Sidan 4 av 10 FörstaFörsta 1234567 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 187
  1. #61
    Joda
    Gäst


    Påbörjad smörjanordning. Har beställt ett gäng 0,6mm borr. Ska borra ett hål i sidan på "tappen" för att få ett smörjmunstycke som ska spruta olja på dreven (åt rätt håll) i kompressorn.

    Kontaktade Lysholm idag och fick ett snabbt svar på lite smörjningsfrågor. En produktttekniker svarade att han tyckte jag skulle köra slutet smörjsystem. Fast inte helt okontrollerat. Han tyckte att jag skulle montera en tempgivare för att monitorera temperaturen i kompressorn. Är det så att den överstiger 130 grader så behövs extern smörjning.

    /Johan

  2. #62
    Joda
    Gäst
    Monterade oljekyl idag!.. Pressade stålomspunna slangar blev det också. Najs!



    Kylet är ett 16 raders ifrån KL-racing.
    Slangarna kommer ifrån Borås Hydraulik och Handel
    Hålet i smörjprylen är ett 0,6mm!.. Inte stort.

  3. #63
    Joda
    Gäst
    Final assembly!!



    kolla på http://www.cardomain.com/ride/794771 För betydligt större bilder. (Obs 2 sidor)

  4. #64
    widget
    Gäst
    ser riktigt bra ut...=D

  5. #65

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Monterade oljekyl idag!.. Pressade stålomspunna slangar blev det också. Najs!

    Ska du inte montera anslutningarna uppåt på oljekylaren? Jag har fått lära mig att det är större risk för luftbubblor och därmed sämre kylning med anslutningarna nedåt.

  6. #66
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Ska du inte montera anslutningarna uppåt på oljekylaren? Jag har fått lära mig att det är större risk för luftbubblor och därmed sämre kylning med anslutningarna nedåt.
    Tanken flög förbi i mitthuvud för några veckor sedan. Funderade på det i ungefär 0,1 sekund. Tillräckligt kort tid för att släppa tanken helt.

    Lite dumt nu i efterhand. Får helt enkelt hoppas på att det blir tillräckligt bra. Slangarna kostade 1150kr. Pengahögen är platt just nu Får bygga klart bilen och monitorera oljetempen.

    Tack för tipset! Får jag problem med tempen så vet jag ju vart jag ska börja.

    /Johan

  7. #67
    Joda
    Gäst
    Nu dröjer det inte länge innan motorn är startklar.

    Kompressorns remskiva är på plats. Ska handla rem i morrn.

    Det som är kvar är alltså:
    -remmontering
    -återmontera spjällhus
    -ordna ett startchip
    -tanka
    -tvätta bilen
    -hoppas att allt är tätt och lirar ok.

    Återkommer snart med bilder.

    /Johan

  8. #68
    Joda
    Gäst
    Rem monterad. Blev en 1352mm lång. Omslutnigen runt kompressorhjulet är minst 200 grader!

    I morrn ska spjällhus monteras. Vågar man vrida på starten så kanske?

    /Johan

  9. #69
    Joda
    Gäst
    Lite bilder. Originalbilderna finns i betydligt större format på http://www.cardomain.com/ride/794771/2






  10. #70

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    OJOJ riktigt trevligt bygge! Sälja låter bra tänkte jag!!!
    Sen kom jag på att jag har en lite son, fru och ett garage i länga, nähe synd!

    Son o fru går bra men en shysst villa med rejält dubbelgarage hade varit fint!

    Håller med om att oljekylen borde nog vändas på. Hur ska du få ur luften?

    Lycka till med uppstarten, testa allt och mät allt innan du tokkör!

  11. #71
    Joda
    Gäst
    Startade upp bilen igår.

    Lite småproblem, men det ordnar sig nog. Var och kompletterade med en oljetrycksmätare i dag. Den ska installeras i dag eller i morrn.

    Chip verkar vara på gång också.

    Måste tillverka en ny oljeslang också. Hydraulikfirman har tyvärr inte helgöppet..

    Får väl se hur det blir med försäljning av bilen.. Var och provkörde Scirocco 2,0T igår. Är lite sugen på en Scirocco.. fast en 1,4. Den är 2-2,5dl snålare per mil i stadstrafik. (Enligt boken).

    Får se hur det går med oljekylningen. Inte bra om jag behöver vända på kylet.. Dyrt och svårt lär det bli.

    /Johan

  12. #72

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Rickard Vikstrom
    Medlemsnr
    5296
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    311
    Men vad säger du! Snålare vem brys sig.

    Du köper väl inte en nya scirocco för du har hittat en snål bil. Då kan du köpa en Lupo.
    Det är väl körglädje man är ute efter. Jag tänkte tvärt om, tycker 2.o verkar klent, R32 motorn skulle sitta fint!
    Riktigt hk utan stressfläkt o ett underbart motorljud=Körupplevelse

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    riktigt fint bygge. Va är de för sandwitch du köpt till oljekylaren ?

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Joda Visa inlägg
    Startade upp bilen igår.
    Hur gick motorn då??

  15. #75
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av D_Stenlund Visa inlägg
    riktigt fint bygge. Va är de för sandwitch du köpt till oljekylaren ?
    Minns inte vad den heter. Köpte den av garagepolaren.. Riktigt schysst finish på den i alla fall.

    Ska kolla om jag hittar någon bil på den. Det står ett firmanamn på den vet jag.

    På tal om oljekylaren. Den blir varm och go i alla fall. Tror nog att det inte kommer att bli problem med luft i den.!!

    /Johan

  16. #76
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Hur gick motorn då??
    Motorn går fett som... Kör med chippet som är gjort för 16vg60 med 350cc spridare. Nu har jag 685cc spridare. haha...

    Det ryker svart ifrån avgassystemet som om det satt en dieselmotor ifrån 70 talet i bilen.

  17. #77
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Rickard.v Visa inlägg
    Men vad säger du! Snålare vem brys sig.

    Du köper väl inte en nya scirocco för du har hittat en snål bil. Då kan du köpa en Lupo.
    Det är väl körglädje man är ute efter. Jag tänkte tvärt om, tycker 2.o verkar klent, R32 motorn skulle sitta fint!
    Riktigt hk utan stressfläkt o ett underbart motorljud=Körupplevelse
    Hehe.. Nu har du nog lite fel va? Sciroccon har ju grym väghållning.

    Tror nog man får uppleva körglädje med 160hk också. Den har ju 240Nm i vrid från 1700 rpm.

    Pratade nyss med en polare som hade en Seat Leon 1,8T 4x4. Den var utrustad med ALLT vad det gäller väghållning. Dyra coilovers, ställbara länkarmar. Bytt alla bussningar etc etc.

    Nu kör han en Golf 5 Gti med coilovers också.. Fram i alla fall.. Bak är det ju lösa fjädrar på 5:an. Han känner folk på ACE competition ganska väl. De trodde att han skulle köra snabbare på bana med Golf 5:an jämfört med Seaten.. Tyvärr så hänger nog inte gammal teknik med längre. Med andra ord så gäller det även min Corre.

    Jag vill dessutom ha en hyffsat snål bil. Jag har 1km till jobbet, men lyckas ändå köra närmare 2000 mil/år.
    Gissar att jag börjar bli gammal och ändrar mina prioriteringar.

    /Johan

  18. #78
    Joda
    Gäst
    GREX står det på sandwichen...!!

    Smidigt med 4 anslutningar, då kan man ju välja vinkel på slangarna till oljekylaren!

    /Johan

  19. #79
    Joda
    Gäst
    Nu har jag kopplat in mina mätare. Oljetempmätaren vet jag fungerar... likaså laddtrycksmätaren.

    Oljetryckmätaren är ny, så det var ju lite spännaden att installera den.

    SÅ nu sitter det 3 st Biltemamätare där stereon normalt sitter i Corren.


    Biltema i alla ära, men de har ju fel i manualerna till mätarna.

    Länkar till tråd på huvudforumet http://www.gtiklubben.nu/forum/showt...2769#post92769

    /Johan

  20. #80
    Joda
    Gäst
    Fortsätter monologen

    Ny slang till kompressorsmörjningen är nu tillverkad. En 10mm banjo i ena änden och en 8mm banjo i andra. Slangen är en teflonmodell som är stålomspunnen. Det bästa alltså!! Kostade 361kr på Borås Hydraulik och handel. Mycket bra företag. Man får alltid bra och snabb hjälp där!

    Ett chip har anlänt i "brevlådan" också. Detta ska brännas ut under morgondagen. Jag hoppas på en mer körbar map än den som är nu. Men jag tror inte på några underverk ännu. Det blir nog några olika chip innan maestro träffar rätt.

    Otäckt nära dammsugning och tvätt/polering av bilen nu alltså!

    /Johan

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin