handdator

Visa fullständig version : Golf generation 8

Sidor : 1 2 3 4 5 6 [7]

Nyqan72
2022-04-04, 14:51
Är det bilar som har brunnit? För då vill man ju inte ha gummi biten där:(

Henkan
2022-04-04, 20:42
Va dom sa till mig var att de fans fall där den lossnat och sen smällt/brunnit.

Kände på min men tyckte den satt som berget...

mangewide
2022-04-05, 08:08
Du får en i kolfiber istället :D

Ja det ska man självklart ha :)

- - - Uppdaterad - - -

Va dom sa till mig var att de fans fall där den lossnat och sen smällt/brunnit.

Kände på min men tyckte den satt som berget...

Min sitter oxå jäkla bra, men sett bilar i Usa. Där det bara ligger på av tyngdkraften ;)

poboq
2022-04-12, 12:19
Liten uppdatering av infotainment idag…Och så skulle VW tydligen bröta bort kåpan i motorn som åtgärd mot brand. Återstår att se om det blir någon ersättare…

mangewide
2022-04-12, 12:53
Ja tyvärr verkar ju inte finnas nån ny lösning, få verkligen hoppas att de tar fram nått snabbt. Galet att inte den äldre modellen funkar 100% längre ;)

poboq
2022-04-12, 18:43
Hmmm, ja fan vad det ser ut nu….Tur att man oftast har locket stängt iaf….Känns sisådär premium får jag säga…

mangewide
2022-04-13, 06:32
Problemet av att köra utan, att motorn bli ju rätt skitig..och utan har haft locket. Så blir det inte helt lätt att tvätta motorn, man vill ju inte köra högtrycken rakt ner bland spridare och skit...
Galet att de inte hittat en lösning , mer än att man ska ta bort

13480

henca
2022-04-13, 07:25
Är det bara jag som tycker att det här fenomenet med kåpa över motorn som finns på nästan alla moderna bilar är någonting ganska onödigt? Det blir ju ungefär så att först får man öppna motorhuven och sen får man öppna en huv till för att komma åt motorn. Å andra sidan finns det bilar som är ännu värre, det enda man ser när man öppnar huven är några lock för att fylla på diverse vätskor, om man skall se motorn måste man plocka fram diverse verktyg.

m v h Henrik

mangewide
2022-04-13, 08:37
Nja skyddar bra mot smuts, och tar en 5sek att rycka bort. Utan den så blir det kaos skitigt därunder. Se bara , hur kul att det att spruta avfettning och tvätta ovanpå motorn?!. Kan bli jäkla dyrt..

När man haft kåpan på nu under vintern, så räcker det att ta av den och torka lite där under. Men resten att motorrummet ser ut som skit!

På R har man öppnad upp från hjulhusen in i motorutrymmet , för att släppa på trycket i hjulhuset och ge mer prestanda. Som en jäkla moderna sportbil! ;)

Men nu sprutar det ju upp skit från hjulhusen rakt in i motorutrymmet!. Inte alls kul för en pedant som mig ;)

Hur tvättar man det här kaoset säkert?! ;)

13481

candyweiss
2022-04-13, 12:27
Det borde väl verkstaden eller säljaren kunna svara på?

mangewide
2022-04-13, 14:16
Tvätta inte är rekommendationen ;), är ju mkt som kan gå snett.. Bara hoppas det kommer fram en ny kåpa snabbt, och man han sätta denna med buntband så länge! ;)

Peter-C
2022-04-15, 09:29
Nja skyddar bra mot smuts, och tar en 5sek att rycka bort. Utan den så blir det kaos skitigt därunder. Se bara , hur kul att det att spruta avfettning och tvätta ovanpå motorn?!. Kan bli jäkla dyrt..

När man haft kåpan på nu under vintern, så räcker det att ta av den och torka lite där under. Men resten att motorrummet ser ut som skit!

På R har man öppnad upp från hjulhusen in i motorutrymmet , för att släppa på trycket i hjulhuset och ge mer prestanda. Som en jäkla moderna sportbil! ;)

Men nu sprutar det ju upp skit från hjulhusen rakt in i motorutrymmet!. Inte alls kul för en pedant som mig ;)

En skillnad jämfört med mk7 EA888 motorkåpa är att mk8:ans är mer omslutande mot front och torpedvägg där turbon sitter. Bieffekten kan blivit mindre ventilation under kåpa samt stigande temperatur vilket orsakar eventuell risk för överhettning gissar jag.. Därför vill man för säkerhets skull ta bort den helt tills ny lösning är tillgänglig. På mk7 finns ljudisolering med på undersidan av kåpan vilket dämpar en del.

Lösning?...Ny kåpa med tiden eller att man skär ner den befintliga kanske så att temperaturen kan hållas på rätt nivå.

Tvättråd ger jag mig inte in på :). Magnus är ju tvättexperten på forumet ;).

Peter-C
2022-04-15, 12:21
PS -Tvätta motor utan kåpa. Alla kontaktdon är ju av vattentät typ (på mk7 i alla fall) men själv blaskar jag inte på utan kåpa. Senast denna månad vid tändstiftsbyte på Cupran blev det tryckluft + penselborstning å lätt avtorkning m fuktig trasa. Duger bra.

Peter-C
2022-04-15, 17:40
Hittat på nätet.

Skälet till att motorkåpan blir överhettad är att den lossnar och lägger sig på varmare delar. Gäller alla VAG bilar med tidigare nämnd motor.
Förvisso fr USA:

13485

Nyqan72
2022-04-28, 12:54
Fick papper hem nu om motorkåpan/gummi så får vi se vad de gör åt saken. jag har tagit väck min nu. Ser ju lite rörigt ut men man får väll hålla stängt som man slipper se det.

poboq
2022-07-10, 11:12
Fick papper hem nu om motorkåpan/gummi så får vi se vad de gör åt saken. jag har tagit väck min nu. Ser ju lite rörigt ut men man får väll hålla stängt som man slipper se det.
Har någon hört något om en ny lösning på motorkåpproblemet? En bättre variant på g?. Finns här någon med en vanlig CS, ej ED45 som uppgraderat sitt avgas? Hade ju varit trevligt med ett Akrapovic onekligen. Eller vilket kan rekommenderas. Akra är ju inte svinbilligt precis…

pudas
2022-07-10, 11:20
Kunde inte en uppsnyggning av motorinstallationen i kommande modeller vara ett alternativ?
VW lyckas ju år efter år skapa skat-bon värre och värre för varje år!
Jämför man våra bilar av samma tidsgeneration Mini Cooper S 08a ingen kåpa, Mercedes CLK ingen kåpa, Golf 5 TSI kåpa som döljer värsta skat boet!

mangewide
2022-07-11, 07:09
Har någon hört något om en ny lösning på motorkåpproblemet? En bättre variant på g?. Finns här någon med en vanlig CS, ej ED45 som uppgraderat sitt avgas? Hade ju varit trevligt med ett Akrapovic onekligen. Eller vilket kan rekommenderas. Akra är ju inte svinbilligt precis…

Nix, verkar inte var klart än...Är ju ett antal 1000 de ska tillverka oxå. :D..

Ett Akra halvsystem, låter inte mkt bättre än ditt original tyvärr.... Svårt att kunna trolla när det sitter ett OPF filter och dubbla kattar..
Däremot är det lite lustigt att det är dubbla dämpare på CS... Sitter ju bara en slutdämpare på Ren...

Så billigaste är väll att plocka bort mellandämpare som alla gör på Mk7orna ;

mangewide
2022-07-11, 07:13
Kunde inte en uppsnyggning av motorinstallationen i kommande modeller vara ett alternativ?
VW lyckas ju år efter år skapa skat-bon värre och värre för varje år!
Jämför man våra bilar av samma tidsgeneration Mini Cooper S 08a ingen kåpa, Mercedes CLK ingen kåpa, Golf 5 TSI kåpa som döljer värsta skat boet!

Haha kan hålla med att det är VM i kaos.
Men jag förlåter VW alla dagar i veckan. Nya 888 ev4 är en jäkla masterpiece... Att den är snabb är ju inget man kan missa. Jag kör ifrån Cupra 300 4wd med Revo Steg 1... kvartmilen på 12,4...
Sen åker jag till landet i hyffsat snabb fart, alltså moms på skyltarna...sist 0,65 l/km.....Är lätt 1 deciliter mindre än vad min GTI mk7.5 drog..

