handdator

Visa fullständig version : VW PASSAT 2.0 TDI 2012 hugger i fuktigt väder

Dala
2024-10-10, 20:31
Hej, Jag har en passat 2.0 TDI 2012:a har gott som en klocka sedan 2012, full servad på VW verkstad.
Men nu har den börjat att hugga(precis som den motorbromsar för en sekund) till då och då under färden.
Det kan vara 1 till flera minuter i mellan huggen, men bara i fuktigt väder.
Men efter huggen går den som vanligt, förutom att live förbrukningen går upp en till två liter/100 km för en sekund sedan tillbaka till normalt.

Finns det typ pumpar som suger in fukt eller EGR ??

HJÄLP

MVH
Dala

AndySwede
2024-10-10, 21:07
Har du några felkoder?

Dala
2024-10-10, 21:19
Nej, det är det som är det lustiga i kråksången.

//Dala

Sn00k
2024-10-11, 10:26
Känt konstruktionsfel på ECUn, den tar in vatten, sitter i baljan nedanför rutan, troligen väldigt ergad och i behov av rengöring/omtätning innan den lägger av helt.
Behöver nog även rensa rent avrinnings-hålen från baljan ut i skärmarna, ifrån löv/jord.

Dala
2024-10-12, 08:55
Okej, tack för tipset. Sanningen är den att jag bytte ECUn i våras, visserligen mot en bättre begagnad som STYRDON.SE lade in mina koder åt mig. Så det är troligt att den inte var helt tät då. Dom tätade om locket under till, och det syns(jäst ut massa där).
Sitter ju en en svart plastknopp på ovan sidan i bakkant, är det en membranventil? det kan ju vara så att det ej är tätt runtikring den i godset i ECU!?
Har du andra tätnings tips?

Tack för tipset.

//Dala

Dala
2024-10-13, 10:40
Tätade om och runt och överallt med TEC7, hade ECUn inne i två dagar.
Test körde idag, bra att det regnade idag då jag fick kvitto direkt!
TYVÄRR, så ingen förbättring av mitt problem. Kan det vara Luftmassemätaren tro?

Öppen för förslag.

//Dala

Sn00k
2024-10-13, 11:07
just när fukt är involverat så är det väldigt ofta ecun.. men..

Kan vara en dålig spridare, som läcker igenom och gör att du tappar bränsletrycket tillfälligt, då blir det ett 'hugg', har du möjlighet att logga bränsletryck/railtryck är/bör-värden?

Dala
2024-10-13, 11:28
Då borde jag få det i vilken väderlek/luftfuktighet som helst? Eller?
Bilen går klockrent i torrt väglag.

//Dala

Sn00k
2024-10-13, 12:34
LMM/MAF brukar inte ge beteendet du beskriver när den felar.

Det är bortfall av bränsle som ger det, antingen för att signalen till spridaren faller bort, eller pga att trycket är för lågt/högt så den klipper för att rädda motorn.
Railtryck kan därför vara bra att veta, vad som händer just när den hugger, speciellt när du skriver att beräknade förbrukningen ändrar sig, sen hur fuktig väderlek skulle påverka det, det vetefän..
Iom att ecuerna är väldigt kända för problem med just fukt/vatten och 99% av alla fuktrelaterade problem med bilarna ifråga beror på just ecun, så hamnar man nog ändå där, speciellt om den varit öppnad, och ännu mer om nån tätat den med nån form av silikon, då denna avger ättikssyra vid härdning, som både korroderar och leder ström.. samt har ytterst svårt att härda om boxen tätats helt och kontakt med syre uteblir.

EGR kan ju också spöka, men inte såpass att den klipper en motor helt under drift på dessa, och inte fuktrelaterat det heller.