Sidan 38 av 79 FörstaFörsta ... 283536373839404148 ... SistaSista
Resultat 741 till 760 av 1577
  1. #741

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Flygrost finns ju på alla bilar, men syns bra på vita. Det är väl verkligen någonting bra för den som gillar puts!
    Det går utmärkt att gnida fram fin djup finish på en vit solid lack. Jag är inne på min typ sjunde vita på raken så jag tror att jag vet. Men visst, en fin metallic ger någonting extra. Framför allt mer polering. Och det är lite mer jobb att få bort flygrost som inte syns....

  2. #742

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Fredric Andersson
    Medlemsnr
    5407
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    952

  3. #743

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Den blå var faktiskt riktigt läcker Misstänker att det blir den som säljer bäst.

  4. #744

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    HAha, låter ju galet för en Alltid understyrd Golf...fan så jäkla kul att de skojat till det ordentligt nu


    Automann-TV
    för 1 timme sedan
    I don’t know if there will be a “battle” but I can already tell you that the Golf’s drift mode seems different to Focus RS and A45s as the Golf can be turned into a oversteer by simply kicking the throttle, the A45s and Focus RS always needed a harsh move of the steering to bring them into a constant drift.

  5. #745

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Flygrost finns ju på alla bilar, men syns bra på vita. Det är väl verkligen någonting bra för den som gillar puts!
    Det går utmärkt att gnida fram fin djup finish på en vit solid lack. Jag är inne på min typ sjunde vita på raken så jag tror att jag vet. Men visst, en fin metallic ger någonting extra. Framför allt mer polering. Och det är lite mer jobb att få bort flygrost som inte syns....
    JA kommer bli perfekt för mig!, kollade på en vit GTE 2020 idag. Såg jäkligt fräsch ut. Den har ju lite blåa detaljer oxå ;

  6. #746

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Fredrix Visa inlägg
    Men som sagt mer lek än kanske nödvändigt, men kul i snö!

    Däremot hoppas det kommer en video på Ringen läget!, det är helt brutalt och framtaget av min nya "vänn". Som erbjuder sig att köra min bil?! ....nja.

    Benny är en VW fabriksförare som har jobbat från dag 1 med Ren, vilket gjort att den verkar ha blivit galet kul och snabb..

    Namn:  CollageMaker_20201229_164942149.jpg
Visningar: 1639
Storlek:  973.5 KB

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Den blå var faktiskt riktigt läcker Misstänker att det blir den som säljer bäst.
    Ja den har funnits sen början av Ren karriär!. Men tror många ändå vill gå en diskretare färg som svart eller vitt!

    Men grym färg som bara finns på R är kul, men kostar konstigt nog 10k extra..

  7. #747

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Så Byggs V 8 redan

    En rolig sak som jag satt och räknade på!, är den galna Malus skatten

    Man kan som sagt lägga till Cup2 däck för 11 000:-, men inte bara den lilla kostnad så går skatten upp drygt 400:- per år ..

    Rätt sjukt detta system bara några gram hit eller dit gör en galen skillnad i pengar..

    En annan sak jag inte får ihop är att Audi S3 är bra mkt dyrare i skatt, den börjar på 183gr medans Ren börjar på 177gr

    För att få Upp Ren till S3an skatt så måste man lägga på alla tillval och Cup2 däcken

    Vad har det gjort för fel med S3an för att få så dåliga siffror?, är ju exakt samma motor och drivlina och samma 18" standard, men mindre effekt

    Den kanske har dåligt CW?

    Sen roliga, min kommer nog hamna på 9000 per år, sen 1800 efter 3år!. Ja knäppt är bara förordet...

  8. #748

    Reg.datum
    dec 2007
    Namn
    Patrik L
    Ort
    Söder om Stockholm
    Inlägg
    749
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Så Byggs V 8 redan

    En rolig sak som jag satt och räknade på!, är den galna Malus skatten

    Man kan som sagt lägga till Cup2 däck för 11 000:-, men inte bara den lilla kostnad så går skatten upp drygt 400:- per år ..

    Rätt sjukt detta system bara några gram hit eller dit gör en galen skillnad i pengar..

    En annan sak jag inte får ihop är att Audi S3 är bra mkt dyrare i skatt, den börjar på 183gr medans Ren börjar på 177gr

    För att få Upp Ren till S3an skatt så måste man lägga på alla tillval och Cup2 däcken

    Vad har det gjort för fel med S3an för att få så dåliga siffror?, är ju exakt samma motor och drivlina och samma 18" standard, men mindre effekt

    Den kanske har dåligt CW?

    Sen roliga, min kommer nog hamna på 9000 per år, sen 1800 efter 3år!. Ja knäppt är bara förordet...
    Hur ser du hur mycket det slår med olika utrustningar?

    Skickat från min SM-G980F via Tapatalk

  9. #749

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    CO2 g/km summeras i konfiguratorn på volkswagen.se, individuellt för varje konfiguration eftersom CO2 WLTP numera fastställs för varje enskild bils specifikation. Lägg till/ta bort tillval så ser du hur värdet förändras i summeringen. Ännu en anledning till att antalet versioner och utrustningsalternativ har minskats och kommer att minskas ännu mer framåt.

  10. #750

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    CO2 g/km summeras i konfiguratorn på volkswagen.se, individuellt för varje konfiguration eftersom CO2 WLTP numera fastställs för varje enskild bils specifikation. Lägg till/ta bort tillval så ser du hur värdet förändras i summeringen. Ännu en anledning till att antalet versioner och utrustningsalternativ har minskats och kommer att minskas ännu mer framåt.
    Precis!, ännu en sak att hålla på att labba med när man bygger bilen. Som om det inte var krångligt innan...

    - Jaha Panorama för 11k...är det värd det....sen blir skatten 150:- mer per år... hmm..

    Jo självklart bara kryssa i!!

    Men om inte 19" hade ingått i Performance Pack, så hade jag nog inte valt till det. Utan gjort som min nuvarande, att köpa andra 19" på eftermarknaden..

    Om man gjort så nu, så hade skatten blivit ca 500kr lägre per år.....

    Så gäller att hålla nere tillvalen nu!

  11. #751

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Precis!, ännu en sak att hålla på att labba med när man bygger bilen. Som om det inte var krångligt innan...

    - Jaha Panorama för 11k...är det värd det....sen blir skatten 150:- mer per år... hmm..

    Jo självklart bara kryssa i!!

    Men om inte 19" hade ingått i Performance Pack, så hade jag nog inte valt till det. Utan gjort som min nuvarande, att köpa andra 19" på eftermarknaden..

    Om man gjort så nu, så hade skatten blivit ca 500kr lägre per år.....

    Så gäller att hålla nere tillvalen nu!
    Panoramatak hade jag inte ens velat ha om det var gratis

  12. #752
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Kollade att lägga på olika tillval Golf R.

    Utsläpp:

    177g/km i basversion 474 000 kr.

    Lite utrustning:
    Namn:  20210107_143406.jpg
Visningar: 1429
Storlek:  216.3 KB

    Lite mer utrustning:

    Namn:  20210107_143439.jpg
Visningar: 1468
Storlek:  206.7 KB

    Har ej tagit med panoramatak. Dock är jag positiv till det, hade det på min mk7 R. Funkade bra, lyfter intrycket. Minus för att det väger en del.
    Tur att man kan välja själv .

    /Peter.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-01-07 klockan 15:46.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #753

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Panoramatak hade jag inte ens velat ha om det var gratis

    Haha ja det var så det började!, fick det gratis sen var man fast!. Varför köper folk cabbar?!?. Jo man vil ju få lite luft och doft!

    Där är Panorama Cab light! . Är ju grymt att öppna upp direkt för att för att vädra ut värmen. Sen när man kommer till landet så öppnar man upp för att få in lite frisk luft och doft..

    Men jag vet, folk glömmer använda det.. Jag har ju AC, vad ska jag öpnna för?!. Men det är inte samma sak!. Åk lite cab!, så kommer ni uppskatta detta eminenta tillbehör..

    Sen kan det vara så att detta är nog världens bästa Gopro montering!. Nu när Vw varit så tråkiga att bygga in nackstöden, så går tyvärr inte att sätta nått bra där längre

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kollade att lägga på olika tillval Golf R.

    Utsläpp:

    177g/km i basversion 474 000 kr.

    Lite utrustning:
    Namn:  20210107_143406.jpg
Visningar: 1429
Storlek:  216.3 KB

    Lite mer utrustning:

    Namn:  20210107_143439.jpg
Visningar: 1468
Storlek:  206.7 KB

    Har ej tagit med panoramatak. Dock är jag positiv till det, hade det på min mk7 R. Funkade bra, lyfter intrycket. Minus för att det väger en del.
    Tur att man kan välja själv .

    /Peter.
    JA visst är den knas med att som tickar på!, Panorama är bara 1gram och värd varenda krona!. Luftigt och snyggt!

  14. #754

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag har haft 2 cabbar, Lotus Elan -91 och Trans Am -90, blir inte fler cabbar för min del
    Har kört en Golf VI med panoramatak en hel del, då blev jag 100% säker att det kommer aldrig en bil med det i min ägo

  15. #755

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Sådärja 2021 Most Wanted Car på troligen den bästa Youtube kanalen med 5 miljoner följare..

    https://youtu.be/MtuLnh56wFE?t=437

  16. #756

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag har haft 2 cabbar, Lotus Elan -91 och Trans Am -90, blir inte fler cabbar för min del
    Har kört en Golf VI med panoramatak en hel del, då blev jag 100% säker att det kommer aldrig en bil med det i min ägo
    Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket . Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället .

    De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul

    Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden!

    Namn:  IMG_45833-large.jpg
Visningar: 1324
Storlek:  261.3 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2021-01-07 klockan 21:29.

  17. #757
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket . Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället .

    De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul

    Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden!
    Min bil var tillverkad 2014 Februari. Inga problem med skrammel eller annat. Bra tillbehör.

    Kanske mer är andra modeller med större takpartier som krånglar? Min fd mk6 GTI hade en traditionell glaslucka, funkade klanderfritt den med, dock mycket mindre av naturliga skäl (fälls in mellan yttertak och innertak).

    Naturligtvis är glaset känsligt för större stenar. Som tidigare påpekats, den som ej vill ha det kan skippa det krysset !

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  18. #758

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket . Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället .

    De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul

    Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden!
    Flera försäkringsbolag ersätter inte skador på glastak och när det blir problem (det händer) så blir det väldigt dyrt. Sen är det enbart VAG´s egna verkstäder som klarar av att fixa felen/problemen. Finns alltid en risk för läckage eller missljud vilket jag hade blivit tokig på, så därför avstår jag panoramatak. Sen är takhöjden också en stor anledning. Så finns inget positivt enligt mig.
    För att inte nämna en begagnad bil med panoramatak, den är garanterat mer svårsåld.
    Ändra: Du nämnde det själv vikten vilket jag aldrig tänkt på, men det är ju ingen fördel att få 10 kg extra uppe på taket när man kör bana, för att inte nämna 100-delarna man tappar i prestandan

  19. #759
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Jo vad är det seriösa argumentet mot Panorama?, kan väll inte vara vikten?. Ingen som är rent proffsförare som kan känna skillnad på 10kg extra på taket . Sen borde nog de flesta sluta med Mc donalds så har man sparat in 25kg runt buken istället .

    De äldre vet jag skramlat och läckt in vatten, men sånt verkar vara löst. Min har inte varit det minsta strul

    Svårt att förstår det negativa med nått snyggt om man inte är 2.05 lång och behöver takhöjden!
    Snyggt och snyggt, det glastak som finns på halvkombigolfarna är ju inte jätteimponerande när man ser det inifrån. Det är en helt annan grej i bilar med längre tak där glaset går hela vägen över baksätet som tillexempel Golf kombi eller Volvo V90/XC90, där blir det på riktigt en luftig känsla.

    Exteriört sett är dock många sådana "panoramatak" ingen höjdare då det ofta ser ut som en "stretchad" gammaldags taklucka, en rektangulär glasyta med kraftigt rundade hörn, som inte matchar själva takets yttre form. Även om Golfens lucka inte går ända ut till kanterna så gör den "vasst" skurna formen att det inte ser så illa ut, samt att man maskerar området mellan luckan och vindrutan/takbågarna genom att lackera den svart. Tyvärr har ju de flesta Golfar med panoramatak bara svartmålat tak fram till luckans bakre kant. Att bara halva taket är svart ser mest konstigt ut. GTI TCR fick ju helsvart tak så det är nog det snällaste exemplet eftersom den "gömmer" luckan så bra och svart tak hela vägen ser ju inte fel ut (dock var det ännu ett snäpp snyggare på GTI Clubsport, för där fortsatte det svartmålade området även ut på backluckan).

    För att glastak inte ska störa utseendet exteriört på en bil så krävs det nog att glaset går ända ut till takbågarna som på t.ex. Polestar 2 (eller till och med att hela taket utgörs av glas som på Polestar 1) men då handlar det oftast inte längre om öppningsbara tak.

    Jag tror inte många bryr sig om vikten när dom väljer bort panoramatak, men det är ett dyrt tillval och jämfört med nyttan man får så är det är det nog inte lätt att motivera den kostnaden. Sen finns det ju otaliga historier om panoramatak som plötsligt exploderat och strul med att få det på garanti/försäkring osv. Men jag skulle tro att lågt nytta/kostnad-förhållande är det främsta argumentet för de flesta.

    Men om man ändå ska tala vikt, så är det ju inte bara så att ett glastak ökar vikten, utan viktökningen sker på det ställe där den har mest negativ inverkan på tyngdpunktens position i höjdled och på tröghetsmomentet kring X-axeln.

    Finns ju hur många tuningbilar som helst med motorhuv och baklucka i kolfiber, men om ingenjörerna själva får slänga in en kolfiberpanel när de utvecklar en rolig produktionsbil så blir det ofta taket, exempelvis BMW:s M-modeller eller Toyota Yaris GR. Finns ju en bra orsak till det

    Till och med Volvo gjorde ju nån specialupplaga av V40 med kolfibertak, där man tog karosser byggda för panoramatak och satte in en bit kolfiber istället för en bit glas. Undrar om den modellen blev nåt lättare än motsvarande bil med vanligt plåttak, med tanke på eventuella förstärkningar i panoramatakskarossen...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  20. #760

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Flera försäkringsbolag ersätter inte skador på glastak och när det blir problem (det händer) så blir det väldigt dyrt. Sen är det enbart VAG´s egna verkstäder som klarar av att fixa felen/problemen. Finns alltid en risk för läckage eller missljud vilket jag hade blivit tokig på, så därför avstår jag panoramatak. Sen är takhöjden också en stor anledning. Så finns inget positivt enligt mig.
    För att inte nämna en begagnad bil med panoramatak, den är garanterat mer svårsåld.
    Ändra: Du nämnde det själv vikten vilket jag aldrig tänkt på, men det är ju ingen fördel att få 10 kg extra uppe på taket när man kör bana, för att inte nämna 100-delarna man tappar i prestandan
    Jag tror att den som aldrig haft panoramatak är jävligt intresserad. Det verkar ju lite kul.
    För egen del som upplevt gnek, gnissel, läckage, sol, kyla osv... no way jag skulle betala extra för det, Faktiskt helst undvika. Men det är ju mina erfarenheter efter typ tre panoramatak i olika VAG bilar.

Liknande ämnen

  1. ET frågor Golf generation 7
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-03-12, 10:35
  2. Bränsleförbrukning Golf R generation 7
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2016-12-31, 13:34
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-09-21, 10:38
  4. VW Golf - generation 8
    Av Marcus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-12-05, 12:44
  5. Golf GTI generation 7 - modellvideo
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-20, 09:23

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin