibrera och inte behöva byta ut t ex spakcentralen?

* Ena lampan för skyltbelysningen är trasig.

AndySwede
2024-10-28, 12:09
Kommer inte ihåg hur det är på en 2006, om spakcentralen och rattstyrdonet sitter ihop. Hur som, behöver styrdonet bytas behöver det kodas om det är nytt. Köper du ett begagnat kan du ha tur att det är kodat så det passar din bil.

Du har inte testat batteriet och jordanslutningar? Förvånansvärt många lustiga elektronikfel har sin orsak där.

Christian_G
2024-10-28, 13:48
Jag var till VW idag och beskrev mitt problem, där blev svaret mer formellt. Kostnad för felsökning 1 980:- och sedan tillkommer kostnader för material och arbete om jag väljer att gå vidare. I nuläget är det uteslutet.

Jag kollade också batteriet, som jag bytte för ett år sedan. Det såg bra ut under kåpan, kablar och pooler såg fräscha ut, med batteripasta som satt vid respektive pool, ingenting hade ärgat.

candyweiss
2024-10-28, 17:43
Tyvärr kan man inte kontrollera ett batteri genom att titta på det. Ett batteri kan "gå sönder" på mycket mindre än ett år.

Christian_G
2024-10-29, 22:30
Tack för input candyweiss, jag tar med detta i min felsökning och ber verkstan som jag lämnar bilen till kontrollera batteriet.

Christian_G
2024-11-06, 16:56
Jag behöver väcka liv i fråga igen. Är det någon som känner till en pålitlig verkstad i Stockholmsregionen som är bra och helst inte för dyr på att utföra arbeten som är kopplat till el/data? Jag har fått en del bud, både högt och lågt. Vad som måste åtgärdas är främst och jag lägger in text från felsökningslog:
-
• Steering Angle Sensor (G85) (byte)
• Side Airbag Igniter; Driver Side (N199) 001 - Upper Limit Exceeded - Intermittent - MIL ON (byte, eller släcka lampa om tillräckligt?)

Bilen har nyligen passerat 15 000 mil och är i övrigt fräsch, utan några synliga rostangrepp, varför jag gärna vill låta bilen få rulla ett tag till.

Christian_G
2024-12-06, 09:57
En uppdatering på mitt ärende, som dessvärre lever vidare, utan att ha blivit löst. Jag har haft bilen till verkstad som har bytt styrvinkel sensor (Steering Angle Sensor (G85)), där en ny införskaffades för att säkerställa att problemet inte skulle dyka upp igen med en som hade köpts ifrån Bildelsbasen.


Lampan för ratt lyser och släcks om vartannat och tyvärr har problemen som jag hade innan bytet av styrvinklesensorn återkommit och som är följande.


• Blinkers och helljus/helljusblink fungerar ej.
• Vindrutetorkare fram och bak, samt spolning fungerar ej.
• OM ovanstående inte fungerar när jag vrider av tändningen och
tar ur nyckeln ur tändningslåset kan halvljuset fortfarande vara påslaget.


Felet kan vara redan vid start av bilen, men också uppstå efter en kortare stunds körning.


En temporär lösning på problemet är att föra spak för blinkers upp och ned (höger/vänster)
ett flertal gånger och då brukar funktionen på samtliga punkter återkomma, motorn är alltså
påslagen. Men också återkomma efter en stund igen.


Givetvis är detta en ohållbar situation, verkstan som jag hade bilen hos har kört felsökning
och utfört det arbete som felsökning påkallade.


Jag vore oerhört tacksam för tips och funderingar på vad som orsakar de problem som jag har
beskrivit, i övrigt fungerar bilen utan några problem.



