Visa fullständig version : Golf generation 8
candyweiss
2021-01-07, 14:20
Precis!, ännu en sak att hålla på att labba med när man bygger bilen. Som om det inte var krångligt innan...
- Jaha Panorama för 11k...är det värd det....sen blir skatten 150:- mer per år... hmm..
Jo självklart bara kryssa i!! ;)
Men om inte 19" hade ingått i Performance Pack, så hade jag nog inte valt till det. Utan gjort som min nuvarande, att köpa andra 19" på eftermarknaden..
Om man gjort så nu, så hade skatten blivit ca 500kr lägre per år.....
Så gäller att hålla nere tillvalen nu! :(
Panoramatak hade jag inte ens velat ha om det var gratis :D
Kollade att lägga på olika tillval Golf R.
Utsläpp:
177g/km i basversion 474 000 kr.
Lite utrustning:
12314
Lite mer utrustning:
12315
Har ej tagit med panoramatak. Dock är jag positiv till det, hade det på min mk7 R. Funkade bra, lyfter intrycket. Minus för att det väger en del.
Tur att man kan välja själv ;).
/Peter.
mangewide
2021-01-07, 19:04
Panoramatak hade jag inte ens velat ha om det var gratis :D
Haha ja det var så det började!, fick det gratis sen var man fast!. Varför köper folk cabbar?!?. Jo man vil ju få lite luft och doft!
Där är Panorama Cab light! :). Är ju grymt att öppna upp direkt för att för att vädra ut värmen. Sen när man kommer till landet så öppnar man upp för att få in lite frisk luft och doft.. ;)
Men jag vet, folk glömmer använda det.. Jag har ju AC, vad ska jag öpnna för?!. Men det är inte samma sak!. Åk lite cab!, så kommer ni uppskatta detta eminenta tillbehör.. ;)
Sen kan det vara så att detta är nog världens bästa Gopro montering!. Nu när Vw varit så tråkiga att bygga in nackstöden, så går tyvärr inte att sätta nått bra där längre :(
- - - Uppdaterad - - -
Kollade att lägga på olika tillval Golf R.
Utsläpp:
177g/km i basversion 474 000 kr.
Lite utrustning:
12314
Lite mer utrustning:
12315
Har ej tagit med panoramatak. Dock är jag positiv till det, hade det på min mk7 R. Funkade bra, lyfter intrycket. Minus för att det väger en del.
Tur att man kan välja själv ;).
/Peter.
JA visst är den knas med att som tickar på!, Panorama är bara 1gram och värd varenda krona!. Luftigt och snyggt! ;)
candyweiss
2021-01-07, 19:37
Jag har haft 2 cabbar, Lotus Elan -91 och Trans Am -90, blir inte fler cabbar för min del :)
Har kört en Golf VI med panoramatak en hel del, då blev jag 100% säker att det kommer aldrig en bil med det i min ägo :)
mangewide
2021-01-07, 20:12
Sådärja 2021 Most Wanted Car på troligen den bästa Youtube kanalen med 5 miljoner följare..:D
https://youtu.be/MtuLnh56wFE?t=437
mangewide
2021-01-07, 20:23
Jag har haft 2 cabbar, Lotus Elan -91 och Trans Am -90, blir inte fler cabbar för min del :)
Har kört en Golf VI med panoramatak en hel del, då blev jag 100% säker att det kommer aldrig en bil med det i min ägo :)
Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket ;). Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället ;).
De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul :)
Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden! :)
12317
Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket ;). Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället ;).
De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul :)
Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden! :)
Min bil var tillverkad 2014 Februari. Inga problem med skrammel eller annat. Bra tillbehör.
Kanske mer är andra modeller med större takpartier som krånglar? Min fd mk6 GTI hade en traditionell glaslucka, funkade klanderfritt den med, dock mycket mindre av naturliga skäl (fälls in mellan yttertak och innertak).
Naturligtvis är glaset känsligt för större stenar. Som tidigare påpekats, den som ej vill ha det kan skippa det krysset :D:D!
/Peter
candyweiss
2021-01-07, 21:25
Flera försäkringsbolag ersätter inte skador på glastak och när det blir problem (det händer) så blir det väldigt dyrt. Sen är det enbart VAG´s egna verkstäder som klarar av att fixa felen/problemen. Finns alltid en risk för läckage eller missljud vilket jag hade blivit tokig på, så därför avstår jag panoramatak. Sen är takhöjden också en stor anledning. Så finns inget positivt enligt mig.
För att inte nämna en begagnad bil med panoramatak, den är garanterat mer svårsåld.
Ändra: Du nämnde det själv :D vikten vilket jag aldrig tänkt på, men det är ju ingen fördel att få 10 kg extra uppe på taket när man kör bana, för att inte nämna 100-delarna man tappar i prestandan :)
Snyggt och snyggt, det glastak som finns på halvkombigolfarna är ju inte jätteimponerande när man ser det inifrån. Det är en helt annan grej i bilar med längre tak där glaset går hela vägen över baksätet som tillexempel Golf kombi eller Volvo V90/XC90, där blir det på riktigt en luftig känsla.
Exteriört sett är dock många sådana "panoramatak" ingen höjdare då det ofta ser ut som en "stretchad" gammaldags taklucka, en rektangulär glasyta med kraftigt rundade hörn, som inte matchar själva takets yttre form. Även om Golfens lucka inte går ända ut till kanterna så gör den "vasst" skurna formen att det inte ser så illa ut, samt att man maskerar området mellan luckan och vindrutan/takbågarna genom att lackera den svart. Tyvärr har ju de flesta Golfar med panoramatak bara svartmålat tak fram till luckans bakre kant. Att bara halva taket är svart ser mest konstigt ut. GTI TCR fick ju helsvart tak så det är nog det snällaste exemplet eftersom den "gömmer" luckan så bra och svart tak hela vägen ser ju inte fel ut (dock var det ännu ett snäpp snyggare på GTI Clubsport, för där fortsatte det svartmålade området även ut på backluckan).
För att glastak inte ska störa utseendet exteriört på en bil så krävs det nog att glaset går ända ut till takbågarna som på t.ex. Polestar 2 (eller till och med att hela taket utgörs av glas som på Polestar 1) men då handlar det oftast inte längre om öppningsbara tak.
Jag tror inte många bryr sig om vikten när dom väljer bort panoramatak, men det är ett dyrt tillval och jämfört med nyttan man får så är det är det nog inte lätt att motivera den kostnaden. Sen finns det ju otaliga historier om panoramatak som plötsligt exploderat och strul med att få det på garanti/försäkring osv. Men jag skulle tro att lågt nytta/kostnad-förhållande är det främsta argumentet för de flesta.
Men om man ändå ska tala vikt, så är det ju inte bara så att ett glastak ökar vikten, utan viktökningen sker på det ställe där den har mest negativ inverkan på tyngdpunktens position i höjdled och på tröghetsmomentet kring X-axeln.
Finns ju hur många tuningbilar som helst med motorhuv och baklucka i kolfiber, men om ingenjörerna själva får slänga in en kolfiberpanel när de utvecklar en rolig produktionsbil så blir det ofta taket, exempelvis BMW:s M-modeller eller Toyota Yaris GR. Finns ju en bra orsak till det :)
Till och med Volvo gjorde ju nån specialupplaga av V40 med kolfibertak, där man tog karosser byggda för panoramatak och satte in en bit kolfiber istället för en bit glas. Undrar om den modellen blev nåt lättare än motsvarande bil med vanligt plåttak, med tanke på eventuella förstärkningar i panoramatakskarossen...
AndySwede
2021-01-08, 00:27
Flera försäkringsbolag ersätter inte skador på glastak och när det blir problem (det händer) så blir det väldigt dyrt. Sen är det enbart VAG´s egna verkstäder som klarar av att fixa felen/problemen. Finns alltid en risk för läckage eller missljud vilket jag hade blivit tokig på, så därför avstår jag panoramatak. Sen är takhöjden också en stor anledning. Så finns inget positivt enligt mig.
För att inte nämna en begagnad bil med panoramatak, den är garanterat mer svårsåld.
Ändra: Du nämnde det själv :D vikten vilket jag aldrig tänkt på, men det är ju ingen fördel att få 10 kg extra uppe på taket när man kör bana, för att inte nämna 100-delarna man tappar i prestandan :)
Jag tror att den som aldrig haft panoramatak är jävligt intresserad. Det verkar ju lite kul.
För egen del som upplevt gnek, gnissel, läckage, sol, kyla osv... no way jag skulle betala extra för det, Faktiskt helst undvika. Men det är ju mina erfarenheter efter typ tre panoramatak i olika VAG bilar.
mangewide
2021-01-08, 15:15
Njae nu är ni gnälliga Boyz :)
Nja Panorma ger mer i inbyte, alla stekare gillar detta tillbehör! :)
Men som sagt ska man vara rädd för framtida problem, ska man nog inte kryssa i något tillval :). Allt dessa ger ju huvudvärk för eller senare!
Sen bara att lägga till 19"!. Ger ju en kostnad direkt, högre Skatt, bränsleförbuk, mer buller och mkt dyrare däck :(...
Enda fördelen med 19" är väll utseende annars är det ju bara korkat ;)
Men som sagt att köpa e GTI eller R är ju rakt korkat rakt igenom!, finns ju 100gr bättre bilar.. :)
Däremot så köper man en sådan här bil av känsla!, där inredningen är faktiskt den viktigaste där man sitter hela tiden...Där är ju panorama underbart, som ger en helt annan luft i kupén mot en annan rätt instängd kupe med mörkt innertak som det är på dessa.
Men håller med det får fan inte skramla!!, då skulle jag bli tokig! :). Men jag behåller inte mina bilar i10 år så brukar inte uppleva de dyra felen som kommer!. Tänkt dessa nya IQ led lysen, när det pajar. De verkar ju kosta 25k att fixa...
Jaja!, tur att alla har olika smak :)
mangewide
2021-01-08, 15:21
Jo Clusporten Pressbild är bara med Panorama!, det är ju lite lustigt?!, går ju emot allt lagar om en bil bygg för bana ;)
Men fan det är snyggt det där tycket jag , blankt och fint ;)
12319
candyweiss
2021-01-08, 15:36
Njae nu är ni gnälliga Boyz :)
Vill minnas att du själv skrivit att anledningen till panoramatak var för att kunna fästa din GoPro på ett bra sätt. Typ världens dyraste GoPro-fäste tror jag att du skrev :D
mangewide
2021-01-08, 15:37
Jo släpper takluckan! :)
Men det här är coolt!, man har pratat mkt och tillval i nyare bilar som inte är aktiverade bara. Sen att man inte efterhand kan köpa dessa!
Då är det ju folk som knäcker detta!, galet enkelt och man kan få tillbehör som kostade "15 000" gratis som denna video visar... Fast man blir lite sur, kan alla få häftiga vyer i cockpiten som Ren. Se DSG tempen, mm ;)
Slå på textning!
https://www.youtube.com/watch?fbclid=IwAR2AZsqszAQkNY_4AoufQv5kT6epnWwozJ_ LfzSCmej6TGtwELm7NB0Os4k&v=taEDsqOTjVM&feature=youtu.be
- - - Uppdaterad - - -
Vill minnas att du själv skrivit att anledningen till panoramatak var för att kunna fästa din GoPro på ett bra sätt. Typ världens dyraste GoPro-fäste tror jag att du skrev :D
HAha ja det är ju faktiskt min största användning! ;), har en Gopro sitter i luckan jämnt, även nu ;).. Men jag gillar även lucka öppen ;)
candyweiss
2021-01-08, 15:45
Jo släpper takluckan! :)
Men det här är coolt!, man har pratat mkt och tillval i nyare bilar som inte är aktiverade bara. Sen att man inte efterhand kan köpa dessa!
Då är det ju folk som knäcker detta!, galet enkelt och man kan få tillbehör som kostade "15 000" gratis som denna video visar...
Vad är det för något han aktiverar? Jag förstår inte italienska :rolleyes:
mangewide
2021-01-08, 16:00
Vad är det för något han aktiverar? Jag förstår inte italienska :rolleyes:
HAha inte jag heller, var ju en aningen jobbigt att kolla. Men fan de är snabba Italienarna att fixa med MK8an
Ja du, var en massa grejer! En sak som jag måste fixa som ALLA hakar upp sig på med mk8an. Är att line assist är default, stänger man av bilen så måste man klicka runt en hel del för att stänga av..
Lane assist, måste ju vara det värsta som hänt bilvärlden,,väldigt otäckt i många situationer.. :(
Sen kunna lägga kartan i cockpiten!, det kostar 7000 annars för man måste lägga till PRO för det ;)
med mera :)
candyweiss
2021-01-08, 16:36
Håller med om Lane-assist, väldigt obehaglig sak, känns som den gör mer skada än nytta, i varje fall för mig. Stängde av den efter ca 1 vecka i min Tiguan. Har haft några lånebilar där den är aktiverad och inte orkat stänga av den, usch och fy.
mangewide
2021-01-08, 18:43
Första bilderna utan Performance Pack!, jäkla fet den är i Svart! :)
12320
12321
Fick av en Schweizisk följare som hade beställt en Svart med lite lull lull, hade bara gett 68 000 Euro och var super nöjd.....Dyrt med bilar där nere ;)
mangewide
2021-01-09, 19:25
Pinnar på bra Mk8R :), tror nog de där 320hk kan vara lite i underkant ;)
https://youtu.be/_jdgwEModxM
ps Jo tillägg till den svarta ovan!. Killen körde en Tesla Model3 Performace innan. Men råkade prova Mk8 R, och bytte in Teslan för att var så sjukt impad av Mk8 Re...
Jäkla kul, för Tesla och Iphone ägare brukar ju vara helt insnöade att det använder världens bästa grejer och ALLDRIG skulle tänka sig byta.. ;)
mangewide
2021-01-09, 21:22
Man måste ju bli lite impad av VW, bara spottar ut sig modeller :)
Redan en 45 edition. ;)
12322
Pinnar på bra Mk8R :), tror nog de där 320hk kan vara lite i underkant ;)
https://youtu.be/_jdgwEModxM
ps Jo tillägg till den svarta ovan!. Killen körde en Tesla Model3 Performace innan. Men råkade prova Mk8 R, och bytte in Teslan för att var så sjukt impad av Mk8 Re...
Jäkla kul, för Tesla och Iphone ägare brukar ju vara helt insnöade att det använder världens bästa grejer och ALLDRIG skulle tänka sig byta.. ;)
:D:D De Teslaägare jag känner (ej Model 3) är inte det minsta "motorintresserade", snarare IT nördar som åker runt i sin laptop ;). Udda byte från Mod3 till Golf R men kul ändå.
/Peter
mangewide
2021-01-10, 12:48
:D:D De Teslaägare jag känner (ej Model 3) är inte det minsta "motorintresserade", snarare IT nördar som åker runt i sin laptop ;). Udda byte från Mod3 till Golf R men kul ändå.
/Peter
Nej så sant, men de är inte långsamma att berätta och visa hur galet snabba de är i acc :). Tror hade gått 0-100 på 10 sek, hade nog inte så många köpt denna bil förutom en handfull miljö "medvetna" :)
Där kommer ID3 som är lite långsam men galet prisvärd jämnför med en Tesla. Däremot jäklar va de har problem men mjukvaran på denna.. Grannen fick sin för 4 veckor sen, den har stått hemma i 3 dagar under den tiden. Annars har de varit på verkstad, där de bara sitter och väntar på mjukvara från Tyskland..
Hyffsat jobbigt.. :)
Det roliga han argument var avsaknaden av motorljud och att han tyckte räckvidds ångesten var jobbig.. Ändå har de mkt laddstioner där nere. Men problemet är att det kommer fler elbilar är stationer. Så ibland fick vänta nån timme att ens kunna på ladda..
Det är detta därför jag ska våga vägra el några år till... Just nu har vi ju 10 bilar per stolpar ute i samhället :).
Jo Clusporten Pressbild är bara med Panorama!, det är ju lite lustigt?!, går ju emot allt lagar om en bil bygg för bana ;)
Men fan det är snyggt det där tycket jag , blankt och fint ;)
Namnet Clubsport för ju tankarna till Porsches baninriktade modeller. Men när VW lånar namnet Clubsport är det ju inte direkt en bil byggd för bana, utan mer en "premium" variant av Golf GTI där man kan få "extra allt". Och som brukligt är så visar man i pressbilderna upp en bil som är helt maxad i utrustningsväg *Bilen på bilden är extrautrustad.
Den enda Golf som faktiskt är "baninriktad" skulle jag säga är Clubsport S och där var glastak en av de saker som inte gick att få.
Och visst ser det bra ut från denna vinkel, men det är ju inte panoramataket i sig som gör det utan det att man även lackat svart runt om. Tyvärr går det ju bara till halva taket på mk8 Clubsport, möjligt att man sparar helsvart tak till Edition 45 ifall det blir en sån.
mangewide
2021-01-10, 16:09
Namnet Clubsport för ju tankarna till Porsches baninriktade modeller. Men när VW lånar namnet Clubsport är det ju inte direkt en bil byggd för bana, utan mer en "premium" variant av Golf GTI där man kan få "extra allt". Och som brukligt är så visar man i pressbilderna upp en bil som är helt maxad i utrustningsväg *Bilen på bilden är extrautrustad.
Den enda Golf som faktiskt är "baninriktad" skulle jag säga är Clubsport S och där var glastak en av de saker som inte gick att få.
Och visst ser det bra ut från denna vinkel, men det är ju inte panoramataket i sig som gör det utan det att man även lackat svart runt om. Tyvärr går det ju bara till halva taket på mk8 Clubsport, möjligt att man sparar helsvart tak till Edition 45 ifall det blir en sån.
JA precis som du ser min bild ovan, så blir det helsvart tak på ed 45 :)
Jo de försöker göra Clubsporten lite speciell, de vägrar låta dragkroken vara som tillval för att ha den lilla diffusorn istället ;)
Men tycker de gör rätt, gör en ren banbil som Clubsport S blev ju mest en gimmick, inget som 99% av folk är ute efter.... Men den är grym!.
candyweiss
2021-01-10, 16:11
Undrar varför? Det är ju klart man vill ha ett tungt och knirrande glastak när man kör på bana :D
mangewide
2021-01-11, 15:48
Jo körde lite Photoshop på de jag beställde ( finns inga svarta bilder än )!. Fan tycker de är snygga dessa "Pretoria V2". Hoppas de är lika lätta som de äldre!.
Coolt med instansat nya R emblemet i dem oxå..
Sen äntligen lite vettiga Bromsar på en Golf från Fabrik! ;)
12343
candyweiss
2021-01-11, 17:55
Jäkligt snygga :)
Snyggt! Och praktiskt med svarta fälgar, döljer bromsdamm bra :)
Jo körde lite Photoshop på de jag beställde ( finns inga svarta bilder än )!. Fan tycker de är snygga dessa "Pretoria V2". Hoppas de är lika lätta som de äldre!.
Coolt med instansat nya R emblemet i dem oxå..
Sen äntligen lite vettiga Bromsar på en Golf från Fabrik! ;)
Håller på att konfigurera lite, mest för att det är roligt...
Fälg Estoril i Performance Pack - Kan man välja helsvart? Systemet lägger ut Diamond cut version på bilderna.
Ljudpaket - Ska du köra med standard eller HK tillägget? Har Beats Audio i Cupran, bra ljud, men jag är ganska nöjd med standard som vi har i Alltracken med, vet inte om det är värt extrapengen (har blivit en gammal man med åren.... :D).
Hamnar på 570 tkr utan glastak (inkl HK).
Noterade att DCC kostar 1 gram/km i utsläpp :). PP vill man nog har. Paketet kostar 2 gram/km.
/Peter
EDIT Stycklista:
Färg
Lapiz Blue Metallic
9 400 kr
Förarassistanspaket Side Assist, Traffic Jam och Em Ass inkl Park Assist samt elinfällb backspeglar
800 kr
3 900 kr
Läderklädsel Nappa med läder på sittytor och innersidorna på sidostöden.
32 100 kr
Backkamera Rear Assist
3 400 kr
2021-01-11, 19:00
Snyggt! Och praktiskt med svarta fälgar, döljer bromsdamm bra :)
Ja precis, tänkte nog ha dessa för bankörning och ta ett par ljusare till vardags :),
mangewide
2021-01-11, 19:06
Håller på att konfigurera lite...
Fälg Estoril i Performance Pack - Kan man välja helsvart? Systemet lägger ut Diamond cut version på bilderna.
Ljudpaket - Ska du köra med standard eller HK tillägget? Har Beats Audio i Cupran, bra ljud, men jag är ganska nöjd med standard som vi har i Alltracken med, vet inte om det är värt extrapengen (har blivit en gammal man med åren.... :D).
Hamnar på 570 tkr utan glastak med (inkl HK).
Noterade att DCC kostar 1 gram/km i utsläpp :). PP vill man nog har. Paketet kostar 2 gram/km.
/Peter
EDIT Stycklista:
Förarassistanspaket Side Assist, Traffic Jam och Em Ass inkl Park Assist samt elinfällb backspeglar
800 kr
3 900 kr
Läderklädsel Nappa med läder på sittytor och innersidorna på sidostöden.
32 100 kr
Backkamera Rear Assist
3 400 kr
Jo om du först väljer Performance Pack!, sen går tillbaka till fälgar så kan du välja svart gratis! :
Sen tycker jag nog att man måste välja till Performance pack och DCC på denna modell, annars missar man halva grejen med Ren som har den nya VDM som ska vara helt galet bra på denna ;)
Extra Stereon hoppade jag!, var galet bra ljud ändå i Mk8 GTE jag provade :)
Din spec drar iväg lite pga av skinnet!, som är konstigt dyrt i Ren?!. Kan inte få fram att det ska vara nån skillnad mot GTIns skinn...men det är 10 000 billigare...
Sen har vi ganska lika spec!.
Din spec drar iväg lite pga av skinnet!, som är konstigt dyrt i Ren?!. Kan inte få fram att det ska vara nån skillnad mot GTIns skinn...men det är 10 000 billigare...
Riktigt så stor skillnad är det inte, 4400:-. (27700 Vs 32100).
Men visst, en del pengar. Jag gav 15700:- i tillägg för läder till min Tiguan för snart 5 år sedan.
mangewide
2021-01-11, 20:20
Riktigt så stor skillnad är det inte, 4400:-. (27700 Vs 32100).
Men visst, en del pengar. Jag gav 15700:- i tillägg för läder till min Tiguan för snart 5 år sedan.
Nej där hade jag glömt bort att det var även lite dyrt på GTI, men kan tycka galet dyrt med Skinn.( som kräver nu att man ska ha fläkt i stolarna för att inte svettas ) :eek:
Där är ännu en grej som är konstigt dyrt på Mk8
Tittar man på S3an så finns 6st!! olika skinn !, i
Läder
Sätesklädsel i finnappa-läder, med S-prägling
16 300
Inte kan fläktarna kosta 15 000 extra på Golfen..?! ;)
Sen Gav ju 8900 för min grymma "Alcantar" som tillval på GTIn, det var lite mer vettigt pris :)
Är som sagt standard på Clubsporten nu...
12346
När jag köpte skinn + elstol till min fd Golf 7R kostade det 24 000 kr år 2014.
Råkar ha specen kvar....
Kul!
Jo om du först väljer Performance Pack!, sen går tillbaka till fälgar så kan du välja svart gratis! :
Sen tycker jag nog att man måste välja till Performance pack och DCC på denna modell, annars missar man halva grejen med Ren som har den nya VDM som ska vara helt galet bra på denna ;)
Extra Stereon hoppade jag!, var galet bra ljud ändå i Mk8 GTE jag provade :)
Sen har vi ganska lika spec!.
Svarta Estoril - då förstår jag!
PP å DCC år nog vettigt att ha med, det håller jag med om. Bra att ljudet var ok, då går nog HK ljud bort den dag det skulle bli aktuellt att handla.
/Peter
mangewide
2021-01-12, 06:51
När jag köpte skinn + elstol till min fd Golf 7R kostade det 24 000 kr år 2014.
Råkar ha specen kvar....
Shit, galet dyrt redan då, fatta vilken fet skinnsoffa man får hemma för de pengarna ;) kan inte förstå ska vara så dyrt på VW?, Är ju sjukt att det är billigare Audi. Sen är det ju billigare även i Skoda, Seat och Cupra om jag hittat allt.. Måste ju vara typ samma grejer i alla?..
Jaja...konstigt är det :)
mangewide
2021-01-12, 06:57
Svarta Estoril - då förstår jag!
PP å DCC år nog vettigt att ha med, det håller jag med om. Bra att ljudet var ok, då går nog HK ljud bort den dag det skulle bli aktuellt att handla.
/Peter
Precis!, kan hålla med att Konfig är lite oklar :). Men tror allt ska stämma nu!, men är nog fortfarande skumt på GTIn med hjulen.. :)
Ja PP känns som ett måste, men roliga har en helt del följare som inte har tagit PP, utan bara 19"arna... Har påtalat detta att är det inte smartare att köra PP där 19" ingår... Men svaren man får att man inte har råd med de extra 10 000 som det kostar.. ;). Kan jag tycka lite skumt när man köper en bil för 500 000...
Sen en annan sa Winter pack ingår ju bara i Sverige typ.. Skit många från England som hoppar detta för det kostar 5000:- :Men samtidigt får det gliringar att de kommer frysa häcken av sig i sin 500 000 bil.....haha... Rätt sjukt att man inte får R*v värme i sådan bil. England har ju inte varmare väder än vi nuförtiden...
Jaja...en reflektion!. ;)
"Winter pack" ser vi som självklart i SE då det finns som standard. Som du skriver så är det inte så i flertalet andra länder. Svårt att eftermontera :).
candyweiss
2021-01-12, 10:19
"Winter pack" ser vi som självklart i SE då det finns som standard. Som du skriver så är det inte så i flertalet andra länder. Svårt att eftermontera :).
Winter Pack = Rattmuff :D
mangewide
2021-01-12, 10:24
Ja roliga är att de verkar få rattvärme standard men inte stolsvärme :D
candyweiss
2021-01-12, 10:30
Ja roliga är att de verkar få rattvärme standard men inte stolsvärme :D
Är WP enbart stols och rattvärme? Stolsvärme blev väl standard i Sverige på 70-talet :)
Vinterpaket: uppvärmbara framstolar, spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda, uppvärmbara spolarmunstycken för vindrutan och uppvärmbar ratt.
mangewide
2021-01-12, 12:31
Vinterpaket: uppvärmbara framstolar, spolarmunstycken fram automatiskt uppvärmda, uppvärmbara spolarmunstycken för vindrutan och uppvärmbar ratt.
Nja så enkelt är det icke i UK...:), det finns 2 vinterpaket... :)
12347
UK är en ointressant marknad för mig, min beskrivning avser Sverige :) Den svenska marknaden är mest lik den tyska marknaden, om vi ska titta på betydande marknader och därmed bilspecifikationer. I både Tyskland och Sverige är 3-zons Climatronic standard, ser inte ut att vara så i UK enligt din bild.
mangewide
2021-01-12, 13:32
Är WP enbart stols och rattvärme? Stolsvärme blev väl standard i Sverige på 70-talet :)
Jo om du köper den dyra skinnklädseln så bjuds det stolsvärme, så man inte ska åker på Prostatit ;)
- - - Uppdaterad - - -
UK är en ointressant marknad för mig, min beskrivning avser Sverige :) Den svenska marknaden är mest lik den tyska marknaden, om vi ska titta på betydande marknader och därmed bilspecifikationer. I både Tyskland och Sverige är 3-zons Climatronic standard, ser inte ut att vara så i UK enligt din bild.
Jo fast vi pratade Uk spec ovan, att de har det inte lätt! ;). Men som du säger i Winterpack för Sverige och andra så ingår som du säger :)
mangewide
2021-01-12, 13:37
Jo gjortde en lite snabb och lite dålig Render av de nya Fälgar/ok/skivor på mk8an mot Mk7..
Fan jäkla skillnad i storlek och att de är 600gram lättare per sida är rätt imponerade! :)
12348
outrunner
2021-01-14, 17:20
Har varit o tittat på nya Gti.n.
Inte fick man nåt habegär precis.
Som andra Golf 8:or så känns den väääääldigt insparad på diverse saker/detaljer.
Stolarna känns ok, men så tittar man på instrumenten, små ynkliga ungefär som på Golf 3. Dock digitala.
Luftutsläpp.....små...ska man stänga dom så får man dra dem åt ena sidan. Inga separata stängnings/öppningsreglage.
Ambient ligtning i dörrarna, ett skämt. Ojämn belysning.
Inget separat fack till vänster om ratten.
Plastdetaljerna runt trösklar är vassa i kanterna.
Baksätets armstöd, mugghållarna är fasta, ej justerbara.
Vill man av någon anledning öppna huven(fylla på spolarvätska kanske) så möts man av en pinne....och inget GTI-emblem på kåpan.
Och det värsta av allt. Ingen(knappt) lackering på insidan. Totalintrycket är BILLIGT.
O det e samma på "nya" Tiguan och Arteon. Olackat. Billigt.
Tittar man tex på nya Octavia så är det fint o najs lackat. Inredningen ser mer påkostad ut oxå.
På min GTI 7,5 så är det lackat på insidan av huv och motorrum.
Hur många euro sparade VW på det där fåneriet.
Habegäret på en ny 8 är helt borta.
Bästa golfen nånsin är 7,5.
Vill man av någon anledning öppna huven(fylla på spolarvätska kanske) så möts man av en pinne....och inget GTI-emblem på kåpan.
Det med emblemet är ju inget nytt för mk8. Finns väl ingen Golf som haft GTI-emblem på kåpan vad jag vet.
mangewide
2021-01-14, 17:48
Har varit o tittat på nya Gti.n.
Inte fick man nåt habegär precis.
Som andra Golf 8:or så känns den väääääldigt insparad på diverse saker/detaljer.
Stolarna känns ok, men så tittar man på instrumenten, små ynkliga ungefär som på Golf 3. Dock digitala.
Luftutsläpp.....små...ska man stänga dom så får man dra dem åt ena sidan. Inga separata stängnings/öppningsreglage.
Ambient ligtning i dörrarna, ett skämt. Ojämn belysning.
Inget separat fack till vänster om ratten.
Plastdetaljerna runt trösklar är vassa i kanterna.
Baksätets armstöd, mugghållarna är fasta, ej justerbara.
Och det värsta av allt. Ingen(knappt) lackering på insidan. Totalintrycket är BILLIGT.
O det e samma på "nya" Tiguan och Arteon. Olackat. Billigt.
Tittar man tex på nya Octavia så är det fint o najs lackat. Inredningen ser mer påkostad ut oxå.
På min GTI 7,5 så är det lackat på insidan av huv och motorrum.
Hur många euro sparade VW på det där fåneriet.
Habegäret på en ny 8 är helt borta.
Bästa golfen nånsin är 7,5.
Du måste provköra ;). På nått jäkla sätt så går den så mkt tystare, skönare och stabilare. Sen mer tryck i motorn fast det är "samma" effekt.
Håller med om allt ovan, är ju väldigt konstigt som du säger att den är mer insparad mot Octavian.. känns mer premium inne i många detaljer..
Men vet inte om det lagt ner all energi på körkänslan och den är mkt bättre än min 7.5...
Så man får ge efter för att få en skönare bil....tråkigt men sant.. :)
- - - Uppdaterad - - -
Det med emblemet är ju inget nytt för mk8. Finns väl ingen Golf som haft GTI-emblem på kåpan vad jag vet.
Har gjort en jämförelse på Mk8 vs Mk7.5 motorrummet, kommer bilder på lördag på min kanal!. Jäkla massa annorlunda, inte bara huvpinne och kåpan..
Som sagt GTI har det väll inte stått på kåpan på lång tid?, står ju bara fräsiga TSI mk7an ;)
outrunner
2021-01-14, 18:40
Ähh...menade ju TSI på kåpan...sorry.
Jag har inte kört den och vad jag förstått så är det skillnad.
Men det jag inte kan förstå är varför de gör den sämre än Skoda annars.
Känslan blir helt fel när man kollar en Golf....går iväg några meter o kollar Octavia, och den känns som en Audi i jämförelse.
mangewide
2021-01-14, 19:25
Ähh...menade ju TSI på kåpan...sorry.
Jag har inte kört den och vad jag förstått så är det skillnad.
Men det jag inte kan förstå är varför de gör den sämre än Skoda annars.
Känslan blir helt fel när man kollar en Golf....går iväg några meter o kollar Octavia, och den känns som en Audi i jämförelse.
Håller med det är knas.. :).l Men som jag skrev så vet inte om VW satsat mer på kör dynamiken..
Ett sjukt rykte som gå nu är att nya Audi RS3 som kommer i år kommer att använda Golf Ren nya 4wd!!
Hittade lite info om detta på Bil sajter som tyckte det var häppnadsväckande. För Audi är ju 4wd moder.. ;), att man tar ett billgare syskons 4wd och sätter in i en 600 000 Audi är nått som aldrig hänt förut..
Sådan här saker har alltid ramlat ner i ledet inom VW koncernen förut...att först dyra fina Audi får allt först..sen går det neråt i ledet..
Men nu är allt konstigt, som med gasdämpare till huv.... Sitter på Audi och Skoda bara?!?!..why! :)
outrunner
2021-01-14, 20:28
Kom på att de sparade in redan på Facelift 7.an.
Det är visserligen lackat på insida huv mm men det är ingen klarlack. Eller åtminstone inte blankt.
Har för mig det var bättre på första 7.an
mangewide
2021-01-14, 22:30
Kom på att de sparade in redan på Facelift 7.an.
Det är visserligen lackat på insida huv mm men det är ingen klarlack. Eller åtminstone inte blankt.
Har för mig det var bättre på första 7.an
Det var nog inte klarlack i motorutrymmet även på mk7an, inte vad jag kom ihåg. Men som sagt det är cost savings hela tiden nu, som de med displayer som det är i alla nu..läste nånstans att hur många miljoner det sparas at sätta in en 100kr display jämfört med analoga mätare, som har en jäkla massa delar i... :)..
Sen gillar jag display!, jäkla nice att kunna ställa in exakt som man vill ha..
Det man kan tycka att bilarna borde blir billigare, men det går ju tvärtom pga av miljö...rätt eller fel...
Sen satt du i en ID3?, den är verkligen pappkartong tyvärr i mkt..men trevlig bil", som nog blir kanon när alla mjukvarufel på lösta...grannes ID3 är hemma igen efter 3 v på verkstad sammanlagt på en 5 veckors ägande ..:)
AndySwede
2021-01-15, 10:03
Det är ju sorgligt att det utvecklas så där. Tiguan II har "normala" dörrsidor fram. Bak hårdplast. T-Roc hårdplast på dörrsidor och hela instrumentpanelen. Väldigt intressant att Skoda som står snäppet under i rangordningen plötsligt upplevs som mer premium.
Hur står sig Audi i jämförelse med VW om man jämför interiören?
Skoda klarar sin marginal pga väsentligt lägre produktionskostnader (personalkostnad) men Skodas problem är istället bristande produktionskapacitet och befintliga produktionsanläggningar som redan går på max kapacitet är svåra att expandera, i kombination med brist på kvalificerad arbetskraft i Tjeckien.
mangewide
2021-01-15, 14:20
Det är ju sorgligt att det utvecklas så där. Tiguan II har "normala" dörrsidor fram. Bak hårdplast. T-Roc hårdplast på dörrsidor och hela instrumentpanelen. Väldigt intressant att Skoda som står snäppet under i rangordningen plötsligt upplevs som mer premium.
Ja bra tråkigt... :)
Ja Audin, en kul grej jag och säljaren skrattade åt nya S3an när vi satt i den. Att de har nått konstigt fejksömn i plasten på intrumentpaneln och dörrsidan...Såg jättekonstigt och B ut.. :)
Annars är den nog lite bättre än Golfen, men inte mkt...det är inte som förr i den heller..
Däremot Octavian hade skit snygg alcantara med riktiga sömmar på instrumentpanelen..såg och kändes galet premium ut ..häst längder bättre än Audin tom..
Mkt är som sagt konstigt.. ;)
Ett sjukt rykte som gå nu är att nya Audi RS3 som kommer i år kommer att använda Golf Ren nya 4wd!! Hittade lite info om detta på Bil sajter som tyckte det var häppnadsväckande. För Audi är ju 4wd moder.. ;), att man tar ett billgare syskons 4wd och sätter in i en 600 000 Audi är nått som aldrig hänt förut.. Sådan här saker har alltid ramlat ner i ledet inom VW koncernen förut...att först dyra fina Audi får allt först..sen går det neråt i ledet..
Detta låter som ett uttalande från någon som inte har insikt i hur det fungerar inom Volkswagen koncernen. All teknik är gruppgemensam och sorterad horisontellt på plattformsnivå (MQB Evo i detta fallet) i första hand, inte biltillverkarnivå, det finns ingen "Golf R fyrhjulsdrift", att den tekniken just nu används i bland annat VW Golf R är en annan sak. Audi RS3 har alltid haft samma grundteknik för drivning som andra fyrhjulsdrivna MQB-bilar.
Kollade på S3 -21 innan jul. Normala mjuka dörrsidor fram tillika instrumentbräda, hårda dörrsidor bak. Integrerad infotainment display (snyggt), fysiska knappar för vissa basfunktioner, kändes premium vill jag påstå :).
12239
PS Tillvalen typ klädsel å annat styr man ju själv vilket starkt påverkar intrycket. Gäller golf 8 med :).
outrunner
2021-01-15, 17:05
ID3 är hemsk.
Den ser till och med billig ut.
Hemsk "design" på insidan, ser ut som nån prototyp.
Ska kolla Enyaq i helgen, är den som octavia inne så får den tummen upp.
Som det känns nu så är Golfen jag har den sista VW.n.
Man vill inte betala mer o få mindre.
- - - Uppdaterad - - -
När första Tiguanen kom så hade den mjuka dörröversidor både fram o bak.
När faceliften kom så blev det hårda sidor bak.
Låååångt innan dieselgate sabbade allt.
AndySwede
2021-01-15, 17:37
Ja men alltså jag har inte kollat så mycket på nya bilar senaste tiden utan kört runt med mina skämsprutade privatleasingalternativ. Det behöver jag lösa nu framåt vårkanten när nuvarande avtal går ut. Men beskrivningen av hårdplast känner jag knappt igen från de Koreaner jag tittade på för 2-4 år sedan. Det är då lite "billigare" bilar än VW så vad motiverar att köpa en plastig VW? Om en snik Golf för 259tkr har samma sunkiga inredning som Mangewides R för 600tkr, vafan?
På min uppfart finns från mig ingen prestige alls mot grannens bilval men hårdplast gör ju inte kvinnan lycklig oavsett motor kan jag säga. Doft, känsla i reglage och material är helt avgörande. Vad är det som händer?
Amazonas
2021-01-15, 18:23
ID3 är hemsk.
Den ser till och med billig ut.
Hemsk "design" på insidan, ser ut som nån prototyp.
Ska kolla Enyaq i helgen, är den som octavia inne så får den tummen upp.
Som det känns nu så är Golfen jag har den sista VW.n.
Man vill inte betala mer o få mindre.
- - - Uppdaterad - - -
När första Tiguanen kom så hade den mjuka dörröversidor både fram o bak.
När faceliften kom så blev det hårda sidor bak.
Låååångt innan dieselgate sabbade allt.Jo känner igen det där, behöver byta ut min Arteon mot en kombi och tänkte först mk8 R kombi. Men den går ju bort tyvärr, verkligen försökt gilla mk8, men den upplevda kvalitetskänslan väger högt för mig.
Sen har jag kollat in nya Arteon sportsback, men som sagt där har de också snikat ner efter faceliftet jämfört mot min gamla.
Så just nu lutar det åt en Passat R-line edition som de inte får sålda, bra kampanjer och prutmån på dem :) Då kan jag snika lite på kvallen om priset hamnar rätt. Fast lite kluven om man vill ha en kärra som stått i Södertälje hamn i ett år :) Alternativt nya Octavia RS, men den går bara beställa med diesel eller iV än så länge...
Skickat från min SM-G980F via Tapatalk
mangewide
2021-01-15, 18:44
Detta låter som ett uttalande från någon som inte har insikt i hur det fungerar inom Volkswagen koncernen. All teknik är gruppgemensam och sorterad horisontellt på plattformsnivå (MQB Evo i detta fallet) i första hand, inte biltillverkarnivå, det finns ingen "Golf R fyrhjulsdrift", att den tekniken just nu används i bland annat VW Golf R är en annan sak. Audi RS3 har alltid haft samma grundteknik för drivning som andra fyrhjulsdrivna MQB-bilar.
:D Jo men har ju aldrig hänt att man använderden dyraste tekniken från en billig Golf i Dyraste Audin först. Audi har haft sportdiff som tillval tidigare för 30k extra som är en sämre variant. Så lite konstigt är det att man låter Golfen få det finaste först helst när lika dyra S3 släpptes samtidigt med sunk bromsar och 4wd :).. Så jäkla mkt kommentarer att S3an är billigare än Ren, men folk vet inte skillnaden mer än att det verkar saknas 10hk ;)
mangewide
2021-01-15, 18:48
Ja men alltså jag har inte kollat så mycket på nya bilar senaste tiden utan kört runt med mina skämsprutade privatleasingalternativ. Det behöver jag lösa nu framåt vårkanten när nuvarande avtal går ut. Men beskrivningen av hårdplast känner jag knappt igen från de Koreaner jag tittade på för 2-4 år sedan. Det är då lite "billigare" bilar än VW så vad motiverar att köpa en plastig VW? Om en snik Golf för 259tkr har samma sunkiga inredning som Mangewides R för 600tkr, vafan?
På min uppfart finns från mig ingen prestige alls mot grannens bilval men hårdplast gör ju inte kvinnan lycklig oavsett motor kan jag säga. Doft, känsla i reglage och material är helt avgörande. Vad är det som händer?
600k??!, fan det visste inte min polare ;)
Det är som tur va ett snäpp bättre i min R med lite skinn i dörrsidor mm. :)
- - - Uppdaterad - - -
Jo känner igen det där, behöver byta ut min Arteon mot en kombi och tänkte först mk8 R kombi. Men den går ju bort tyvärr, verkligen försökt gilla mk8, men den upplevda kvalitetskänslan väger högt för mig.
Sen har jag kollat in nya Arteon sportsback, men som sagt där har de också snikat ner efter faceliftet jämfört mot min gamla.
Så just nu lutar det åt en Passat R-line edition som de inte får sålda, bra kampanjer och prutmån på dem :) Då kan jag snika lite på kvallen om priset hamnar rätt. Fast lite kluven om man vill ha en kärra som stått i Södertälje hamn i ett år :) Alternativt nya Octavia RS, men den går bara beställa med diesel eller iV än så länge...
Låter som ett tråkigt beslut ;)...tänk att Corona kan ta en imorgon!. Köp det som är kul och hyffsat smart! :)
outrunner
2021-01-15, 19:16
Ja de gjorde ju om panelen på Arteon. Billigaste lösningen. Ny front med mindre luftutsläpp utan separata öppnings/stängningsslajdrar.
Eller hur man nu stavar..haha.
Och omålat motorrum.
Med Arteonens stora huv ser det vääääldigt spartanskt ut.
Amazonas
2021-01-15, 19:46
Låter som ett tråkigt beslut ;)...tänk att Corona kan ta en imorgon!. Köp det som är kul och hyffsat smart! :)
Corona är redan avklarat ;)
Men ang bil, så vart det lite ändrade planer med en till familjemedlem (hårig) lite oplanerat... Så det lutar åt 270 hk Passut, så lite roligare än en vanlig svensson variant i alla fall [emoji2957]
mangewide
2021-01-15, 19:54
Aaa skönt för dig!, en annan verkar ha "tur" och får första sprutan inom nån vecka. Prioriterad arbetsgrupp som de säger på jobbet ;).. Ja då är du förlåten!, det är en väldigt trevlig familje bil! :)
AndySwede
2021-01-16, 04:52
Corona är redan avklarat ;)
Men ang bil, så vart det lite ändrade planer med en till familjemedlem (hårig) lite oplanerat... Så det lutar åt 270 hk Passut, så lite roligare än en vanlig svensson variant i alla fall [emoji2957]
Länk till den där kampanjen på Passaten? Vad är det för utrustning och priser, prutat?
Amazonas
2021-01-16, 08:53
Länk till den där kampanjen på Passaten? Vad är det för utrustning och priser, prutat?Skickar ett PM, så slipper vi pajja mk8 tråden :)
AndySwede
2021-01-16, 10:42
Det är rimligt, så slipper den som betalar 600tkr för en liten Golf bli alltför avundsjuk om man kan köpa en ny Passat för halva pengen ;)
candyweiss
2021-01-16, 10:46
Skickar ett PM, så slipper vi pajja mk8 tråden :)
Du har redan skrivit så mycket som inte handlar om mk8 så en länk hade nog inte skadat :D
mangewide
2021-01-16, 13:50
Det är rimligt, så slipper den som betalar 600tkr för en liten Golf bli alltför avundsjuk om man kan köpa en ny Passat för halva pengen ;)
Jaha är det ett forum för tråkiga familje pulkor?! :)
Har inte i närheten betalt 600... ;)... :). Vågar/får inte säga vad jag gav :p. Men inte mkt mer än en ny halvsnik 4wd Passat ;)..
mangewide
2021-01-16, 15:28
Ok, får väll förstöra tråden lite då ;). Tips på Passat om ni klarar er med Fwd!. Kollega körde drygt 300mil på en tank med sin GTE under sommaren. Har 6 mil enkel till jobbet inkl motorväg!. Så galet imponderade!. Nu på vintern så har snitt förbrukningen gått upp till 0,2....Helt galet :(..
Annars kan vi väll försöka bara köra Mk8 här och dess kompisar ;).
Har 2 till jag "känner" beställt R med typ "kryssa i allt" spec.. Måste nog få hit dem för att hjälpa mig försvara denna "dyra" bil! ;)
Trevlig Helg! :),
mangewide
2021-01-18, 18:03
Men dra på trissor Mk8 R kombin som kommer snart har dragkrok!...Men f---an ;)...eller vafan.. :)
12353
Fast jag har svårt för längden!, är sånt konstigt överhäng bank på den...ser bra knas ut på de man ser ute nu...
Men som sagt där är årets bästa familjebil 2021! :)
Andersson Racing
2021-01-18, 19:44
Men dra på trissor Mk8 R kombin som kommer snart har dragkrok!...Men f---an ;)...eller vafan.. :)
12353
Fast jag har svårt för längden!, är sånt konstigt överhäng bank på den...ser bra knas ut på de man ser ute nu...
Men som sagt där är årets bästa familjebil 2021! :)
Bästa familjebilen redan sedan 2015.......
Intressant för framtiden om den kommer typas med kroken!
mangewide
2021-01-18, 20:17
Bästa familjebilen redan sedan 2015.......
Intressant för framtiden om den kommer typas med kroken!
Ja vi vet nog om några månader bara :)
Och en vanlig R med Black Pack...ser lite arg ut..:D
12354
Den har även jättestora extraljus samt en retroantenn på taket :)
Skämt åsido, men prototyper kan ha lite avvikande utrustning. Just dragkrok är ju nåt som ofta används för att fästa PEMS-instrument (Portable Emissions Measurement System: https://www.researchgate.net/profile/Barouch_Giechaskiel/publication/311423496/figure/fig1/AS:435911654678547@1480940845732/PEMS-from-different-manufacturers-In-these-examples-the-PEMS-are-installed-outside-of.png) på. Visst kan det hända att Golf R kombin kommer att homologeras med dragkrok, men det finns även en risk att så inte är fallet och att man bara slängt på en dragkrok från vanliga Golf kombin (ifall den fysiskt passar) på prototyperna för att enkelt kunna haka på instrumentet och köra emissionsmätningar med dom.
.....Fast jag har svårt för längden!, är sånt konstigt överhäng bank på den...
Combi 8 har den långa hjulbasen som är 4 cm längre än combi 7. Överhänget combi 8 är nog 1,5 cm längre än combi 7 eftersom totallängden är 5,5 cm längre.
