Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561

    Kamremshaveri 3000 mil 1,9 TDI (BSU)

    En spännande händelse :-( En Caddy som jag köpte loss från min tidigare arbetsgivare och sålde till en kompis.

    Kamrem/VP/Spännare bytt i februari 2022, gått ganska precis 3000 mil sedan dess.

    Stannade i måndags och det blev bärgning hem, remmen sitter på plats och är spänd, dock saknas kugg på ungefär 30% av remmens längd, misstänkte vattenpumpen men den snurrar som den ska.

    Ja ett par gånger så snurrade den obehindrat, men helt plötsligt så satt den fast.....

    Antingen har en av två händelser inträffat.

    1) Fabrikationsfel på den nya pumpen efter 3000 mil

    2) Det vill jag inte ens skriva.
    Senast redigerad av Lasse62 den 2023-03-16 klockan 17:18. Anledning: Komplettering

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Hur mycket skit för det med sig med kamremshaveri på en sådan motor? Det kan ju vara väldigt olika, från att byta några vippor till att skrota motorn...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det är sällan en bra ide att sälja sin begagnade kärra till någon man känner


  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Sålde den redan 2019, så remmen etc. är inte bytt av mig, men det är ju tråkigt när det havererar trots att man gjort alla rätt.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Jag gissar att toppen får bytas till en annan beg, det kan man nog utgå ifrån, allt annat är bonus.

    Allt beror ju på vem som ska ta kostnaden.
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-23 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det originaldelar eller "biltema"?
    Biltema är kanske lite fel att nämna, då dom inte säljer skräp-rem-satser längre.. :{o

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Contitech
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-17 klockan 19:25. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Sålde du den 2019 så har den ju gått nästan 4 år sedan dess, kan väl knappast vara ditt problem?
    Eller bytte du kamrem på den efter att du sålt den? Oavsett så har den gått 3000 mil felfritt sedan bytet så det är ju knappast utförandet det är fel på. Mest sannolikt nåt materialfel men det lär man aldrig få nån kostnadshjälp med om inte arbetet är utfört av en auktoriserad verkstad.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om man misstänker något materialfel måste man tänka till och göra rätt, det förutsätter att man har inköpsfaktura på delarna,
    börja med att kontakta https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss för råd

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Sålde du den 2019 så har den ju gått nästan 4 år sedan dess, kan väl knappast vara ditt problem?
    Eller bytte du kamrem på den efter att du sålt den? Oavsett så har den gått 3000 mil felfritt sedan bytet så det är ju knappast utförandet det är fel på. Mest sannolikt nåt materialfel men det lär man aldrig få nån kostnadshjälp med om inte arbetet är utfört av en auktoriserad verkstad.
    Jag uppfattar TS mer som intresserad av vad som kan ha fallerat. Inte ta ansvar för någon slags förväntad livstidsgaranti för att bilen såldes till en vän.

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja jag är bara fundersam över det som har hänt, inte att det på något sätt skylls på mig.

    Det hela är ju reklamerat i sedvanlig ordning, delarna ska ju undersökas nu och det ska dras en slutsats varför det har hänt.

    Bilen är f.ö mkt välservad så det går inte att försöka hitta någon sådan anledning till det hela. Förhoppningsvis så löser det sig till det bästa.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Namn:  DSC_1416.jpg
Visningar: 469
Storlek:  1.03 MB

    Så här ser remmen ut :-(

    Namn:  DSC_1417b.jpg
Visningar: 384
Storlek:  281.7 KB

    Och så här ser vattenpumpen ut, notera gummiresterna.

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    När vattenpumpen nu är lös-skruvad, kan du få den att låsa sig då? I så fall kanske det kan vara något dåligt lager i vattenpumpen. Annars, kan det ha kommit in något i vattensystemet som spärrat pumpen?

    m v h Henrik

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Den "hugger" i vissa lägen när man snurrar på den + att den går tyngre än brukligt.
    Vi får se vad teknikerna säger :-)
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-23 klockan 10:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Samma märke på pump och rem?

    Nu går jag bara på minnet här, men senast jag monterade ett contitech-kit på en BSU, så hade pumpen svart impeller.

    Möjligt att dom bara monterat ny rem och spännare och skitit i att byta pump? Säljs ju kit utan pump också, och bilförsäljare brukar inte göra mer än nödvändigt.. låter som att lagren i pumpen skurit/värmenypt på din beskrivning.

    Alt. Felmonterad spännare och kuggad rem så det slagit stopp, då är det också typiskt med just rensad rem runtom vevaxelns mindre drev.
    Senast redigerad av Sn00k den 2023-03-23 klockan 02:01.

  16. #16

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Ja komplett kit från en och samma återförsäljare.(Jag hämtade det själv åt bilägaren/verkstan) och det är hit reklamationen gjorts.

    Ingen bilfirma inblandad, däremot en välrenommerad verkstad.

    Intressant detta med spännaren, kan du berätta närmare hur man kan montera den fel?
    Senast redigerad av vfr den 2023-03-23 klockan 10:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Är väl bara ett glidlager i en vattenpump? Med lite allmänt glapp så kan den säkert nypa under vissa premisser, för att åter rotera normalt en stund.
    Jag tänker, utan att på något sätt veta, kan inte rätt sorts kylvätska spela in? Både sort och allmän fräschhet?
    Likaså att remmen verkligen är spänd med rätt moment.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Jag har fått för mig att en för hårt spänd rem, äter upp sig självt, hade en gammal audi från-77 som jag spände lite för hårt och den blev snabbt sliten på insidan (man ska kunna vrida ett kvarts varv mellan kam och mellanaxel) men nyare spännare med pil som ska peka i ett gap vid rätt justering så ska det inte vara några problem

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Är väl bara ett glidlager i en vattenpump? Med lite allmänt glapp så kan den säkert nypa under vissa premisser, för att åter rotera normalt en stund.
    Jag tänker, utan att på något sätt veta, kan inte rätt sorts kylvätska spela in? Både sort och allmän fräschhet?
    Likaså att remmen verkligen är spänd med rätt moment.
    Kylvätskan är bytt i samband med monteringen och är av rätt sort.

    Spännaren är ju också bytt och om felet ligger där lär vi ju få reda på så småningom.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Har nu fått svar på detta.

    Inget fel på vare sig pump, rem, spännare etc. kan konstateras. Därav kan ingen ersättning lämnas.

    Vad kontrar man med här?

    Remmen har ju bevisligen tappat ett antal kuggar och orsaken finns ju någonstans.

Liknande ämnen

  1. Kamremshaveri... ?
    Av 2stroke i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-01-03, 21:48
  2. Effekt tap øver 3000 rpm, AWT 1.8T
    Av bmk i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-06-15, 15:52
  3. '00 Golf 1.6 med skuren kam/kamremshaveri
    Av 351Cleveland i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-02-11, 10:23
  4. Kamremshaveri på 1.8T
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2012-01-01, 23:40
  5. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-02, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin