Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16

    Vad betyder symbol med X, jordglob och bil.

    Hej!

    Har en Passat årsmodell 2018 där bifogad symbol visas till vänster om klockan på "mittskärmen". Vet någon vad den betyder eller var i instruktionsboken den kan finnas beskriven?

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 11-35-47.jpg
Visningar: 825
Storlek:  21.7 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    "Min plats" i kartan fungerar inte?

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Nu kanske jag missförstår men bilen har ingen inbyggd navigation utan navigation fungerar via telefonen med exempelvis Google Maps / Apple CarPlay.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Om jag minns rätt så är det uppkopplingen mot VW/CARNet som den symbolen visar. Du har ingen kontakt med VW betyder det tror jag. Om du internetdelar från telefonen så borde det försvinna?
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Om jag minns rätt så är det uppkopplingen mot VW/CARNet som de symbolen visar. Du har ingen kontakt med VW betyder det tror jag.
    Det låter rimligt. Fjärrstart av parkeringsvärmare via telefonapp fungerar exempelvis väldigt skakigt. Ibland går det men ofta får man ett felmeddelande, se bilaga. Ibland startar den dock även fast man får felmeddelandet.

    Någon som har några tankar kring vad som kan vara fel och vad man gör åt det? Har service om några veckor men är det något man kan fixa själv vore det naturligtvis bra.

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 12-18-20.jpg
Visningar: 672
Storlek:  20.6 KB

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Kan du på något vis se hur stor datamängd du har förbrukat och hur mycket du har kvar? Om du käkat upp för mycket data verkar det som om man kan köpa mer:

    https://www.volkswagen.se/idhub/cont...es/master.html

    Är det bra mobiltäckning där bilen står? Om jag förstått det rätt används ett abbonemang knutet till Cubic som använder samma nätverk som Tele2/Comviq.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Om du internetdelar från telefonen så borde det försvinna?
    Jag tror inte jag har det alternativet och det ska väl heller inte behövas. Ibland fungerar det som sagt att styra parkeringsvärmare/blink/tuta via appen så bilen måste väl själv ha en uppkoppling?

    Hittade denna https://www.youtube.com/watch?v=wODGo1_CE6g där en mobil används som hotspot. Där finns menyvalet WLAN:

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-01-46.jpg
Visningar: 685
Storlek:  20.0 KB

    Jag verkar dock inte ha det valet:

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-06-02.jpg
Visningar: 659
Storlek:  20.3 KB

    Ibland försvinner symbolen "X/globe/car" och då verkar allt fungera:

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-08-40.jpg
Visningar: 646
Storlek:  19.8 KB

    Men när varningen syns verkar uppkopplingen vara nere:

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-08-53.jpg
Visningar: 674
Storlek:  20.0 KB


    Tyvärr verkar det oftare var problem och ej fungerande än fungerande. Ska det vara så skakigt eller är det helt enkelt något fel på bilen? Alla erfarenheter och tankar uppskattas!

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Kan du på något vis se hur stor datamängd du har förbrukat och hur mycket du har kvar? Om du käkat upp för mycket data verkar det som om man kan köpa mer:
    Jag tolkar detta som det gäller data för:

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-16-20.jpg
Visningar: 569
Storlek:  22.8 KB

    Data för att styra exempelvis parkeringsvärmaren och för nödsamtal tycker jag bör ingår då de skriver "Du behöver extra datamängd för bilens fast installerade eSIM-kort för att kunna välja Car-appar, strömma webbradio och använda WLAN-hotspot. Detta kan laddas bekvämt via den externa mobiloperatören Cubic Telecom. Volkswagen bär kostnaderna för alla andra praktiska We Connect-tjänster."

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Är det bra mobiltäckning där bilen står? Om jag förstått det rätt används ett abbonemang knutet till Cubic som använder samma nätverk som Tele2/Comviq.
    Bra fråga. Jag tycker det borde vara det då det gäller centrala Sundsvall. Enligt deras karta borde det även vara så.

    Namn:  Screenshot from 2021-09-13 17-21-45.jpg
Visningar: 672
Storlek:  15.9 KB

    Jag har dock noll och ingen erfarenhet av Tele2/Comviq men jag tycker att om täckningen inte duger i centrala Sundsvall måste systemet vara rätt oanvändbart på väldigt många ställen.