Lampa för airbag är släckt och åtgärdad, där det kontakterna som löper under
framsätena behövde putsas/slipas till. Problemet löst m a o.

vfr
2024-12-06, 11:15
Bra att airbag-problemet är löst iaf. Du får kämpa vidare med det andra. :cool:

Christian_G
2024-12-06, 11:19
Ja, jag står som bekant mitt i det. :( Har du några tankar om orsaken till, problemet?

vfr
2024-12-06, 15:51
Nej, inte direkt. Andy är betydligt mer påläst i dom bitarna än vad jag är...

Christian_G
2024-12-06, 16:41
Ja Andy är riktigt duktig, hjälpsam och tillmötesgående. Jag har två loggar från en felsökning som vi genomförde för c:a en månad sedan. Förutom styrvinkelsensorn och Airbag (som nu är löst) Finns denna fellog, någon som kan berätta vad det handlar om? Kan det finnas någon koppling till de problem som kvarstår?
-
Address 08: Auto HVAC Labels: 1K0-820-047.lbl
Part No: 1K0 820 047 DQ
Component: Climatic PQ35 090 0505
Shop #: WSC 00000 000 00000
VCID: 76A03FAC01E6142669-8022


1 Fault Found:
00229 - Refrigerant Pressure
002 - Lower Limit Exceeded


-------------------------------------------------------------------------------
Address 09: Cent. Elect. Labels:. 3C0-937-049-23-M.lbl
Part No SW: 3C0 937 049 D HW: 3C0 937 049 D
Component: Bordnetz-SG H37 1002
Revision: 00H37000 Serial number: 00000004018144
Coding: 088F8F2700041500001400001400000000097B075C
Shop #: WSC 00000 785 00200
VCID: 2A18DBDC85DE00C63D-807E


Subsystem 1 - Part No: 1K1 955 119 C Labels: 1KX-955-119.CLB
Component: Wischer VW350 013 0402
Coding: 00063445
Shop #: WSC 00000


3 Faults Found:
02394 - Parking Light Left Front (M1)
012 - Electrical Fault in Circuit
Freeze Frame:
Fault Status: 01101100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 79
Mileage: 146767 km
Time Indication: 0


Freeze Frame:
ON
Voltage: 12.00 V
ON
ON
OFF
OFF
OFF


02395 - Parking Light Front Right (M3)
012 - Electrical Fault in Circuit
Freeze Frame:
Fault Status: 01101100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 1
Reset counter: 79
Mileage: 146767 km
Time Indication: 0


Freeze Frame:
ON
Voltage: 12.00 V
ON
ON
OFF
OFF
OFF


00466 - Control Module for Steering Column Electronics (J527)
004 - No Signal/Communication - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100100
Fault Priority: 2
Fault Frequency: 123
Reset counter: 119
Mileage: 150678 km
Time Indication: 0


Freeze Frame:
OFF
Voltage: 12.60 V
OFF
OFF
OFF
OFF
OFF

Mex165
2024-12-06, 18:15
Har en 3C0937049L som du kan låna och testa med?
Fungerar inte den, är det nog kabelbrott...

Christian_G
2024-12-07, 00:29
För en oteknisk novis, tack för omtanken, men hur menar du med kabelbrott.. och vart i kedjan?

Sn00k
2024-12-07, 09:45
Återigen, rattstyrdon/spakcentral(inte bara styrvinkelgivaren..) är det bytt och inkodat?

Mex165
2024-12-07, 12:33
https://img.finndel.no/708/l238125a.jpg?t=full

https://img.finndel.no/x59/l98317a.jpg?t=full

Christian_G
2024-12-07, 12:48
Tror inte det, men få undersöka med verkstan. Tack för tipset.

- - - Uppdaterad - - -

Tack för omtanken, jag ska till verkstan som bytte styrvinkel sensorn och hör med dom först.

Christian_G
2024-12-07, 12:53
Tack för tipset. Jag får höra med verkstan vad som ingick i arbetet.