Peter-C
2022-07-11, 18:58
"uppsnyggning", "kaos" :confused:? Håller inte med er som säger att det är rörigt under motorkåpan, tex tändspolar behöver strömsignal......;)

Varje kabel /slang /komponent har en relevant funktion att fylla. Om man tycker det ser rörigt ut så kan lösningen vara att bunta ihop slangar /kablar i större stammar men då blir de längre och tyngre. Motorkåpan har även en funktion att skydda dessa komponenter för primär nedsmutsning/vätskeskydd. Bra lösning om den nu sitter där vilket den inte gör på EA888 av senaste version pga problem. Kan ju däremot inte vara en jätte komplicerat tekniskt problem att lösa för VAG group kan man (jag) tycka.

mangewide
2022-07-12, 06:38
Är inte detta lite rörigt?!, man ser ju knappt blocket :). Men absolut det har en funktion!. Men man måste nog ha en kåpa över detta, är ju en hel del öppna kontakter mm somman inte vill spruta vatten rakt ner i :)

Så hoppas verkligen de tar fram en ny kåpa snart. För jag vill inte göra en motortvätt ner i detta ormbo :)

13584

13585

candyweiss
2022-07-12, 09:11
Behöver ni verkligen göra motortvättar? Min Tiguan behöver inte det, den blir bara lite "dammig" i motorutrymmet.
När jag tvättar bilen så någon enstaka gång gör jag en snabb dusch i motorrummet med högtrycken, sen blåser jag av med en liten blåsare (typ lövblås) och avslutar med en microfiberhandduk. Nu har jag ju iofs en motorkåpa så det är döenkelt :D

mangewide
2022-07-12, 09:48
Ja du kör en vinter på slaskiga vägar, och på nya Mk8 så är "luft tryck" öppningar från hjulhusen upp i motorutrymmet för att ge bättre väghållning.. Vilket gör att mkt skit sprutar rakt från hjulhusen in i motorutrymmet..

Så JA det behövs tvättas ;), och testa att torka med mikrofiber och vatten ovan ;). Är ju en 10000 miljon skrymslen ;)

candyweiss
2022-07-12, 10:21
Aha, då förstår jag problemet :D

mangewide
2022-07-12, 11:22
Här är lösningen!, men kostar bara 20 000 ;)...typ 6000 bara för motorkåpan..

13589

https://www.regalautosport.com/shop/Eventuri-Carbon-Fibre-Engine-Cover-for-MK8-Golf-R.html

candyweiss
2022-07-12, 12:13
Är det kolfiber som jag skämtade om tidigare att man skulle få av VW?
Ändra: Man kan ju egentligen undra hur smart det är att stänga inne värmen med en stor hatt?

mangewide
2022-07-13, 06:52
Haha, nja kolfiber kommer aldrig från VW :/ .. Nej är väll aldrig så smart, men så ju 99% av bilarna utrustade idag. Men en stor plastkåpa över hela motorn :)..

Men man får upp tempen fort!, i min Mk8 så har jag 50gr på vattnet efter nån minut nu på sommaren...Tog betydligt längre i min Mk7.5..

RohanJ
2022-07-14, 14:16
Hejsan alla!

Jag har beställt en Golf GTi Clubsport Edition 45, som kommer att levereras den 1 oktober.

Denna bil har de Akrapovic avgassystem som är gjorda i titan. Dessa ingår i Edition 45 paketet.

Titidgare så hade jag en Golf GTi MK 7,5 (245 hk) som jag hade köpt en straight pipe till. Den ligger alltså hos mig just nu och samlar damm. Min fråga är ifall det är möjligt att sätta denna stright pipe på min nya Golf som kommer i oktober?

Hade uppskattat om någon kunnig i detta hade kunnat ge mig ett svar.

Tack på förhand!

Peter-C
2022-07-14, 21:44
...Titidgare så hade jag en Golf GTi MK 7,5 (245 hk) som jag hade köpt en straight pipe till. Den ligger alltså hos mig just nu och samlar damm....

Förmodar att det är 1:a ljuddämparen du avser, "resonatorn".

Tittar man på Progressive parts sida så ser mk8 pipen lik ut mk7 varianten. Eftersom du redan har en till mk7 så får du prova och se om den passar. Borde vara ganska enkelt att jämföra genom att mäta diametern på röret in/utgång m skjutmått samt hålla röret under resonatorn för att bedöma längden med bilen på en lyft. (Har själv en Progressive "Pipe" på min Cupra).

https://progressiveparts.com/product/vagsport-vw-golf-mk8-gti-2020-resonator-delete-pipe-kit

/Peter

Peter-C
2022-07-14, 21:53
https://www.youtube.com/watch?v=lovcQx9ooOE

Det var oväntat att den till skillnad från kåpan på MK7 är i ett slags soft mtrl vilket gör den lite rörlig. Var senast idag och tittade på en ny Cupra Leon (EA888 Evo4) 300hk mk4 och konstaterade att den var kåplös. Helt nyligen tillverkad bil.

mangewide
2022-07-15, 06:56
Hejsan alla!

