Logga in

Visa fullständig version : Golf R 2014 i Sverige



Sidor : 1 2 [3]

rd500
2016-10-10, 11:26
Ni som har erfarenhet av både den ”riktiga” R och av 1.4 Tsi R-line: Är det stor skillnad i komfort och ljudnivå under vardagskörning/pendling mellan de två modellerna? Hur skulle ni vilja beskriva det?

Marcus
2016-10-10, 11:33
Det är två helt olika bilar, på flera sätt. 1,4 TSI R-Line är en GT/Highline med delvis annan yttre och inre design. Givet samma typ av hjul och fjädring är nog rullkomfort mest avvikande, gissar jag. Att R är en tyngre bil skulle dock kunna vara positivt för fjädringskomforten som kompensation för hårdare chassisättning. Välj DCC till båda :)

mangewide
2016-10-10, 12:11
Ni som har erfarenhet av både den ”riktiga” R och av 1.4 Tsi R-line: Är det stor skillnad i komfort och ljudnivå under vardagskörning/pendling mellan de två modellerna? Hur skulle ni vilja beskriva det?

Tycker inte Ren är så illa, men R-line är ett snäpp mer komfortabel. Däremot är säkert Ren dubbelt så dyr driftkostnad :)
Men det kostar att ligga på topp ;)

BjornL
2016-10-10, 23:00
Har en R och en vanlig (ej R-line) 110 TSI i familjen. Om man bara jämför komfort så med R i komfortläge tycker jag nog den går mjukast och mest behagligt. 18“ Cadiz på R.

piivo
2017-02-06, 18:56
Finns det någon som har APR steg 1 och får 3.8 0-100 i sverige?

CupRacing
2017-02-08, 10:34
Finns det någon som har APR steg 1 och får 3.8 0-100 i sverige?
0-60mph är typ 0.2 snabbare än 0-100 km/h.
APR säljs / marknadsförs av Biljouren i åkersberga.

Johan124
2018-10-07, 15:38
Är på jakt efter en begagnad R SportsCombi med DSG. Vilka tillval är att betrakta som "måsten" för att bilen inte ska bli svårsåld för min del i framtiden?

Mvh Johan

Peter-C
2018-10-07, 16:24
Är på jakt efter en begagnad R SportsCombi med DSG. Vilka tillval är att betrakta som "måsten" för att bilen inte ska bli svårsåld för min del i framtiden?

Mvh Johan

Det kan jag varmt rekommendera:).

Personligen så tycker jag inte att det finns några ”måste” tillval just på Golf R eftersom den har bra utrustning i baspaketet. Något får jag väl komma med. I nämnd ordning:


Parkeringssensorer
Pretoria fälgarna 19” + tonade rutor från b-stolpe bak (paket)
Backkamera




/Peter

PS Viktigt är att bilen INTE gått så långt som 3000 mil mellan oljebytena, viktigare än utrustningen ovan ;)

Johan124
2018-10-08, 07:42
Det kan jag varmt rekommendera:).

/Peter



OK, tack
Hur är det med DCC?

Johan

Peter-C
2018-10-08, 12:39
OK, tack
Hur är det med DCC?

Johan

Har det på min R, fungerar bra. Kör mest i "Normal" mode. "Comfort" är bra att ha när vägen är ojämn. "Sport/Race" blir den tämligen stötig. Ett tillval som man gärna vill ha tycker jag. Dock inget måste. Vet ej hur vanligt det är.

/Peter

Johan124
2018-10-11, 13:15
PS Viktigt är att bilen INTE gått så långt som 3000 mil mellan oljebytena, viktigare än utrustningen ovan ;)

Trodde R:n hade tätare intervall än 2 år / 3000 mil, men det är alltså samma rekommendationer som till min 1,2 TSI?

BjornL
2018-10-11, 13:31
Det är samma. Fast den mäter oljans kvalitet (precis som andra modeller) så det kan bli kortare intervaller.

Peter-C
2018-10-11, 13:55
Grunden är densamma som Björn skriver. Man kan ju fråga sig om servicekostnaderna är högre än för den bil du har idag.

I sak så är det inte R relaterat. Flexibel oljeservice är samma. Dock rymmer motorn EA888 några liter olja mer än i den du har. Man kan även kommentera det med - byta oftare, mer angeläget på en bil med hög effekt (om du använder effekten).

Inspektioner skiljer pga fler moduler/funktioner, exempelvis om man har DSG (oljebyte, filter), Haldex/4motion (oljebyte), panoramatak (service, smörjning). Det har ju andra modeller förutom R också. (Min är manuell slipper DSG service :)).

R har inte LSD diff som GTI har. Dock har den 4motion.

3år eller 6000 mil kan vara gränsvärden för sådana extrapunkter. Se nedan.

Skrolla lite upp och ner i tråden nedan:

http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23770-Serviceschema-för-GTI-MK7&p=235352&viewfull=1#post235352

En R kostar mer att hålla liv i pga att man kör på ett annat vis. Det gäller däck, bromsar osv.. Det är det värt… och det är ROLIGARE :D.

/Peter

Johan124
2018-10-12, 13:44
Tack för svar :)

P.S. såg ett test (brittiskt, hittar det inte nu) där de sa att skulle man bara bocka i en enda sak i tillvalslistan, så var det DCC.

Peter-C
2018-10-12, 19:28
Tack för svar :)

P.S. såg ett test (brittiskt, hittar det inte nu) där de sa att skulle man bara bocka i en enda sak i tillvalslistan, så var det DCC.


:D:D! Jag gillar det! Har varit i Tyskland några gånger i höst på tjänsteförrättning. Autobahn, betongväg, skarvar. Kanon att trycka på "Comfort" när man stundom färdas i några hundra km/h hyfsat mjukt över ojämnheterna. Givetvis fullt lagligt.


/Peter