AndySwede
2024-12-08, 15:58
Jag är inne på samma spår som Mex för fortsatt felsökning. Drygt men här behöver man nog prova sig fram, eller hitta en verkstad/mekaniker som har gedigen erfarenhet av VAG bilar. Nu tänker jag inte på den där verkstaden med stora glasade fasader....

Sn00k
2024-12-08, 16:15
Varför inte bara prova byta ut delen, som är en känd felkälla på dessa bilar, och som all felsökning, symtom och felkoder pekar på?
Det går då 20st sånna på varje centralt elstyrdon som byts ut, så då börjar man väl i rätt ände?

Verkar vara mycke hattefnatt-verkstäder där i huvudstadsregionen, detta är 20 minuters vardagsjobb, inkl felsökning, på en verkstad i övriga landet.

Christian_G
2024-12-25, 12:07
Jag har missat de två senaste svaren från Andy och SnOOk och tack för er input.
-
Detta ärende lever tyvärr vidaremed problemen olösta. Jag har haft bilen till verkstad i tvåomgångar.
• Vidförsta tillfället byttes Styrvinkel sensorn ut, efter resultat frånfelsökning där error/fault pekade på den. Felet kvarstod, varningslampan med den gula ratten fortsatte att lysa och problemen med blinkers, helljus, torkare och spolning kvarstod.


• Nästasteg i att lösa problemet var att byta ut Styrdon/Spakcentral,vilket genomfördes. Ny felsökning som visade på inga errors/faults och varningslampan med den gula raten var släckt och därmed problemet löst... – tjii fick jag!


Knapptett dygn senare lyser varningslampan igen och vid körning dagen efter det återkommer problemen med blinkers, helljus, torkare och spoling som inte fungerar(emellanåt). Oerhört irriterande och frustrerande, som säkert alla förstår. Min undran som lekman, vad skulle nästa steg i kedjan vara? Styrvinkel sensor och spakcentral/styrdon är alltså utbytta. Jag ligger i nuläget på verkstadskostnader på c:a 8,000– 10,000 kr.

Jag har en tid hos verkstaden om ett par dagar där varningslampan skulle släckas och givetvis undersökas varför den lyser. Men jag börjar undra om det arbete som har genomförts hittills har varit helt i onödan, när felet egentligen finns någon annanstans…? Jag hade även en varningslampa för airbag som lyste och där räckte det med att ta bort lite korrision på kontakterna på sladden som löper underförarstolen för att släcka den varningslampan.

"Hattefnatt-verkstäder", ja det börjar kännas så, dessvärre. Vilken del är det som du syftar på Sn00k som är en känd felkälla och tar 20 min att byta?

Mex165
2024-12-26, 22:40
Kan hjälpa dig med detta om du kan ta dig till Hässelby.. Tog inte med bcm/cecm då du aldrig svarade.
Det som "skulle" bytas, var det jag la upp bilderna på...

Christian_G
2024-12-27, 23:18
Tack Mex165 för omtanken. Jag bor inte långt ifrån Hässelby, håller till i Alvik. :-) Jag var idag till verkstan som har utfört arbetet. Enligt verkstan verkar det vara generatorn som inte laddar batteriet tillräckligt bra. Bytte till nytt Varta-batteri i september 2023. Den Spakcentral/Styrdon som verkstan bytte ut verkar ha "brunnit" enligt verkstan och måste bytas ut igen(verkstan står för kostnaderna)...Bilderna som du har lagt upp ser ut som de som har plockats ur bilen. Jag borde givetvis ha tagit en bild på dom, för att jämföra med dina bilder. Nästa steg ser ut att dels byta styrdonet(igen) och sedan generatorn, eller hlst tvärt om för att inte få fortsatta problem. Batteriet har laddats ur ett par gånger den senaste månaden. Problemet med denna soppa är att det redan har kostat för mycket pengar på en redan ansträngd ekonomi. Att byta generatorn antar jag går loss på c:a 4000-5000 kr...?

Slutligen borde jag nog ha valt en annan lösning på vart jag skulle vänt mig. Tyckte från början att VW i Ulvsunda, som ligger nära var på tok för dyra och heller vill sälja en ny VW till mig och hörde mig för till verkstäder i närheten, men det var flera som inte var intresserade, eller kunde utföra arbetet. Och jag ska i ärlighetens namn samtidigt säga att jag har väldigt dålig koll på bra VAG-verkstäder. Men får jag återkomma med ditt erbjudande är jag tacksam.

/Christian

Christian_G
2025-02-18, 10:02
Hej, en liten uppdatering i ett ärende som börjar likna något som kan beskrivas som en "Never ending story"...Jag måste återigen väcka liv i min fråga igen då problemet är ingalunda löst. Jag får samtidigt be om ursäkt ifall någon tycker att jag drar ut texten för mycket. Men jag vill beskriva vad som sker så tydligt som möjligt.


Mina problem var alltså följande:
• Blinkers fungerar ej (dock fugerar varningsblinkers).
• Helljus alt helljus blink fungerar ej.
• Vindrutetorkare fram och bak fungerar ej.
• Spolfunktion fram och bak fungerar ej.
• Samt att jag lägger nu även till att tutan/signalhorn inte fungerar.
• Samt(lägger även till detta). OM problemen ovan är då jag stänger av motorn
lyser positionsljuset. Därför brukar jag kolla att blinkers funkar innan jag stänger av motorn
för att säkerställa att ljuset inte står påslaget.


Vad jag har låtit göra hittills är följande.
• Först byttes styrvinkelsensor/styrdon, problemet borta under ett dygn för att sedan återkomma igen.


Verkstad påpekade att batteriet inte fick tillräckligt med laddning och som kunde var en delorsak till mina problem, varför jag bytte generator(renoverad). Den utbytta generatorn ger batteriet full laddning.


• Byte av spakcentral.
Varningslampa för ratt slocknad under en knapp vecka, men börjar sedan lysa ett tag, men slocknar efter en stund. Tidigare problem med blinkers, torkare ännu så länge inte tillbaka.


För c:a 2-3 veckor sedan har mina problem återkommit. De finns där då jag startar bilen med kall motor, efter några minuters tomgångskörning fungerar det dock som det ska igen. Det händer ibland att de återkommer under körning då motorn är varm.
Jag får lägga till att det gäller även värmen inne i kupén, ifall det kan ha någon inverkan? Jag är osäker på om problemen enbart uppstår då det råder fuktig väderlek ute, men det har varit en känsla att så kunde vara.


MEN iaf, mina tankar om var problemet sitter kvarstår. Verkstad har alltså varit inne i ratten och bytt två enheter, utan att mina problem har lösts fullt ut. Frågan som jag ställer mig är vad som sitter under styrdon och spakcentral? Måste felsökning
och åtgärd gå djupare under dessa? Och var det ens något fel på styrdon och spakcentral från början, kan man ju fråga sig.
Jag börjar känna mig less på att verkstad famlar lite i blindo, släcker varningslampan och betraktar sedan, sim-salabim som att problemet är fixat, men det är ju inte det.

• En fråga till Mex165, vad hade du i åtanke om vad du kund hjälpa mig med? De bilder som du lade upp tidigare i tråden är de som verkstad har bytt. "Sn00k" och Andy Swede var också inne på det, men jag tolkar det som att det gällde. Jag kan som sagt ta mig till Hässelby, bor i Alvik.

Edit, när jag skulle använda bilen nu i em var batteriet utdraget. När jag använde bilen under gårdagen uppmärksammade jag inte att positionsljuset stod på (i dagsljus), varför batteriet
var slut och bilen inte gick att starta. Får köra en laddning över natten, då det är städdag i morgon där bilen står just nu.