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det finns väl trådar både här och på andra forum att car-net tjänsterna ligger nere flera dagar ibland.
    Som beskrivs ovan så står väl Volkswagen (i detta fall) för eSIM för dessa tjänster. Vill man använda Carplay, AA eller liknande och dela t.ex hotspot med bilens wlan så är det ett helt annat abonnemang. Vanligtvis använder man väl det man har från sin mobiloperatör.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det finns väl trådar både här och på andra forum att car-net tjänsterna ligger nere flera dagar ibland.
    Ja det kanske är så skakigt. Jag är ny på både VW och Car-Net och har väl förutsatt att de normalt ska fungera men kanske haft otur. Får väl ge det lite tid och se hur det verkar fungera framöver.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Sen behövs ju ett aktivt car net abonnemang hos Volkswagen också naturligtvis. Har du möjligtvis köpt bilen begagnad nyligen? Då är det möjligt att tidigare ägare sagt upp det eller att det löpt ut.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Sen behövs ju ett aktivt car net abonnemang hos Volkswagen också naturligtvis. Har du möjligtvis köpt bilen begagnad nyligen?
    Japp, precis så är det. Men jag har också tecknat ett nytt abonnemang och som ni ser i #7 är tjänsterna tillgängliga ibland men tyvärr skulle jag säga oftast inte.

    Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta. Är detta verkligen så skakigt? Använder ni övriga dessa tjänster? Egentligen är det nog bara att starta parkeringsvärmaren som jag är intresserad av och det går ju att göra med fjärren om man är "rätt" parkerad.

    Att få bilen att blinka och tuta kan väl vara kul första gången eller om man är långt under körkortsåldern. Har dock svårt att se nyttan mer än möjligen om man senilparkerar på typ Disneylands jätteparkering...

  13. #13

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Citat Ursprungligen postat av ÅsaNisse Visa inlägg
    Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta.
    Fick i alla fall ett snabbt svar från supporten, alltid något...

    Thank you for contacting Volkswagen Digital Services.

    We apologize for the inconvenience you are experiencing when using We Connect app.

    The availability of online services has been hampered due to a temporary technical error. We already restore access to our services. Please be so kind to reinstall We Connect app and check availability of the services.

    We apologize for the inconvenience and thank you for your patience and understanding.
    Nyttan med att ominstallera appen är dock lite svårbegriplig...

  14. #14
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej, det är svårt att förstå hur det skulle påverka.

  15. #15

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    Ominstallation kan påverka cache i appen, gammal (utdaterad) cache kan påverka funktionen i en app.
    För android (vet ej hur det är för iphone) kan man gå in i inställningar > appar och leta fram appen och välj lagring, där rensar man cache.
    Funkar inte detta kan man även rensa data så att appen återställs, sista alternativ är just ominstallation, men det kan faktiskt hjälpa hur otroligt det än låter.

    Att en support föreslår ominstallation är pga att det är det enklaste sättet att rensa cache och data och eftersom många inte vet att detta kan göras utan ominstallation är det normalt.
    Senast redigerad av MacAllan den 2021-09-15 klockan 14:36.

  16. #16

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av ÅsaNisse Visa inlägg
    Idag kan jag inte ens logga in i We Connect appen, vare sig på iPhone eller Android-platta. Är detta verkligen så skakigt? Använder ni övriga dessa tjänster? Egentligen är det nog bara att starta parkeringsvärmaren som jag är intresserad av och det går ju att göra med fjärren om man är "rätt" parkerad.
    Använder väl också den mest för att starta parkeringsvärmaren, men har sällan märkt att det är skakigt. Däremot tar den ju en hel evighet att logga in och sedan en evighet igen att starta värmaren...

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ja det där kommer jag ihåg. Ibland indikerade den att värmaren inte var igång, men var visst igång. Ibland gick den inte igång förrän efter 2 försök. Ska tillägga då att jag hade utmärkt täckning där bilen stod, även med mobilen för appen.

  18. #18

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Igår kväll fungerade det åtminstone att logga in igen. Nu går inte ens det varken från androidplatta eller iPhone, och då har jag till och med installerat om apparna bara för att... Undrar om jag har extrem otur som ny användare eller om dessa tjänster verkligen är så här instabila. Är de det skulle jag kalla dem mer eller mindre oanvändbara. Väldigt märkligt!

  19. #19
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Det är något fel med inloggningen till We Connect och säkert tillhörande tjänster nu.

    {"error":"invalid_request","error_description":"Mi smatching redirection URI"}

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Åsa Nisse
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    16
    Ja det fick jag på en androidplatta. På iPhonen ombads jag kontrollera min internetanslutning. Känns som det är VW som borde kontrollera sin och nog en del annat också...
    Senast redigerad av vfr den 2021-09-16 klockan 22:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2020-01-09, 20:50
  2. Vad betyder felkoderna Tiguan 1.4 TSi
    Av daypaster i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2018-06-23, 09:51
  3. Felkoder - Vad betyder detta?
    Av Michael011 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-08-27, 12:21
  4. Vad betyder serviceindikeringen?
    Av Schermanio i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-02-23, 11:22
  5. Slitagevarnare/gul symbol i instrumentet?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-20, 23:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin