handdator

Visa fullständig version : Golf generation 8

Sidor : 1 2 3 4 5 [6] 7

mangewide
2021-05-25, 19:34
Måste bara fast inte GTD säljs här!, men fan Golf vinner allt det är antingen GTI eller R och nu även GTD...Bra jobbat VW! :)

Men jag gillar inte det glatta handskfacket..grr.. :)

https://youtu.be/1H8RIx5yhOw

poboq
2021-05-27, 20:49
12765
Bild på nya kärran. Nygjord Ditec keramisk..

Andersson Racing
2021-05-27, 22:19
Kärran ser mycket bra ut, ingen tvekan om det:cool: Helt klart en huvudvändare!

Hoppas du inte kommer sakna lastutrymmet, fyrhjulsdriften och sleeperstuket framöver:rolleyes:

poboq
2021-05-28, 07:30
Lastutrymmet-mest frugan��...fyrhjulsdriften-troligen lite. Sleeperstuket-nja,tror inte det��

mangewide
2021-05-28, 15:44
Shit!, Nice! :).. Alltså vitt har växt på mig!, men idag när det var sånt fint väder och skulle putsa lite, fan man blir ju bländad av lacken...jäkla I-lands problem...grr :)

Stänkskydd!.. Är det original tillbehör? :)

Hade beställt till min, men fanns inte än till min enligt VW....kan R och CS vara olika?!.. :)

poboq
2021-05-28, 16:23
Ja, det är originalgrejor. Passar vanlig GTI och CS iaf. Kanske R:en är annorlunda då....Jag är löjligt nöjd med min spec med vitt och svarta detaljer. Tycker inte stänkskydden stör alls. Jag sparar kanske 10g lack till jag byter nästa gång. Där jag köpte bilen ingick stänkskydd fram, och bak kostar dom 664kr+montering.

mangewide
2021-05-28, 17:04
Ja, det är originalgrejor. Passar vanlig GTI och CS iaf. Kanske R:en är annorlunda då....Jag är löjligt nöjd med min spec med vitt och svarta detaljer. Tycker inte stänkskydden stör alls. Jag sparar kanske 10g lack till jag byter nästa gång. Där jag köpte bilen ingick stänkskydd fram, och bak kostar dom 664kr+montering.

Nej jag hade Stänkskydd ingick i köpet OM det skulle finnas några när bilen levererades... :).. Har alltid haft i fram på alla mina bilar, så skönt och stör mig inte heller på det.. :)

candyweiss
2021-05-28, 17:27
Shit!, Nice! :).. Alltså vitt har växt på mig!, men idag när det var sånt fint väder och skulle putsa lite, fan man blir ju bländad av lacken...jäkla I-lands problem...grr :)

Stänkskydd!.. Är det original tillbehör? :)

Hade beställt till min, men fanns inte än till min enligt VW....kan R och CS vara olika?!.. :)
Nu tycker förmodligen att jag är riktigt störd, men detta är sant.
Igår när jag gick till bilen på parkeringen på jobbet så stod där väl ca 25% vita bilar och jag tänkte för mig själv, fy fan, de köper nya dyra bilar och så har de inte råd till mer än vitt som är så jäkla tråkigt :DDet är kanske tur att alla inte tycker som jag för då hade vita bilar varit lätträknade ;) :D ;)

mangewide
2021-05-28, 17:39
Igår när jag gick till bilen på parkeringen på jobbet så stod där väl ca 25% vita bilar och jag tänkte för mig själv, fy fan, de köper nya dyra bilar och så har de inte råd till mer än vitt som är så jäkla tråkigt :DDet är kanske tur att alla inte tycker som jag för då hade vita bilar varit lätträknade ;) :D ;)

Haha ja du är störd! ;). Men håller med Vit är Inne nu :)

Men du måste se några av våra vita, men de svarta kontrasterna..:o

Frugan sa igår, hur kunde jag tycka den grå vi hade innan var snygg. Den här är så mkt snyggare...

Vi har vita Golfar i landstinget...haha...ställde mig bredvid en...och man fattar inte att det är samma färg..

Vit kan vara skitfult, men oxå den snyggaste färgen!.. Galet märkligt ;)

12766

poboq
2021-05-28, 19:05
Hahaha...Fast min är Oryxvit så den skiljer sig rätt mycket om den står bredvid en vanlig vit😀

candyweiss
2021-05-28, 19:13
Jo, jag vet, det är/kan vara stor skillnad på vit. Har själv haft några som jag gillade då. Farsan hade en sprillans Mercedes 190E som var ovanligt snygg i vitt. Jag överdriver väl lite också, men just nu föredrar jag andra färger.
Era bilar är garanterat skitsnygga i verkligheten :)

poboq
2021-05-28, 19:47
Jag kan hålla med dig att det kan vara trist med vitt. Det behöver saker som kontrasterar...Men då kan det bli jättebra😀

mangewide
2021-05-30, 15:21
inkörd! :), fy-an va bilen gick!. Hann inte växla upp alltid i ringen läget som filmen visr..är ju van att den växlar upp,( som jag förövrigt hatar.. .

Sen killen utan hjälm, vet ser inte bra ut ;). Men var event utan hjälm krav så 90% hade inte med någon. Men vårdnadshavare frågade om han fick åka med!. Så kunde inte säga nej.. Jag hade bara min på för att jag inte ville lägga den på marken..

Fick säga nej till 5 vuxna som ville åka med för det tyckte den såg så ball ut, och visste inte vad det var.. Men bra med Corona!, kunde man säga Tack men nej ;)

Förövrigt så fick Jocke Mangs klämma på den ,och han var faktiskt riktigt imponerad..Ni som inte vet vem han är...Googla...den kille kan köra bil ;)...

https://youtu.be/FtaisrJTG2A

mangewide
2021-06-05, 22:05
165 mil på bilen och redan hunnit 2 Trackdays!, säg icke att jag bara putsar ;)...Fyfan vilen jävla bil..första gången man fått göra lite power slides ;)

12779

mangewide
2021-06-05, 22:21
https://youtu.be/zGuVV11UVmM

candyweiss
2021-06-05, 22:24
Verkligen 165 mil på 2 dagar :eek:

mangewide
2021-06-06, 08:32
HAha, nja menar att bilen gått 165mil...och jag har på denna korta sträcka hunnit med 2 trackdays! ;)

poboq
2021-06-06, 09:23
Då har du hunnit köra in den iaf��....VW önskar ju 150mil enligt instruktionsboken....Själv är jag uppe i 68mil mestadels sk söndagsåkning..

mangewide
2021-06-06, 12:03
Precis, Blir ju inte många mil på bana, så nu är den perfekt inkörd och klar!;)

Du måste testa din!, tror den kommer vara vass!. Vilka däck satt på den?.

poboq
2021-06-06, 12:20
Sitter Hankook...Lite mycket vinande tyvärr. Prestandan på däcken har jag ingen koll på...Testat såpass mycket så jag har märkt att man måste hålla bra i ratten...hahaha. Antispinnen blinkar upp i 100-110 på torr asfalt, så den ger nog sina pållar tror jag.��. Helt annat drag över 100 än min förra MK7 R SC.

mangewide
2021-06-06, 13:03
Ok, ja verkar vara lotteri!. De verkar komma med 5 olika märken! :)

Sen så är antispinnen knäpp!, den måste du stänga av för att inte tappa typ 30hk...eller sätta i sport..

Min jäkel blinkar oxå upp till 80 fast finns inte en mm som det släpper..

Det jag märkt och pratat med andra, att jäkla va bilen drar ner på effekten när den griper in..Så på bana så känns det som man tappat 50hk om man gömt stänga av..

Tror VW gått lite väll mkt all in SAFE här! ;)

Sen vad kör du för däcktryck?, vad står det i dörren!?..

Är ju veckans snackis om högt däcktryck i Mk8 :(

poboq
2021-06-06, 14:55
Det står 2,8 och jag har 3,0. Lätt last. Körde en sväng Nürnburgringmode....Där tror jag inte det fattas pulver😂😂😂. Mycket uppiggande med puffarna tycker jag😀😀

mangewide
2021-06-06, 21:10
HAha, ja bilen är galen i det läget och helt underbar!. :)

Ok....min står 3.2 resp 3.5....Helt sjukt mkt... Nått fel där... Däcken står max 3.4 bar och över 3 bar ska man inte behöva ha på en bil som väger 1600...

Körde 1,95 Bar kall tryck igår!!. Det vara lite läskigt...men allt enligt Proffsen ;)..Jäkla skilland i grepp mot över 3 bar jag körde helgen innan... :)

mangewide
2021-06-18, 08:37
Kan säga att däcktryck stämmer som står i dörren enligt VW Tyskland:(... Men jag kör ett Bar lägre efter samtal med Tyska Räzer föraren Benny ändå ;)

Är nått miljö/rulla lättast i stan påhitt det där..och förlora all komfort och grepp ;)

Har oxå gjort en en 4,02 sek 0-60mph med rullande start som Tesla anger deras siffror ;)

candyweiss
2021-06-18, 08:51
Rullande start, är det rulla på 1:an på tomgång? Eller är det en bestämd hastighet?
Däcktryck och fäste är ju grymt svårt att styra, är ju så många omständigheter som spelar in.

mangewide
2021-06-18, 09:38
Precis rullande start från 1fot!. Så är inte inte så mkt, men man spar 0,3 sek ich..

Men irriterade att Tesla alltid angett så, utan att folk fattar det.. Blir ju helt felvisade ;)...

Sen började Carwow med det, och fick 3,95 sek.. Då trodde alla att mk8r gör 0-100 på 3,95 ;)... Som iförsig var lite kul för att få upp hajpen ännu mer ;)..

candyweiss
2021-06-18, 09:48
3.95 måste vara utan panoramatak :DVad gör din 0 - 100 km/h? 60 mph är ju "bara" 96 km/h :cool:

mangewide
2021-06-18, 10:04
Haha, nej faktiskt med Panorama!! ..haha...borde göra 3,5 utan det?!. :confused:

https://youtu.be/j9LEro19Ues?t=612

4,4 har jag mätt upp med 19" are, rätt bra för en en 320hk bil ;). 0-50 på 1,6sek! och 1G typ.. LC är i Tesla Style på denna bil ;)

https://www.instagram.com/p/CQJbzIIHV31/?utm_source=ig_web_copy_link

Jo har en Rabatt kod!, så ni kan hänga med mig! ;). Kanske lägga upp som erbjudande till Klubben? :)
12808

poboq
2021-06-28, 10:37
Har nu kört ca 130 mil och stör mig lite på fördröjningen vid kickdown. Typ 1 sek…Inte varje gång och kan hända i alla körlägen….Någon annan som upplever något liknande? Ibland växlar den snabbt, och ibland med fördröjning och tämligen hård nedväxling…

mangewide
2021-06-28, 11:11
Kan hålla med om den kan kännas lite "trög" vid nedväxling, man måste trycka ner pedalen rätt bestämt för att få kickdown..

Fast jag gillar det, finns inget värre om det är åt andra håller som Volvo tex. När man nuddar pedalen så helt hysterikt växlar den ner 2 växlar och bara låter och inget händer..:)

Jag använder paddlarna 99% när jag ska ner nån växel och vill ha lite xtra kraft.. Då växlar den som blixten, så tycker det är att föredra..

Sen du säger den kan växla rätt hårt både upp och ner, som man har gjort en Steg1 mjukvara i bilen redan :)

poboq
2021-06-28, 11:52
Fast det är när man stampar hårt i golvet förbi motståndet så tappar den nästan andan i 1sek och då gäller det minsann att hålla i ratten när den smäller i…men dock ej varje gång….

mangewide
2021-06-28, 12:14
Aha...jag har nog aldrig stampat så.. :D. Är rädd för att inte ha kontroll, så det alltid är med kickdown på motorstarka bilar. Kan ju växla ner 17 växlar och skrämma slag på motorn :)

Jag klickar bara ner 2 på vänster paddeln jag ska köra om, bli mer harmoniskt och mer kontroll :)

Fan jag köra mkt med paddlarna, har alltid gjort.. NÄstan alltid motorbroms med paddlarna, så klickar ner ..sen upp igen.. Går ju inte att släppa gasen, rullar ju så lätt dessa bilar.. :)

poboq
2021-06-28, 12:31
Ja, jag får väl också paddla lite mer så är det ju inget problem…Vanlig körning växlar den extremt mjukt iaf…

mangewide
2021-07-01, 09:01
Nån som har koll vilken mutter och gäng det är på + batteripolen? :)

Skulle sätta dit Ctech med hade fan ingen mutter som passade, vill ha en en extra och inte ta bort orginalet ;)

12844

candyweiss
2021-07-01, 09:41
M10 vill jag minnas att det är. Har du verkligen gängor kvar så du får plats med en mutter till?

mangewide
2021-07-01, 09:46
Yes, bulten under plastlocket är lång!, Så där går extra mutter på!. Men var nån jäkla skum gäng, så hittade som sagt ingen som passade

candyweiss
2021-07-01, 10:30
Okej, då har du nog någon nyare variant :) VAG är duktiga på att ändra på saker, även på samma årsmodell och bilmodell.

Peter-C
2021-07-01, 11:03
Yes, bulten under plastlocket är lång!, Så där går extra mutter på!. Men var nån jäkla skum gäng, så hittade som sagt ingen som passade

Både min Cupra och Alltrack -18 har stukade gängor i änden. Gängorna är lätt deformerade för att man ej ska kunna gänga av muttern, dvs ingen egen gänga, helt normal m-gänga. Onödigt!

mangewide
2021-07-01, 11:18
Ja vafan, ja precis så är det ju!. Va krångligt det blev, därför man skulle vilja haft Y kabelsko på laddaren! :)

candyweiss
2021-07-01, 12:14
Både min Cupra och Alltrack -18 har stukade gängor i änden. Gängorna är lätt deformerade för att man ej ska kunna gänga av muttern, dvs ingen egen gänga, helt normal m-gänga. Onödigt!
Så var det när jag skulle sätta dit min Ctek Sense, jag sabbade den så jag fick sätta dit en vanlig M10, mycket bättre.

mangewide
2021-07-01, 13:01
Jaha :). Men nu har det faktiskt Y kabelsko på Sense!. Har det redan monterat!. Men fick råd ifrån Ctek precis!, klipp upp kabelskon till en Y! :).....

Snipp snapp, så kommer jag fixa detta på 2min ikväll ;). Lite Coolt med Sense..,man ser verkligen hur mkt en modern bil drar ström när den bara står... :)

candyweiss
2021-07-01, 13:36
Jo, jag vet att det är Y eller U nu, köpte en för några månader sedan sedan till farsan.
När jag köpte min för ca 4 år sedan var det en O-kabelsko. Jag ville inte klippa i den iom om jag skulle lämna tillbaka den.
Du kan tro att jag ångrade/störde mig att jag fixade mig extrajobb istället för att klippa upp kabelskon :D

Nyqan72
2021-07-19, 11:00
När jag vill ha dessa så sa de att de inte passade på min? Vad har de för nummer så kan jag ge det till min återförsäljare.stänkskydden

candyweiss
2021-07-19, 11:09
När jag vill ha dessa så sa de att de inte passade på min? Vad har de för nummer så kan jag ge det till min återförsäljare.stänkskydden
Prova att citera inlägget du frågar om, finns en knapp för det (svara med citat).
Passa på att berätta vilken Golf 8 du har också.

Nyqan72
2021-07-19, 11:46
Stänkskydden skulle jag vilja ha nummer på för att kunna få dessa av återförsäljaren

Nyqan72
2021-07-19, 11:52
Prova att citera inlägget du frågar om, finns en knapp för det (svara med citat).
Passa på att berätta vilken Golf 8 du har också.
Golf R LEV V26 blå med performance pack,DCC och lucka.

Peter-C
2021-07-19, 11:58
@Nyqan72 -Fick ju provsitta din bil i Lördags Anders. Vacker med bra spec :)!

/Peter

poboq
2021-07-19, 15:35
Stänkskydden skulle jag vilja ha nummer på för att kunna få dessa av återförsäljaren
Artikelnummer på stänkskydden har jag dessvärre inte koll på. Monterade vid leveransen..

Nyqan72
2021-07-19, 22:15
Artikelnummer på stänkskydden har jag dessvärre inte koll på. Monterade vid leveransen..
Synd för min återförsäljare har ingen koll

poboq
2021-07-19, 22:19
Synd för min återförsäljare har ingen koll
Ok. Ser att du är från Värnamo. Köpte du bilen där eller? Jag köpte min på Svenstigs Gislaved så dom vet ju iaf….

Premis
2021-07-19, 23:10
Ni som kör MK8. Hur tycker ni att interiören fungerar? Det har ju klagats något otroligt på den "knapplösa" och spartanska designen i alla reviews jag har sett men är det något man vänjer sig vid efter ett tag? Har extremt kort tålamod med dåliga designlösningar själv men är detta något som VW likt Apple har fått till rätt efter ett tag (att veta vad kunden vill ha innan kunden vet det själv) eller är vill man bara sänka bilen i Vänern efter ett tag? :)

Har ännu inte klämt på en R eller GTI MK8 men jag gillar mina MK7 CS mer och mer för varje dag fortfarande.

Nyqan72
2021-07-19, 23:17
Ok. Ser att du är från Värnamo. Köpte du bilen där eller? Jag köpte min på Svenstigs Gislaved så dom vet ju iaf….
Okej japp i Värnamo jag ska kolla med dem.
Tack

Nyqan72
2021-07-19, 23:29
Ni som kör MK8. Hur tycker ni att interiören fungerar? Det har ju klagats något otroligt på den "knapplösa" och spartanska designen i alla reviews jag har sett men är det något man vänjer sig vid efter ett tag? Har extremt kort tålamod med dåliga designlösningar själv men är detta något som VW likt Apple har fått till rätt efter ett tag (att veta vad kunden vill ha innan kunden vet det själv) eller är vill man bara sänka bilen i Vänern efter ett tag? :)

Har ännu inte klämt på en R eller GTI MK8 men jag gillar mina MK7 CS mer och mer för varje dag fortfarande.
interiören är bättre i vekligheten än på bilder och videos. Men vill man lägga ut pengar på skinn så gör man.Men det tar ju bort lite av designen av bilen med skinn men smaken är ju som baken����
Det är väll som med allt nytt. Lite ovant att det inte finns knappar. Men man har ju en telefon utan och det funkar ju.

candyweiss
2021-07-20, 07:17
Fast i en bil ska man ju först och främst hålla ögonen på trafiken, vägen mm.

Nyqan72
2021-07-20, 08:17
Man kan ju alltid köpa till röststyrning så slipper du kladda på skärmen.

Premis
2021-07-20, 08:47
Horribelt långsamt och frustrerande att använda så det går helt bort. Finns inget sådant system som fungerar.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nyqan72
2021-07-20, 13:33
Kollade med Gislaved och det är ju inte samma sido kjol på R som GTI därför passar de inte. Man får göra egna om man vill ha dessa nu. Kanske kommer senare

candyweiss
2021-07-20, 14:43
Man kan ju alltid köpa till röststyrning så slipper du kladda på skärmen.
Det är sant, har inte testat det själv i VW. Men allt annat med röststyrning som jag testat fungerar kass, har väl en märklig röst :D

Peter-C
2021-07-20, 17:00
Horribelt långsamt och frustrerande att använda så det går helt bort. Finns inget sådant system som fungerar.

Låna en mk8 basic demobil å bekanta dig med det "nya fina" :).
Själv har jag inte gjort så pga att min "gamla" säljare slutat. Det innebär att en ny måste kontaktas och en sådan kommer att ringa mig och pusha... Det gjorde aldrig den tidigare för han visste att det ej uppskattades.

mangewide
2021-07-21, 19:35

Menar du Mk8an? :D, tänkte precis svara ditt ovan inlägg att det funka utmärkt....kanske ;)

mangewide
2021-08-15, 21:21
Jaha var lite länge sen vi uppdaterad denna tråd! ;)

Gjorde nått som verkligen inte en R ska vara rätt bil för körde 804m event!. Men vaf-n jäkla bil att gå...

LC är ju helt knäpp i denna, förlorade inte en enda start.. Men sen att köra 804m är långt...så efter 400m kan man behöva 300hk till eller nått..

Tyvärr var det sjuk motvind, så inga bilar satte några rökar tider..

Men jag lyckades nå 209km/h på 804m....som att jämföra är en polare som körde med sin lätt trimmade 991 Turbo med 650 ich hk....han hade 244 i slutfart bara....den ska ha gått minst 260 vid normal vind..

Däremot så är ju 209 Galet bra! för en 320hk bil ;)

Några starter...kommer massor med material.filmade allt med 3 gopros och både Dragy och Pgear under detta event......puu...finns mkt att klippa..:)

https://youtu.be/ylNuyjHCSVs

12929

mangewide
2021-08-17, 21:02
Så Film klar!, se hur knäppt kvick Mk8R är i starten! :)

Kolla mot M5a med 4wd och 720Hk, som bara trailbrake på knapp 2000rpm inte hinner med i början. Men slutet av dagen, så åkte jag med M5an och satte 0-100tid på 3,1 och 100-200 knapp 6sek...Fruktansvärd vad den gick :)

Sen är även Polarens 991 Turbo med på slutet, men vi fick dålig start med 4wd hjulsläpp!!, men ändå 3.2sek till 100...

JAja mkt snabba bilar! och min R ;)

Varsågoda!

https://youtu.be/SKAv93ccQKU

12930

NissePisse
2021-08-17, 21:18
Imponerande snabbt. Vad säger kopplingen om alla sådana där starter?

Stämmer det att kvartsmilen gick på strax över 12,5 s?!
Den där svarta mustangen startade väldigt bra, fastän det inte vad launch control. Måste varit en automatbil?

mangewide
2021-08-17, 21:31
Ja trummar på bra!. Nja ska gå att göra flera tusen Launcher :). Den spänner upp lådan perfekt, så sliter visst inte mkt alls. Är som sagt rätt snäll Launch med runt 3000varv.. Kolla nya GT3 om har drygt 6000 på LC, den är elak.. Men ska hålla för flera tusen starter.. Tyskarna kan de, inte som Ferrari eller Nissa GTR, som garantin ryker direkt om man använder dem :)

Ja den bästa var 12,56 tror jag, men som sagt galen motvind.. Fast är rätt nöjd med den tiden, var tyngre över 200blås med vinden..

Japp var Automat i Mustangen, och var gjord lite för Dragrace. Hela 375hk på hjulen enligt ägaren..Så trodde aldrig jag skulle hålla från den i hela 804m..

Var många som frågade om min var trimmad...och blev lite besvikna när den var original :I

Nyqan72
2021-08-18, 11:04
Så Film klar!, se hur knäppt kvick Mk8R är i starten! :)

Kolla mot M5a med 4wd och 720Hk, som bara trailbrake på knapp 2000rpm inte hinner med i början. Men slutet av dagen, så åkte jag med M5an och satte 0-100tid på 3,1 och 100-200 knapp 6sek...Fruktansvärd vad den gick :)

Sen är även Polarens 991 Turbo med på slutet, men vi fick dålig start med 4wd hjulsläpp!!, men ändå 3.2sek till 100...

JAja mkt snabba bilar! och min R ;)

Varsågoda!

https://youtu.be/SKAv93ccQKU

12930
Sygga videos. Jag ser att du har en mätare som mäter tiden vilken är det? Vill ju kolla min bil��

mangewide
2021-08-18, 11:22
Sygga videos. Jag ser att du har en mätare som mäter tiden vilken är det? Vill ju kolla min bil��

Tack!, ja 4 Gopros och en vanlig kamera och mobilen.....Sen ett J-vla klippande..*pust*

Jag använder på Dragy och Pegear610 i denna, jag har båda!. De är bra på olika sätt!, googla får du se!

Premis
2021-08-22, 12:40
Vad ligger leveranstider på nu för tiden på tex. R och GTI Clubsport tro? Utbudet av nya verkar vara obefintligt så jag antar att VW likt alla andra har komponentproblem.

mangewide
2021-08-22, 20:29
Verkar vara lätt lurigt, men räkna med 6 mån tror jag..

Däremot, så VW Sveriges Demo bil till salu, rätt billigt kan jag tycka ;).

https://www.blocket.se/annons/halland/volkswagen_golf_r_akrapovic_performance_pack_harma n_kardon_m/97094354

Nyqan72
2021-08-23, 10:43
Vad ligger leveranstider på nu för tiden på tex. R och GTI Clubsport tro? Utbudet av nya verkar vara obefintligt så jag antar att VW likt alla andra har komponentproblem.

Jag beställde min i mars april-21 var då beredd på lev tid vecka 34. Men de lyckades att trycka (prioritera) in den för tillverkning v23 leverans 26. Vad jag fattade så beställde man utan att försäljaren har en kö med bilar på beställning så fick man vänta till v2-22 inget som man vill höra när man beställer bil. Sen är det lite så att rena bensin bilar är på utdöende så det kan göra att de prioriterar dessa sportbilar. ��

mangewide
2021-08-23, 22:19
Jag beställde min i mars april-21 var då beredd på lev tid vecka 34. Men de lyckades att trycka (prioritera) in den för tillverkning v23 leverans 26. Vad jag fattade så beställde man utan att försäljaren har en kö med bilar på beställning så fick man vänta till v2-22 inget som man vill höra när man beställer bil. Sen är det lite så att rena bensin bilar är på utdöende så det kan göra att de prioriterar dessa sportbilar. ��

Måste bara tillägga att det är rätt imponerande av Tyskarna ( kanske några andra ) att nu när bara El gäller. Så gör man ett sista ryck med Bensin motorn och verkar försöka få det sista bästa. Bmw spottar ur sig grymma versioner av deras 6 a och 8.... :)

Är helt chockad av denna nya evo 4 888, Går som ett jäkla troll och drar ca 1,5 del mindre mot min typ 100hk mindre GTI!!

Hur fan fick de ihop detta? :)

Nille1
2021-08-23, 22:40
Med de leveranstiderna som gäller nu hinner de ju ”fila ut alla motordelarna för hand” så det är väl därför bränsleförbrukning sjunkit markant. ��
Beställde min i mitten av januari, och ingen bil på G ännu. ��

mangewide
2021-08-24, 06:51
:D:D Seriöst väntar du fortfarande?!?. Vet du varför nått tillval strul eller är det bara många som beställt...hmm.. :)

Sen jodu, tror motorn är handbyggds som en AMG nu ;)

mangewide
2021-08-24, 11:07
Ni som funderar på att beställa, de smygs höjs lite hela tiden nu...

Kolla vad billigt en slutbruk i Titan kostar nu?! ;)

12950

Henkan
2021-08-24, 18:24
Med de leveranstiderna som gäller nu hinner de ju ”fila ut alla motordelarna för hand” så det är väl därför bränsleförbrukning sjunkit markant. ��
Beställde min i mitten av januari, och ingen bil på G ännu. ��

Vad har du beställt? En R?

När man läser allas förseningar så känns de som att man måste haft sjuk tur.
Beställde min clubsport edition 45 den 3 Maj och fick från början besked om leverans runt Dec, men fick den framflyttad o levererad den 21 Juni.

Nille1
2021-08-24, 22:34
Yes, men om inte senaste budet, V37, hålls blir det nog till att läsa det ”finstilta” ordentligt.
Jag gjorde kanske fel som gick nära på ”all in på specen” av min 3:e R.

mangewide
2021-08-25, 06:55
Vad har du beställt? En R?

När man läser allas förseningar så känns de som att man måste haft sjuk tur.
Beställde min clubsport edition 45 den 3 Maj och fick från början besked om leverans runt Dec, men fick den framflyttad o levererad den 21 Juni.

Ääää, du menar 13mån lev tid?!?..... Jag fick vänta 3,5 mån på min R, tyckte det var jobbigt ;)

mangewide
2021-08-25, 07:09
Yes, men om inte senaste budet, V37, hålls blir det nog till att läsa det ”finstilta” ordentligt.
Jag gjorde kanske fel som gick nära på ”all in på specen” av min 3:e R.

Fast är det inte enklar saker som mediaspelare och vissa säkerhetskomponenter som är stora problemet?. .Kanske inte har att göra så mkt för lull lull man kryssat i...

Men ni väntar på nått gott kan ni trösta er med, inte en enda problem med min. Fast man gärna ser fel när man läser forum ;)

Henkan
2021-08-25, 09:05
Ääää, du menar 13mån lev tid?!?..... Jag fick vänta 3,5 mån på min R, tyckte det var jobbigt ;)

Haha menar bakflyttad fick ju bilen den 21juni menar jag :D så fick ju min på 1.5 månad :D

mangewide
2021-08-25, 10:15
HAha, Jaha, det var ju galet bra! :)

poboq
2021-08-25, 10:47
Haha menar bakflyttad fick ju bilen den 21juni menar jag :D så fick ju min på 1.5 månad :D
Helt otroligt! Det måste ju vara världsrekord! Min tog 5 månader att få….Men väl värd all väntan..Inte heller haft något problem förutom någon enstaka spontan omstart av infotainmentsystemet…

Henkan
2021-08-25, 11:36
Ja det var rätt sjukt!

Trodde först säljaren skoja när han skickar att jag behöver nog inte vänta så länge som till jul utan du kan nog hämta den i slutet på Juni ;)

Men måste varit någon slot ledig i produktion den veckan, just v22 som min tillverkades i var de flera andra i europa som fick sin Edition 45 tillverkad i också, så dom byggde nog ett antal den veckan.

Nyqan72
2021-08-30, 09:12
Kan nog vara så för min var redan på väg till sverige på måndagen v23 skulle byggas v23. Det var ju 5st golf R som var på beställning när jag beställde min lev v34 dessa blir väll -22???. Och vad jag vet så finns det 15st Golf R-21 Reggade enligt transportstyrelsen.

mangewide
2021-08-30, 12:44
Ja du får 22! :)

Oj är det så många som 15? :). Fick äran att köra bana med dessa 2st igår! :). Den blåa är första i Världen med Öhlins och andra Mk8R jag sett utan min faktiskt :)

Mk7R gick jäkla bra, och sen kul att se hur "stor" skillnad det är på utseendet på Mk7 och MK8..

12964

Nyqan72
2021-08-30, 21:25
Har han vanliga dämpare och inte tillval dcc då? Hur lät titan röret? Ångrar du att du inte valde till det. Jag själv tyckte det var tokdyrt för 7kg lättare bil. Har inte sett någon mk8R här nere häller

mangewide
2021-08-31, 10:34
Nix fanns inte DCC som val när den bilen beställdes, var nog Första i Sverige.. :). Så vi fixade första Road and Track från Öhlins i Världen till den...kan ångra lite att inte jag tog den dealen ;)..

Ja 42 000 för en bakre dämpare i Titan, är lite för mkt för min smak. Men det låter lite vassare, men original systemet låter jäkligt bra. Smäller och har sig, så man bli rädd ibland :)

Nyqan72
2021-08-31, 12:01
ja det smäller rätt bra i orginal :) jag gasade till i ett bilgarage tur att det inte var någon där för det small en gång högt, blev faktiskt lite förvånad själv :D En annan fråga har du någon som har insugs rör har sett att forge har något men har inte hittat något tillsalu!

mangewide
2021-08-31, 14:32
Ja min smäller när man torr varvar när den är varm så man blir rädd ;)

Jag har en Intressant kolfiber luft/insugs hemma till min, mer info kommer snart på min sida.. :)..Måste bara hinna montera och filma och greja :)

Nyqan72
2021-08-31, 17:17
Ska bli roligt att se! Men jag ska inte bygga om så mycket filter och silikonslang med adapter till turbo. Och annat smått och gått✌️

mangewide
2021-09-02, 08:36
Montering i Helgen!, men kommer inte byta direkt efter turbon. Tycker lösningen mot luftburken verkar bättre än IS38an. Men finns en flaskhals direkt mot luftburken som kommer bli 12% friare i mina mätningar! :)..

Däremot så bjuder jag på denna!, men 2 MK8R och en Mk7R.... Den blåa har enda Öhlins Road and Track i Världen som sagt..

Men första gången han kör bana här...jag har nog nött en 700varv på denna med olika bilar..

Jäkla va dessa bilar går en krokig bana som denna, man har Extrem fördel av 4wd här.

https://youtu.be/cfHskNse4xw

12972

mangewide
2021-09-03, 08:09
Kommer film snart!, denna ni!. 43 000 eller inte är frågan ;)

12974

mangewide
2021-09-05, 19:54
Ja 42 500 eller icke är frågan.....Svårt att få ljud på film..

Men f-n båda smäller öronbedövande... mkt högre än Mk7 och Mk75.. Är rätt komiskt att VW lyckas få denna lagligt, men alla regler nu..Sen är det OPF och dubbla kattar på denna :D

https://youtu.be/MUYc6bwQvIE

äää hur fick man tumbnail nu igen ;)

candyweiss
2021-09-05, 20:11
Dom pengarna hade jag aldrig lagt, men visst, det är betydligt maskulinare ljud i Viagran :D

mangewide
2021-09-05, 21:16
;):D, Ja en låter absolut vassare!. Men många tror att man får ett helt titan system i bilen...

Det knasiga är att man får bara slutburken och 1m rör för drygt 40 000papp.... VW är bra på att ta betalt ibland...Såg att nya RS3 tog bara 125 000 för ett sportsystem, fast var inte Akra iförsig..men men..

Fredrix
2021-09-07, 07:11
Såg att nya RS3 tog bara 25 000 för ett sportsystem, fast var inte Akra iförsig..men men..

12500:- är väl tillägget på för RS3

12982

mangewide
2021-09-07, 08:23
Haha, ja sorry. Var ju helt orimligt billigt. :)... Är ju verkligen ett kryss man inte får missa om man beställer bästa motorn på marknaden...5cyl...Rallyjärnet..

Nackdelen med RS3 om man vill ha några tillbehör...så hamnar man på 800k....kan ju vara lite mkt man man tycka. När man kan få en Cayman för "samma" peng..

Crille82
2021-09-07, 13:27
Men nu får du ge dig Magnus, 800' för en RS3 med "några" tillbehör?

RS3 kostar i bra utrustat grundutförande 598´ och med rimligt många tillval ca. 650´ brutto. Ungefär som en basutrusad Cayman med 300 hk med andra ord. Eller 80-90´ mer än en Golf R med liknande spec.

Tycker väl personligen att prissättningen på RS3 är klart motiverad i förhållande till Golf R.

mangewide
2021-09-07, 13:40
Nja, inte många som kommer bygga en RS3 under 700k iallafall. Rs3 är faktiskt rätt "dålig" specad från början. Så man måste kryssa i rätt mkt, för att få en trevlig bil...

Vi pratar Audi nu, som är rätt bra att ta betalt för de flesta tillbehör

Kolla bara detta, helt knas är ju standard på Dacia..

Kamerabaserad vägmärkesidentifiering

3 100 SEK

Sen kan man bygga en för 960 000, så bygga en för 800 är väll inte konstigt?. Eller hur tänker du? :)

Som R, där kan man bygga en för 680+ och det flesta ligger på 590 typ... Så att man ligger 100 under max spec är ju inget konstigt på en bil som denna! :)

https://www.blocket.se/annons/goteborg/audi_rs3_sportback_400_hk_s_tronic__oppen_for_best allning_/96647243

Marcus
2021-09-07, 15:58
För 636 200 kr enligt prislista får jag en RS3 där jag inte skulle sakna något :o *drömmer vidare*
http://www.audi.se/AUQSM700

12983

Crille82
2021-09-07, 16:32
http://www.audi.se/AFJ13PMD

mangewide
2021-09-07, 16:59
Nja grabbar, så där snik kan ni icke vara nöjda med ;). Lovar att 99% av bilarna går en bra bit över 700.

Man Måste ha vissa tillval, annars blir bilarna svårsålda..På dessa är det MMI, justerbara chassit, troligen Kolfiber bromsarna.. :)

Samma som Ren, skulle ni beställa en för 520?, redan då tror jag Golfen har bättre utrustning än Rs3an tyvärr...

Men alltid kul att drömma, men har 2st polare som köpt nya RS3 och grämt sig att de inte kryssat i vissa saker som en Billig Seat har som standard.. Så man får tänka 2 ggr innan beställer en snik av en så här dyr och speciell bil :)

3 zon för 11 000!, det är ett måste! ;)

Jag fick ihop en precis för 760 000. Är faktiskt där jag hamnar om jag vill gå nästa steg från Ren.. :)

Så 200 000 upp!, men kanske bara beställa. Har haft ett litet sug... ;)

Marcus
2021-09-07, 17:23
För mig måste RS3 handla först och främst om körupplevelse, motorupplevelsen, krims-krams får gärna andra ägna sig åt ;) tyckte bilen hade rätt bra grund. För mig blir RS3 så klart en dröm även om jag skulle ta mig råd, då familjen helt enkelt inte får plats. Så 3-zon hoppar jag över eftersom det inte är en familjebil :) MMI, nja, jag föredrar Apple CarPlay före egentligen allt annat som biltillverkare hittar på... :) Använder CarPlay i alla bilar jag kör där det är möjligt. DCC skulle nog kunna vara bra även om körupplevelsen med en sådan bil väl ändå borde vara att man vill köra hårt, eller? Hoppas att Audi hittat en bra kompromiss med standardchassit. Kolfiberbromsar, aldrig, av flera skäl. Visst skulle jag nog göra några turistkörningar på Nürburgring med en RS3, men jag hade aldrig haft tid för det i sådan omfattning att det krävt kolifberbromsar och kolfiberbromsar räddar inte försäkringen om man smäller bilen där nere... :(

Med det sagt, fin bil och grattis till alla som vill och har möjlighet, konfigurera som ni vill ha den men så klart så är det som Magnus skriver att vissa saker är väldigt vettigt att välja till för andrahandsmarknaden. Tyckte dock denna var ovanligt komplett från start. :)

Nyqan72
2021-09-11, 11:14
Ja 42 500 eller icke är frågan.....Svårt att få ljud på film..

Men f-n båda smäller öronbedövande... mkt högre än Mk7 och Mk75.. Är rätt komiskt att VW lyckas få denna lagligt, men alla regler nu..Sen är det OPF och dubbla kattar på denna :D

https://youtu.be/MUYc6bwQvIE

äää hur fick man tumbnail nu igen ;)
Lite skillnad är det ju men inte är det mycket. Det låter tillräckligt original. Det bästa är ju att det finns två lägen öppet och stängt. Det är bra vid familje tripp��

mangewide
2021-09-11, 16:12
Håller med , får hålla stängt när 13 åriga dottern åker med. Tycker det är pinsamt när det smäller..:rolleyes:;)

Tror som sagt skillnaden på standard och AKRA var större på mk7an...Nu är det väldigt lite skillnad.. :)

mangewide
2021-09-12, 20:10
Men den rör ju på sig! :), är knäppt så kvick den är i början..

äää, hur fick man tumbnail igen?! ;)

https://youtu.be/ThPnvEyQjLQ

Bopper
2021-09-13, 13:27
Beror nog på att du använder youtu.be-länkar. Verkar som att det måste vara youtube.com

https://www.youtube.com/watch?v=ThPnvEyQjLQ

mangewide
2021-09-13, 20:15
Aha, Tack Tomas...Man kan ju undra om jag verkligen jobbar som Ingentinggör till vardags...dessa datormaskiner ;)

mangewide
2021-11-02, 09:41
Imma problem! :), blir snurrig hur man ska ha detta bäst inställt nu på hösten.. :)

Jag har som på bilden (men fläkten i auto, inte så där halvfart ), men funkar inte så bra.. Hade så här på Mk75 tror jag och funkade prima..

Men vet inte man ska ställa in nått annat på mk8 :). Eller hur har ni...och kör ni classic?

13083

Premis
2021-11-02, 09:53
Imma problem! :), blir snurrig hur man ska ha detta bäst inställt nu på hösten.. :)

Jag har som på bilden (men fläkten i auto, inte så där halvfart ), men funkar inte så bra.. Hade så här på Mk75 tror jag och funkade prima..

Men vet inte man ska ställa in nått annat på mk8 :). Eller hur har ni...och kör ni classic?

13083

Menar du att MK8 inte har en AUTO-knapp??

mangewide
2021-11-02, 10:07
Njao, de är väll fläkt auto?..

Eller hmmm....Finns liksom ingen Autoknapp rakt av som Mk7 har på runda vredet...

Premis
2021-11-02, 10:08
Njao, de är väll fläkt auto?..

Eller hmmm....Finns liksom ingen Autoknapp rakt av som Mk7 har på runda vredet...

Rekommenderar en stor torrboll om du har mycket fukt i gamla kärran :)

mangewide
2021-11-02, 10:14
Rekommenderar en stor torrboll om du har mycket fukt i gamla kärran :)

Haha, körde ju faktiskt en sån där "torrbolls" påse i tyg i mk75 kom jag på nu. Men tror inte det är problemet, tycker det är oklart hur man får den att blåsa på rutan, utan att behöva kryssa i rut blåset separat varje gång...

Tycker det är skumt :)

mangewide
2021-11-02, 13:18
Cirkulation på eller av?! :)

13084

Premis
2021-11-02, 17:44
Nu äger jag ingen MK8 men jag hade definitivt tryckt på allt som heter automatiskt :). Är det samma funktion som "återcirkulation" som man kan använda sig av när man åker in i en dammig tunnel? Det kanske sker automatiskt i MK8 om den vet var det finns en tunnel.

mangewide
2021-11-02, 19:09
Nu äger jag ingen MK8 men jag hade definitivt tryckt på allt som heter automatiskt :). Är det samma funktion som "återcirkulation" som man kan använda sig av när man åker in i en dammig tunnel? Det kanske sker automatiskt i MK8 om den vet var det finns en tunnel.

Ja du håller med, allt i auto. Men finns så många varianter på denna Ac. Smart climate och classic, vet inte vad som trumfar vad :)

Ja åter cirkulera verkar vara enligt bild, men även i Smart...Så finns för mkt att välja ;)

Sen kör i Acc i Race?, kan det verkligen påverka=.. :)

13086

mangewide
2021-11-17, 10:22
Vw har inga planer att släppa stänkskydd till R, har förstört en uppsättning OEM Mk8 R-line redan..

Så här är bästa och dyraste alternativet om man inte ska blästra hela bilen i Vinter. :). Sjukt smidigt, monterade på 10min runt om utan att borra eller ta bort hjulen :)

https://youtu.be/k_it7yg--e0

13100

Mattias
2021-11-17, 17:02
Smidig montering, hjälper nog till att få bort det värsta sprutet.

Trodde jag var ensam om att äga en uppsättning dubbdäck till en golf R, ovanligt :cool:

AndySwede
2021-11-17, 19:12
Snygg lösning!

mangewide
2021-11-17, 21:36
Smidig montering, hjälper nog till att få bort det värsta sprutet.

Trodde jag var ensam om att äga en uppsättning dubbdäck till en golf R, ovanligt :cool:

HAha, ja hel knasigt med dubb!. Har inte kört med det sen 2010, men tanken är att sladda lite i fjällen. Så tänkte att Dubb skulle testast igen :)
Jag galet smidigt att montera!, hoppas de bara håller nu!. Är ju ren kolfiber och kan vi vara känsliga kanske.. :)

- - - Uppdaterad - - -

Snygg lösning!

Ja tanken är att ta bort till våren, sen är de ju galet diskreta :)

poboq
2021-11-22, 18:58
Måste säga att ljudkomforten blev 8 klasser bättre med dubbfria 225/40-18 Bridgestone, istället för originalhjulen med 235/35-19 Hankook…Bilen blev typ tyst i jämförelse med vinandet från sommarhjulen…

mangewide
2021-11-23, 07:31
HAha fusk!!. Fanns en anledning att man kört dubbfritt de senaste 13åren..

Men nu testade jag Nya Hakka 10 dubb i 235/40/19..... Fyfan jäkla vilket rassel :). Men galet grepp med tanke på vad jag ska göra med bilen i Vinter ;)

poboq
2021-12-01, 19:56
VW friskar på med priserna…Min har stigit med ca 40000 listpris sen beställningen för 1 år sen….12000 i ökning på grundpriset på CS nu 1/12….Får dom ens ut några bensinare längre?

mangewide
2021-12-02, 07:56
VW friskar på med priserna…Min har stigit med ca 40000 listpris sen beställningen för 1 år sen….12000 i ökning på grundpriset på CS nu 1/12….Får dom ens ut några bensinare längre?

Shit!, ja min spec har oxå gått upp en 30k. Inte konstigt att jag fått bud på bilen över vad jag gav för bilen. Fick rätt bra rabatt då, vilket man inte får nu pga att bristen på denna bil i Världen. 40v lev tid i Uk blandannat..

Galet :)

Sen släpptes precis en Steg2 på 526hk och 620Nm, är ju en keeper denna bil! :). Ska det trimmas, när andra smyger runt i elbilar sen.. :).

edit fast ändå inte så galet, folk köper ju elbilar för 600k efter rabatt som kommer 30mil nu när det är -10 gra och snö..det är ju oxå rätt galet ;)

https://www.hgp-turbo.de/Leistungssteigerungen-vw-golf-8-r.html

Mattias
2021-12-02, 08:08
Ni får njuta, inte ofta man gör en bra bilaffär :cool:

Redan i mk7r plockar man ut 500 hyfsat driftsäkra hästar, skoj att det nu även kommer lösningar till mk8r.

candyweiss
2021-12-02, 08:35
edit fast ändå inte så galet, folk köper ju elbilar för 600k efter rabatt som kommer 30mil nu när det är -10 gra och snö..det är ju oxå rätt galet ;)
En nära vän beställde nyligen en välutrustad Zoe för 420K efter rabatt (70K) :eek: :eek: :eek:

Premis
2021-12-02, 08:55
En nära vän beställde nyligen en välutrustad Zoe för 420K efter rabatt (70K) :eek: :eek: :eek:

Man undrar ju hur folk tänker.

Kan ju förstå alla Teslor som tas på
företagsleasing men att lägga 420k på en sådant begränsat fordon privat ..

mangewide
2021-12-02, 08:57
Ni får njuta, inte ofta man gör en bra bilaffär :cool:

Redan i mk7r plockar man ut 500 hyfsat driftsäkra hästar, skoj att det nu även kommer lösningar till mk8r.

Nej, jag tror även när skatten går ner från 11 000 till 1800 då är det ännu mer huggsexa efter dessa och andra motorstarka bilar :)

Precis 500 är egentligen inte så mkt, BSR plockar ju ut 700hk driftsäkra utan att öppna motorn.. :)

Crille82
2021-12-02, 09:18
Men att lägga 15000 EUR på att trimma en Golf R är ju ganska dumt. Då är det ju bra mycket bättre att köpa en RS3. :p

mangewide
2021-12-02, 09:35

:) Måste vara bevis på att man ha NOLL bilintresse!. Men som sagt rätt skönt att inte ha det, bara slit och släng..

Jag har sagt jag ska oxå ha en elbil, men ska ha en låda där man hoppar i in i och kör en dit man vill! :)

- - - Uppdaterad - - -

Men att lägga 15000 EUR på att trimma en Golf R är ju ganska dumt. Då är det ju bra mycket bättre att köpa en RS3. :p

Nja, du får ju bara en 400hk bil för säg 700k med rätt utrustning ( Den börjar på 612 nu!!, helt knas! ).. _Men absolut RS3 är grym, men orimligt dyr :) Sen bara 17 000 i skatt på den!, är ju kul :)

Du får ju en snik Mk8R efter rabatt med lite tur 460k....:)

Crille82
2021-12-02, 10:18
Men hur tänker du? Jämföra en "snik-Golf R" med en RS3 med enligt din uppfattning "rätt" utrustning för 700´?

En "snik-RS3" kan du få för 570´ med lite tur.

12 eller 15000:- i skatt per år tror jag har liten betydelse i sammanhanget.

Om vi för enkelhetens skull räknar på grundpris -8% rabatt så kostar Golf R 455´ och RS3 563´.

Jag skulle ju i alla fall inte lägga ~100´ på en Golf R för att uppnå ungefär samma effekt och prestanda som en RS3 med en vanlig optimering för 8-10´.

candyweiss
2021-12-02, 11:20
:) Måste vara bevis på att man ha NOLL bilintresse!. Men som sagt rätt skönt att inte ha det, bara slit och släng..
Det är det som är så konstigt, har är mycket intresserad av bilar och mc, kör båda. Detta är första nya bilen han köper, och så blir det en Zoe. Totalt ofattbart.................. :(

mangewide
2021-12-02, 11:23
Men hur tänker du? Jämföra en "snik-Golf R" med en RS3 med enligt din uppfattning "rätt" utrustning för 700´?

En "snik-RS3" kan du få för 570´ med lite tur.

12 eller 15000:- i skatt per år tror jag har liten betydelse i sammanhanget.

Om vi för enkelhetens skull räknar på grundpris -8% rabatt så kostar Golf R 455´ och RS3 563´.

Jag skulle ju i alla fall inte lägga ~100´ på en Golf R för att uppnå ungefär samma effekt och prestanda som en RS3 med en vanlig optimering för 8-10´.

Ja lite skevt. Men du plockar inte ut några 520hk för 10k på RS3.

Kostar minst 50 000k om du ska trimma en RS3 till det ;) Tror om du skulle åka till Sterman och ta detta kit så är det säkert 80 000 om inte mer, de tar ju 22 000 bara för mjukvarorna! ;)

Steg 2,5:
520hk och 685nm
Steg 2 är framtaget när man har uppgraderat intercooler, avgassystem från turbon och bakåt (Turbo-Back) och ett sportluftfilter i original luftburken.
Krav på hårdvara:
- Uppgraderad intercooler
- Turbo-Back avgassystem med bättre flöde än original
- Insugskit
- Uppgraderad Turbo inlopp

Byte av delar ingår ej i mjukvara..

Men som sagt 150k på Golfen är för dyrt för 520hk, men finns bara en Firma i Världen som trimmar Mk8 därav priset..
Kommer lätt halveras när boxen är knäckt :)

mangewide
2021-12-02, 12:05
Det är det som är så konstigt, har är mycket intresserad av bilar och mc, kör båda. Detta är första nya bilen han köper, och så blir det en Zoe. Totalt ofattbart.................. :(

haha jag helt knas. För de jag känner kör Zoe, gillar bilar lika mkt som brödrosten.. Vill bara åka billigt A- till B ..:)

Men som sagt Elbilar är knas dyrt!..Finns ju inget vettigt under 500 egentligen.. :)

Crille82
2021-12-02, 13:09
460-470 hk och ca. 600 nm menar jag man få ur en RS3 med endast programvara. Skall man få ur det samma ur en Golf R så kostar det nog ca. 100´.

Jag menar att det rör sig om ungefär samma totalkostnad i slutänden. Jag hade iaf nöjt mig med moderat utrustad RS3 för under 600´, men hade aldrig övervägt att lägga samma pengarna på en Golf R. Enligt min mening är en RS3 mycket snyggare än Golf har har dessutom en motor som relaterar till priset.

mangewide
2021-12-02, 13:31
Ja beror hur man ser det. Men du kommer aldrig under 600 med en "vettig" utrustad RS3 tyvärr, inga sålda sådana vad jag har hört av Audi.
Sen kan man ju se att du kan ju lägga ca 10k, så har du 400 drygt i Mk8R troligen. Då har man en bil med samma effekt som RS3 och samma 4wd! ( bara det är coolt att det använder samma drivlina! )

Så kommer Alltid vara minst 100 000 mellan en R och en RS3 hur man än vrider och vänder på det ;).. Troligen mkt mer.... är ju skitdyra tillval på Audi, Bmw och Porsche typ :)

Ja tycker att när man närmare sig 700k som 90% av RS3 gör så närmare man sig farligt nära en Porsche 718 Cayman T och det är knas ;). För 100ggr hellre en sådan :).

Har en "polare" som gått från en Mk8R till nya RS3, han är nöjd...Men inte värd skillnaden vad han fick betala för resp bil . Sen när jag skulle höra den grymma motorn torrgasa så har det den ju varvar den inget, är ju låst!!. Skittråkigt. Golfen varva som en smäck rakt ut! haha

Typ som denna!, och den är ju inte alls fullsmetad!. 1 mille kunde han visst bygga den till fullsmetad..och en R går inte över 700...så där ser man hur galet dyra tillvalen är på Audi..även mkt är kolfiberbromsarna som man bara vill ha :)
https://www.blocket.se/annons/goteborg/audi_rs3_quattro_400hk_foretagsleasing_8490kr_man/98431169

Crille82
2021-12-02, 14:05
" bara det är coolt att det använder samma drivlina!"

Men det är inte samma drivlina, RS3 har ytterligare en cylinder, ett helt annat ljud och dessutom alltid betydligt mer effekt och vrid än Golf R. Oavsett om man behåller de original eller uppdaterar.

Jag skulle säga att merkostnaden är klart motiverad för RS3. Golf R konkurrerar inte med RS3 utan S3.
RS3 konkurrerar inte med Cayman eftersom Cayman är en trång sportbil.

mangewide
2021-12-03, 08:07
Nej S3 är ju en snik R med gamla bromsar och 4wd. :), nej sen är de inte exakt som en Rs3, ville ju skoja lite.
Men du borde köra en Mk8R, så skulle du inte behöva fundera på en dyr RS3 ;)

Men jag ser det som har man inte råd att utrusta en bil i detta fall RS3an vettigt, så bara inse att har råd att ha en sån fin bil. Då är det bättre att köpa nått man har råd med ;)

Har en polare med gamla RS3 som är dålig utrustad. Men har keramiska bromsar..
Men saknar vanliga tillval som grannen har på sin 300k Kia..

- Jaha har du inte det tillvalet, inte det eller inte det..
- Vad har du då?
- Jättestor motor!
-Jaha, va Gay! ..:)

Han med RS3, blir förbannad när han kör och saknar enkla tillval som adaptiv farthållare, Dcc..mm

Är inte så kul att åka en 700bil som är sämre utrustad en än 300kr Kia..

För till 95% så kör man ju alla dessa bilar som en "gubbe" och då vill man ju ha alla moderna tillval...Känns ju sådär gå tillbaka till en Nokia 3310 när man testat en Iphone 13.. ;)

candyweiss
2021-12-03, 08:36
Blev han tvingad att köpa en dåligt utrustad RS3 :D

Crille82
2021-12-03, 08:48
Vad det gäller utrustning så kan man vända på steken. Jag har bränslevärmare och dragkrok högst upp på önskelistan. Då går tyvärr väldigt många bilmodeller bort, inkl. ex. Kia. Där har ju Merca gått rätt väg med 35 AMG ;)

När jag beställer en ny bil så väljer jag utrustning utifrån vad jag anser är rimligt. Adaptiv farthållare är t.ex. trevligt, men inte säkert att merkostnaden är rimlig då jag sällan har nytta av det.
Man får ju även sätta priset på utrustning i relation till vad det är värt i andra hand, de mesta är värt lite eller inget när bilen säljs.

Låt säga att man köper en RS3 för 600´ eller 700´ netto ny. Man får möjligen 20-30´ mer för den dyrare när den sedan säljs.

Vi har en T-Roc Cabriolet. Väldigt välutrustad bil med, verkligen, all utrustning. Tyvärr då inte värmare eftersom det inte går att få med R-line (dimljus/kuvljus). Synd, men A5:an får rulla primärt istället.

Henkan
2021-12-03, 10:07
VW friskar på med priserna…Min har stigit med ca 40000 listpris sen beställningen för 1 år sen….12000 i
ökning på grundpriset på CS nu 1/12….Får dom ens ut några bensinare längre?

Såg även att det finns nytt tillval, "Race paket" 19" Scottsdale fälgar och även akrapovic också

mangewide
2021-12-03, 10:35
Blev han tvingad att köpa en dåligt utrustad RS3 :D

Köpte en Demobil för att slippa vänta 10månader på en ny :). Dessa säljare har en förmåga utrusta många bilar "skumt" :)

- - - Uppdaterad - - -

Vad det gäller utrustning så kan man vända på steken. Jag har bränslevärmare och dragkrok högst upp på önskelistan. Då går tyvärr väldigt många bilmodeller bort, inkl. ex. Kia. Där har ju Merca gått rätt väg med 35 AMG ;)

När jag beställer en ny bil så väljer jag utrustning utifrån vad jag anser är rimligt. Adaptiv farthållare är t.ex. trevligt, men inte säkert att merkostnaden är rimlig då jag sällan har nytta av det.
Man får ju även sätta priset på utrustning i relation till vad det är värt i andra hand, de mesta är värt lite eller inget när bilen säljs.

Låt säga att man köper en RS3 för 600´ eller 700´ netto ny. Man får möjligen 20-30´ mer för den dyrare när den sedan säljs.

Vi har en T-Roc Cabriolet. Väldigt välutrustad bil med, verkligen, all utrustning. Tyvärr då inte värmare eftersom det inte går att få med R-line (dimljus/kuvljus). Synd, men A5:an får rulla primärt istället.

Du har samma krav som jag hade! ;). Men FAN gav upp dem med drag och bränsle..Fanns ju inget roligt förutom A35 och A45, som är knas dyra att äga..

Men NU har ju Golf R kombi kommit!!, den är ju f-n klockren!. Har haft en tanke att byta upp till en sådan, rätt kul att driftläge i en jäkla Kombi :D

Kan säga att driftläget inte bra är en gimmick, skitkul och farligt att använda på asfalt :)

https://www.instagram.com/p/CVQbQDpIgDZ/

mangewide
2021-12-03, 10:48
Såg även att det finns nytt tillval, "Race paket" 19" Scottsdale fälgar och även akrapovic också

Aha, hittad inte?..till CS? :). Måste vara "halvdyrt" ;)

poboq
2021-12-03, 11:30
Ligger under fälgvalet: ca45000��

Henkan
2021-12-03, 11:38
Tar man samma utrustning som jag har i min Edition 45 på en CS med akra etc så landar den på 505.000 :rolleyes::D o jag betalade 435 för min :D

mangewide
2021-12-03, 12:23
Ligger under fälgvalet: ca45000��

Aaa se där!. Men f-n "billigt". Bara Akra på R kostar 43!!...haha...Det är knas 2.0...

Som jag skrivit tidigare, du får en slutburk och 70cm titan rör!!. Det är det enda som är Akra, resten är original.. :)

- - - Uppdaterad - - -

Tar man samma utrustning som jag har i min Edition 45 på en CS med akra etc så landar den på 505.000 :rolleyes::D o jag betalade 435 för min :D

Håller med min är nära 600k, och de gav inte jag i närheten. Men som sagt det bjöd ju på Nav för 10k och lägre pris och bättre rabatter tidigare i år! :)

Henkan
2021-12-03, 13:04
Aaa se där!. Men f-n "billigt". Bara Akra på R kostar 43!!...haha...Det är knas 2.0...

Som jag skrivit tidigare, du får en slutburk och 70cm titan rör!!. Det är det enda som är Akra, resten är original.. :)

Då är de längre på ED45/CS även resonatorn är i titan på dessa

mangewide
2021-12-06, 12:05
Jaha, har CS en mitten dämpare?. R har bara en slutburk ingen annan dämpare.. :)

Nille1
2021-12-16, 18:32
Fick ett Mail från min säljare i dag att hans affärssystem visade att min bil skulle anlända inom kort. Måtte det bli vår snart!

mangewide
2021-12-17, 07:34
Trevlig julklapp! :)

Ja beställde min den 23 dec förra året, var min dyraste julklapp och bästa på länge! ;).

Nille1
2021-12-17, 21:08
Redan inslagen, bara ett rim som fattas ��

13118

poboq
2021-12-17, 21:46
Stiligt!!

mangewide
2021-12-20, 06:56
Redan inslagen, bara ett rim som fattas ��

13118

Tjusigt!, blev nästa rädd att den inte var en PP. Plasten döljde vingen fint! ;). Har den Akra? :)

Nille1
2021-12-20, 19:13
Ja, det ska sitta Akra på den.

mangewide
2021-12-21, 06:54
Lyxigt! :)

Annars fick jag precis erbjudande från Holland av en som vill sälja denna för 3000 Euro plus frakt till mig ! :). Bra andrahandsvärde på grejerna!

13125

AndySwede
2021-12-21, 07:32
Eeh jaha, vad kan man uppgradera till efter Akran? Eller ska han nedgradera.

mangewide
2021-12-21, 07:43
Men som sagt det är ju "bara" en slutbruk man får för 43k ;). Så ett helsystem efter turbon och annan OPF och kattar!. då får man snurr!

Kolla på HGP 520hk kit till Mk8, då använder man faktiskt original systemet, inte ens Akra. Det behövs inte.. Men man byter ut DP , OPF och kattarna,,Så blir en dyr historia men inte ens 43k som OEM AKRa ens.. :)

Nille1
2021-12-24, 11:28
Dopparedagen, föredan, föredan, föredan, leveransdan!
Nära nu!

M.P
2021-12-24, 12:16
Trevligt,får jag fråga när du beställde din?

Nille1
2021-12-24, 20:06
Tro det eller ej, men tror det var den 18:e januari

mangewide
2021-12-24, 20:20
ääää, skojar du???, och får den nu?.....:)

Nille1
2021-12-24, 20:57
Skojar tyvärr inte. Det är tack vare dig Mangewide och ditt engagemang kring din bil som jag hållit ut. Men på tisdag är det dags.

mangewide
2021-12-24, 21:08
Ääää igen :rolleyes:, det var imponerande! . Men då kan jag lova dig att det är värd vänta! :). Fick min i April och idag var det lite lekstuga ut och sladda som en en 18 åring....var roligaste julklappen på många år!...Jävla kul bil ;)

M.P
2021-12-25, 09:46
Tro det eller ej, men tror det var den 18:e januari

Ok jag beställde en clubsport 22 Mars och den är planerad för tillverkning vecka 11.Inte bara jag som väntar länge då.Fick dock möjlighet nu att lägga till race paket nu när den ändå ligger så långt fram

Nille1
2021-12-28, 18:24
Då blev det äntligen tisdag.

https://youtu.be/t0aSzYqsD3M

Peter-C
2021-12-28, 18:44
Hem till "dörren" - Lite udda :). Grattis!!

mangewide
2021-12-28, 21:29
Då blev det äntligen tisdag.

https://youtu.be/t0aSzYqsD3M

ÄÄÄ. fan Grym i all Black!. Inte sett någon live i Sverige med den Spec!

Är det Corona leverans typ?, eller inte vill skita ner kärran? :).

Lät farsan 74 år busköra på lite isiga grusvägar idag, fortfarande rädd...haha...

Men fick till en Grym Launchcontrol i snön, fyfan va den sätter sig fint och drar iväg som ett spjut... Film kommer imorgon...men teaser när den niger mer...Tajta hjul? ;)

13138

Nille1
2021-12-28, 22:36
Är väl en kombo av båda, men är nog rätt logiskt efter en affär utan att ha träffats fysiskt.

mangewide
2021-12-28, 23:09
Ja så sant, skötte min med 100% mail. Men var ju skönt att få ÅF att göra lite inställningar mm när bilen hämtades ut.. VW Connect är inte att leka med att få till!;)

Men som sagt i framtiden, så finns säkert inga bilhandlare...se på Tesla.. :(..

mangewide
2021-12-29, 20:01
Test av nya HAKKA 10! :)

13143

https://youtu.be/btatSBR-KIs

poboq
2021-12-31, 17:31
Är det någon som vet om det sitter någon Soundactor i CS. När jag pluggade i Obd-eleven så står det ”ej tillgängligt” i appen. Svårt att avgöra om det sker någon påläggning av ljud i kupen i dom olika profilerna eller om det bara är avgasljud.
MK 7R som jag hade innan var betydligt mer markant påslag av muller i raceläge…

NissePisse
2022-01-01, 08:28
Jag tror inte du kan göra ändringar på några VW-bilar från och med årsmodell 2021 och framåt.

mangewide
2022-01-01, 13:55
Är det någon som vet om det sitter någon Soundactor i CS. När jag pluggade i Obd-eleven så står det ”ej tillgängligt” i appen. Svårt att avgöra om det sker någon påläggning av ljud i kupen i dom olika profilerna eller om det bara är avgasljud.
MK 7R som jag hade innan var betydligt mer markant påslag av muller i raceläge…

Jo det måste den ha, har inte just ändrat det på min! Ska kolla

Funkar de andra apparna i Obd eleven?. Tänkte om du fått till de nya inställningarna med den nya säkerheten :)

- - - Uppdaterad - - -

Jag tror inte du kan göra ändringar på några VW-bilar från och med årsmodell 2021 och framåt.

Jodå Obdeleven löste detta för några veckor sen!. Har ändrat massor på min redan! :)

Kolla denna, där sparade jag 10 000. Som det skulle ha kostat att få navigatorn i instrument klustret!. Så jäkla smidigt!

https://www.instagram.com/p/CYHEgTahhsF/

poboq
2022-01-01, 14:21
[QUOTE=mangewide;264120]Jo det måste den ha, har inte just ändrat det på min! Ska kolla

Funkar de andra apparna i Obd eleven?. Tänkte om du fått till de nya inställningarna med den nya säkerheten :)

- - - Uppdaterad - - -

Provade ”active info display” och alternativet 7+8, men det var inte rätt. Jag har inte vågat pilla något mer med det än..Livrädd att ställa till något😬

mangewide
2022-01-01, 15:39
[QUOTE=mangewide;264120]Jo det måste den ha, har inte just ändrat det på min! Ska kolla

- - - Uppdaterad - - -

Provade ”active info display” och alternativet 7+8, men det var inte rätt. Jag har inte vågat pilla något mer med det än..Livrädd att ställa till något��

JAha för att för R style... Det har jag redan, så den har jag inte provat :)

Ja man får vara lite försiktigt med dessa appar är "validerade" så de ska vara säkra. Däremot så ska göra backup i appen, då är det enkelt att återställa!

HAr du PRO version av appen?, det måste man ha :)

Peter-C
2022-01-01, 16:25
Kul att OBDeleven-mods (eller vcds) är möjliga på mk8 nu. Det är något man uppskattar.

poboq
2022-01-01, 17:03
[QUOTE=poboq;264122]

JAha för att för R style... Det har jag redan, så den har jag inte provat :)

Ja man får vara lite försiktigt med dessa appar är "validerade" så de ska vara säkra. Däremot så ska göra backup i appen, då är det enkelt att återställa!

HAr du PRO version av appen?, det måste man ha :)
Ja, jag har pro…Testade nu igen med soundaktorn, och det står ej tillgängligt. Huven öppen. Går jag in på kontrollenhet Dashboard och kollar under långkodning så är det ibockat ett nej på soundaktor. Det har jag kollat i appen efter att jag tagit ut Obd-enheten. Och där har jag inte ändrat något…

mangewide
2022-01-01, 19:24
Kul att OBDeleven-mods (eller vcds) är möjliga på mk8 nu. Det är något man uppskattar.

Ja verkligen såg lite mörkt ut ett tag, är ju en aningen mer komplicerat VW nya system.. :)

Men fortfarande igen som lyckas komma in i motorstyrningen än, den verkar väldigt svår...:)

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=mangewide;264123]
Ja, jag har pro…Testade nu igen med soundaktorn, och det står ej tillgängligt. Huven öppen. Går jag in på kontrollenhet Dashboard och kollar under långkodning så är det ibockat ett nej på soundaktor. Det har jag kollat i appen efter att jag tagit ut Obd-enheten. Och där har jag inte ändrat något…

Ok!, kan kolla min imorgon hur det ser ut i min!.

NissePisse
2022-01-01, 21:19
Perfekt, jag som läste på
deras forum för ett par dagar sedan utan att hitta något om att det var löst.

Har verkligen saknat funktionen att kunna låsa bilen med motorn igång.

poboq
2022-01-02, 12:09
Ja verkligen såg lite mörkt ut ett tag, är ju en aningen mer komplicerat VW nya system.. :)

Men fortfarande igen som lyckas komma in i motorstyrningen än, den verkar väldigt svår...:)

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=poboq;264125]

Ok!, kan kolla min imorgon hur det ser ut i min!.
Ok, bra. Jag får bara upp 4 olika kontrollenheter. Nr 1,9,15,17..Har det att göra med att jag inte gjort en fullständig scan…Det har jag inte vågat…Fan vad lite jag kan😂😂😂

mangewide
2022-01-02, 19:10
Perfekt, jag som läste på
deras forum för ett par dagar sedan utan att hitta något om att det var löst.

Har verkligen saknat funktionen att kunna låsa bilen med motorn igång.

Ja verkligen! .:)

Men låsa med motorn igång?, vad menar du?. Med fjärren? :)

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=mangewide;264126]Ja verkligen såg lite mörkt ut ett tag, är ju en aningen mer komplicerat VW nya system.. :)

- - - Uppdaterad - - -

Ok, bra. Jag får bara upp 4 olika kontrollenheter. Nr 1,9,15,17..Har det att göra med att jag inte gjort en fullständig scan…Det har jag inte vågat…Fan vad lite jag kan������

MEn f-n glömde idag.... :).. Ja göra en fullständig scan ska inte vara någon fara!. Men jag har inte rensat några koder!. Rätt mkt konstiga fel den hittar, men inga farliga saker.. Men tänkte inte rensa, så VW inte missar nån felkod sen :)

NissePisse
2022-01-02, 19:17
Ja verkligen! .:)

Men låsa med motorn igång?, vad menar du?. Med fjärren? :)

- - - Uppdaterad - - -

[QUOTE=poboq;264135]

MEn f-n glömde idag.... :).. Ja göra en fullständig scan ska inte vara någon fara!. Men jag har inte rensat några koder!. Rätt mkt konstiga fel den hittar, men inga farliga saker.. Men tänkte inte rensa, så VW inte missar nån felkod sen :)

Ja precis. Låsa bilen med fjärren med motorn igång.

candyweiss
2022-01-02, 19:52
Ja precis. Låsa bilen med fjärren med motorn igång.
Varför vill du göra det?

NissePisse
2022-01-02, 21:11
När jag kommer på att jag glömt något hemma och inte vill stänga av bilen direkt efter en kallstart.
När det är -20°C och man ska in och handla (har jag bara vågat på skidsemester, aldrig i större städer).

Skulle dock aldrig göra det med barn eller djur kvar i bilen.

mangewide
2022-01-03, 06:54
Jaha du tänker så, brukar vara lagom populärt när man har typ 3min tomgångskörning lagligt :). Inte fått några sura gubbar efter dig?.
Fast kan säga att inte bra för motorn, att bara gå på tomgång innan olja kommit upp i temp oxå, så är verkligen inget att rekommendera. Jag är en sådan som skrapar bilen och sen startar och åker direkt.. :)
Du skulle ha en elbil!, då har du alltid varm bil :)

Men ska kolla om det går för dig ändå ;)

Mattias
2022-01-03, 11:01
I Norrland är det en vanlig syn att bilarna står på tomgång utanför affären när det är riktigt kallt, då hade det klart varit smidigt att kunna låsa bilen. Men i södra och mellersta Sverige funkar det ju med bränslevärmare om man vill hålla bilen varm när man är i affären :D

mangewide
2022-01-03, 11:25
Jaha, låter som när man gjorde lumpen för 20år sedan. Stänga FAAn inte av lastbilen! :Yes sir!.

Har man lägre drivmedelspriser i norr?. Tänker det är så jäkla gnäll på det där bensinupproret.. Trodde man var mer rädd som dropparna ;)

Men kosta ju bara 20kr+ för dieseln nu, så man bara stå och småvarva! :).

NissePisse
2022-01-03, 17:38
I Norrland är det en vanlig syn att bilarna står på tomgång utanför affären när det är riktigt kallt, då hade det klart varit smidigt att kunna låsa bilen. Men i södra och mellersta Sverige funkar det ju med bränslevärmare om man vill hålla bilen varm när man är i affären :D

Ja, värmare är så klart bättre att använda, men är det mycket kortkörningar så är det ju ingen höjdare för batteriet.
Tomgångsregeln (max en minut) är nog en kvarleva från förr. Är det korta stopp är det kanske bättre att låta motorn gå för att slippa att katalysator är kall vid start.

mangewide
2022-01-03, 19:41
Nej precis värmare dödar batteriet rätt fort. Däremot kan man se snyggt i OBDeleven tempen på kattarna!. Det blir verkligen skitsnabbt varma på denna bil. Känns som de är varma på 1min, men tar ca 10min att få upp motoroljetempen om man inte gas lite hårt ut på landsväg.
Så det är nog bästa att stänga av bilen, tyckte jag fick dåligt samvete när jag oftast tar bort start/stop ;)

F-n orkade inte kolla idag, började ösregna här...och dålig ursäkt för bilen står i egna garaget.. :)

poboq
2022-01-05, 17:43
Jo det måste den ha, har inte just ändrat det på min! Ska kolla

- - - Uppdaterad - - -

Jodå Obdeleven löste detta för några veckor sen!. Har ändrat massor på min redan! :)

Kolla denna, där sparade jag 10 000. Som det skulle ha kostat att få navigatorn i instrument klustret!. Så jäkla smidigt!

https://www.instagram.com/p/CYHEgTahhsF/
Det där finns det väl ingen färdig app för väl?
Backuppknappen: Visar den sig bara när man är uppkopplad mot bilen eller? Finnes ej i min telefon offline iaf..

mangewide
2022-01-09, 18:14
Nu hänger jag inte med :). Men ingen app för att slå på navigator, utan helt gratis istället! ;)

Hmm, Backup?. Man går på history, så ser man vad man ändrat till och infrån! :)

Smidigt :)

poboq
2022-01-09, 18:22
Backupen hittade jag i history��Vad ändrar man för att få dubbelnavin?

mangewide
2022-01-09, 22:19
Backupen hittade jag i history��Vad ändrar man för att få dubbelnavin?

Helt sjukt!, du ändrar EN parameter!

Funkar så jäkla bra, varit precis upp till fjällen och Naven i huvud displayen hur har man klarat sig utan den?!. Är bättre upplösning konstigt nog oxå mot media displayen.

https://www.vwroc.com/forums/topic/40610-golf-mk8-r-dual-map-display-coding/?tab=comments#comment-612110

poboq
2022-01-10, 20:52
Tack för tipset! Ska prova när jag har självförtroende nog…��

mangewide
2022-01-11, 06:45
Haha, ok.. Men denna är nog minst farliga jag gjort ;).. Lätt att ändra tillbaka!.

Men man måste starta om allt sen en stund :)

poboq
2022-01-12, 21:03
Men hur ska man tänka med sfd-upplåsning och garanti. Kan inte VW bli lite sura om man förgyller sin bil lite��Iofs så har väl VW själva gått med på möjligheten till ändring antar jag..Det mesta jag provat har varit låst med sfd…

mangewide
2022-01-13, 08:11
Ja ska man dra hårt, så får man ju inte ens byta hjul med annan dim för garantin :). Sen ändra redan utan sfd var nog inte ok heller, går lika lätt att spåra om man vill utan och med sfd om man ändrat något..
Men som sagt man ska inte hålla på och "leka" utan kolla, är ju rätt avancerat nuförtiden.

Har du kollat om du har nån ny mjukvara som ska uppdateras?. Jag har en större som ska göra, som bland annat som ska fixa strulet med sätesvärmaren!. Vilket är första felet jag har på min!. Hade även problem men däcktryck förra veckan, men verkar försvunnit :)

poboq
2022-01-13, 09:14
Jag har fått min sätesvärme fixad för ett par månader sen och då gjordes några mindre andra uppdateringar också. De ringde från ÅF igår och frågade hur infotainmentsystemet sköter sig nu. Där fanns en uppdatering nu tydligen.Haft några småbuggar, men funkar rätt bra ändå tycker jag. Tänkte ta uppdateringen när jag ska in på oljebyte i vår…Nä, man ska ju säkert vara försiktig med hur man ändrar…

mangewide
2022-01-13, 10:04
Jaha, jag har inte orkat uppdatera. De behövde bilen en hel dag för det :)..Smidigt.. :).

poboq
2022-01-14, 19:59
Ja ska man dra hårt, så får man ju inte ens byta hjul med annan dim för garantin :). Sen ändra redan utan sfd var nog inte ok heller, går lika lätt att spåra om man vill utan och med sfd om man ändrat något..
Men som sagt man ska inte hålla på och "leka" utan kolla, är ju rätt avancerat nuförtiden.

Har du kollat om du har nån ny mjukvara som ska uppdateras?. Jag har en större som ska göra, som bland annat som ska fixa strulet med sätesvärmaren!. Vilket är första felet jag har på min!. Hade även problem men däcktryck förra veckan, men verkar försvunnit :)
Däcktryck har jag haft 2 falsklarm på nu med vinterhjul…

mangewide
2022-01-15, 11:45
Däcktryck har jag haft 2 falsklarm på nu med vinterhjul…

Skönt att höra!, hade 3st påväg till Sälen. Det var inte alls kul.. ;)..

Henkan
2022-01-18, 14:12
https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ny-snabb-volkswagen-golf-pa-gang/

Jaha vad kan nu detta va??

Crille82
2022-01-18, 14:14
Kanske en Golf "RS" som är lika dyr som en RS3? ;)

candyweiss
2022-01-18, 14:19
En "el-R" :cool:

Henkan
2022-01-18, 14:20
Ny TCR kanske men känns tidigt

mangewide
2022-01-18, 14:26
Eller bara att Golf R har premiär i USA i feb ;).. Det är tyvärr det mest troliga om man läser lite runt :)

Men hoppas de har fel! :)

Tänk om det skulle vara en RS3 light, men 5an! :). Som Cupra fick låna..

vfr
2022-01-18, 14:30
Tänker du på Formentor VZ5?

Henkan
2022-01-18, 14:44
Eller bara att Golf R har premiär i USA i feb ;).. Det är tyvärr det mest troliga om man läser lite runt :)

Men hoppas de har fel! :)

Tänk om det skulle vara en RS3 light, men 5an! :). Som Cupra fick låna..

Svårt o tänka mig att det skulle vara premiär för USA, direkt ingen hemlighet att den skulle komma dit

mangewide
2022-01-18, 14:45
Tänker du på Formentor VZ5?

Precis! :)

- - - Uppdaterad - - -

Svårt o tänka mig att det skulle vara premiär för USA, direkt ingen hemlighet att den skulle komma dit

Nej, men VW är ju lite roliga med social medier på sista tiden!. Kom ni ihåg i höstas när det lanserade eVW eller vad var det?. Var ju bara en halloween grej som gick lite fel och blev galet stor :)

mangewide
2022-01-19, 06:51
Äää jag hade rätt!. Var ju bara premiären för Golf R i USA.. Fan VM i Clickbait från dem! ;). Inte ok! :)

Henkan
2022-01-19, 09:51
Källa?

mangewide
2022-01-19, 12:35
Källa?

Från mina Amerikanska följare ;). Men seriöst så har den där Maggan från VW USA skrivit på deras officiella FB.

Men tror det jäklas och inte skriver det tydligare, alla reklam är ju bra Reklam som man säger..

Men till 101% så är det Golf Mk8R officiella premiären. De har ju gjort lite kul, de har samlat upp all R på uppställningsplatser överallt i USA. För att släppa bilarna exakt samma dag till alla kunder..

De som sett sina R stått nu en 5v är lagom glada där borta ;)

Marcus
2022-01-19, 14:27
Eftersom marknadsföringen är i kanaler tillhörande Volkswagen of America, Inc så är det väl tämligen självklart att det är en lokal nyhet för USA-marknaden och inte globalt.

mangewide
2022-01-19, 21:43
Ja det var det inte många som tänkte på , inte ens Svenska TV :)

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bil-och-trafik/ny-snabb-volkswagen-golf-pa-gang/

mangewide
2022-01-20, 08:50
LÄckert!, första moddade Mk8 till salu!. Rätt ok pris oxå! :)

https://www.blocket.se/annons/goteborg/volkswagen_golf_gti_clubsport_45_20tum_maxton_h_r/99268873?fbclid=IwAR0xXrGXYsmIcGPRhe-c9euCxFDjz_G02k3lpVxqL2I9ZZnJPyGKHBt9w00

poboq
2022-01-20, 09:15
Snygg! Synd bara att originalfälgarna saknas…Ja, det andrahandsvärdet går inte av för hackor…fast den är ju å andra sidan inte såld än…Min värderas till någonstans 280-320 på Biluppgifter.se…..Där känns det som att man inte har full koll������

mangewide
2022-01-20, 09:45
Äää, det var konstigt lågt!. :). Mer än så kan jag garantera du får!, inte en krona under 400 ska du ha!. Är ju inte så dessa Mk8 kryllar av.... Jag har fortfarande bud på över 500k för min! ;).

Finns ju en Mk75 2019 för 479 på nätet, som någon verkar intresserad av!. Det kan vara lite dyrt kan jag tycka för en 3 år gammal bil utan nybilsgarantierna kvar :)

Update. Min var värd visst 265 000!! :), grym den där sidan..

De bygger priset på dessa!

Liknande fordon till salu
Volkswagen Golf 1.0 TSI 115HK MANUELL 6-VXL
2020 / 4 150 mil
Visa info
179 900 kr
Volkswagen Golf 5DR 1.0 TSI / AUTOMAT / EURO 6 115hk
2019 / 5 354 mil
Visa info
179 900 kr
Volkswagen Golf 1.0 TSI 115 HK
2019 / 3 850 mil
Visa info
169 900 kr
Volkswagen Golf GT 1.5 TSI 150HK DSG7
2020 / 3 750 mil
Visa info
239 900 kr
Volkswagen Golf GT 1.5 TSI 150HK DSG7
2020 / 1 400 mil
Visa info
239 900 k

poboq
2022-01-20, 10:05
Hahaha, ja, så är det nog. Min är inte till salu på länge än och det känns ju som sagt att andrahandsvärdet är skyhögt…Finns ju fortfarande R för närmare 300K…år 15,16 eller17 verkar kvitta. Många MK7 R gick på kampanj 2016 för 332000 i grundpris…

mangewide
2022-01-20, 11:06
Japp Mk7R är nog bilen med bästa andrahandsvärde av ALLA bilar!. Helt sjukt att pröjsa en 300k för en 7 år gammal som gått runt 10k. :).

Men kul för oss!,

Crille82
2022-01-20, 11:29
Here we go again.

Är det någon som betalar 300´ för en Golf 2015 som gått 10000 mil, eller bara någon/några som tror på guld och gröna skogar?

Sen undrar man ju vem som betalar mer än nypris för en begagnad Clubsport med sänkfjädar, eftermarknadsfälgar, lövtunna och smala däck. Ett potthål så är fälgen skrot och dags för hjulinställning.

poboq
2022-01-20, 11:45
Nä, det kan man undra….De är väl ca 100k i överpris om man tänker på hur det var förr i tiden…Förr=5-6 år sen….

Crille82
2022-01-20, 11:47
Jovisst, nu är marknaden galen och det är väldigt lång leveranstid på nytt, men ändå...

mangewide
2022-01-20, 12:16
Nä, det kan man undra….De är väl ca 100k i överpris om man tänker på hur det var förr i tiden…Förr=5-6 år sen….

Jag har polare som haft sina R i 3 år och kört 5000mil. och får tillbaka pengarna de gav. Helt galet!

MEN nya bilar är galet dyrt. Får ju ingen rolig eller bra elbil för under 500 000 idag..

Så därför kommer dessa bilar hålla sig länge i pris. :)

candyweiss
2022-01-20, 12:22
Jodååå, en av mina vänners Zoe med skinnklädsel och Bose kostade bara 490K :D :D :D

mangewide
2022-01-20, 12:57
Jodååå, en av mina vänners Zoe med skinnklädsel och Bose kostade bara 490K :D :D :D

Haha, det är ju faktiskt sjukt på riktigt

Bil med 100hk, toppfart på 135km/h och 38mil räckvidd i solsken och nedförsbacke!..

Man lär väll köra en 15 varv runt jorden för att komma ner i en total kostnad på en som en nya Clio för 195 000, som är en bättre och större bil på alla sätt....

Knas med priser på elbilar.. :)

candyweiss
2022-01-20, 13:19
Lovar att det diskuteras en hel del på jobbet om hur han kan göra en sådan korkad affär...? Vi pratar ofta om bilar :D
Det är INGEN som fattar det mer än han själv :eek:

Crille82
2022-01-20, 13:23
Att någon ens överväger att köpa en Zoe för 490´ när man kan få en Q4, ID4 eller Enyaq för ungefär samma pengar är för mig helt ofattbart.

candyweiss
2022-01-20, 13:27
Ungefär det jag/vi har försökt att förklara för honom också, men men. Han får ju skinn och Bose som han är så stolt över :D
Det går inte in i min skalle, varje dag virrar folk på huvudet om den dummaste affären på länge :D

candyweiss
2022-01-20, 13:31
Knas med priser på elbilar.. :)
Jag kan förstå att elbilar kostar pga ett dyrt batteri. Men varför så mycket mer än fosildrivna bilar? Ofattbart för mig.

mangewide
2022-01-20, 13:31
Att någon ens överväger att köpa en Zoe för 490´ när man kan få en Q4, ID4 eller Enyaq för ungefär samma pengar är för mig helt ofattbart.

Är mer lättparkerad än de klumpedunserna som du hänvisar till! ;).

Nja det håller inte...blir svårt att motivera en Zoe!

- - - Uppdaterad - - -

Jag kan förstå att elbilar kostar pga ett dyrt batteri. Men varför så mycket mer än fosildrivna bilar? Ofattbart för mig.

Ja men på nått sätt ha alla accepterat det...åå bara 700 000 för en elbil!.

Var väll inte länge sen man fick en vettig familjebil för 300 000....nu ska man upp i 600 000 :)

mangewide
2022-01-20, 13:38
Det kostar ju lixom inte 3kr milen att köra elbil. Är ju inte drivmedlet som kostar på en ny bil! :)...

Men tänker ofta på oj, va dyrt med bensin. Sen när man byter in bilen, jaha den har gått ner 300 000...aha är det 40kr milen?! ;)

BTW Grymt av Volvo att bjuda på service och helförsäkring i 3år!. Tom bromskivor ingår upp till 10 000mil!

Men de har ju tappat allt, när det varit så långsamma att erbjuda rena elbilar. :)

13205

mangewide
2022-01-20, 13:51
Jo fick denna av en USA följare som precis ska få sin bil!!

Så sjukt pris de får där!. Deras bilar är fullsmetade från fabrik med dubbel garanti mot vad vi får!, men inte Akra som det inte ens kan få! :)

MEN han betalar 45 000 Dollar.....Det är ju 411 000!!!!!!!!!!!!!!!!..

Helt skadat samma spec i Europa är ca 610 000 :)

OCH de slipper OPF filtret ;) = bättre ljud och lättare att trimma ;)

13206

AndySwede
2022-01-20, 18:40
Dags att starta en parallellimport? Köper man 10 bilar (läs 10 kompisar som köper varsin, annars får väl både tullen och SKV ståpäls) och fraktar kanske man kan få ett hyggligt pris på både bil och transport. Doftar ju 1 till 1,5 mille i bakfickan på några telefonsamtal?

mangewide
2022-01-21, 07:02
Haha min tanke oxå. Men Tull och moms på det, så är man väll körd! ;). så blir säkert bilarna dyrare ändå :(

mangewide
2022-02-11, 12:41
Här några av prispåslagen som VW ÅF i USA lägger på!, som det är ett jäkla massa bråk om i USA nu.. :)

Men visst är det olagligt i Sverige att göras så här på en ny bil?. Eller får ÅF sätta vilka priser de vill?. Jag är tveksam, aldrig set någon göra det. :)

13234

AndySwede
2022-02-11, 13:08
Vet du vad en R kostar är det bara att börja räkna.

Formeln för att beräkna vad en bil ungefär kostar är: (((bilens inköpspris + € 1.500 transportkostnader) x 10% importavgiften*) x 25% *moms).
Utöver det tillkommer transportförsäkringskostnader (1,5%) och skeppsmäklaravgifter (lastning ur container samt ta hand om betalning av importavgifter) på ungefär € 500 exkl. moms.

https://www.usa-car-import.com/sv/berakna-kostnader-av-bilimport

mangewide
2022-02-11, 13:14
Precis, man går back att importera en sån enkel bil som Mk8 :)

Mattias
2022-02-11, 18:48
En återförsäljare har rätt att även i Sverige prissätta som de vill, prislistor ifrån generalagenten får bara vara rekommenderade priser.

mangewide
2022-02-12, 22:03
Ok, ja kanske inte är läge här att lägga på en 100 000 på riktpriset man får man man bygger ihop en bil :D

NissePisse
2022-02-13, 01:55
Tveksamt om man kan importera en ny bil från USA. Den måste väl uppfylla EU-krav?

mangewide
2022-02-13, 09:46
Det borde går, med tanke på alla nya Feta Jänkesuvar som firmor plockar hit!. Men finns inte en anledning att ta hem en Mk8, blir bara dyrare med alla skatter..

Däremot så slipper man OPF, men det borde ju vara nått krav i Eu?. Men kanske går under radarn, som jänkebilarna gör? :)

NissePisse
2022-02-13, 10:15
OPF gissar jag är partikelfilter.

Det finns krav på partikelutsläppen i de senaste avgaskraven i Europa.

mangewide
2022-02-13, 19:58
Precis partikelfilter!. Men jag tror om man importerar privat en bil in i EU, så behöver man faktiskt inte uppfylla avgasreglerna här!. Rätta mig om jag har fel! :)

Vore ju coolt att ta in en Mk8R manuell som bara säljs i USA annars...men blir dyrt.. :)

mangewide
2022-02-15, 08:15
GTX vs Mk8R..Lite elakt.. Men stämmer rätt bra när jag körde GTX förra veckan mot min.. Min känns en gokart, de 700kg extra gör verkligen skillnad...

""Skillnaden på Golf R och ID.4 GTX är som skillnaden mellan en olympier och en veteranidrottare. Medan den ena är en familjesuv med sportiga ambitioner är den andra en hetlevrad prestandabil med ett drift- och Nürburgring-läge. Med det sagt är skillnaderna mellan elektriskt och fossilt distinkta.""

https://hogstavaxeln.se/2022/02/11/volkswagen-id-4-gtx-och-golf-r-provkorda-i-arvidsjaur/?fbclid=IwAR2ayNe8U8s6N6pzGDSFkvI0yktvYjCmN77o4HCX rEvj4ShC0PeiFW_U80Y

13238

Peter-C
2022-02-15, 10:07
ID4 GTX är väl knappast tänkt att matcha M8 R, vet inte vad de vill säga med denna jämförelse, helt olika biltyper. ID4 är för mig en hög el-SUV som flertalet elbilar på marknaden är.

Slutklämmen i artikeln är vettigare:

"Summan av kardemumman
Fossilt eller elektriskt? Dispyten kommer att fortgå en lång tid framöver och om man som vi kan se för- och nackdelar med båda alternativen lever vi i en minst sagt spännande övergångsperiod. Genom att ställa ID.4 GTX mot Golf R gav Volkswagen elbilen ett underläge – det hade varit mer rättvist om Tiguan med 245-hästars bensinmotorn hade ställts mot ID.4."

Peter-C
2022-02-15, 10:13
Jag tror att det mest var tänkt som ett kul event.

mangewide
2022-02-15, 10:21
ID4 GTX är väl knappast tänkt att matcha M8 R, vet inte vad de vill säga med denna jämförelse, helt olika biltyper. ID4 är för mig en hög el-SUV som flertalet elbilar på marknaden är.

Slutklämmen i artikeln är vettigare:

"Summan av kardemumman
Fossilt eller elektriskt? Dispyten kommer att fortgå en lång tid framöver och om man som vi kan se för- och nackdelar med båda alternativen lever vi i en minst sagt spännande övergångsperiod. Genom att ställa ID.4 GTX mot Golf R gav Volkswagen elbilen ett underläge – det hade varit mer rättvist om Tiguan med 245-hästars bensinmotorn hade ställts mot ID.4."

Ja fast det var VW som bjöd upp en jäkla massa journalister för att göra denna jämförelse.

GTX marknadsförs som det "sportigaste" elbil som VW säljer, därav Tiguan inte var en lämplig bil Däremot så kan man tycka att storleksmässigt så vore det bättre.. Den är ju även 350kg lättare än GTX..

Så det är ju inte helt fel denna.. VW ville visa hur deras Elbilar står sig i jämförelse!. :)

Sen har jag precis sett lite råmaterial från en av de större tidningarna som kommer på youtube!

Där krossar GTX hyffsat lätt MK8R på sjön rakt fram!, är ju fördel med tyngd när det ska iväg på snorhalt :)

- - - Uppdaterad - - -

Jag tror att det mest var tänkt som ett kul event.

Nja, bara följa alla filmer/reportage som kommer ut nu. .Var ingen vanlig mutresa det här ;)..

Coolt att Tyskarna hade tagit upp 10st Mk8R, med en gäng grymma chaufförer som Benny L..mm :)

mangewide
2022-02-16, 13:35
Kul!, börjar komma lite Mk8 R till salu nu! :)

Men man kunde inte tro för några år sedan att man skulle ge runt 600k för en Beggad R..

13242

Men Billigaste nya RS3 går loss på 730 just nu... och dyraste 850!!! :)

Blivit galet med bensin och elbils priser! :)

13243

mangewide
2022-03-29, 13:55
Sådärja då var Keramiska Bromsarna prissatta! , var ju egentligen inte galet dyrt om man ser vad man får faktiskt! :) ca 80papp ;)..Men inga problem att köpa Racing bromsar för 100k ++.. :)

13465

https://racingline.shop/product/racingline-stage-3-carbon-ceramic-big-brake-kit-vwr651000

Why choose carbon-ceramic discs?

With triple the heat capacity of steel brakes, the repeatability of the stopping power is exceptional, and unlike any steel rotor brake kit can deliver

Despite this performance, our Stage 3+ Carbon Kit is perfect for daily usage, with good pedal response from cold
The CCM discs weigh in at nearly half the mass of the (much smaller) factory cast iron ones.

Each carbon disc weighs 5.7kg (12.6lb) vs 10.4kg (22.9lb) for the factory Golf 7R / S3 disc

The lightweight Forged Monoblock calipers are the same as our beautiful Stage 3 kit – using a one-piece construction that starts out from an ultra-strong forged billet

Henkan
2022-04-04, 13:29
Någon mer som fått samtal från VW återförsäljare om motorkåpan som man ska plocka bort?

mangewide
2022-04-04, 13:36
Nix! :), men sett det på alla forum världen över...F-n jag förstod redan detta problem förra året när jag körde bana...Tog bort det...Tänkte att det där skiten måste ju kunna brinna upp...

Men nu har jag det på, är ju inte helt optimalt att ta bort..blir ju så jäkla skitigt där under!. Sen inte helt lätt att tvätta...

Fast kan det börja brinna så är det bara att ta bort :).. Men jag vill ha den gamla! ;). Det borde ju gå att få längre fram..

candyweiss
2022-04-04, 14:32
Du får en i kolfiber istället :D