Förekomsten av mina problem känns för mig som lekman som det är något helt annat som spökar. Frågan är vad...? Börjar bli tröttsamt att vara på sin vakt och hoppas att batteriet inte ska vara slut.

Mex165
2025-02-21, 09:37
Nu ska jag inte tillbaka till Stockholm förrän till sommaren..
Styrs inte allt detta via BCM?
Kolla elschema, så hittar du nog en gemensam felorsak..

Christian_G
2025-02-21, 11:31
Det låter ju som en hållbar väg att utreda vidare. Har kollat några You Tube klipp och detta är inget som jag kan genomföra på egen hand. Jag ska se hur jag tar detta vidare. Kollade priserna på BCM och det vill jag helst undvika en kostnad på.

Mex165
2025-02-21, 12:05
Har en 3C0937049L som du kan låna och testa med?
Fungerar inte den, är det nog kabelbrott...

Den här hade nog funkat som test, men men..

Är det 3C0 937 049 D du har så kostar dom inte många kronor här:

https://laga.se/visa-produkter?articleno=3c0%20937%20049%20d&svehicle=1&sort=priceasc

Christian_G
2025-02-21, 12:12
Jag får undersöka vilken det ska vara, provade att söka på bildelsbasen, men får söka vidare. Stort tack för input!

AndySwede
2025-02-21, 17:02
Artikelnumret på din BCM ska stå i den autoscan jag skickade till dig. Hittar du inte rätt - skicka PM med regnummer så ska jag titta i mina logfiler. Sedan finns det olika revisioner, så har du en t. ex D kan även en senare E, F, G eller liknande fungera så länge den tillhör samma generation av din Golf. Med lite tur går den att byta rakt av då den redan är kodad som begagnad från bilen den satt i, men om bilen den kommer ifrån har annan utrustning än din kan den behöva kodas om för att fungera korrekt med din bil.

Mex165
2025-02-21, 19:51
Kan alltid kolla kontakterna till cecm/bcm..
Sitter några relä på den också, så kolla på den du köper, att den har likt antal..
Relä hållaren kan tas bort från bcm..

Sn00k
2025-02-21, 20:29
Förstår att det inte är nästgårds, men sånna här "omöjliga" problem är ju roliga att lösa åt folk, speciellt när dom kastat dyra pengar på problemet och märkesverkstäderna står handfallna, hör av dig om du har vägarna förbi dalarna, eller helt enkelt tröttnar på problemet och vill ha det löst =)

Christian_G
2025-04-27, 13:29
En liten uppdatering/fortsättning på min tråd: Problemen kvarstår, men verkar komma närmare sin lösning. Jag har alltså bytt styrvinkelsensor och SPAK-central, där mina problem försvann temporärt, men sedan återkom igen. Nu verkar jag ändå ha funnit källan till alla problem och det är en styrenhet som sitter under ratten och som glappar. Slår/knackar man lite lätt mot undersidan av kåpan då problemen uppstår brukar de försvinna. Givetvis ohållbart att köra om kring med detta och rent vansinne. Verkstan som har genomfört tidigare nämnda arbeten har erbjudit sig att byta styrenheten mot en totalkostnad på runt 2,000-3,000 kr. Jag får se vad som sker härnäst. Tydligen går det inte att dra fast styrenheten med typ buntband att den sitter mer tight. Men som sagt, en segdragen historia som har kostat en del onödiga pengar känns det som. To be continued...

Sn00k
2025-04-29, 10:59
Flera sidor text och svar å grejjer.. massor av folk engagerade och vill hjälpa dig.. och vi är tillbaka på ruta 1, VARFÖR BYTER DU/VERKSTAN INTE BARA RATTSTYRDONET??

Precis ALLT indikerar ju att det är det som är felet, alla råd här i tråden, alla felkoder, alla felsökningar, ALLT.
Återigen, det är ett jättekänt och vanligt fel på dessa bilar, BYT, du slösar människors/verkstäders tid.