Styling
#56 - Färgade mätartavlor A1/A2 chassi
Av: Torbjörn Nygård, 2003-03-19
1 Plocka bort ditt mätarhus ur bilen.

2 Ta en ordentlig titt på ditt instrument innan du påbörjar din operation, var noga med att se hur visare står och vilka skruvar som ska bort.

3 Börja med att ta bort instrument belysningen, de två lampor som sitter upptill på instrumentet så att plastkretskortet kan lossas.

4 När det är utfört så kan du ta bort de skruvar som behövs ta bort för att kunna sära på instrumentet. När skruvarna är borta så skall de två plastkontakterna också lossas, sätt en mejsel under en av dem och dra den försiktigt uppåt.

5 Sära nu på instrumentet så att mätartavlorna och visare blottas.

6 Vrid varvräknar-visaren moturs och dra den samtidigt rakt uppåt så att den lossnar. När den är borta så kan du montera bort mätartavlan, var noggrann med inpassningen.

7 Ta en ordentlig titt på visaren till temp- och bensinmätaren, montera bort dem och var noga med att märka dem så att du vet vilken-som-ska-sitta-vart.
Nu till det jobbigaste momentet, nämligen att montera bort visaren på hastighetsmätaren.
Som du säkert ser så finns det en liten pinne på mätartavlan, lyft försiktigt visaren över den lilla pinnen och observera i vilket läge visaren står. För i det läget ska den sedan monteras tillbaka, blir det fel så kan hastighetsmätaren visa fel.
Det finns många sätt att ta bort visaren på, här är några exempel.

1.Försök att med en tång hålla fast den axel som går ner i mätarhuset så att du sedan kan vrida visaren moturs och samtidigt dra den rakt uppåt.
2.I vissa fall får man värma med en lödkolv på metallen under visaren, metallen kommer då att expandera lite. Försök sedan att sprätta bort den med en tång eller två mejslar på var sin sida om den uppvärmda metallen.

För att resultatet ska bli så bra som möjligt vid trippmätaren så rekommenderar vi att du skär bort det överflödiga med det vassaste rakbladet som du har.

Lycka till
Tillbaka Tillbaka
  Antal visningar: 1921
>