Som flera av oss redan vet har 8 hatchbacken den korta hjulbasen, dock troligen 1 cm längre bas än 7:an.
/Peter
mangewide
2021-01-18, 21:28
Den har även jättestora extraljus samt en retroantenn på taket :)
Skämt åsido, men prototyper kan ha lite avvikande utrustning. Just dragkrok är ju nåt som ofta används för att fästa PEMS-instrument (Portable Emissions Measurement System: https://www.researchgate.net/profile/Barouch_Giechaskiel/publication/311423496/figure/fig1/AS:435911654678547@1480940845732/PEMS-from-different-manufacturers-In-these-examples-the-PEMS-are-installed-outside-of.png) på. Visst kan det hända att Golf R kombin kommer att homologeras med dragkrok, men det finns även en risk att så inte är fallet och att man bara slängt på en dragkrok från vanliga Golf kombin (ifall den fysiskt passar) på prototyperna för att enkelt kunna haka på instrumentet och köra emissionsmätningar med dom.
Jo så kan det absolut vara, men fick en hint hos en ÅF att det skulle nog komma.. ;).. För det finns på T-Roc T, Tiguan R..mfl...så folk gillar kombi med dragkrok i flera länder än Sverige.. :)
- - - Uppdaterad - - -
Combi 8 har den långa hjulbasen som är 4 cm längre än combi 7. Överhänget combi 8 är nog 1,5 cm längre än combi 7 eftersom totallängden är 5,5 cm längre.
Som flera av oss redan vet har 8 hatchbacken den korta hjulbasen, dock troligen 1 cm längre bas än 7:an.
/Peter
Ja precis!, men det är ett J**kla överhäng i bak!. Men man kanske vänjer sig...tycker den är mer bort lurat på Seat och Cupra.. :)
Och en vanlig R med Performace Pack...ser lite arg ut..:D
Bilden du visade bakifrån tilltalade mig mer. Det svarta + svart optik +grillar blir väldigt svart :D:D! Vit är häftigare!
PS ....jag vet att vi alla har olika uppfattning om vilken som är den optimala kulören.......;).
/Peter
mangewide
2021-01-18, 21:49
Bilden du visade bakifrån tilltalade mig mer. Det svarta + svart optik +grillar blir väldigt svart :D:D! Vit är häftigare!
PS ....jag vet att vi alla har olika uppfattning om vilken som är den optimala kulören.......;).
/Peter
Mää, skrev fel menade Black Pack...så man inte får den blå randen över grillen...
Men håller med är för svart för min smak...ska ju ha en sån där vit utan Black pack!. Vill ju ha blå randen ;)
Sen!!, det har redan kommit retrofit kit i England att slippa skämmas vid macken!. Hydralisk till huven för ca 500 spänn!! :)..
Svart, läckert, den färgen skulle jag välja på R, aggressiv och elegant på samma gång :)
Axelavståndet skiljer även mellan olika versioner av exempelvis Golf 7/8 5-dörrars, om än endast ett fåtal millimeter :)
candyweiss
2021-01-19, 08:32
Svart, läckert, den färgen skulle jag välja på R, aggressiv och elegant på samma gång :)
Ja, riktigt läcker :) Inget för mig, jag inte tid, plats eller ork för att ta hand om en svart bil, men borde vara perfekt till mangewide som vad jag förstått är en riktig putsbög :D
Svart kan väl inte vara värre än vitt tänker jag, vitt som är en katastrof avseende hur smuts syns (jag använder en vit bil) :confused: Jag hade valt svart Golf R, jag putsar aldrig på mina bilar, tycker inte det gör något om det syns att bilar används :) Spolar av med högtrycken för att få bort salt och annat som kan orsaka korrosion.
mangewide
2021-01-19, 09:29
Ja, riktigt läcker :) Inget för mig, jag inte tid, plats eller ork för att ta hand om en svart bil, men borde vara perfekt till mangewide som vad jag förstått är en riktig putsbög :D
HAha, nej inte ens jag som tvättar "varje" dag klarar av Svart! ;)
När jag diskuterar med Bilvårdare som jag jobbar med, så säger det NEJ inte svart..
Folk som väljer svart aningen bryr det sig inte om lite repor och "jämnt" smutsig bil. Sen är den katergorin är att det är ju snyggt med svarta byxor...så då borde ju en svart bil matcha min kläder.. ;)
Men håller med Svart är läckert rent!. Men vi som bor i Sverige, är det omöjligt att ha bilen fin mer än 5min spelar ingen roll vilken årstid.
Allt synd, damm, pollen, minst lilla repa, skit lätt at få flammigt om man slarvar med tvätten eller lackskydd..
Ska du lämna in en Svart bil jämfört med en Vit på en seriös firma som gör jobbet rätt.. Så tar den svarta dubbel så lång tid att få till en vettig finish som inte ser ut som krig i soljus.. :)
Grå metallic är Bästa färgen i alla tillfällen, ser jäkligt blankt ut och smutsen syns minst..
mangewide
2021-01-19, 09:42
Svart kan väl inte vara värre än vitt tänker jag, vitt som är en katastrof avseende hur smuts syns (jag använder en vit bil) :confused: Jag hade valt svart Golf R, jag putsar aldrig på mina bilar, tycker inte det gör något om det syns att bilar används :) Spolar av med högtrycken för att få bort salt och annat som kan orsaka korrosion.
HAha, nja du måste äga en svart!. Kan LOVA att den svarta blir ser skitigare ut än en vit på 10min..
Fast putsar du inte vilket är lite tråkigt för den stackars bilen, det har ju Exploderat på puts fronten på senaste åren. Så många som njuter av en ren och fin bil nuförtiden. Man kan göra så mkt själv med bra grejer nu, om man jämför med för 20 år sedan..när det bara fanns skit på privatmarknaden..
Som min polare Tobbe som startade Tershine...hyffsad resa på 3 år...från 0 till xx Miljoner i omsättning...så jäkla kul!. Folk är så jäkla duktiga och har koll nuförtiden hur man tar hand om en bil!
Sen tråkiga med Svarta på nya Ren att all läcker blanksvarta kontraster försvinner....blir svart på svart på svart
Sen spola inte av UTAN att torka av!!, herregud.. Var med och gjorde svart Rapotor som nån snajdare bara spolat av hela tiden.. Var så extremt mkt vattenfläckar....dessa är i många fall nästan omöjliga att få bort på Rutor mm....
Så inte slarva grabbar!, bättre att inte tvätta än att fusktvätta! ( om ni inte har tillgång till Osmo vatten", den är faktiskt helt ok). Tom bättre att köra i en "repa min bil nu" biltvätt!. Lättare att polera bort små tvättrepor än nått stolpskott som inte tvättat ordentligt...som gör värre skador med repor mm..
Jaja så tycker jag :)
Jag har haft ett flertal svarta bilar, jag upplevde aldrig de bilarna så grisiga som den nuvarande vita :) På svart slipper man även se asfalt/tjärfläckar/flygrost, sådant som totalt tar ner den vita lacken. Men det är kanske olika hur man tittar på bilar, jag bryr mig inte heller om vattenfläckar och torkar aldrig bilarna i någon större omfattning. Bästa färgerna ur tvätt-/minimalt putsbehov-perspektiv är enligt min erfarenhet/upplevelse silvermetallic/mörkgrå. Förstår vad du menar med de svarta detaljerna mot svart och det är klart att det blir sämre kontrast. Vill man ha kontrasten så är vitt rätt. Den blå färgen på Golf R skulle jag inte välja. Men en Golf R vill jag bara ha totalt "böse", subtilt aggressiv, men också elegant och framför allt ska den gå under radarn (enligt mig), rasande snabb och kul utan att orsaka onödig uppmärksamhet. Den delen löser i och för sig en vit Golf R nästan lika bra, enligt mig.
candyweiss
2021-01-19, 11:57
Skäms nästan för att skriva det, min förrförra Golf var vit, den tvättade jag inte på över 1 år en gång. Folk sa till mig att vad fin och nytvättad min bil alltid var :D
Svart bil en gång och ALDRIG mer :)
candyweiss
2021-01-19, 12:08
Grå metallic är Bästa färgen i alla tillfällen, ser jäkligt blankt ut och smutsen syns minst..
Gissa om min Tiguan är silvergrå metallic :cool:
Axelavståndet skiljer även mellan olika versioner av exempelvis Golf 7/8 5-dörrars, om än endast ett fåtal millimeter :)
Så är det har jag noterat när jag jämfört. Därför räknar jag i cm eftersom det skiljer några/många mm mellan varianter av golf 7/seat leon 5f mk3 osv ;).
AndySwede
2021-01-19, 16:16
Skäms nästan för att skriva det, min förrförra Golf var vit, den tvättade jag inte på över 1 år en gång. Folk sa till mig att vad fin och nytvättad min bil alltid var :D
En svart - aldrig mer. Men... det finns få bilar som är så läckra som svarta nytvättade. Ger mig alltid limousinkänsla. Ja, beroende på bilmodell förstås. En fet A6, A8, BMW 5-7, Merca serie osv, en svart Fiat 500 ger ingen limousinkänsla. Ni fattar nog :)
mangewide
2021-01-19, 19:26
HAha bra där!, men du får nog tusan skämmas lite!. Om du träffar mig ska du få lite bra Shampoo! ;)
Enda tråkiga med vitt att det är svårt att få den riktigt blank, men herregud va det döljer repor och dylikt! . Tror fler mindre bilintresserade borde köra vitt..;)
- - - Uppdaterad - - -
Gissa om min Tiguan är silvergrå metallic :cool:
Bra där! ;). Jag kommer sakna min grå!.Den är så J**vla snygg och praktisk...
Men hade bestämt att byta till en vit bil, och blev ju onödigt lätt när man valde R..när det knappt fanns några färger... Undra om det kommer att släppas mer färger framöver... :)
mangewide
2021-01-19, 19:32
En svart - aldrig mer. Men... det finns få bilar som är så läckra som svarta nytvättade. Ger mig alltid limousinkänsla. Ja, beroende på bilmodell förstås. En fet A6, A8, BMW 5-7, Merca serie osv, en svart Fiat 500 ger ingen limousinkänsla. Ni fattar nog :)
Hållr med, en underbar känsla när man polerat en svart bil med alla steg... Så läckert..
Men så gör ingen vanlig bilfirma..finns inte tid eller pengar till det tyvärr..
Min kollega köpte precis en Svart V70....efter en tvätt..
- Bilen ser alldeles grå ut?!, kan man fixa det??
Ja du sa jag... :)
Man använder medel med "fillers" på firmor...vilket gör att bilarna ser svinbra ut i hallen!
Men efter en tvätt.....så är allt borta och bilen ser ut som innan det tog den i inbyte ;)..
Jag har slagit till och beställt en MK8-Clubsport. Har varit ute på Youtube och kollat lite filmer på cs och där är en engelsman som testar och kallar sig ”Volkswizard”. Han är själv i färd att beställa en R, men påstår att det råder ”massive delay” på tillverkningen. Uppåt 30 veckors leveranstid....Stämmer detta blir man ju lite lätt missnöjd....
AndySwede
2021-01-23, 15:43
Hållr med, en underbar känsla när man polerat en svart bil med alla steg... Så läckert..
Men så gör ingen vanlig bilfirma..finns inte tid eller pengar till det tyvärr..
Min kollega köpte precis en Svart V70....efter en tvätt..
- Bilen ser alldeles grå ut?!, kan man fixa det??
Ja du sa jag... :)
Man använder medel med "fillers" på firmor...vilket gör att bilarna ser svinbra ut i hallen!
Men efter en tvätt.....så är allt borta och bilen ser ut som innan det tog den i inbyte ;)..
Fillers? Vad är det för typ av produkt?
Jag har slagit till och beställt en MK8-Clubsport. Har varit ute på Youtube och kollat lite filmer på cs och där är en engelsman som testar och kallar sig ”Volkswizard”. Han är själv i färd att beställa en R, men påstår att det råder ”massive delay” på tillverkningen. Uppåt 30 veckors leveranstid....Stämmer detta blir man ju lite lätt missnöjd....
Kul val!
Leveranstid för "Volkswizard". GB - Deras bilar skiljer rejält i uppsättning (högerstyrda) jmfr SE vilket gör att det inte är samma förutsättningar som för oss som har ratten "på rätt sida" ;). ÅF kan väl svara?
/Peter
Tack för det! Ja, jag ser fram mot denna! Hoppas det är som du säger. Han nämner dock att det är chiptillverkningen som är flaskhals. Försökte jaga ÅF igår men jag hann inte få svar...Jag vågar snart inte ringa ÅF längre eftersom jag är på gränsen vad det gäller antal gånger man kan ringa och fråga dumt....hahaha...Beställd v51 och prel tillverkning v11...Ej bekräftad än...
Det låter ju bra. Om man lägger på 3v så har du den i April, om allt funkar :).
/Peter
mangewide
2021-01-24, 18:09
Grymt!, vad gick du på för spec på den? :)
Ja finns ett jäkla orosmoln just nu, min har oxå hänt nått med... Vw verkar ha tagit bort "alla" tillverkningsdatum..
Men jag väntar på svar från VW, så återkommer när jag får veta nått... ;)
- - - Uppdaterad - - -
Fillers? Vad är det för typ av produkt?
Nej det är i alla polermedel..;). Men seriösa Rekondare kör med IPA för att få bort dem, innan man lägger lackskydd...
Men enklare att bara polare med en Polish som döljer alla repor tills bilen är såld ;).....tyvärr...
mangewide
2021-01-24, 18:12
Tack för det! Ja, jag ser fram mot denna! Hoppas det är som du säger. Han nämner dock att det är chiptillverkningen som är flaskhals. Försökte jaga ÅF igår men jag hann inte få svar...Jag vågar snart inte ringa ÅF längre eftersom jag är på gränsen vad det gäller antal gånger man kan ringa och fråga dumt....hahaha...Beställd v51 och prel tillverkning v11...Ej bekräftad än...
Jaha du köpte så tidigt ändå så lång byggtid!, intressant!. Min beställd 52 och bygg 8! :)
Men nu vet man icke :(
Vi får hoppas på det bästa.....Det blev en Oryxvit med svarta Estoril. Svart optikpaket, dcc, HK ljudsystem, backkamera, led-matrix och förarasspaketet för 800...Man går som på nålar för det känns lite oroväckande....
mangewide
2021-01-24, 19:13
Aa tjusigt!, kommer våra passa bra ihop ;)
Ja lite väll spännande detta.med lev tiden...Många som redan fått sin clubsport och R i Europa redan......
Ja, färgvalet känns helrätt��...Det hade varit fint med en leverans i mars...��
Vi får hoppas på det bästa.....Det blev en Oryxvit med svarta Estoril. Svart optikpaket, dcc, HK ljudsystem, backkamera, led-matrix och förarasspaketet för 800...Man går som på nålar för det känns lite oroväckande....
Bra val, Oryxvit är lätt den snyggaste färgen, är inne på min 2:a R med den färgen. Tyvärr är det ju inte möjligt med en 3:e, så det blev en Svart i stället.
En svart R är ju aldrig fel det heller.....Vad sägs om leveranstiden på din kärra då?
Beställde i förra veckan, har inte fått något lev. besked
mangewide
2021-01-25, 06:44
Grymt kul med en R till! :), är inte så många beställda en som jag förstått!. Blir bra för andrahandsmarknaden sen ;)..
Bilindustrin är i stor och akut brist på halvledare, en brist orsakad av pandemin och dess olika konsekvenser inkl svårigheter att planera och beställa i tid, halvledartillverkarna saknar dessutom erforderlig kapacitet då efterfrågan på halvledare ökat markant inte bara från bilindustrin. Audi har exempelvis ställt in en stor del av produktionen pga detta. Så det kommer definitivt blir stora förseningar inom bilindustrin.
Det stämmer. Pratade med ÅF idag och dom vet ingenting. Det handlar troligen om flera månader iaf.....
Man vet ju aldrig, men jag valde till 5 års garanti och serviceavtal. Tror det också är bra för andrahandsvärdet.
mangewide
2021-01-25, 21:45
Man vet ju aldrig, men jag valde till 5 års garanti och serviceavtal. Tror det också är bra för andrahandsvärdet.
Jaha du kostade på det :), har haft det förut men aldrig lyckats använda.. Men som du säger 3år extra var ju inte så galet dyrt. Så man kanske skulle lägga till det.....Det verkar ju ändå inte bygga bilen än på ett tag... ;)
Min ÅF hade inte hört nån jätteförsening på bilen..men visste att det var lite strul.. Men väntar mer svar när det kollats upp tidigare..
Det kan inte vara helt stop det ramlar ut R i hela Europa nu, de kan vara byggda innan det värsta strulet..
Vi får hoppas, annars får man köpa en sån Där S3 som finns hemma lite överallt ;)
Hade inte serviceavtal på min första, och den jag har nu har löpt ut. Tycker det är bekvämt att slippa dyra löpande Kostnader.
mangewide
2021-01-26, 17:16
Titta vilken härlig rymd det blir med Panorama! ;)..
12369
- - - Uppdaterad - - -
Hade inte serviceavtal på min första, och den jag har nu har löpt ut. Tycker det är bekvämt att slippa dyra löpande Kostnader.
Sen Grattis till dig som köpt en Svart bil!, ser ju bara för grym ut!! :)
12370
Enda felet med den är ju att bilden är spegelvänd.
mangewide
2021-01-26, 18:17
:D Haha, ja bra skumt det där... Men det sjuka är VARFÖR får så många UK sina bilar redan!. Har det nån utanför EU gräddfil ;)
Men det sjuka är VARFÖR får så många UK sina bilar redan!. Har det nån utanför EU gräddfil ;)
De kanske prioriterade att få dit så många bilar som möjligt, innan de ramla ur EU. Det var rätt så ovisst om handelsavtal mm , så ingen visste vad som skulle hända.
__________________________________________________ ____
VW Passat GT SC 4motion - VW T-Roc GT 4motion
Skickat med hjälp av Tapatalk
mangewide
2021-01-26, 20:33
Ja det vore väll dumt, tycker Uk får skylla sig själva lite. Jäklar va de kommer förlora på detta i det stora hela.. Men men , kul att några får bilar.. ;)
Får nog uppdatera min Avatar på kuppen också, ser ju liten och mesig ut.
mangewide
2021-01-27, 06:51
Haha, ja trodde att du hade en SUV R ;)...Men stora frågan hur är ID3an?! :)
Hustrun pendlar 7-8 mil till jobbet varje dag. Till det är ID3an perfekt. Lättkörd, bra sikt, kvick, bra lyse och bra värme. Hon är super nöjd med bilen. Speciellt eftersom det är jag som tvättar den, å det är en riktig ”lortgris” sen är ju allting vad gäller inställningar od väldigt enkelt och inte särskilt mycket att ”pilla på” Men om tar det för att det är en ”Instegselbil” så tror jag man blir rätt nöjd.
mangewide
2021-01-27, 19:07
Ja låter perfekt!, jag hade nog oxå gått på en Id3 istället för en vanlig Mk8 om det skulle vara en pendlar bil.. :). Tycker Id3 var väldigt trevlig att köra!.
Du har väll testat at rycka den där säkringen?!, så kan du sladda som en gammal 140i lite! ;)
Ja låter perfekt!, jag hade nog oxå gått på en Id3 istället för en vanlig Mk8 om det skulle vara en pendlar bil.. :). Tycker Id3 var väldigt trevlig att köra!.
Du har väll testat at rycka den där säkringen?!, så kan du sladda som en gammal 140i lite! ;)
Blev lite sugen att rycka säkringen, men läste någonstans att det ”Var en van förare som körde” å jag kör ju bara 4-5000 mil/år 😇
mangewide
2021-01-30, 16:10
Ännu en bra film från Automann! :)
Så imponerad av vanliga GTI !, den är ju 2sek snabbare än min original med samma effekt :)
Även Ren tider är galet bra jämnför mkt MK7.5..
Clubsporten är ju årets prestanda fynd!, kan man ju få under 400k med rätt rabatt ;)
https://youtu.be/Ngl2R41O1NQ
Ännu en bra film från Automann! :)
Så imponerad av vanliga GTI !, den är ju 2sek snabbare än min original med samma effekt :)
Även Ren tider är galet bra jämnför mkt MK7.5..
Clubsporten är ju årets prestanda fynd!, kan man ju få under 400k med rätt rabatt ;)
https://youtu.be/Ngl2R41O1NQ
Ja, R:en är ju ohyggligt kvick från stillastående, men när Clubsporten börjar betta någonstans vid 70-80 så drar den ganska bra den med..Såg en annan av Automanns filmer där han körde en Focus RS med 350 hästar och den hade 0-100 på 5,2 och 0-200 på 18,9. Då har vi 100-200 på ca 13,7 sek...då är den förvisso manuell...VW myglar nog inte om effekten i bilarna iaf....Min bil är fortfarande inte planerad i produktion....fortfarande ändringsbar....hade varit snyggt med ett panorama till Oryxvit....eller...fan vad jag velar. Snälla VW, spika tillverkningen nu så jag kan få ro i sinnet...
mangewide
2021-01-30, 18:35
Ja, R:en är ju ohyggligt kvick från stillastående, men när Clubsporten börjar betta någonstans vid 70-80 så drar den ganska bra den med..Såg en annan av Automanns filmer där han körde en Focus RS med 350 hästar och den hade 0-100 på 5,2 och 0-200 på 18,9. Då har vi 100-200 på ca 13,7 sek...då är den förvisso manuell...VW myglar nog inte om effekten i bilarna iaf....Min bil är fortfarande inte planerad i produktion....fortfarande ändringsbar....hade varit snyggt med ett panorama till Oryxvit....eller��...fan vad jag velar. Snälla VW, spika tillverkningen nu så jag kan få ro i sinnet...��
*lol*....Håller med f-n vill ha prod datum igen ;)
Ja man kan säga att Mk8an är snabb! :)
Amazonas
2021-02-02, 13:07
Blir en MK8 GTi här hemma på parkeringen till sommaren, men inte till mig själv :( Sambon har en Octavia på leasing och nu var det dags att förnya. Råka ju informera om att VW börja med en kampanj på vanliga GTi igår, så hon nappa på den direkt :)
mangewide
2021-02-02, 13:41
Blir en MK8 GTi här hemma på parkeringen till sommaren, men inte till mig själv :( Sambon har en Octavia på leasing och nu var det dags att förnya. Råka ju informera om att VW börja med en kampanj på vanliga GTi igår, så hon nappa på den direkt :)
Kul! :)
Menar du en trevliga 3595:- privatlease de kör nu? :)
Amazonas
2021-02-02, 13:50
Kul! :)
Menar du en trevliga 3595:- privatlease de kör nu? :)Jupp, vart lite dyrare då hon lade till p.värmare och backkamera.
AndySwede
2021-02-02, 13:52
Var hittas den nånstans? Ser den inte på nätet.
Amazonas
2021-02-02, 13:55
Var hittas den nånstans? Ser den inte på nätet.Finns ju ngt som heter BytBil och Blocket ute på det dära internet ;) Här kan du se ngr annonser runt om i landet:
https://www.blocket.se/annonser/hela_sverige/fordon/bilar?cg=1020&pl=1&q=golf%20gti
AndySwede
2021-02-02, 14:04
Jo jo, men tittar man på ÅF VW Stockholm så står ju ingenting om den, men om andra kampanjer.
Crille82
2021-02-02, 14:34
Nu hör ju inte detta till saken, men det är ju intressant att Audi kör mer aggressiva kampanjer än VW. A5 265 hk quattro är ju t.ex. billigare än Golf GTI, man får ju fyrhjulsdrift, automatlåda och en del mer utrustning för samma pengar.
Nu kör ju jag en sådan A5 själv, så är väl partisk, men att väja en A5 framför en Golf till samma pengar är en no-brainer för mig i alla fall ;)
Amazonas
2021-02-02, 14:49
Vi kolla på en sådan också, men den drog iväg fort om man ville ha p.värmare och 1500 mil. Vi hamna strax över 4900 då. Plus utöver det nästan dubbla priset på försäkringen, inget serviceavtal ingick, dyrare vinterhjul etc. Sen är jag rätt övertygad om att Golfen är en roligare bil att ratta runt i, om än en jävla massa mer hårdplast invändigt ;)
Men finns massa kampanjer nu på lite roligare bilar, T-Roc R med Akrapovic för ca 3900, en gäng Cupror för runt 3500-4000 har jag sett också. Behöver man familjebil är det riktigt bra priser på Tiguan och Kodiaq. Runt 3600-3800 för en sådan med vettig utrustning.
AndySwede
2021-02-03, 07:31
10.100kr i skatt på en T-Roc R. Jag var faktiskt intresserad på riktigt.... men jag köper väl en äldre bil istället med mer utsläpp och lägre skatt. Ursäkta OT här men nu gick jag igång redan tidigt på förmiddagen.
mangewide
2021-02-03, 11:14
:D... Ja tänk nya Ren kostar "bara" 8k med mer hästar, fast inte ett höghus iförsig :)
Däremot, så 400 spänn i försäkring på Ren det är väll rätt bra ;)
mangewide
2021-02-03, 11:48
Vi kolla på en sådan också, men den drog iväg fort om man ville ha p.värmare och 1500 mil. Vi hamna strax över 4900 då. Plus utöver det nästan dubbla priset på försäkringen, inget serviceavtal ingick, dyrare vinterhjul etc. Sen är jag rätt övertygad om att Golfen är en roligare bil att ratta runt i, om än en jävla massa mer hårdplast invändigt ;)
Men finns massa kampanjer nu på lite roligare bilar, T-Roc R med Akrapovic för ca 3900, en gäng Cupror för runt 3500-4000 har jag sett också. Behöver man familjebil är det riktigt bra priser på Tiguan och Kodiaq. Runt 3600-3800 för en sådan med vettig utrustning.
Som sagt riktigt kul att man kan leasa dessa roliga bilar!. VW har tänkt till där lite. Frågade på en S3an det gick inte men en R var inga problem..:)
Tror jag kunde leasa R för typ 5k vilket är rätt ok :), men blir ju rätt mkt på 36mån...svårt att få ihop det ekonomiskt om man köper och har serviceavtal...blir ju billigare.. :) ( alltså om man inte behöver ta dyrt billån )
Amazonas
2021-02-03, 12:00
Kostar R "bara" ca 8000?
Kollat en del GTi som är reggade och de ligger på 7153 men efter 1 april landar de på 9788 och innan dess lär man inte få den :(
Crille82
2021-02-03, 12:14
Som sagt riktigt kul att man kan leasa dessa roliga bilar!. VW har tänkt till där lite. Frågade på en S3an det gick inte men en R var inga problem..:)
Tror jag kunde leasa R för typ 5k vilket är rätt ok :), men blir ju rätt mkt på 36mån...svårt att få ihop det ekonomiskt om man köper och har serviceavtal...blir ju billigare.. :) ( alltså om man inte behöver ta dyrt billån )
Klart att det går att leasa en S3, alla koncernens modeller går att leasa.
5000:- /mån för att leasa en Golf R under 36 mån är inte så farligt egentligen, värdeminskningen ligger väl nästa i den häraden. Grundpriset ligger på 475´ och det är väl även ett normalt nettopris med normal utrustningsnivå. Är en sådan värd så mycket över 300´ efter tre år, det är frågan?
Jag har själv leasat mina senaste bilar, kampanjpriser gör att det skulle blivit betydligt dyrare att köpa och äga själv.
Kostar R "bara" ca 8000?
Kollat en del GTi som är reggade och de ligger på 7153 men efter 1 april landar de på 9788 och innan dess lär man inte få den :(
Ja, innan 1/4 lär det inte bli leverans...Beställde min Clubsport innan jul och den flyter fortfarande runt. Så mycket så att jag bokade på ett panoramatak också...till frugans stora glädje...not...😂
mangewide
2021-02-03, 12:35
Klart att det går att leasa en S3, alla koncernens modeller går att leasa.
5000:- /mån för att leasa en Golf R under 36 mån är inte så farligt egentligen, värdeminskningen ligger väl nästa i den häraden. Grundpriset ligger på 475´ och det är väl även ett normalt nettopris med normal utrustningsnivå. Är en sådan värd så mycket över 300´ efter tre år, det är frågan?
Jag har själv leasat mina senaste bilar, kampanjpriser gör att det skulle blivit betydligt dyrare att köpa och äga själv.
Jo men inte privat leasa en S3 gick icke för en månad sen! :)
Ja om man ser vad den "billiga" Mk7.5 kostar efter 3 år...Så lär ju Mk8 vara värd minst 350 om 3 år om inte mer pga av det låga antalet bilar...Mk7.5 har ju marknadens bästa andrahandsvärde!. Har polare som förlorat 70k på 3 år på en R!...helt! galet!
Samtidigt som en annan stackare som betalt 170k i leasing för "samma" bil... VW tar ju inga risker, så det lägger allt Leasing lite dyrare så det inte går back tyvärr...
Håller med Leasa är skönt, men jag får inte hop det ekonomiska på dessa bilar :)
mangewide
2021-02-03, 12:39
Ja, innan 1/4 lär det inte bli leverans...Beställde min Clubsport innan jul och den flyter fortfarande runt. Så mycket så att jag bokade på ett panoramatak också...till frugans stora glädje...not...��
Tillägg!, 1 April är inte spikat än! :)
Sen räcker att bilen är i Tysk hamn innan V13 så kan du regga den! ;)...så än finns det tid...
Underbart med panorma!, titta vad fint!12391
Tillägg!, 1 April är inte spikat än! :)
Sen räcker att bilen är i Tysk hamn innan V13 så kan du regga den! ;)...så än finns det tid...
Underbart med panorma!, titta vad fint!12391
Ja, vi hoppas på det bästa! Panoramatak på vitt kändes helrätt..Och när möjligheten fanns gick det inte låta bli...Även min MK7 Variant har hållit värdet helt otroligt..Kommer tappa ca 1500 i månaden utslaget på 5 år och knappa 6000 mil...
Amazonas
2021-02-03, 13:26
Galet bra siffror på Golfarna, min Arteon har tappat 4500 i mån över 3 år och 3000 mil om man slår ut det... [emoji389] "Tur" man snart byter ut den mot en Passat, så man kan förlora lite till [emoji2957]
Förövrigt, ngn som vet när budgetpropositionen ska va spikad angående bonus malus? Känns lite tight att få marknaden ställa om på mindre än 2 månader.
Crille82
2021-02-03, 14:15
Jo men inte privat leasa en S3 gick icke för en månad sen! :)
Ja om man ser vad den "billiga" Mk7.5 kostar efter 3 år...Så lär ju Mk8 vara värd minst 350 om 3 år om inte mer pga av det låga antalet bilar...Mk7.5 har ju marknadens bästa andrahandsvärde!. Har polare som förlorat 70k på 3 år på en R!...helt! galet!
Samtidigt som en annan stackare som betalt 170k i leasing för "samma" bil... VW tar ju inga risker, så det lägger allt Leasing lite dyrare så det inte går back tyvärr...
Håller med Leasa är skönt, men jag får inte hop det ekonomiska på dessa bilar :)
Nej det var väl för att Volkswagen Finans inte lagt upp S3 som leasing i systemet där de beställs än, mer än så vet inte säljarna, då är det detsamma som att "det inte går" på säljarspråk.
Jag tror ändå att det är optimistiskt att räkna med att få 350´ för en Golf R när den är tre år, men men :)
Vad det gäller privatleasing så räknar man många gånger med ett högre restvärde än vad man sedan får för bilen. Självklart måste det gå ihop sig totalt sett och gör givetvis det i många fall, men när det gäller vissa erbjudanden så finns det ingen möjlighet. Det handlar om att få ut bilar på marknaden och vinna marknadsandelar.
mangewide
2021-02-03, 18:30
Nej det var väl för att Volkswagen Finans inte lagt upp S3 som leasing i systemet där de beställs än, mer än så vet inte säljarna, då är det detsamma som att "det inte går" på säljarspråk.
Jag tror ändå att det är optimistiskt att räkna med att få 350´ för en Golf R när den är tre år, men men :)
Vad det gäller privatleasing så räknar man många gånger med ett högre restvärde än vad man sedan får för bilen. Självklart måste det gå ihop sig totalt sett och gör givetvis det i många fall, men när det gäller vissa erbjudanden så finns det ingen möjlighet. Det handlar om att få ut bilar på marknaden och vinna marknadsandelar.
Ja kanske är så att de har dålig koll Audi, men de hade 2st nya S3 i hallen så lite konstigt...
Sen varför inte få 350 om 3år, finns ju massa 3 år gamla snik R som ligger på 350-370 nu ;), jag räknar med att få närmare 400 för min om 3 år när skatten är 1800 och de kommer troligen finnas 1/10 del så många R om 3 år mot idag när man ser försäljningssiffrorna
Bara en av alla, som tom gått lite för långt för min smak :)
https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_golf_r_2_0_4m_dsg_plus_backkamera_lagmi l_310hk/93529903
Jag har förlorat 2200:- månaden på min 4 år gamla GTi nu ;)..( med inbytes pris )
Så att leasa för 5k i månaden, blir inte så bra tyvärr..
mangewide
2021-02-03, 18:33
Galet bra siffror på Golfarna, min Arteon har tappat 4500 i mån över 3 år och 3000 mil om man slår ut det... [emoji389] "Tur" man snart byter ut den mot en Passat, så man kan förlora lite till [emoji2957]
Förövrigt, ngn som vet när budgetpropositionen ska va spikad angående bonus malus? Känns lite tight att få marknaden ställa om på mindre än 2 månader.
HAha, ja gäller att köpa rätt bil ;). Passaten är som sagt lite för mainstream för att få bra för om det inte är en GTE!. De är helt galet eftertraktade .
Ja håller med skitkonstigt att den inte är spikad än?!, men hänger det ihop med allt snack om förmånsbilar som de vill skjuta upp nått år?
- - - Uppdaterad - - -
Ja, vi hoppas på det bästa! Panoramatak på vitt kändes helrätt..Och när möjligheten fanns gick det inte låta bli...Även min MK7 Variant har hållit värdet helt otroligt..Kommer tappa ca 1500 i månaden utslaget på 5 år och knappa 6000 mil...
Ja Ren har helt sjukt andrahandsvärde! hade jag köpt en sådan istället för GTI hade jag gjort än ännu bättre afffär..
Man kan ju få betala 250k för en 7 år gammal R?!....galet och kul :)
Crille82
2021-02-03, 18:45
Det är mycket möjligt att man för bra betalt för Golf R i framtiden, det får den utvisa ;)
Vad skall man säga om ovanstående du länkar till. En jäkla massa ägare, visst hoppat bland flera firmor, men flera privata också. Dessutom att kalla att den "lågmil" när den gått mer än vad snittföraren kör, över 5000 mil på knappt tre år av ägande. :D
Jag hade aldrig betalat i närheten av det priset.
mangewide
2021-02-03, 20:25
Ja dåligt exempel men alla 13st R -18 ligger mellan 330 till 380.. Så rätt bra pröjs för en bil som säkert i snitt kostade 420 ny 2018...
Rätt galet, och finns ingen anledning att det ska bli sämre...Alltid efterfrågan som styr priset.. :)
Crille82
2021-02-04, 08:10
Jo, absolut de är mycket dyra, vad det nu än säljs för i slutänden. Det är helt klart galet att betala över 300´ för en tre-fyra årig "Golf" av en utgången, gammal modell. Kul att köpa till det priset och sedan dessutom åka på en service för 10-12´ vid 5000-6000 mil och kanske även bromsar osv. :rolleyes:
Man kan ju, som sagt, faktiskt få en ny Golf R eller S3 för 450´, eller t.o.m. under det.
mangewide
2021-02-04, 08:27
Jo det verkar gå för det när man pratat med handlare ( R verkar fastna runt 300- 350 md rätt utrustning, spelar igen roll om den gåt 8000mil ), så är inte så konstigt en populär modell. Samma som RS3 -18 som går för nästan 500k nu!. Dessa är ju lika dyra som en Mk8 fullsmetad när RS3 såldes -18...... Så inte omöjligt att kunna få en 450-500 för en (fullsmetad) R om 3 år ;)
Precis kan göra tillägg på om beggad, är inne på min 4e nya Bil nu.. Folk säger åå va dyrt det är med nytt, skulle jag aldrig köpa... Sen när man räknar tot kostnaden efter 3år...så är det ingen skillnad eller tom billgare (ibland) med nytt.. :)
Andersson Racing
2021-02-04, 14:34
Bättre att spekulera i gamla golf R nu förtiden än i fastigheter. Det hade man inte kunnat tro......
mangewide
2021-02-04, 15:47
Bättre att spekulera i gamla golf R nu förtiden än i fastigheter. Det hade man inte kunnat tro......
;) Haha ja det kunde man inte tro för 10 år sedan... Ska tipsa Collin på Aftonbladet om senaste tidens bästa andrahandsvärde! :)
Amazonas
2021-02-04, 15:55
Någon som hört ngt om strul med leverans av GTi pga att man valt till bränslevärmare?
Säljaren ringde sambon nu och sa att om hon vill ha värmare, får hon troligen vänta till aug/sep :( Känns ju lite drygt.
Crille82
2021-02-04, 16:35
Jäklar vad surt! Värmare är ju ett givet tillval när det finns. Troligen levereras få GTI:er med det globalt sett. Har inte kommit någon intern info vad jag sett. Kan säkert vara så att det inte finns tillgängligt i produktion förens nästa årsmodell, dvs till sommaren.
Strunta i värmare och begär att de gör ett riktigt bra pris på en Clubsport istället :rolleyes:
mangewide
2021-02-04, 18:08
Någon som hört ngt om strul med leverans av GTi pga att man valt till bränslevärmare?
Säljaren ringde sambon nu och sa att om hon vill ha värmare, får hon troligen vänta till aug/sep :( Känns ju lite drygt.
Äää ja VW verkar inte vara så duktiga på värmare på nya modeller ( till min 7.5 gick det inte alls att beställa, sen efter några månader så hade den dykt upp till ÅF förvåning, men blev bra ändå fick motorvärmare till inköpspris.. ;))
Men till hösten så länge vill man ju inte vänta! ;), hoppa och köp en dyr motorvärmare som jag istället... :)
outrunner
2021-02-04, 21:38
De har säkert problem med hur långt ner i menyerna de ska lägga "knappen" för värmaren......:p
Har värmare på min 7,5.....gott nu :)
mangewide
2021-02-08, 06:39
Ja då var det bevisat som jag trott hela tiden!, är inga 245hk i GTIn!. Men tanke på att den är så snabb 100-200! :)
Bra där VW! :)
Ni vill jag bara se när de mäter upp 340hk i Ren.... ;)
https://youtu.be/ep865FMfpWg?t=425
Crille82
2021-02-08, 08:08
Jäklar vad surt! Värmare är ju ett givet tillval när det finns. Troligen levereras få GTI:er med det globalt sett. Har inte kommit någon intern info vad jag sett. Kan säkert vara så att det inte finns tillgängligt i produktion förens nästa årsmodell, dvs till sommaren.
Strunta i värmare och begär att de gör ett riktigt bra pris på en Clubsport istället :rolleyes:
Ser ju nu att det finns flera GTI:er som redan levererats med parkeringsvärmare, så det borde inte vara ett problem. :confused:
Ja då var det bevisat som jag trott hela tiden!, är inga 245hk i GTIn!. Men tanke på att den är så snabb 100-200! :)
Ni vill jag bara se när de mäter upp 340hk i Ren.... ;)
https://youtu.be/ep865FMfpWg?t=425
Ja, med tanke på att BMW M135i och Mercedes A35AMG med 306 hästar gör 100-200 på 14,3 resp 14,4 sek så undrar man hur VW trollat....11,4 resp 11,5 på R kontra Clubsport....
Antar att vikten är ca samma på alla 4. R-en lite tyngre då. Förresten, vet någon varför det sitter en svart plastbit på skärmkanterna på dom med 19-tummare?
mangewide
2021-02-08, 11:19
Ja, med tanke på att BMW M135i och Mercedes A35AMG med 306 hästar gör 100-200 på 14,3 resp 14,4 sek så undrar man hur VW trollat....11,4 resp 11,5 på R kontra Clubsport....
Antar att vikten är ca samma på alla 4. R-en lite tyngre då. Förresten, vet någon varför det sitter en svart plastbit på skärmkanterna på dom med 19-tummare?
Ja är sjukt bra 100-200 på Mk8 R och CS, Ren är ca 2 sek snabbare än 310hk 7.5.. Så med lite Matte så borde dessa ge ca 340hk...Den där nya Continental turbon verkar bra..
Sen 0-100 med vinterdäck på 4.4 mot 4.8 som specar är ju rätt imponerade!. Det är ju Lite Porsche vibbar om detta, de som alltid anger 10% för långsamma tider ;)
candyweiss
2021-02-08, 11:23
Ni vill jag bara se när de mäter upp 340hk i Ren.... :)
Det är väl inte första gången man kommer fram till att VW har ca 10% mer i hästar och vrid än vad man uppger, någon gång har det väl varit betydligt mer?
Skriv gärna hur många hästar och vrid som VW uppger och vad testet visade på GTI´n.
mangewide
2021-02-08, 11:30
Det är väl inte första gången man kommer fram till att VW har ca 10% mer i hästar och vrid än vad man uppger, någon gång har det väl varit betydligt mer?
Skriv gärna hur många hästar och vrid som VW uppger och vad testet visade på GTI´n.
Nja min GTI gav inte många hästar över 245, eller det har Ingen gjort som jag sett tider på.. Alla ligger runt 17sek... :)
265hk men bara 370Nm...Men den kommer så starkt tidigt...om man jämför med en gammal Mk7.5 med Evo3 888 motorn...:)
. Förresten, vet någon varför det sitter en svart plastbit på skärmkanterna på dom med 19-tummare?
Lagkrav som rör hjulutstick. Ett billigt sätt att uppfylla att hjulet inte sticker ut utanför skärmkanten inom de grader som lagstiftningen säger. Egentligen skulle man behövt bredare skärmar eller "riktiga" skärmbreddare men på detta sättet rundar man lagen. De flesta svarta plastbitar trillar magiskt av när första ägaren ser dem :rolleyes:
mangewide
2021-02-08, 12:41
Intressant! :), ja det där kan ju inte sitta så svårt?. Bara att knäppa av? ;)..
Lagkrav som rör hjulutstick. Ett billigt sätt att uppfylla att hjulet inte sticker ut utanför skärmkanten inom de grader som lagstiftningen säger. Egentligen skulle man behövt bredare skärmar eller "riktiga" skärmbreddare men på detta sättet rundar man lagen. De flesta svarta plastbitar trillar magiskt av när första ägaren ser dem :rolleyes:
Aha...ok. Tack för svar👍
candyweiss
2021-02-08, 15:24
Nja min GTI gav inte många hästar över 245, eller det har Ingen gjort som jag sett tider på.. Alla ligger runt 17sek... :)
265hk men bara 370Nm...Men den kommer så starkt tidigt...om man jämför med en gammal Mk7.5 med Evo3 888 motorn...:)Viken GTI var det med 245hk från fabrik, vilket vrid och vilken årsmodell?
Just detta har jag noterat och undrat över... nu vet vi :).
Andersson Racing
2021-02-08, 19:57
Viken GTI var det med 245hk från fabrik, vilket vrid och vilken årsmodell?
Modell 7,5, tillverkning from 2017 skulle jag säga.
mangewide
2021-02-08, 20:31
Så sant! Evo 3 888 med den gamla klassikerna IS20 :)
mangewide
2021-02-08, 20:57
F-n vilket jäkla rally/raggar ljud det klämt ur Ren!. Det trodde man inte de skulle våga..:p
https://youtu.be/lSocy1ohvNU
candyweiss
2021-02-08, 23:18
Så sant! Evo 3 888 med den gamla klassikerna IS20 :)
265 hk och 353 Nm har BSR mätt upp den till original från fabrik, så det blir inte 10% mer, men nästan :)
https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3559/volkswagen-golf-vii-gti-clubsport-20tsi-265hp-2016-2017-cjxe
@candyweiss, nu länkade du till Clubsport som hade 265hk (boost till 290) original.
Den var väl aldrig på tal?
candyweiss
2021-02-09, 06:15
Nej, du har rätt, denna ska det vara, och då stämmer det inte alls det jag skrev om 10%. https://sv.bsr.se/trimsatser/t/3600/volkswagen-golf-vii-20-gti-245hp-2017-2020-dlba-dlkb
mangewide
2021-02-09, 07:30
Nej precis aldrig sett att den gett över 250 i nån dyno mätning. Men enklare är att kolla tider, kör man 100-200 med en Golf med en vikt av ca 1500kg på 17 sek så det inte mer än 250hk max..
En rolig sak, nya GTin kan tyckas vara snabb som gör 100-200 på dryg 15 sek
MEN nya Ren gör 0-200 på samma tid!!. Den är rätt bra för en original kärra!
Ska bli kul att se vad den ger i effekt, svårt att få ihop med 1600kg och bara 320hk.. ;)
candyweiss
2021-02-09, 07:34
Nej precis aldrig sett att den gett över 250 i nån dyno mätning. Men enklare är att kolla tider, kör man 100-200 med en Golf med en vikt av ca 1500kg på 17 sek så det inte mer än 250hk max..
En rolig sak, nya GTin kan tyckas vara snabb som gör 100-200 på dryg 15 sek
MEN nya Ren gör 0-200 på samma tid!!. Den är rätt bra för en original kärra!
Ska bli kul att se vad den ger i effekt, svårt att få ihop med 1600kg och bara 320hk.. ;)
Vad gör GTI'n 0 - 200 då, så man får en hum om skillnaden?
Crille82
2021-02-09, 07:56
GTI, GTI CS och R med vinterdäck: https://www.youtube.com/watch?v=Ngl2R41O1NQ
mangewide
2021-02-09, 08:54
Vad gör GTI'n 0 - 200 då, så man får en hum om skillnaden?
GTI ca 22 sek
ClubSporten ca 17,5 sek
GTE ca 24 sek
GTD ca 28 sek..
R ca 15 sek
Så som jag sagt tidigare, GTD skulle behöva mer mos ;)
Men Ren är galet snabb för bara 320hk... :)
edit Clubsporten kommer bli otäckt snabb med bara mjukvara :(... ;) ( vikt vs effekt är bra.. )
Jäklar vad surt! Värmare är ju ett givet tillval när det finns. Troligen levereras få GTI:er med det globalt sett. Har inte kommit någon intern info vad jag sett. Kan säkert vara så att det inte finns tillgängligt i produktion förens nästa årsmodell, dvs till sommaren. Strunta i värmare och begär att de gör ett riktigt bra pris på en Clubsport istället :rolleyes:
Min gissning är att parkeringsvärmare är ett uppskattat tillval på stora Golf GTI marknader som bland annat delar av Tyskland, Österrike, Schweiz, norra Italien, Slovenien osv... :) De två stora parkeringsvärmartillverkarna är dessutom tyska, Webasto och Eberspächer. Nästa gissning är att leveransproblem för parkeringsvärmare har samma ursprung som så mycket annat, enorm brist på halvledare både inom bilindustrin och andra industrier globalt. Det kommer tillverkas betydligt färre bilar 2021 än planerat, inte minst pga detta. :(
GTI CS känns som ett mycket tilltalande prestandafynd, men otroligt synd att den inte går att få med parkeringsvärmare och dragkrok, det gör den tyvärr till en icke komplett bil för min del... :(
GTI CS verkar även vara Herbert Diess (CEO Volkswagen AG) prestandaval :)
https://youtu.be/OGrrmG_advc
Crille82
2021-02-09, 09:05
GTI CS känns som ett mycket tilltalande prestandafynd, men otroligt synd att den inte går att få med parkeringsvärmare och dragkrok, det gör den tyvärr till en icke komplett bil för min del... :(
Håller med dig om det. Skulle vara att man har en annan bil med dito utrustning :)
mangewide
2021-02-09, 09:08
Min gissning är att parkeringsvärmare är ett uppskattat tillval på stora Golf GTI marknader som bland annat delar av Tyskland, Österrike, Schweiz, norra Italien, Slovenien osv... :) De två stora parkeringsvärmartillverkarna är dessutom tyska, Webasto och Eberspächer. Nästa gissning är att leveransproblem för parkeringsvärmare har samma ursprung som så mycket annat, enorm brist på halvledare både inom bilindustrin och andra industrier globalt. Det kommer tillverkas betydligt färre bilar 2021 än planerat, inte minst pga detta. :(
GTI CS verkar även vara Herbert Diess (CEO Volkswagen AG) prestandaval :)
https://youtu.be/OGrrmG_advc
Kan hålla med Cs är ju marknadens prestanda fynd!, man får ju ge ca 100k extra för 4wd på Ren med lika motor och bromsar :)
Men med tanke på det sjuka andrahandsvärde som Ren har, så är jag övertygad att i slutändan så blir det plus minus noll i..
Bästa är ju att köpa en GTI manuell utan tillval, den borde man få under 300k...den lär man ju max sumpa 100k på 3år.. ;)
Crille82
2021-02-09, 09:19
80´ (brutto) skiljer det ju mellan CS och R.
Skulle inte tro Clubsport får direkt sämre andrahandsvärde än R.
mangewide
2021-02-09, 09:56
Cs är lite nichad och ger inte lika bra inbyte som en R som verkar mer "för en normal kund".....
Men som sagt de kommer nog vara hyffsad lika skillnad som beggade, att en R kommer "alltid" vara ca 80k dyrare än en Cs minst..
Nedan video kanske redan postats här, men jag tycker Henry Catchpole gör en fin och balanserad recension av GTI CS.
- NEW VW Golf 8 GTI Clubsport Review: This Is The GTI You Want | Carfection 4K
https://youtu.be/p7PtsxgBlxI
Tipsar även om denna trevliga video:
- 2021 VW GOLF 8 R 320HP NIGHT POV DRIVE Onboard (60FPS)
https://youtu.be/9TKx-QVk3jA
VW GOLF 8 R 320HP with Akrapovič Exhaust Night POV Drive on (5:12-6:55) German Autobahn, (7:01-9:00) Country Roads and (2:02-4:06) City. Enjoy the Ride
Crille82
2021-02-09, 10:13
Kan ju personligen inte direkt se att Clubsport är något annorlunda mot en vanlig GTI, förutom att den ger en hel del mer för en marginell prisskillnad. Den är ju lika användbar och bruksvänlig som en vanlig GTI, eller vilken Golf som helst egentligen. Den enda, som Marcus var inne på, rationella anledningen att välja en vanlig GTI framför CS är ju värmare och dragkrok. Annars skulle man nog inte sälja många GTI:er i Norden i alla fall. ;)
R kommer ju alltid vara mer tilltalande, men som sagt, de kommer ju alltid vara en dyrare också.
För min del kände jag inte prisskillnaden på 80000 var motiverad. Finns heller ingen färg som jag var jättesugen på men visst är R-en fetare och fyrhjulsdriven...
mangewide
2021-02-09, 11:14
Nedan video kanske redan postats här, men jag tycker Henry Catchpole gör en fin och balanserad recension av GTI CS.
- NEW VW Golf 8 GTI Clubsport Review: This Is The GTI You Want | Carfection 4K
https://youtu.be/p7PtsxgBlxI
Tipsar även om denna trevliga video:
- 2021 VW GOLF 8 R 320HP NIGHT POV DRIVE Onboard (60FPS)
https://youtu.be/9TKx-QVk3jA
VW GOLF 8 R 320HP with Akrapovič Exhaust Night POV Drive on (5:12-6:55) German Autobahn, (7:01-9:00) Country Roads and (2:02-4:06) City. Enjoy the Ride
Ja de där är grymma, synd att det inte var DCC på denna CS då hade den varit ännu bättre som Henry säger :)
Sen bra skön 4wd släpp med LC på Ren här, jäkla brutal. :)
https://youtu.be/9TKx-QVk3jA?t=476
mangewide
2021-02-09, 11:18
Kan ju personligen inte direkt se att Clubsport är något annorlunda mot en vanlig GTI, förutom att den ger en hel del mer för en marginell prisskillnad. Den är ju lika användbar och bruksvänlig som en vanlig GTI, eller vilken Golf som helst egentligen. Den enda, som Marcus var inne på, rationella anledningen att välja en vanlig GTI framför CS är ju värmare och dragkrok. Annars skulle man nog inte sälja många GTI:er i Norden i alla fall. ;)
R kommer ju alltid vara mer tilltalande, men som sagt, de kommer ju alltid vara en dyrare också.
Ja precis hade tagit CS direkt om man inte valt Ren . Vanliga GTI är för lik min nuvarande och har den där klädseln jag inte klarar av tyvärr.. :)
Men eftersom Cs och R var like oparaktiska med saknaden drag etc och att jag redan bestämt för en vit bil denna gång. Så blev det en R iallafall som nästan klickar alla boxar.. ;)
- - - Uppdaterad - - -
För min del kände jag inte prisskillnaden på 80000 var motiverad. Finns heller ingen färg som jag var jättesugen på men visst är R-en fetare och fyrhjulsdriven...
klarar som sagt inte av Svart och frugan hatade den blå Så hade det inte varit en vit bil som skulle handlas så hade det nog inte blivit en R..
ps jag har kollat med en full Wrap av bilen, men egentligen ingen fan av det för det blir ju aldrig lika snyggt som en lack.. :)
Och där fick jag reda på att min bil har en tänkt produktionsvecka 28 med prel leverans v31...hahaha vilket jävla skit...inget är som väntans tider....
Crille82
2021-02-09, 12:46
Perfekt! Precis lagom tills de flesta semestrar är över och sommaren nästan är slut.
Nu är det ju lite speciella tider, men det där med att vänta ett halvår eller mer på en bil är egentligen inte acceptabelt. Störande att man marknadsför produkter som inte kan levereras inom rimlig tid :(
Ja, marknadsavdelningen har ingen materialbrist iafAnnonserna står som spön i backen...
Crille82
2021-02-09, 14:05
Det är enligt uppgift lång ledtid på samtliga Golf halvkombi nu, preliminär produktion v. 32 just nu.
Med andra ord borde det ju inte spela någon roll om man väljer värmare eller inte, den levereras inte innan slutet på augusti början på september i vilket fall.
Men v. 32 innebär ju att det blir en 2022 i alla fall.
Hur funkar det med ett lämnat inbytespris om bilen blir 4 mån försenad?
Crille82
2021-02-09, 14:21
Vet inte riktigt hur man brukar göra, det är nog upp till varje enskild handlares goda vilja.
mangewide
2021-02-09, 15:12
Och där fick jag reda på att min bil har en tänkt produktionsvecka 28 med prel leverans v31...hahaha vilket jävla skit...inget är som väntans tider....������
Shit! :), vad har du haft för vecka tidigare?. Vet ju folk som kommer få R byggd v8 resp v10...så det rullar på där nere om inte lite långsamt.. :(
Shit! :), vad har du haft för vecka tidigare?. Vet ju folk som kommer få R byggd v8 resp v10...så det rullar på där nere om inte lite långsamt.. :(
V11...Och nu verkar man även vilja sänka inbytespriset från 1/5 med 3000 i mån.
Crille82
2021-02-09, 15:25
3000:- /månad, det är ganska mycket. Vad är det för bil?
3000:- /månad, det är ganska mycket. Vad är det för bil?
Golf SC-R-17. Tappat 1500 i månaden hittills...Svårt att tro att den skulle mer nu eftersom inga bilar kan levereras..
mangewide
2021-02-09, 15:54
Shit det var väll ändå lite fräckt?, du kan ju inte påverka att de drar ur på tiden. Sådana små marginaler kan det inte ha för att inte klara av detta..
Säg att du kan dra 3000 på nya bilen pga utebliven leverans! :)
När beställde du bilen?...i år?..
Shit det var väll ändå lite fräckt?, du kan ju inte påverka att de drar ur på tiden. Sådana små marginaler kan det inte ha för att inte klara av detta..
Säg att du kan dra 3000 på nya bilen pga utebliven leverans! :)
När beställde du bilen?...i år?..
16 dec....Nä, det är jävligt illa att inte hålla ingånget avtal...
Crille82
2021-02-09, 16:47
Ojdå! Trodde du beställt nu nyligen. Så lång leveranstid är ju helt oacceptabelt, förmodat 33-34 veckor. När dessutom produktion ligger så långt fram i tiden så vet man ju inte om det kommer försenas ytterligare.
AndySwede
2021-02-09, 16:50
16 dec....Nä, det är jävligt illa att inte hålla ingånget avtal...
De har väl inte skrivit leveransvecka i avtalet? Det har jag aldrig varit med om i alla fall, och anledningen är ju rätt tydlig i ditt fall.
Crille82
2021-02-09, 17:50
Så är det ju tyvärr, man specificerar inte leveransvecka.
Men det är ju illa att först "tro" att det rör sig om tre månaders leveranstid, vilket är rimligt, längre bör det inte ta. Sedan visar det sig att tar 4-5 månader (!) längre än det.
Det minsta man borde kunna begära är att importören (och i sin tur tillverkaren) kompenserar med ett inbytesstöd som gör att handlaren åtminstone kan hålla lovat inbytespris tills den nya levereras.
De har väl inte skrivit leveransvecka i avtalet? Det har jag aldrig varit med om i alla fall, och anledningen är ju rätt tydlig i ditt fall.
Nej, ingen leveransvecka men inbytespriset som står i köpeavtalet kan man ju hålla kan jag tycka...Men jag är ingen bilförsäljare så jag vet inte hur man resonerar. 16 veckor är rimlig leveranstid enligt avtalet på en nybeställning och går det upp mot 35 veckor är det ju ganska mycket. I detta läget så lär ju inte begpriserna sjunka speciellt mycket när knappt inga bilar går ut....Är väl inte heller bara Folkvagn som har problem antar jag. Även MP gör ju sitt till för att hålla den gamla vagnparken högt....
- - - Uppdaterad - - -
Så är det ju tyvärr, man specificerar inte leveransvecka.
Men det är ju illa att först "tro" att det rör sig om tre månaders leveranstid, vilket är rimligt, mer bör det inte ta. Sedan visar det sig att tar 4-5 månader (!) längre än det.
Det minsta man borde kunna begära är att importören (och i sin tur tillverkaren) kompenserar med ett inbytesstöd som gör att handlaren åtminstone kan hålla lovat inbytespris tills den nya levereras.
Helt rätt där
Står säkert i det finstilta att de har rätt att göra så... men vid normala leveranstider är det nog inte många bilhandlare som utnyttjar det. Men du kan ju ha kvar din nya bil ett halvår extra, utan att den sjunkit mer i värde ;)
AndySwede
2021-02-09, 18:08
Jag ser inget problem. Det får väl ta inbytesbilen utan avdrag vid leverans, eller ta in den när de vill och erbjuda en fri lånebil fram till leverans. Jag fick leasa en begagnad bil väldigt förmånligt under tiden, och bytte bara nycklar vid leverans. Väldigt smidigt.
Ju förr de tar inbytesbilen ju mer får de betalt för den när den ska säljas. Den enkla matematiken hade inte min säljare koll på, så jag hjälpte honom med det ;)
Jag ser inget problem. Det får väl ta inbytesbilen utan avdrag vid leverans, eller ta in den när de vill och erbjuda en fri lånebil fram till leverans. Jag fick leasa en begagnad bil väldigt förmånligt under tiden, och bytte bara nycklar vid leverans. Väldigt smidigt.
Ju förr de tar inbytesbilen ju mer får de betalt för den när den ska säljas. Den enkla matematiken hade inte min säljare koll på, så jag hjälpte honom med det ;)Jag har föreslagit exakt det som du skriver men gick inte mål med det. Sista ordet är nog inte sagt än. Man vill ju inte betala mer för att vänta längre
- - - Uppdaterad - - -
Står säkert i det finstilta att de har rätt att göra så... men vid normala leveranstider är det nog inte många bilhandlare som utnyttjar det. Men du kan ju ha kvar din nya bil ett halvår extra, utan att den sjunkit mer i värde ;)
Det har du egentligen rätt i...hahaha...ny infallsvinkel där.
AndySwede
2021-02-09, 20:33
Då tycker jag du ska kriga för att riva ditt avtal. Det kan inte vara svårt eftersom bilen inte är i närheten av att byggas. Jag har jävligt svårt för när ena parten bara ska ta. Det finns många åf som skulle vilja sälja bilen till dig, och kompensera dig för eventuell fördröjd leverans.
Då tycker jag du ska kriga för att riva ditt avtal. Det kan inte vara svårt eftersom bilen inte är i närheten av att byggas. Jag har jävligt svårt för när ena parten bara ska ta. Det finns många åf som skulle vilja sälja bilen till dig, och kompensera dig för eventuell fördröjd leverans.Ja, det kan bli så. Jag får avvakta lite. Kan säkert bryta avtalet. Kanske ska börja kolla runt lite och se om någon annan ÅF vill matcha det jag har, och även hålla det..
AndySwede
2021-02-10, 07:09
Det ska du inte vara blyg för, tvärtom är det rakt i ansiktet på din säljare.
Ett alternativ är att du tar säljaren i handen och går in i hörnrummet där det stora säljhövdingen sitter och uttrycker att du inte är nöjd, säger fixa eller bryter samarbetet och byter åf. Det finns ingen som helst anledning att bli behandlad som en smutsig trasa när man är på väg att göra ett köp för flera hundra tusen kronor, där dessutom säljaren är en ordermottagare.
Jag brukar ta in 3-5 offerter, det finns alltid någon som kommer vilja ta hem affären. Be om ett pris, med dina villkor beträffande inbytet och låt säljarna jobba lite. Funkar varje gång och funkar till och med när bilen ska in på dyrservice. Normalt kapar jag 15-20% på deras första listpris.
Nu gick jag igång redan kl 7 på morgonen. Härlig start på dagen!;)
mangewide
2021-02-10, 07:49
Det ska du inte vara blyg för, tvärtom är det rakt i ansiktet på din säljare.
Ett alternativ är att du tar säljaren i handen och går in i hörnrummet där det stora säljhövdingen sitter och uttrycker att du inte är nöjd, säger fixa eller bryter samarbetet och byter åf. Det finns ingen som helst anledning att bli behandlad som en smutsig trasa när man är på väg att göra ett köp för flera hundra tusen kronor, där dessutom säljaren är en ordermottagare.
Jag brukar ta in 3-5 offerter, det finns alltid någon som kommer vilja ta hem affären. Be om ett pris, med dina villkor beträffande inbytet och låt säljarna jobba lite. Funkar varje gång och funkar till och med när bilen ska in på dyrservice. Normalt kapar jag 15-20% på deras första listpris.
Nu gick jag igång redan kl 7 på morgonen. Härlig start på dagen!;)
Kan bara hålla med, så där är inte ok att göra :)
En annan sak, lev tid i Uk har studsat upp till V32 ich för en tid sedan!. En jäkla massa som blev sura och avbeställde...
Men nu har det på nån vecka gått tillbaka att bilar byggs V8?!. Så de ramlar in bilar i UK hela tiden nu...
Istället så är folk skitsura att det avbeställde..:)
Så dessa lev veckor verkar ju lagom luddiga...
Har lite svårt att förstå hur man kan bli sur och upprörd över lång och förlängd leveranstid. Tråkigt så klart, inte det man önskar sig, men det är ju inget varken säljare, ÅF eller ens Volkswagen AG kan göra så mycket åt. Världen är sedan cirka ett år tillbaka totalt knasig och fungerar dåligt, att det ens går att planera ett hyfsat fungerande leveransflöde med vettiga volymer i en så komplicerad och känslig process som biltillverkning tycker jag närmast är fantastiskt, givet förutsättningarna. Och givetvis måste marknadsföringen av produkterna fortgå och vid en beställning får varje säljare sedan göra sitt bästa för att försöka förklara det skakiga världsläget och hur det påverkar.
Kan bara hålla med, så där är inte ok att göra :)
En annan sak, lev tid i Uk har studsat upp till V32 ich för en tid sedan!. En jäkla massa som blev sura och avbeställde...
Men nu har det på nån vecka gått tillbaka att bilar byggs V8?!. Så de ramlar in bilar i UK hela tiden nu...
Istället så är folk skitsura att det avbeställde..:)
Så dessa lev veckor verkar ju lagom luddiga...
Vi får hoppas på en rejäl avbeställningsboom globalt helt enkelt.
AndySwede
2021-02-10, 09:45
Har lite svårt att förstå hur man kan bli sur och upprörd över lång och förlängd leveranstid. Tråkigt så klart, inte det man önskar sig, men det är ju inget varken säljare, ÅF eller ens Volkswagen AG kan göra så mycket åt. Världen är sedan cirka ett år tillbaka totalt knasig och fungerar dåligt, att det ens går att planera ett hyfsat fungerande leveransflöde med vettiga volymer i en så komplicerad och känslig process som biltillverkning tycker jag närmast är fantastiskt, givet förutsättningarna. Och givetvis måste marknadsföringen av produkterna fortgå och vid en beställning får varje säljare sedan göra sitt bästa för att försöka förklara det skakiga världsläget och hur det påverkar.
Jag håller helt och hållet med. Men om den konsekvensen påverkar köparen, som redan investerat i företagen med sisådär 400-500tkr med skattade pengar, tycker jag nog att man som säljare inte ens ska fundera på vem som ska stå för den eventuella merkostnaden en väsentligt försenad leverans innebär. Det är väldigt enkelt att hålla kunden nöjd här skulle jag säga. Men är man van vid att vara ordermottagare och inte säljare blir det möjligtvis svårt att anta kundperspektivet i det hela.
Jag kan köpa ditt resonemang angående leveranstid. Men om jag privat haft ett skitår i pandemins spår kan ju inte jag välja att betala lite mindre. Eller gäller avtalet bara till ÅF:s fördel? Det står iaf inget i avtalet som stödjer ÅF att sänka inbytespriset i detta fall.
Jag kommenterade inte hur säljaren ska hantera detta med kunden, där får man hitta lösningar för eventuell ersättning och värdering från fall till fall, tänker jag. Jag kommenterade eventuell upprördhet gällande förlängd leveranstid. Kunden har väl för övrigt inte betalat 400-500 tkr innan leveransen är klar. Vill man inte vara med på den resan så är det väl inte värre än att man makulerar beställningen.
AndySwede
2021-02-10, 10:25
I avtalet har man ju förbundit sig att betala överenskommet belopp, så det skulle jag säga är samma sak. Avtalet är ju bindande, om det inte är villkorat på något vis som möjliggör att kliva ur det.
mangewide
2021-02-10, 10:30
Precis man är ju låst i avtalet, kul om man räknat att få bilen inom 3mån och den kommer om 3 år?. Är det ok ändå ;)....måste nog läsa det där finstilta lite mer. Men som sagt man har ju låst 500k, det vill man ju inte om det inte kan lev inom rimligt tid. Då kanske man vill köpa nått i hallen istället....
Så Förstår din frustration.. :).. Men jag tror det går fortare!, många avbeställningar nu! och det är fler R ( borde var samma med CS ) byggda som kommer till Sverige inom några veckor ;)..
Kunden har flera möjligheter att häva avtalet om leveransförsening föreligger, så jag ser inte varför någon kund skulle behöva vänta 3 år på leverans eller gå vidare med ett köp man inte är intresserad av. Men som sagt, återförsäljarna är olika företag med olika säljare och känner sina respektive kunder bäst.
Det började ju med att jag tyckte det var konstigt att värdera ner min bil med 3000 i månaden pga försening. Jag kan vänta några månader, sitter inte i sjön så sett. Men vad stödjer handlaren i det förfarandet? Jag kan ju inte bara snirkla mig ur hur som helst..Och jag vill ju ha bilen och inte avboka. Återigen: Om jag hade haft det lite skit ett tag, kan jag väl inte trolla med siffrorna efter eget tycke...
Det tycker jag att du ska ta upp med din säljare. Jag kommenterade inte ditt fall specifikt utan kanske mer mangewides generella rapportering om "sura" kunder på andra marknader. Förstår absolut frustration över leveransförsening och Volkswagen AG vill så klart inget hellre än att leverera så snart som möjligt.
mangewide
2021-02-10, 11:49
Kunden har flera möjligheter att häva avtalet om leveransförsening föreligger, så jag ser inte varför någon kund skulle behöva vänta 3 år på leverans eller gå vidare med ett köp man inte är intresserad av. Men som sagt, återförsäljarna är olika företag med olika säljare och känner sina respektive kunder bäst.
Men nu talar du ju emot dig?!, det var ju inga problem att det skulle vara försenat sa du ju först. Jag kan lova att du inte kan bryta detta avtal om det är försenat ca 6mån utan att det kostar något..
Sen att man går åt andra hållet och ger mindre i inbyte är ju bra komiskt...för hur tänker Åf på hur länge ett inbytespris ska gälla?, 3mån, 5mån 1år....Tror det inte står nån maxgräns på inbytespriset. I så fall skulle man ju ALDRIG kunna på ett inbytespris när man beställer en bil.. ÅF verkar ju ha lite svårt att veta om bilarna kommer om 3ån eller 9mån.... har alltid varit lite lurigt när jag beställt nytt med leverans tider....
Sen Uk kör 99% leasing, så dessa är inte "låsta" på samma sätt som vi... :)
Crille82
2021-02-10, 12:00
Tittade precis på ett test av BMW M340i (374 hk och 500 nm), Automann-TV. Samma som Golf GTI/CS/R ovan.
M340i gjorde 100-200 på 10,9 sek och 0-200 på 15,2 sek. https://www.youtube.com/watch?v=Asyk-3UMAGA&feature=push-fr&attr_tag=hpL6DTDz_ThBL1gd%3A6
mangewide
2021-02-10, 12:02
Titta va jag hittade!, hyffsat dyrt att bryta avtalet! ;).... Så en 50k för mig kanske ( nu ska jag aldrig tänkt bryta.. )
11. Skadestånd vid avbeställning från en konsument
A. Har en beställning skett enligt punkten 2 B har konsumenten rätt att utan kostnad avbeställa bilen
innan avtalet har blivit bindande.
B. Avbeställer konsumenten bilen inom en vecka efter det att bindande avtal har ingåtts har säljföretaget
rätt till ersättning med 1,5 % av det avtalade priset, dock lägst 3 000 kr för en ny bil och
1 500 kr för en begagnad bil. Har bilen försetts med extrautrustning ska konsumenten dessutom ersätta
säljföretaget för dess kostnader för på- och avmontering av utrustningen och övriga kostnader med
anledning av detta. Denna punkt gäller inte för avbeställningar enligt punkten 11 E eller när prishöjningar
skett enligt punkten 6.
C. Vid senare avbeställning har säljföretaget rätt till ersättning med 7 %, dock lägst 3 000 kr. Denna
punkt gäller inte för avbeställningar enligt punkten 11 D och E.
D. Om köpet avser en bil som är av sådant slag att den inte utan betydande förluster kan säljas till en
annan köpare eller är bilen dyrare än 7,5 prisbasbelopp har säljföretaget vid avbeställning eller hävning
rätt till ersättning med 15 % av bilens pris om konsumenten avbeställer bilen senare än en vecka efter
det att avtalet blivit bindande.
E. Avser avbeställningen en bil vars pris är lägre än 7,5 prisbasbelopp eller ett fordon för rörelsehindrade eller dylikt så har säljföretaget inte rätt till ersättning om orsaken till avbeställningen eller
dröjsmålet med betalningen är att konsumenten efter avtalets ingående utan egen skuld råkat i varaktiga
betalningssvårigheter genom t ex arbetslöshet, sjukdom eller dödsfall och säljföretaget utan onödigt
dröjsmål underrättas om avbeställningen.
mangewide
2021-02-10, 12:10
Tittade precis på ett test av BMW M340i (374 hk och 500 nm), Automann-TV. Samma som Golf GTI/CS/R ovan.
M340i gjorde 100-200 på 10,9 sek och 0-200 på 15,2 sek. https://www.youtube.com/watch?v=Asyk-3UMAGA&feature=push-fr&attr_tag=hpL6DTDz_ThBL1gd%3A6
Ja se där!, Ja man kan ju verkligen undra vad det är för effekt i Mk8an :). Nu är väll 340 en liten klumpenduns?.. Men Ren är ju inte så lätt med 1600kg..
Ska bli kul när man får se de första bilarna bromsas! :), Så kul att OPF verkar ju inte några problem för effekt eller ljud längre. R med Aka låter ju galet mkt.. :)
Men nu talar du ju emot dig?!, det var ju inga problem att det skulle vara försenat sa du ju först. Jag kan lova att du inte kan bryta detta avtal om det är försenat ca 6mån utan att det kostar något..
Inga problem att det skulle vara försenat? Vad menar du med det, vad betyder det? Det är väl självklart att både kund och säljare tycker det är ett problem med leveranstidsförsening.
B. Vid leveransförseningar ska säljföretaget snarast underrätta köparen. Om förseningen är av
väsentlig betydelse för en konsument – vid denna bedömning ska såväl tidsaspekten som det egna
behovet beaktas – får han häva köpet om han inom skälig tid efter underrättelsen meddelar säljbolaget detta.
mangewide
2021-02-10, 12:39
Ja där är luddigt vad som "väsentlig betydelse för en konsument" .Ser i mitt avtal att April beräknad leverans. Så några månader efter det borde vara sent...
Sen kan jag inte se att inbytet ska kunna påverkas av försening ...så Poboq det får du kolla en sväng till med! :)
Poboq vad har du för levtid i ditt avtal?
Nä, jag hittade heller inget i avtalet som skulle påverkas av försening. Står inget om levtid men prod V11 muntligen vid beställning. Det lutar nog åt att ÅF försöker köra en sk rövare....
mangewide
2021-02-10, 19:43
Japp verkligen.. :(... Ja hade det hoppat den rutan?, jag har en leverans ruta i kontraktet..
Jaja det framgår inte vad som är sent ändå..men men..
Har du hunnit prata med ÅF om detta lite påhitt från dem= ;)
Beräknad leveransruta=tom
Nej, jag har inte tagit upp det igen än, men jag kommer inte betala mer emellan iaf...då bryter jag av det hela...Jag erbjöd att byta in min i förtid mot en tillhandahållen lånebil av lämplig modell, men det var tydligen inte intressant. Vi får se hur det landar till slut, men det säljs väl antagligen inte så många Golfar norr om 400lök, så man borde kanske vara lite mer rädd om sådana kunder. Eller inte...Sen att jag åker på besiktning, skatt, inspektion, service med dsg-oljebyte och kanske 2500*3 i högre skatt på den nya pga förseningen är bara att svälja och skratta åt��Allt detta toppat med ett önskat lägre inbytespris.....
mangewide
2021-02-10, 21:41
Ja bra skumt att man kan hoppa den rutan..och att inte vara med tillmötesgående på en sån dyr bil....
Sen som du säger man åker på den nya skatten ( som faktiskt inte är spikad än, men känner man miljöpar***..) Så är de bra surt att behöva få den galna skatten som föreslås..
Man får avvakta och se vad som händer helt enkelt. Har man tur blir det ett ickeproblem av det..
mangewide
2021-02-11, 20:20
Då passar jag på att visa en liknande min spec....innan jag byter hjulen :)
12415
mangewide
2021-02-12, 07:46
Men vänta nu denna hade ju inte det nya fräsiga Panorama som sitter på Mk8an.
Fick denna av min Schweziska vänn, som har en de första Performance Pack i vitt i Världen ( så har jag fått tillåtelse att kladda i hans bil )
ps han är helt lyrisk hur kul den är att köra.. ;)
12417
candyweiss
2021-02-12, 11:43
Då passar jag på att visa en liknande min spec....innan jag byter hjulen :)
Jag tycker den ser väldigt anonym ut och den sticker inte alls ut som R brukar göra.
- - - Uppdaterad - - -
Men vänta nu denna hade ju inte det nya fräsiga Panorama som sitter på Mk8an.
Fick denna av min Schweziska vänn, som har en de första Performance Pack i vitt i Världen ( så har jag fått tillåtelse att kladda i hans bil )
ps han är helt lyrisk hur kul den är att köra.. :)
Lite bättre :)
mangewide
2021-02-12, 11:53
Jag tycker den ser väldigt anonym ut och den sticker inte alls ut som R brukar göra.
- - - Uppdaterad - - -
Lite bättre :)
Sticker Mk7 R ut?!, är väll den mest anonyma "sporthatachen" på marknaden ;). Man måste ju vara nörd som oss för att se skillnad på en R line och en R från sida och framifrån...:)
Det är de jag har tyckte varit så tråkigt med Ren...men nu har det kommit med lite blå detaljer på ok och front iallafall..
Men som sagt slår inte GTi med det lagom röda detaljerna som göra att "ALLA" kan se att de inte är nått helt vanligt iallafall.. :)
Men lite sänkning och andra fälgar så blir det rätt trevligt.. :)
12418
Crille82
2021-02-12, 12:08
Med "lite sänkning", haha ;)
Personligen tycker jag en vanlig Golf är direkt ful framifrån. Men R och GTI ser bra ut!
Tycker de ser lagom sportiga och stilrena ut precis som en VW eller Audi skall göra. Många modeller från Asien ser bara vulgära ut.
mangewide
2021-02-17, 20:55
Ja den där sänkningen var lite hemsk ;)
Grattis till Grym bil Popboq!, fortfarande v 30 på bygg?
https://www.youtube.com/watch?v=oijcDmi15lg
Grattis själv till riktig fet värsting! V28 låter det fortfarande som byggvecka. Har du hört något om din R?
mangewide
2021-02-17, 21:47
Tack tack
Vågar knappt säga........fick .......V11 nu!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)...................fast det är 3v efter första plan!;)...men galet bra...
Då får man gratulera!! Hoppas min kan ändra sig då....
Ja den där sänkningen var lite hemsk ;)
Grattis till Grym bil Popboq!, fortfarande v 30 på bygg?
https://www.youtube.com/watch?v=oijcDmi15lg
Var i kontakt med säljaren igår. V28 gäller fortfarande, och inget specifikt i specen som sinkar tillverkningen. Jag får nöja mig med att titta på dina bilder i 17 veckor Mangewide tills min behagar dyka upp...pust...Du har enligt honom en rejäl portion flyt om din görs V11...
mangewide
2021-02-19, 12:37
haha, sorry! :). Men undra om det inte att du köpt en CS som drar ut på tiden?. Jag vet 2st till R som kommer samtidigt som min.. :)
Finns en risk att jag kommer släppa nån bild eller film ;).. Man kan hoppa med R en oxå! ..
12438
Ja, det är det säkert...Kanske är stripesen på dörrarna som är bromsklossen på CS.....
mangewide
2021-02-19, 19:58
:D Ja det är nog troligt, jag som var lite sugen att göra en retrofit på min med den stripen ;) kanske är omöjlig att få tag i ;)
Jag har bokat avvärmning av klistermärkena innan leverans för ett renare utseende..men ska jag behålla eller vad tycker folket här? När den nu kommer, om ett halvår sisådär
mangewide
2021-02-21, 19:03
HAha, nja tycker du ska ha dem kvar!. Är ju lite av ett signum på CSen... :).Sen kan du ju plocka av all på 5min själv annars ;)
mangewide
2021-02-21, 19:19
Ousch så bra Mk8 GTI gick med lite box.. Ja jag vet box kanske inte är det smartaste, men har följt dem en tid nu och f-n va tid och energi det lägger på mjukvaran..
Denna är ca 1sek snabbare än min med samma effekt!, rullar mk8 så lätt med låga nosen?!?! ;)
https://youtu.be/klgdaIQitBM
hetGTI7däcket
2021-02-23, 22:41
DRAG & LAUNCHControl vids | Golf 8 GTI
http://www.youtube.com/watch?v=GFZcSCF4SOk
MPH - Miles per hour
http://www.youtube.com/watch?v=QlTl8h1tWSk
mangewide
2021-02-24, 10:36
Måste bara visa av man får för 42 000 extra...Titan rör från halva bilen och en slutdämpare..:D
https://www.instagram.com/p/CLqqYXOnIIc/?utm_source=ig_web_copy_link
12447