Visa fullständig version : Golf 2017 glykol försvinner
Hejsan. Börjar bli smått desperat. Provtryckt den och den tappar tryck men det hittas inget läckage.
Känns som om det är ett övertryck i den och att det rinner ut ur expansionskärlet.
Enda stället jag sett att det vart blött på är kring det. Har bytt kärlet och locket, satt riktig slangklämma på returslangen.
vart inne på 2 verkstäder och dom hittar inget läckage i motorutrymmet. inge kladd i oljan heller.
Någon som har någon aning om något. Vill ju inte bara byta topplockspackningen för 10 papp innan jag vet att det är det felet.
Golf 7 säger inte så mycket...motor osv se nedan.
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik
Sorry var lite stressad bara
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI är det.
Volkswagen Golf Variant 1.0 TSI gått 8000 mil
Enda stället jag sett spill är vid expansionskärlet.
Dom har kollat igenom hela bilen 2 ggr nu. Tom tagit bort plåten under. Inget som visar på läckage där.
Åkte mellan strängnäs och Enköping utan problem. Men så fort jag kom ut på e18 så larma den om låg nivå. Körde av e18 och fyllde på och körde hela vägen till Livgardet utan problem. Samma visa på hemvägen 1 vecka senare. Ut på e18 då larma det. Fyllde på och klara mig hela vägen hem (ca 7 mil)
Kollade tändstiften idag när den var inlämnad och oljan. Inge vatten liksom.
Eldade tom på oljestickan i dag för att kolla om det "sprakade" men icke sa nicke.
Kan det vara något med termostaten?
I mitt huvud känns det som ett övertryck som tvingar ur kylarvätskan av nån anledning.
Jag kan typ inget om bilar bör tilläggas
Det är jobbigt att se var det läcker när man kör bilen, men med en kylartrycksprovarsats liknande denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/motorverktyg/kylarverktyg/kylartrycksprovarsats-2000020967
... kan man bygga upp ett tryck i kylsystemet utan att behöva köra motorn varm och sedan se var det droppar.
Om du har provtryckt och konstaterat att den tappar tryck men ändå inte hittar något läckage är det nog bara att fortsätta leta. Blir det blött någonstans? Pyser det någonstans? En tryckprovarsats kan vara billigare än ett verkstadsbesök om du vill försöka själv, annars är det nog bara att fortsätta leta efter nya verkstäder till du hittar en tillräckligt klurig mek som löser uppgiften. Det är åtminstone positivt att det konstaterats att det inte är vatten i oljan.
m v h Henrik
Ingen synlig läcka. Kolla inne i bilen vid värmeelementet? Brukar ju avge en speciell doft inne i bilen.
Blir blött vid expansionskärlet endast. Ingen annanstans
- - - Uppdaterad - - -
Dom kollade insidan på bilen. Och torpedväggen. Doftar inte konstigt i bilen. Är helt 100 på att det försvinner ut ur expansionskärlet. Frågan är varför varför varför.
Om du virar papper kring alla slangar vid expansions-kärlet och om möjligt även virar papper kring expansionskärlet, kan du då se något papper bli blött om du trycksätter kärlet?
Du har ju redan bytt kärl och lock, så då misstänker man ju någon släng vid expansionskärlet. Men man kan ju aldrig vara 100% säker på att en ny del är helare än delen den skall ersätta.
m v h Henrik
Termostat kanske kan vara problemet.... Sitter ihop med pumpen på gaveln mot växellådan på EA211 motorerna.
Om det är fel på termostaten borde väl bilen visat hög temperatur.
Item no 6 på bilden ser ut att vara termostaten. Man kanske köper hela enheten i ett stycke (pump/termostat ihop), jag vet inte, men den har ju ett eget item no.
14631
Fick tag på säljaren till bilen. Dom hade bytt turbo på den för ca 2.5 år sen. Men han visste inte varför (därför jag ringde till honom)
Pratade med en kompis som funderade på om det läckte in i turbon och att det förbrändes där och det är därför man inte ser några spår av det.
Finns det något lätt sätt att kontrollera det själv?