Jag har beställt en Golf GTi Clubsport Edition 45, som kommer att levereras den 1 oktober.

Denna bil har de Akrapovic avgassystem som är gjorda i titan. Dessa ingår i Edition 45 paketet.

Titidgare så hade jag en Golf GTi MK 7,5 (245 hk) som jag hade köpt en straight pipe till. Den ligger alltså hos mig just nu och samlar damm. Min fråga är ifall det är möjligt att sätta denna stright pipe på min nya Golf som kommer i oktober?

Hade uppskattat om någon kunnig i detta hade kunnat ge mig ett svar.

Tack på förhand!

Inget ska tyvärr passa rakt av, är lite annat på Mk8. Men tror du kommer var nöjd med ljudet ändå om du har Akra. Det är ju en Katt och DUBBLA OPF filter, så ljuddämpingen sitter mkt i dem ;)

- - - Uppdaterad - - -

https://www.youtube.com/watch?v=lovcQx9ooOE

Det var oväntat att den till skillnad från kåpan på MK7 är i ett slags soft mtrl vilket gör den lite rörlig. Var senast idag och tittade på en ny Cupra Leon (EA888 Evo4) 300hk mk4 och konstaterade att den var kåplös. Helt nyligen tillverkad bil.

Ja den är jättemjuk och mysig, Min hänger fint på väggen i garaget hemma ;)

Alla 888 motor sen i våras kommer utan motorkåpa i hela världen! .Många sura jänkare, som skriver på forum om skatboet det möts av på deras nya bilar. Det dåliga är att VW inte har en datum när det ska komma en ersättning kåpa.... Gått bra lång tid nu..:)

Peter-C
2022-07-15, 07:35
Ang resonator byte mot rakt rör. Har man redan röret i förrådet så kan man gratis jämföra dimensioner och krökningsvinkel :).
Klamrar går ju att köpa nya om man vill, vanligt med 65 mm eller 70 mm på förra generationen av Gti/Cupra / Golf R.

RohanJ
2022-07-15, 13:32
Förmodar att det är 1:a ljuddämparen du avser, "resonatorn".

Tittar man på Progressive parts sida så ser mk8 pipen lik ut mk7 varianten. Eftersom du redan har en till mk7 så får du prova och se om den passar. Borde vara ganska enkelt att jämföra genom att mäta diametern på röret in/utgång m skjutmått samt hålla röret under resonatorn för att bedöma längden med bilen på en lyft. (Har själv en Progressive "Pipe" på min Cupra).

https://progressiveparts.com/product/vagsport-vw-golf-mk8-gti-2020-resonator-delete-pipe-kit

/Peter

Ja, precis, jag har en så kallad resonator delete, som tar bort den ena ljuddämparen.

Henkan
2022-08-22, 21:08
Inget ska tyvärr passa rakt av, är lite annat på Mk8. Men tror du kommer var nöjd med ljudet ändå om du har Akra. Det är ju en Katt och DUBBLA OPF filter, så ljuddämpingen sitter mkt i dem ;)

Sitter inte dubbla Opf på på Edition 45, iallafall inte på min.

Ang o ta bort resonator var jag också inne på detta men känns sådär o skära bort resonatorn som är i titan....

Min låter bättre nu efter 4 körningar på Knutstorp än när den var ny

mangewide
2022-08-23, 06:44
Fel av mig skrivet. Självklart en Stor OPF och sen dubbla kattar på dessa :). Är mitten burken i Titan på ed45?!. I så fall lyxigt!. På Ren så får man typ 90cm titat rör innan slutburken bara :/

Ja de låter verkligen bra efter lite tid, min låter väldigt trevligt efter 1 år och har inte den minsta tanke att byta till nått tyngre system som bara låter mer.. :)

mangewide
2022-08-23, 06:48
BTW man slog precis Rekordet för en Produktions GOLF på Ringen precis!.

Rätt imponerade att man slog Clubsport S som är väll en 300kg lättare och liknade effekt som Nya Golf R ed20! :)

Lika snabb som en en 997 GT3 på ringen nu!, rätt bra för en 1600kg 4 dörrars bil för för halva Porsche priset :)

https://www.instagram.com/p/ChkngXtFflY/

mangewide
2022-09-14, 12:11
Vi har första Mjukvaran klar! :), Fina siffror och effektkurvor! :).

Blir intressant, eftersom min original går bättre än en Steg1 Revo Mk7... :).

https://www.br-performance.be/en-be/chiptuning/1-cars/54-volkswagen/2968-golf/10993-golf-viii-03-2020/12849-2-0-tsi-r/?stage=11887

13677

mangewide
2022-09-15, 12:54
E70!, det är det som gäller ;)

13678

13679

mangewide
2022-09-20, 13:16
Så här har vi max nog vad nya Continental turbo klarar av utan att moddas lite.. ( hårdare wastegate HGP, som ger 444hk )

Men Rätt galet bra!. Är väll en 40hk mer än vad IS38 klarar av säkert...

13681

Nyqan72
2022-09-26, 16:30
Varför köra på E70 varför inte trimma med 95 oktan. Lite jobb för oss i norden funkar ju inte så bra i kyla.
Mera effekt men troligen lite mera krångel. Om man nu har bilen till en vardagsbil.

E70!, det är det som gäller ;)

13678

13679

vfr
2022-09-26, 18:41
Det blir väl kanske bra när staten har utökat reduktionsplikten till 70% etanol i soppan. Så är det bara att hälla i direkt i tanken... ;)

Premis
2022-10-03, 00:06
Undrar hur leveranstiderna är på GTIer numera .. hörde för ett tag sedan att dom inte ens ville ta beställningar på vanliga Golfar längre. Verkar inte gå så bra just nu. Undrar om det blir en facelift (nästa år?).

mangewide
2022-10-03, 08:53
Varför köra på E70 varför inte trimma med 95 oktan. Lite jobb för oss i norden funkar ju inte så bra i kyla.
Mera effekt men troligen lite mera krångel. Om man nu har bilen till en vardagsbil.

Finns nog ingen trimmare som gör 95 oktan mappar, är ju sämsta soppan som Världen skådat ;).

Men håller med E70 är lite krångligt..Men man har satt in Flexifuel sensor på denna så man får rätt mapp med soppan :)

Men 98 oktan mapp är ju var 95% väljer, och de ser ju galet lovande ut.. Det tar ju ut drygt 400hk och drygt 500Nm på bara steg 1. Så det krävs tom att man gör en TCU mapp. För att DSG har 500Nm som som max kopplingstryck som Mk75 hade.. Men nya Turbon ger så mkt mer vrid om man vill ;)

- - - Uppdaterad - - -

Undrar hur leveranstiderna är på GTIer numera .. hörde för ett tag sedan att dom inte ens ville ta beställningar på vanliga Golfar längre. Verkar inte gå så bra just nu. Undrar om det blir en facelift (nästa år?).

Nej man säljer inte vanliga Golfar tyvärr, De satsar bara på ID3 och 4a.. För där tjänar det mer pengar!.

Man sålde ju fina Golfar för 250k med rätt bra utrustning..Men nu kan man lura på samma köpare en Id3a för 400k med samma utrustning och sämre prestanda.. ;)

Men kommer nog Facelift på GTI och R, där finns det bättre marginaler på dessa bilar :)

mangewide
2022-10-03, 14:08
Fan VW har verkligen gjort ett sista Ryck med nya 888 motorn..

Galet med lovord när den börjar pressas nu...

Nedan

500hk+ 660Nm på E85!. Utan att Turbon eller bränslesystemet säger ifrån!. Bra sjukt :)

https://youtu.be/AHNj-m8QR18

jimZon
2022-10-04, 09:41
Fan VW har verkligen gjort ett sista Ryck med nya 888 motorn..

Galet med lovord när den börjar pressas nu...

Nedan

500hk+ 660Nm på E85!. Utan att Turbon eller bränslesystemet säger ifrån!. Bra sjukt :)

https://youtu.be/AHNj-m8QR18

Det var snyggt jobbat. Den skulle man kunna tänka sig :p

mangewide
2022-10-04, 10:58
Det var snyggt jobbat. Den skulle man kunna tänka sig :p

Ja händer Galet mkt på denna plattform nu, har ju varit ett galet uppdämt behov efter nästa 2år... Stertman får visst sin nya projektbil idag, så kommer det komma ut saker därifrån oxå. :)

Man verkar som sagt slippa lägga en 50 000 på en Turbo för att komma förbi 400hk som på Mk75..

mangewide
2022-10-06, 10:12
Chattade lite med min gamla hus trimmare BSR, de har precis släppt steg 1 och 1+! :)
De verkar väldigt nöjda var den ger och går med denna mjukvara.. Kolla hur stor skillnad de får ut med samma säkerhets marginaler mot den gamla IS38an som sitter ialla "R" bilar...:)

13698

mangewide
2022-10-06, 10:27
13699

Premis
2022-10-19, 12:33
Börjar ploppa upp en del artiklar om Facelift "8.5" vilket är intressant.

Verkar bli lite ny inredning, större skärm (upplysta reglage?).

https://www.drive.com.au/news/2024-volkswagen-golf-facelift-spied/

Frågan är när den är beställbar och börjar levereras hit.

mangewide
2022-10-20, 07:18
Med tanke på att man "inte" Säljer Golf längre, utan bara några av de dyra R och GTI modellerna. Så lär tyvärr inte detta bli nån stor grej Sverige. Man satsar ju 110% på Id bilar här..men för andra marknader som inte är så insnöade på elbilar som USA och Australien, där kan det nog bli en hit ;)

Tanke hur dyra nya R och GTI är inköp/skatt nu.. Så förstår jag att jag får mer i inbyte på min än vad jag gav för min mk8 för 1,5 år sedan.. :)..

Man är ju lätt galen att köpa en ny R/GTI idag :/..tyvärr..

Premis
2022-10-20, 07:38
Med tanke på att man "inte" Säljer Golf längre, utan bara några av de dyra R och GTI modellerna. Så lär tyvärr inte detta bli nån stor grej Sverige. Man satsar ju 110% på Id bilar här..men för andra marknader som inte är så insnöade på elbilar som USA och Australien, där kan det nog bli en hit ;)

Tanke hur dyra nya R och GTI är inköp/skatt nu.. Så förstår jag att jag får mer i inbyte på min än vad jag gav för min mk8 för 1,5 år sedan.. :)..

Man är ju lätt galen att köpa en ny R/GTI idag :/..tyvärr..

Har troligen mest med den eviga komponentbristen att göra. Alla bilar har exploderat i pris, men det har samtidigt andrahandsvärdena också gjort så det jämnar nästan ut sig om man har något att byta med. Samtidigt vad är alternativet, bilar åldras och behöver bytas ut.

Kan ju hoppas att det lugnar ned sig framöver.

Elbilshysterin är svår att förstå men elbil är tydligen det som gäller om man ska vara trendig, kosta vad det kosta vill. När var och varannan medelklass barnfamilj utan eftertanke kan lägga porschepengar på en svulstig elbil med 25 mil motorvägsräckvidd så är det nog ett tecken på att det finns alldeles för mycket pengar i villasvenssons fickor *ping riknsbanken :).

Skickat från min iPhone med Tapatalk

mangewide
2022-10-20, 08:32
Ja men tror lite av elbilsköpen dör nu. Men tanke på räntan och inflationen. Är ju inte direkt billigt att leasa en 700 000 bil nu...:/

När räntan var typ noll som den varit de senaste 10åren , så spelar ju inte det nån roll att bilen kostar en 500-700k..

Så blir tufft nu.. Har en kollega som beställt 2st MG Z elbilar. De kostade ju 2995:- st. . Men nu vid leverans, så är de upp i 5500..

Kul att pröjsa 11 000 i månaden för 2st kina bilar ;)...

vfr
2022-10-20, 08:47
Leasing med så stora summor gräver bara stora hål i plånboken utan att du egentligen får så mycket tillbaka. Visst är det bekvämt, men så kostar det också. Precis som du skriver så blir det ju inte såå mycket när räntan närmar sig 0. Det är säkert en bidragande orsak till leasingtrenden på senare tid...

mangewide
2022-10-20, 08:59
Ja det är BARA pga va låg ränta som Leasing exploderat... Blir galet intressant nu. När väldigt dyra bilar ( som 90% av elbilar är ) ska leasas..

Kollegan vill ju inte betala 1 miljon för 2 HELT okända Kina elbilar... Därav 99% av dessa är leasing. Man vågar ju inte äga sådan bilar ;)

Premis
2022-10-20, 11:22
Det är dessutom fortfarande tidigt i produktutvecklingscykeln med stora innovationer på kort tid att vänta (får vi iaf hoppas). Att då förvänta sig höga andrahandsvärden är normalt inte realistiskt på samma sätt som vid en mogen produkt som en traditionell bil. Nu är dock saker inte normala med utbudsproblematik vilket håller uppe priserna.

Leasingkostnader är till största del baserad på räntenivå och andrahandsvärde och man kan ju fråga sig vad som händer med andrahandsvärdet när det inte längre är brist på bilar.

Ränteläget håller på att normaliseras. Nästa sak att normaliseras är utbud, ju fortare desto bättre.

AndySwede
2022-10-20, 12:23
Ja men tror lite av elbilsköpen dör nu. Men tanke på räntan och inflationen. Är ju inte direkt billigt att leasa en 700 000 bil nu...:/

När räntan var typ noll som den varit de senaste 10åren , så spelar ju inte det nån roll att bilen kostar en 500-700k..

Så blir tufft nu.. Har en kollega som beställt 2st MG Z elbilar. De kostade ju 2995:- st. . Men nu vid leverans, så är de upp i 5500..

Oj! Det förändrar kalkylen rejält!

mangewide
2022-10-20, 12:29
Haha, japp. För att bilarna har en begräsning på 2000mil per år (leasing ). Elen har typ dubblats sen de beställdes..

Så är inte alls lika bra om knappt bra alls.....då jämför jag med att man behåller de 2st V70 och V60 som är lånefria idag...

Glansdagarna med billiga leasing bilar är över..nu gäller det att tänka till :)

AndySwede
2022-10-20, 12:30

Oj! Det kan bli tufft när alla andra kostnader också ökat samtidigt.

mangewide
2022-10-20, 12:33
Det är dessutom fortfarande tidigt i produktutvecklingscykeln med stora innovationer på kort tid att vänta (får vi iaf hoppas). Att då förvänta sig höga andrahandsvärden är normalt inte realistiskt på samma sätt som vid en mogen produkt som en traditionell bil. Nu är dock saker inte normala med utbudsproblematik vilket håller uppe priserna.

Leasingkostnader är till största del baserad på räntenivå och andrahandsvärde och man kan ju fråga sig vad som händer med andrahandsvärdet när det inte längre är brist på bilar.

Ränteläget håller på att normaliseras. Nästa sak att normaliseras är utbud, ju fortare desto bättre.

Ja andrahandvärdet är ju galet spännande på en elbil. Händer ju galet mkt på 3år med dessa nu....Så en bil idag som ID4an som har verklig range på 35mil, med vanlig snabb motorvägskörning.. Id4an om 3år kanske har 70mil range och är billigare.... Vad är då en gammal Id4 värd då?!. ..

mangewide
2022-10-28, 08:00
Passa på att köpa en Riktigt R nu Gott Folk. Snart, sitter man med en överviktigt elbil och gnisslar däck på banan :)

Ska bli kul att se om man lyckas få till Vikten som verkligen dödar bilarna.. :)

https://feber.se/bil/alla-volkswagens-r-bilar-blir-helt-eldrivna-2030/444116/

Premis
2023-03-06, 08:36
Lite dåligt med info kring facelift på MK8 men det senaste verkar vara att det kommer en sådan (uppdaterade infotainment ser det ut som bl.a.) men att den är framskjuten till 2024 (realistiskt kanske leverans i Sverige 2025).

https://www.carscoops.com/2023/03/2024-vw-golf-facelift-the-return-of-the-compact-hatch-archetype/

I övrigt verkar det som att det ska komma en MK9 också men att det sedan verkar bli helt elektriskt även om det verkar skjutas framåt och framåt det med.

Tittar på bilbehovet just nu och det är då inte lätt att få ihop i dagens läge med skitutbud.

mangewide
2023-03-06, 13:30
Lite dåligt med info kring facelift på MK8 men det senaste verkar vara att det kommer en sådan (uppdaterade infotainment ser det ut som bl.a.) men att den är framskjuten till 2024 (realistiskt kanske leverans i Sverige 2025).

https://www.carscoops.com/2023/03/2024-vw-golf-facelift-the-return-of-the-compact-hatch-archetype/

I övrigt verkar det som att det ska komma en MK9 också men att det sedan verkar bli helt elektriskt även om det verkar skjutas framåt och framåt det med.

Tittar på bilbehovet just nu och det är då inte lätt att få ihop i dagens läge med skitutbud.

Det finns hopp allt drar ut på tiden ;)..
https://carup.se/eu-tvingas-skjuta-upp-forbud-mot-bensin-och-diesel-efter-tysk-protest/

Men som sagt Golf namnet verkar det "offra" till ID2 som faktiskt verkar lite läcker och om priset kommer stämma under 300k .Så är det en given succé.. :)
https://www.autocar.co.uk/car-news/new-cars/volkswagen-golf-be-reborn-%C2%A320000-ev-alongside-hot-gti

Premis
2023-03-06, 22:15
Vem vet, vi får se, många gissningar där ute :).

Får kolla med VW hur många årtionden leveranstiden är på en ny kärra. Nästan så man avundas de gamla sovjeternas förutsägbara leveranstider på Trabanter ..

mangewide
2023-03-07, 06:49
Ja de tar ju inte emot betällningar på en ny R i stora delen av Världen längre, så problem är det..

Men fler har problem, kollegan beställde 2st MG en som inte var vit. Den har han väntat på i 1,5 år nu :)..

Henkan
2023-03-07, 10:06
Är det någon som haft inne sin mk8 på första servicen? Bilen har bara rullat 1100mil så blev inkallad på månader istället för mil

Ska bytas motorolja, bromsvätska o kupefilter inget konstigt med det, men även oljan i framaxeln ska bytas?
Tycker det låter konstigt på så få mil?

candyweiss
2023-03-07, 11:33
Ursäkta en okunnig, vad är oljan i framaxeln för något?

Henkan
2023-03-07, 11:44
Måste vara framdiffen??, förstod inte heller riktigt vad dom menade med framaxeln...
Fick detta från VW.

13911

Premis
2023-03-21, 11:09
Lite underligt ändå att inte en enda återförsäljare återkommer när jag begär offerter. Intresset att sälja verkar vara NOLL. Synd.

mangewide
2023-03-22, 08:34
Vilken modell av Golfen?, tror det tyvärr inte vill/kan sälja dessa så mkt längre.. Knas.se

Ja som äntligen blivit glad att en Vettig elbil kommit Pris/prestanda/utrymme. ID2all, har försökt beställa en. Men fan får vänta 1 år minst ;)

Alltså som komplement till Ren, skulle aldrig byta den mot en el ;)

Premis
2023-03-22, 10:25
Är ju det där med att få ihop pusslet "vad jag vill ha" och "vad jag behöver" som sällan matchar :).

Vanlig GTI tänkte jag men jag är förbannat nöjd med min ED40 men lite tråkigt att lägga en massa tråkiga bulk-mil på den. Får väl uppgradera Skodan till nyare och slösa på den istället i väntan på en vettig el-bil (och laddinfrastruktur) vilket iofs kan ta mååånga år.

ID2all är ett kul koncept, helt rätt riktning. Jäkla smart pryl.

mangewide
2023-03-22, 13:40
Ja alltid svårt!, Jaha en GTI!. Men det borde ju gå att få offert på :/

APR släppte precis steg till den!, fan va nya Turbon även i den svara fint!. En aningen bättre ärn IS20!

Upp till 375hk på Steg 1 E85! och 345hk på 98!, är väll rätt bra?!

https://www.goapr.com/products/software/ecu_upgrade/parts/ECU-20T-EA888-4-LK2

henca
2023-03-22, 20:51
Men det borde ju gå att få offert på :/

En offert innebär ju i princip ett löfte att sälja en vara till ett visst pris. Om det är brist på varan kan de inte lova att sälja någon. Europa har satt press på biltillverkare att bara tillverka bilar som ger en viss, med tiden sjunkande, mängd koldioxidutsläpp. Det innebär mindre motorer och större andel elbilar. Denna produktionsplan matchar inte alltid det som konsumenterna vill ha...

m v h Henrik

mangewide
2023-03-23, 07:29
Nej precis, men är säljarna sugna på att tjäna några pengar så kan de välja att vara lite driftiga. Brukar alltid finnas bilar beställda på olika anläggningar, så kan försöka jaga en bil om de orkar :)

Men som sagt är ju EL som det som de tjänar mer pengar på! :)

poboq
2023-05-20, 14:58
Finns det någon mer som har fått sprickor och limsläpp i baklyktorna med följd att lamporna inte funkar som de skall. Limsläpp vänster yttre, och vertikala sprickor i båda inre lyktorna. 2 småsprickor överkant i höger yttre…Och nej, jag använder inte petroleumavfettning där, trots att man borde kunna det…Avståndet mellan vänstra lyktorna är ganska mycket större än på höger sida, så det kanske är spänningar i grejorna pga slarv i monteringen.

Premis
2023-06-03, 13:36
Nya Golf R 333 påväg.
Börjar på 880.000 SEK tydligen (iaf i Tyskland).

olle54
2023-06-03, 15:24
Vem vet, vi får se, många gissningar där ute :).

Får kolla med VW hur många årtionden leveranstiden är på en ny kärra. Nästan så man avundas de gamla sovjeternas förutsägbara leveranstider på Trabanter ..

Ja du det var väl 7-8 års väntetid på en trabant...

mangewide
2023-06-05, 10:39
Nya Golf R 333 påväg.
Börjar på 880.000 SEK tydligen (iaf i Tyskland).

Såldes slut på 8min :confused::rolleyes: