Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1
    Matte_E
    Gäst

    Köpråd Golf MK6

    Är lite sugen på en Golf Mk6 kollar lite på dels GTI och R modellerna,
    frågan är vad som skiljer R från den vanliga GTI´n, utöver effekten?
    Det jag har hittat är att R verka oftare vara utrustad med skinnstolar.
    Vad skiljer mellan Ed 35 och de vanliga GTI? utöver effekten och loggan i nackstöden?
    LED baklyktorna var dom tillval eller sitter dom original på någon modell?
    Är det Dynaudio i alla bilar med RCD 510 stereon?
    Av vad jag har hittat så servas dom med 3000 mil intervaller och 6000 mil så byts DSG oljan mm, dyrare.
    Hur funkar den att åka långt i?
    och till sist Sveriges dummaste fråga, förbrukning på en GTI, vad ligger den på?
    Då är jag lite nyfiken på långkörningar i ca 90-110 Km/h


    Med vänlig hälsning
    Mattias

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    R jfr med Gti hade mer utrustning från fabrik, annan motor (äldre och lite törstigare och givetvis 270 mot 211 hk) och fyrhjulsdrift. R har tex 18", bixenon, larm, svart innertak och led-baklampor som standard. Tidiga Gti har inte led-baklampor, senare har det sm tillval vill jag minnas. R har en tyg-alcantarastol som standard, både den och Gti har skinn som tillval. Ed35 har samma äldre motortyp som R. Har även möjlighet till lite annan utrustning än vanliga Gti och kom välutrustade från fabrik. Dynaudio är tillval. Ingen av modellerna har fasta serviceintervall utan servas efter indikator som är villkorsstyrd. Jag körde mellan 1700-2000 mellan servicarna. Precis som du nämner ska dsg ha ny olja var 6000:e mil och det gäller även haldex. Jag tror de flesta ägare har servat sina bilar oftare än 3000 mil vilket jag också rekommenderar. Jag skulle uppskatta förbrukningen i 100 km/h till ca 6,5 l/100 km. Men det gäller endast i den farten och inga pådrag. Vanliga Gti är klart snålare än ed35 och framförallt R.

  3. #3
    Matte_E
    Gäst
    Ok, lite mer på fötterna, R är ganska fet, och svart innertak är snyggt,mindre snyggt är soppatörsten:-)
    jag byter jag bil för att få en lägre bränslekostnad,
    frågan är om inte GTI´n är vettigast, med mjukvara så landar man runt 250 Hk, på 1400Kg blir det rätt roligt, visst inte lika roligt som 270, men men.
    Hur ser det ut med garantier på bilarna, kollar efter en -12 med max 6000 mil på mätaren.

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    En Gti med bra chip går ungefär som en org R. Förbrukning mellan dem skiljer ca 1,5 dec per mil blandat. Garantier ser ut som andra fabrikat i klassen. Två år nybil, tre år vagnskada och lackgaranti och tolv års rostskydd.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    ED35
    235hk istf. 211, samma motor som R men i lägre effektutförande.
    Annorlunda avgasljud.
    35-märken på skärmar samt insteg.
    Svarta backspegelkåpor.
    Svart splitter fram.
    Annan diffusor (hmm inte 100 på den).
    R-sidokjolar.
    Unika fälgar.
    Xenon standard.
    Speciell ED35 klädsel "mikrofiber"
    "Golfboll" som växelspak.
    Hmm något mer i inredningen också...

    Snabbt ur minnet.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    ...........Hmm något mer i inredningen också...

    Snabbt ur minnet.
    Också detta med :

    35 emblem på rostfria tröskelplåtar vid insteg. Vanlig saknar dessa.
    Mörktonade LED baklampor som R:en har.


    GTI 6 TSI 211 har ju ledbakljus som tillval från 2010, tror från Januari någon gång.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131

    Vilken ska man välja?

    När ED 35 kom var jag lite putt över att man just köpt en TSI 211. Men över åren så ändrade jag mig.
    TSI 211 EA888 motorn är betydligt modernare utan att gå in på detaljer. Därmed även som det skrivs i tråden betydligt bränslesnålare. Jag körde ibland på 0,7 l/mil med min TSI 211, gällde längre körningar. I stadtrafik vill den ha mer och det fick den. Hade BSR steg 1 på min vilket nog borde varit runt 250 hk (har jmfr andra kompisar bilar. bromsade inte bilen). Tycker att bilen var osedvanligt pigg för att officiellt ha 350NM och 240hk som var angivet på BSR:s hemsida.

    Prioriterar du bränsleekonomi välj TSI 211.

    Prioriterar du att till lågt pris endast chippa och få ut uppåt 300hk så välj ED35 eller kanske R om du vill ha det. Troligen lite mer utrustning för det mesta på köpet.

    Jag har ju inte min kvar men kan säga att det är kanonvagnar vilken du än väljer. Mycket bil och glädje för pengarna nuförtiden .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8
    Matte_E
    Gäst
    Gött med all info, Blocket är trots allt inte översållat av -12 GTI´er, kanske blir det en Ed35 trots allt, jag gillar fälgdesignen samt att den verkar svara mycket bra på trim,
    jag ska inte sticka under stolen med att bränsleekonomin spelar in, min nuvarande bil drar mellan 1.7-2.5L / mil så lite mindre sås skulle vara fint att göra av med.
    Finns det några specifika svagheter i motorerna? Läste någonting om camfollower som nöts ned och måste bytas med jämna mellanrum.
    Finns DSG oljan att få tag i utan att vända sig till VW?
    Den var allt annat än billig samt att det knappast lär vara VW som producerar den så den måste finnas i annan förpackning.

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Södertälje
    Inlägg
    1 111
    Det hänger till stor del på hur man kör men jag tror att nära en halvering av förbrukningen är möjlig för dig. Vad kör du idag som är så djävulskt törstigt? Låter typ som M5 (E60/61) eller något annat med stor volym och många cylindrar..

    CAM follower brukar klar sig på originalbilar. Med trim bör man hålla koll och byta till bättre grejer vad det lider.

    Du kan säkert få tag i olja till dsg men det är en process i sig att byta oljan på rätt sätt.

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 131
    Cam follower slitage drabbar EA113 motorn (Ed35/R) vid byte av bränslepump till annan som ökar trycket på de mekaniska delarna. EA888 (TSI 211) är inte drabbad av denna ”åkomma”.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    anri52
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    837
    Kör själv en Golf Gti mk6 -12 full utr.
    bensin förbrukningen som lägst 0,63
    mvh

  12. #12
    Matte_E
    Gäst
    Ok, skönt att höra att dom inte har några general fel. GTI har kamkedja efter -09 men Ed35/R var av en äldre konstruktion, är det kamrem som ska bytas då, vid vilka intervaller?

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

    Med vänliga hälsningar

  13. #13
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Matte_E Visa inlägg
    Ok, skönt att höra att dom inte har några general fel. GTI har kamkedja efter -09 men Ed35/R var av en äldre konstruktion, är det kamrem som ska bytas då, vid vilka intervaller?

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

    Med vänliga hälsningar
    Stämmer, MK6 GTI-motorn (211hk) har kedja men R/ED35 har rem (som MKV GTI). På min ED35 står det 18.000 mils intervall i boken. Kan tänka mig att det är samma intervall på R.

    Nu skulle jag inte åka kanske exakt 18.000 mil på en rem för sinnesfridens skull men det visar ändå på att det är en rätt robust konstruktion. Dessutom är det en mindre kostnad i sammanhanget att byta remmen.
    Senast redigerad av Premis den 2014-04-29 klockan 12:25.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #14

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Snöa inte in på bara specs och teknik utan provkör bilarna. Kläm och känn så hittar du nog en modell som passar. Alla tre är oerhört schyssta bilar och har sina för och nackdelar. Anledningen till att jag valde R var fyrhjulsdriften. Av mig oerhört uppskattat.

  15. #15
    Matte_E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Big Visa inlägg
    Snöa inte in på bara specs och teknik utan provkör bilarna. Kläm och känn så hittar du nog en modell som passar. Alla tre är oerhört schyssta bilar och har sina för och nackdelar. Anledningen till att jag valde R var fyrhjulsdriften. Av mig oerhört uppskattat.
    Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
    Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

    Med vänliga hälsningar
    Mattias

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 338
    Citat Ursprungligen postat av Matte_E Visa inlägg
    Finns DSG oljan att få tag i utan att vända sig till VW?
    Den var allt annat än billig samt att det knappast lär vara VW som producerar den så den måste finnas i annan förpackning.

    Med vänliga hälsningar
    Mattias
    52182 olja:

    http://www.motor-oel-guenstig.de/Get...G:::8_226.html
    om man köper 30 liter ROWE HIGHTEC ATF DCG - Getriebeöl für DSG Getriebe
    blir det med frakt till sverige ca 75:- litern

    http://shop.oil-center.de/index.php/...etriebeol.html

  17. #17
    Matte_E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    52182 olja:

    http://www.motor-oel-guenstig.de/Get...G:::8_226.html
    om man köper 30 liter ROWE HIGHTEC ATF DCG - Getriebeöl für DSG Getriebe
    blir det med frakt till sverige ca 75:- litern

    http://shop.oil-center.de/index.php/...etriebeol.html
    Underbart! Den länken sparas, köper Castrol olja från Tyskland, och till min nuvarande bil blir det dubbelt så billigt med frakten inräknad mot ex Mekonomen, jag köper då runt 10-12L helsyntet olja av olika slag.


    Med vänliga hälsningar
    Mattias

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Nu har jag ingen gti eller r, men en bmt dsg7, diesel. Sjuuukt nöjd, åker jag lagligt med bra däck till jobbet, ca 2 mil i sthlm utan trafik kan jag få ner förbrukningen till 0.39 de är löjligt. Mycket nöjd iafl. Hade jag inte haft två andra lek bilar hade bruksbilen blivit en gti alternativt R

  19. #19

    Reg.datum
    okt 2011
    Namn
    Ronnie W
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    194
    Citat Ursprungligen postat av Matte_E Visa inlägg
    Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
    Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

    Med vänliga hälsningar
    Mattias
    Det har jag aldrig varit med om. Men radion, i mitt fall RCD510, har en inställning som ökar volymen när du åker fortare. Detta för att ljudnivån i kupén ökar. Detta kan du såklart avaktivera om du vill. Men det är ljudvolymen generellt som ökas inte bara diskanten vad jag märkt av iallafall.

  20. #20
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Haugemans avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Henrik Hauge
    Medlemsnr
    4213
    Ort
    Strömstad
    Inlägg
    2 208
    Citat Ursprungligen postat av Matte_E Visa inlägg
    Jag ska definitivt prova bilarna innan jag bestämmer mig, skälet till alla frågor är att jag brukar kunna grotta ner mig rejält i en modell innan köp.
    Läste på VWvortex att radion betedde sig lite udda, den sänkte basen och ökade diskanten när ljudnivån ökade, går det att koda bort?

    Med vänliga hälsningar
    Mattias
    Ganska vanligt att oem stereos har variable EQ / loudnes som varierar beroende på vilken volym du spelar. vid lägre volym ökar dom oftast basen för att det skall låta lika "bra" som vid högre volymer. sen finns det variabel volym som höjer beroende på fart för att kompensera för vägljud.

    har för mig jag läst att VWs lite större modeller (bl.a RNS 510) var ganska "bra" på sin loudness, på så sätt att dom ändrade ganska lite på ljudet. om man vill ha bort detta finns det linjeconverters som aktivt går in och gör om signalen till en linjär signal. sen kan man mata denna signal till en eftermarknads förstärkare för att driva högtalarna
    Styrelsen - Volkswagen Club Sweden
    Klubbshop ansvarig

    2X Golf GTI mk2 GTI 16V Rust buckets, Golf mk3 GTI 16v, Golf mk3 VR6, Golf Gti Clubsport, Lupo GTI
    Hjälper till med Vag-Com vid behov. (PM)

Liknande ämnen

  1. Köpråd Golf R
    Av logarytm i forum VW-forum
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 17:23
  2. Köpråd Golf 3
    Av farbror i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-01-25, 15:55
  3. Köpråd Golf GTI V
    Av nislas i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-03-22, 19:41
  4. Köpråd Golf 1,6
    Av mtm i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 18:28
  5. Köpråd Golf V(5)!
    Av MrGolfIII i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-08-04, 19:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin