Sidan 11 av 16 FörstaFörsta ... 891011121314 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 302
  1. #201
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Återkopplar till min beställda ID4 GTX. Nu 4 månader sen beställning och fortfarande kvar på första beställningssteget, dvs inte ens produktionsplanerad
    Så handlarens känsla för att det är 8 månaders levtid verkar ju inte helt taget ur luften. Med lite tur drar det ut så mycket på tiden så det blir MY23
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  2. #202

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Jag har nu varit "kund" på en GTX.

    Fan den där är bra ni som köpt en!, mkt utrymmen och går skönt!.

    Men jäkla den är Massiv!, kolla denna jag gjorde!. Huven går över halva fronten på en Golf!

    Sen försökte jag få fram varför 3år extra garanti kostade 26 500, mot nya RS3an som går på 18 500 och är lika dyr att köpa.

    Undrade om det är dålig kvalité på ID bilarna, för att de efter 2 år är väldigt dyra att lägga till garanti..

    Men så var det inte alls . Däremot så visste de inte varför, och ingen att visst frågat efter varför så dyra...

    Så de skulle återkomma!, men de lutade åt att VW är lite osäkra hur dyra dessa bilar är att serva efter några år. Är ju rätt nytt allt och får en känsla av att ingen har 100% koll att felsöka dessa än!

    Sen servicen, var oxå nått svävande svar att det beror på längre arbetstid....

    Namn:  20220209_123321.jpg
Visningar: 1209
Storlek:  202.2 KB

  3. #203

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Idag smäller det!, detta måste ni Id och andra elbil intresserade följa!!

    Blev en turbulens förra året när det kördes och Tesla inte Vann. Tesla klubben var tvungen att göra om testet själva, för att de vägrade tro på AMS som körde alla bilar.. var lite som att man får inte snacka skit om min mamma..

    https://www.mestmotor.se/recharge/ar...yyMnnUmd_GrymE
    Nu är det bara vänta på Tesla grabbarna och ifrågasätta detta test oxå!, gick inte så bra som det borde med Teslan!. .

    Annars gick det rätt ok för resten av bilarna!. Kommer mer utförlig rapport och film framöver!. Denna är bra ni som har ID4!.. Jäkla intressant vad allt drar extra på en elbil!. Så kolla denna över nån öl ikväll!

    https://youtu.be/mmQJUW-VyRY

  4. #204
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Bra bildjämförelse där, Mange. Det säger också varför man inte ska ha en SUV om man inte absolut behöver det.

    Man kan tycka att allt drar så mycket extra på en elbil jämfört med en ICE-bil. Högre hastighet drar väldigt mycket extra energi. Högre värme drar mycket extra energi o.s.v. Jämfört med på en bil med förbränningsmotor. En stor del av den skillnaden är inte för att elbilen är så mycket "sämre" i dessa sitationer utan för ICE-bilarna är så mycket sämre när det inte krävs mycket energi. ICE-bilarna är effektivast och utnyttjar bränslet bäst när motorn får jobba lite grann så att man får upp verkningsgraden och samtidigt verkligen utnyttjar överskottsvärmen från motorn.

    När man inte har den sitationen utan kör långsammare och utan så mycket värme, så slösar verkligen en ICE-bil med energin och elbilen är så otroligt mycket effektivare. Då blir ICE-bilen lite mindre ineffektiv när den får jobba mera och får upp verkningsgraden.

  5. #205
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    @Magnus -"kund ID4/GTX".

    Intressant att se om du får ett mer detaljerat svar på garantiköp och servicekostnad. Det korta svaret var ungefär vad man kunde gissa sig till, ett standardsvar .
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #206

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Bra bildjämförelse där, Mange. Det säger också varför man inte ska ha en SUV om man inte absolut behöver det.

    Man kan tycka att allt drar så mycket extra på en elbil jämfört med en ICE-bil. Högre hastighet drar väldigt mycket extra energi. Högre värme drar mycket extra energi o.s.v. Jämfört med på en bil med förbränningsmotor. En stor del av den skillnaden är inte för att elbilen är så mycket "sämre" i dessa sitationer utan för ICE-bilarna är så mycket sämre när det inte krävs mycket energi. ICE-bilarna är effektivast och utnyttjar bränslet bäst när motorn får jobba lite grann så att man får upp verkningsgraden och samtidigt verkligen utnyttjar överskottsvärmen från motorn.

    När man inte har den sitationen utan kör långsammare och utan så mycket värme, så slösar verkligen en ICE-bil med energin och elbilen är så otroligt mycket effektivare. Då blir ICE-bilen lite mindre ineffektiv när den får jobba mera och får upp verkningsgraden.
    Ja de måste komma ner närmare backen för att bli mer energieffektiva, men det verkar komma mer "vanliga" kombis framöver även hos VW.
    Läste en artikeln från Volvo Vdn att det har oxå lägre bilar på gång som en effektivare. De har ju helt knas 99% Suv nu ..

    Sen är ju elmotorn galet effektiv jämfört med Otto. Men problemet är ju batterierna lång tid framöver...500kg batterier motsvara 18liter Diesel..kommer ta lång tid att komma ner nått i närheten..

    Man märker på GTX över 80, så går den tungt..och när man börjar köra aktivt.. Då blir det lite båtvarning med 2.3 ton hyffsat högt i luften.. Men bästa elbilen jag kört hittills!.

  7. #207

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Återkopplar till min beställda ID4 GTX. Nu 4 månader sen beställning och fortfarande kvar på första beställningssteget, dvs inte ens produktionsplanerad
    Så handlarens känsla för att det är 8 månaders levtid verkar ju inte helt taget ur luften. Med lite tur drar det ut så mycket på tiden så det blir MY23
    Tog du panoramataket?
    Har hört många som fått långa förseningar pga panorama samt även assistans plus paketet. Åtminstone var det så i höstas.
    Runt 8000 Id4 reggade i Sverige hittills så modellen verkar ha fått en bra försäljning så långt.
    Enyaq ca 2900 reggade, audi q4 etron ca 890st

  8. #208

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    @Magnus -"kund ID4/GTX".

    Intressant att se om du får ett mer detaljerat svar på garantiköp och servicekostnad. Det korta svaret var ungefär vad man kunde gissa sig till, ett standardsvar .
    Haha!, fast fick klämma på ny Taigo! .Fan den var ju riktigt nice!!., Kändes ju nästan bättre än min Mk8 och ID4 invändigt...eller så var det bättre..

    Mkt smartare klimatanläggning, riktigt handbroms och mer knappar!. Var visst många som köpt den enligt ÅF, galet mkt pengar man får för en 280k för en vettigt utrustad..

    Sen leasing på en ID4 med 1000 mil för 5000kr i månaden... Det blir ju 60kr milen!, utan att man ha lagt ut nån el!. Så inte är det billigt med vissa av dessa leasingar..

    Räknade på min MK8R, fast den har så sjukt skatt. Så kostar den 30kr milen sen plus värdeminskningen. Men vad jag har fått inbyte nu... Så har jag tjänat 20kr per mil!!... Helt skadat!...

  9. #209
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Gällande priser för allt möjligt som rör ID bilarna så sa min VW säljare att de har en strategi att ta efter Teslas affärsmodell. Dvs att tillval är dyra och ihopklumpade i paket, mycket liten prutmån på bilen osv. Helt enkelt för att det funkar, bilarna säljs ändå, och ger en bättre marginal.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Tog du panoramataket?
    Har hört många som fått långa förseningar pga panorama samt även assistans plus paketet. Åtminstone var det så i höstas.
    Runt 8000 Id4 reggade i Sverige hittills så modellen verkar ha fått en bra försäljning så långt.
    Enyaq ca 2900 reggade, audi q4 etron ca 890st
    Nej, alla tillval som fanns utom panoramataket. Så assistansplus tog jag....
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #210

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Gällande priser för allt möjligt som rör ID bilarna så sa min VW säljare att de har en strategi att ta efter Teslas affärsmodell. Dvs att tillval är dyra och ihopklumpade i paket, mycket liten prutmån på bilen osv. Helt enkelt för att det funkar, bilarna säljs ändå, och ger en bättre marginal.

    - - - Uppdaterad - - -



    Nej, alla tillval som fanns utom panoramataket. Så assistansplus tog jag....
    Jaha, tänkte på det också! .Väldigt dyra tillval, betydligt dyrare än på Mk8 när jag kollade!.

    Assistanspaket för 33 000 är ju verkligen Tesla stuk som förövrigt har helt knäppa priser på tillval!

    Tesla tar ju 78 000 för full autopilot, det tror ju många är standard på en Tesla



    Så VW är smarta!

  11. #211
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Idag blev jag uppringd av Volkswagen gällande min beställda ID4 GTX. Vid beställningen okt 2021 så var det som sades ca 8 månaders leveranstid. Dvs typ juni 2022. Idag fick jag beskedet att de inte kan tillverka bilar MY 22 med assistans-pluspaket pga komponentbrist. Ist beräknas nu min bil tillverkas under hösten, ca oktober. Dvs 12 månaders leveranstid.
    Bilen blir då MY23 med de uppgraderingar som det innebär, tex fler assistansfunktioner, baslåda, snabbare laddning mm men jag behåller mitt 2021 pris.
    För min del helt ok, jag får en bättre bil till samma pris och jag kan åka Golf R över sommaren också. Hade såklart varit knepigt om jag inte haft en bil, men nu så spelar det ingen jätteroll.
    Alternativet hade varit att beställa en ID4 GTX tomhylsa utan de kuliga tillvalen, känns inte så aktuellt.
    Vågar inte tänka på hur länge man får vänta om man beställer fullutrustad ID4 GTX idag......
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  12. #212

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Fast jag undrar om de egentligen har en aning om den tillverkas i oktober. Du bör nog vara beredd på att den levereras på andra sidan årsskiftet 22/23.

  13. #213
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Det kan säkert vara så, ingenting lovas i bilbranschen just nu
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-01 klockan 20:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  14. #214

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Idag blev jag uppringd av Volkswagen gällande min beställda ID4 GTX. Vid beställningen okt 2021 så var det som sades ca 8 månaders leveranstid. Dvs typ juni 2022. Idag fick jag beskedet att de inte kan tillverka bilar MY 22 med assistans-pluspaket pga komponentbrist. Ist beräknas nu min bil tillverkas under hösten, ca oktober. Dvs 12 månaders leveranstid.
    Bilen blir då MY23 med de uppgraderingar som det innebär, tex fler assistansfunktioner, baslåda, snabbare laddning mm men jag behåller mitt 2021 pris.
    För min del helt ok, jag får en bättre bil till samma pris och jag kan åka Golf R över sommaren också. Hade såklart varit knepigt om jag inte haft en bil, men nu så spelar det ingen jätteroll.
    Alternativet hade varit att beställa en ID4 GTX tomhylsa utan de kuliga tillvalen, känns inte så aktuellt.
    Vågar inte tänka på hur länge man får vänta om man beställer fullutrustad ID4 GTX idag......
    Låter ju kanon! , bara att gratulera! ...Ska R säljas privat sen?..

  15. #215
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Vad gäller leveranstid för ID4orna verkar vara ett riktigt Lotteri..

    Jag beställde min ID4 GTX den 2021-10-19 med följande uttrustning: Scale Silver Metallic Black (1TA1), 1M6 Dragkrok infällbar, PA5 Designpaket samt Designpaket Plus, PBJ Top Sport Plus interiör, PBN Komfortpaket samt Komfortpaket Plus, PJ4 Lättmetallfälgar 21 tum "Narvik", PSG Sportpaket, RD5 Infotainmentpaket samt Infotainment Plus-paket, W02 Lastpaket, WD4 Assistanspaket samt Assistanspaket Plus. Det enda som jag inte valde var PSF Sportpaket Plus, DCC, adaptiv chassireglering

    Bilen var tänkt att få byggvecka 2 och blev försenad av förklarliga skäl men fick besked nu i Fredags att bilen är färdigbyggd (äntligen) samt att jag fått både chassi och reg.nummer.

  16. #216
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Och jag beställde min ID4 GTX 2021-10-12, dvs en vecka innan dig. Och min är inte ens produktionsplanerad... Samma spec som du har fast min var röd metallic i färgen. Känns nästan som din var beställd av handlaren sen innan och de bara justerade specen till dina val?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  17. #217
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Skumt, du valde väl utan Panorama tak samt med DCC har jag för mig jag läste tidigare i tråden vilket borde snabbat upp din beställning. Jag ville ha akustikrutorna så jag blev tyvärr "påtvingad" panoramataket samt att jag valde utan DCC, tycker oaktat att det låter konstigt att du inte fått produktionsvecka ännu. När jag kollade med min säljare när jag beställde bilen så fanns det inte någon matchande lagerbeställning som motsvarade mina val men det kan också vara så att någon hoppat av sin beställning som jag fått ta över.

    Har ingen aning vad som påverkar ordningen av beställningar en teori kan vara att de olika VW anläggningarna har en viss beställningskvot att fylla innan den går live till fabrik, allt för att det skall funka med logistik/transport etc. det i kombination med att bilar kan bli avbeställda som påverkar ens kötid.

    Det blev väl en del Ryska beställningar som blev makulerade från Zikavau gissar jag på

  18. #218

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Avgörande är framför allt tillgången till olika kritiska komponenter som det råder brist på inom bland annat bilindustrin, de sk halvledarna först och främst - och sedan Rysslands aggressiva krig och folkmord i Ukraina även kablage. Produktionsplaneringen är svår eftersom man inte alltid vet vad man får in och när. Viss kablageproduktion har åter kommit igång i västra Ukraina samtidigt som biltillverkare i centraleuropa söker alternativa leverantörer. Till detta kommer en allmän oreda gällande tillgång och pris och på olika material och komponenter från exempelvis Ryssland och Kina för användning i elbilar och andra typer av bilar.
    Senast redigerad av Marcus den 2022-04-05 klockan 11:15.

  19. #219

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    "Vi" beställde 3 nästan identiska Tiguan mk2 för snart 6 år sedan. Den största skillnaden var att en var manuell och de andra två var DSG7. Den som var med manuell låda tog ca 5 månader längre tid innan den blev levererad. "Alla" inklusive försäljningschefen undrade varför, och ingen fick något svar.

  20. #220

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Med tanke på att det säljs många gånger fler Tiguaner med DSG mot manuell så är det inte konstigt att produktionen av DSG prioriteras. Tittar man på nyare Tiguaner (från 2016) som är till salu på Blocket så har mindre än 2% manuell låda.

    Numer säljs många modeller inte ens med manuell låda, av just ovanstående anledning.
    Senast redigerad av Crille82 den 2022-04-05 klockan 12:06.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin