Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 31 av 31

Ämne: Servicebok

  1. #21

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    För att det är mycket lättare för en verkstad att titta i en servicebok om vad som är gjort än att få en hög med kvitton framför sig. En servicebok underlättar för alla.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Vilken verkstad ska titta i den? Säger den vad som ska utföras och när?

  3. #23

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Mekonomen som servade min bil såg bara datum och miltal i den digitala. Därför blev i varje fall dom glada när jag hade den fysiska serviceboken med mig. Då fick vi båda svar på vad som behövde göras.

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nej serviceboken säger inte vad som skall göras och när. Däremot är det allt som oftast så att allehanda verkstäder inte gjort det som rekommenderas vid km- eller tidsintervall. Då är det problematiskt att senare rekommendera rätt service och ge rätt pris. Bilägarna har i regel ingen aning.

  5. #25

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Mekonomenverkstaden hade min serviceplan och kunde direkt berätta vad som var dags att utföra. Dom sa exakt samma saker som min VW-verstad sa när jag dubbelkollade. Det enda som var skillnad var priset

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Serviceplan och servicebok är väl inte riktigt samma sak. Serviceplan för olika biltyper kan antagligen Mekonomen få tillgång till på olika sätt.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det framgår inte i serviceboken vad som skall göras och när. Däremot är det allt som oftast så att allehanda verkstäder inte gjort de som rekommenderas vid km- och tidsintervall. Då går det inte att rekommendera vad som bör göras och lämna pris i ett senare skede. Bilägarna har som regel inte en aning, ofta hävdar man att "det som skall göras" har gjort. När man undersöker vidare så stämmer det ofta inte.

  8. #28

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Mekonomenverkstaden hade min serviceplan och kunde direkt berätta vad som var dags att utföra. Dom sa exakt samma saker som min VW-verstad sa när jag dubbelkollade. Det enda som var skillnad var priset
    Problemet kommer nästa gång det är dags för service, då kommer visserligen återigen både VW och Mekonomen vara rörande överens om vad som skall göras om bägge kan läsa din servicebok och serviceplan. Dock kommer också bägge tro att samma service som du gjorde senast (t ex byte av kamrem) skall göras igen om inte Mekonomen kunde få in den service som de gjort i din servicebok.

    m v h Henrik

  9. #29

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Serviceplan och servicebok är väl inte riktigt samma sak. Serviceplan för olika biltyper kan antagligen Mekonomen få tillgång till på olika sätt.
    Nä, det är absolut inte samma sak. Men eftersom Mekonomen fick min servicebok kunde dom se i en serviceplan för Tiguan vad som skulle göra på min bil.

  10. #30

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Det framgår inte i serviceboken vad som skall göras och när. Däremot är det allt som oftast så att allehanda verkstäder inte gjort de som rekommenderas vid km- och tidsintervall. Då går det inte att rekommendera vad som bör göras och lämna pris i ett senare skede. Bilägarna har som regel inte en aning, ofta hävdar man att "det som skall göras" har gjort. När man undersöker vidare så stämmer det ofta inte.
    Men en ifylld servicebok i kombination med serviceplan så misstänker jag att man löser det. Det var i varje fall inget problem för Mekonomenverkstaden jag nyttjade.

  11. #31

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Problemet kommer nästa gång det är dags för service, då kommer visserligen återigen både VW och Mekonomen vara rörande överens om vad som skall göras om bägge kan läsa din servicebok och serviceplan. Dock kommer också bägge tro att samma service som du gjorde senast (t ex byte av kamrem) skall göras igen om inte Mekonomen kunde få in den service som de gjort i din servicebok.

    m v h Henrik
    Förstår ärligt inte riktigt vad du menar? Självklart för Mekonomen in allt som är som man gör i den fysiska serviceboken, så borde inte vara något problem för en annan Mekonomenverkstad eller en VW-verkstad? Är det något problem får jag väl ta med kvittot/kvittona.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-05-06 klockan 18:24.

Liknande ämnen

  1. Läsa elektronisk servicebok
    Av Peter-C i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-12-20, 11:14
  2. Läsa elektronisk servicebok
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2020-11-30, 23:38
  3. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2018-08-31, 14:48
  4. Servicebok till ny VW slopad
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2018-07-31, 10:59
  5. Dokumentation / Servicebok.
    Av P-plats.se i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-09-14, 00:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin