Resultat 1 till 18 av 18
Ämne: Bromsskivor till GTI MK6
-
2013-02-15, 23:48 #1KuttleGäst
Bromsskivor till GTI MK6
Hej alla där ute!
Snart är det dags för nya fina skivor till kärran och behöver tips på vart man kan hitta slitsade/hålborrade skivor till GTI MK6.
Stertman har jag redan checkat och http://www.demon-tweeks.co.uk/perfor...ake-discs-pair
Vart mer kan man kolla ?
Mvh
-
2013-02-16, 00:05 #2MiWiGäst
-
2013-02-16, 00:39 #3
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 621
Skulle inte direkt rekommendera nå annat än original... :-/
Däremot bättre bromsbelägg är aldrig fel...
Men Du kanske måste byta för att dom är slut?
-
2013-02-16, 02:10 #4KuttleGäst
-
2013-02-16, 02:11 #5
-
2013-02-16, 21:08 #6Markus1987Gäst
Jag beställde ifrån dessa www.getech.se och där får man välja mellan antingen slitsade eller borrade skivor! Jag beställde ett komplett kit med slitsade skivor och redstuff belägg, ser riktigt fina ut faktiskt! Mycket enkelt också, vid beställningen skriver man in regnr. så sköter dom resten och fixar fram dom rätta passande delarna!
Är väl inge värsting saker precis men duger gott och väl säkert för det där lilla extra bara, sen ser dom ju finare ut än släta original :P
Fast nu beställde jag ju till min Golf MK4 GTI men dom har säkert till MK6 GTI också!
Blir och montera sen när det är barmark ute :P
-
2013-02-17, 20:37 #7
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 621
För att svara lite enkelt så skrev jag innan jag började jobba heltid med det jag gör idag (Stertman Motorsport AB), denna guide/information på Garaget:
http://www.garaget.org/mypage/blog.p...ras&post=23096
Läs den, mycket stavfel osv och finns väl mer information att skriva idag, kanske skulle ta och skriva om den!?
Men grunderna finns där iaf!
-
2013-02-18, 05:05 #8Markus1987Gäst
Fanns mycket intressant att läsa om i din länk, Särås!
-
2013-02-18, 08:48 #9KuttleGäst
Mycket bra läsning och matnyttig information.
Men jag känner att denna text är väldigt inriktad till bankörning och lite mer hårdkörning utöver det vanliga.
Jag personligen kommer förmodligen aldrig att köra på bana och således gå emot dina rekommendationer för slitsade skivor, jag lär ju inte vara den ända i världen som kör med sådana skivor.
Så om jag kör normalkörning med lite bus emellanåt och inte bankörning och vill ha snygga skivor så borde det inte vara några problem.
-
2013-02-18, 11:23 #10
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 621
Du gör så klart som Du vill och det finns många där ute som åker med slitsade skivor, skulle nog dock föredra hålborrat idag men det är en smaksak tror jag!?
Då handlar det ännu en gång om livslängd och säkerhet i min värdering!
Jag utgår från att alla är ute efter bättre bromsar när man uppgraderar och det är efter det jag har skrivit det jag gjort, men ska se över den texten! Finns en hel del att ändra och förklara bättre tror jag!
Dock tycker jag att man ska försöka lägga värderingar och prioriteringar på saker med rätt värde, det är iaf min syn på det hela!
-
2013-02-18, 12:09 #11
-
2013-02-18, 13:39 #12
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 621
Klart Du får, mina enkla svar är följande:
- Slitsade skivor äter mer på bromsbelägg, kortare livslängd på belägg och även skivorna
- Slitsade skivor spricker ibland/ofta/förekommer i just slitsningarna och det är svårt att se och inte så trevligt när skivan delar sig på mitten!
- Slitsade skivor är inte lika efektiva som hålborrade på att föra ut gaser och har även en mindre anlägningsyta än hålborrade vilket ger något sämre broms.
Det är några grejer jag kommer på, detta är byggt på egna teorier och högst privata värderingar efter att ha testat alla möjliga lösningar under 12+års tid på gata, bana och olika andra saker man kan ha en bil till!
Favorit skivan är en helt vanlig solid skiva, bäst livslängd och hållbarhet!
Samt att man kan gå på med väldigt bra bromsbelägg med den solida skivan och på så vis få MYCKET bättre bromsar!
-
2013-02-18, 15:14 #13
- Reg.datum
- jun 2011
- Namn
- Lasse
- Ort
- Åkersberga
- Inlägg
- 198
Jag kör med slitsade skivor fram och den enda fördelen som jag märker är vid körning i regn, då bromsverkan finns på en gång.
-
2013-02-18, 19:11 #14
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Fredrik Johnsson
- Medlemsnr
- 5059
- Ort
- Sollentuna
- Inlägg
- 1 052
-
2013-02-18, 20:51 #15
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800
Hmm.
Enligt erfarenhet och det lilla man snappat up så har de BORRADE skivorna betydligt mer problem med sprickor än de slitzade. Sedan så beror det ju mycket på vad för bil , hur tund den är och godstjockleken i skivan. Mycket massa som skall bromsas ger underliga effekter.
Man få ju ta i beaktande vad de skall användas till , hur bilens bromsar är konfigurerade och sättet att bromsa.
Ja en massa variabler så klart.
Men att slitzar är sämre än hål i sprickbenägenhet tvivlar jag på.
Skulle vara endast pga att det finns tydligare "brottytor" då , för jag har nog inte sett en Porsche utan de karaktäristiska sprickproblemen och då är det ändå en ganska dyr sportbil , inget illa alls.
Det är bara så olika användningsområden.
Inte helt lätt allt detta.
-
2013-02-18, 22:41 #16
- Reg.datum
- dec 2007
- Namn
- Jimmy Särås
- Ort
- Enköping
- Inlägg
- 621
Helt rätt att borrade skivor har problem med sprickor, dock brukar dom inte gå av som en slitsad skiva kan göra!
Eller allt är relativt!
Men på en gatbil hör i grunden varken hållborrade eller slitsade skivor hemma om Du frågar mig!
Går man dessutom på ett 24 timmars på Nürburgring eller Le Mans så är 90+++% av teamen med hålborrade och dom andra med någon form av kombination eller en vanlig solid OEM liknande skiva!
-
2013-02-18, 22:44 #17
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- Jocke.H
- Medlemsnr
- 1920
- Ort
- Ume
- Inlägg
- 10 800
Instämmer till fullo.
-
2013-02-18, 22:55 #18
- Reg.datum
- apr 2011
- Namn
- Erik persson
- Ort
- Umeå
- Inlägg
- 498
Fin artikel där Jimmy , de skivorna i mitt Loba BBK testkit var ju helt solida Mercedes bromsskivor och precis som du skriver så var det inga som helst problem med värme ,sprickor eller något vid hårdtestning/gasning med de skivorna.
Så ska de bearbetade bara för att få "snygga" bromsskivor när man står stilla eller ha bromsar för att kunna köra som f*n är väl en fråga att ställa sig.
Men jag är nog med på särås linje i ämnet.
Med vänlig hälsning, Erik
Liknande ämnen
-
Fälg storlek till GTI MK6
Av Kuttle i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2012-10-12, 18:48 -
Downpipe till Golf GTI MK6
Av Kuttle i forum VW-forumSvar: 26Senaste inlägg: 2012-08-23, 13:37 -
Trim till Golf GTI MK6 2010
Av Kuttle i forum VW-forumSvar: 5Senaste inlägg: 2012-05-07, 19:12 -
Fälgar till GOLF MK6 GTI
Av r0sen i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2011-07-03, 12:29 -
Firmaware till RCD 510 i GTI mk6
Av PSJ i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2010-04-13, 10:40