Sidan 3 av 16 FörstaFörsta 12345613 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 302
  1. #41

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag vet att frågan om laddbox var med i TS första inlägg, det jag menar är vad blir det för trist diskussion om man inte kan "spåra ur" lite? "Mod" får väl rensa så det återgår till TS frågor?

  2. #42

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Har nån fått en förklaring varför IDX är så dyr att serva? och varje år?!, är det för den är 4wd?

    är ju dyrare än min bensinbil...

    Undra vad man byter?!

    Namn:  20211019_193504.jpg
Visningar: 2358
Storlek:  648.1 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-19 klockan 21:42.

  3. #43

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Bra fråga kan det stämma tro, serviceplanen är fast vart annat år ca2800-3000kr den första tiden (ej koll på om det kommer några dyrare service senare vid 10k mil eller så, brukar inte komma upp i de milen innan jag byter. Troligen endast någon enkel kontroll och någon vätska som byts. Ingen Haldex eller extra DSG-oljebyte så som på min Tiguan.

    Diffen för bränslekostanden för mig som kan ladda hemma är stor/år. Jämnfört med Tiguanen så är diffen ganska stor vid 2000mil ((0,7x19krx2000)-8525)=18350kr/år, än större skillnad om man räknar med skillnaden gällande skatt. (Än bättre när solcellerna sitter på taket .

    Id 4 blir något dyrare i inköp på pappret emot Tiguan/Passat men totalkostanden för ägandet blir lägre i mitt fall.

    Förstår problematiken för de som inte kan ladda hemma.

    Tycke/smak gällande design: Gillar den lite modernare designen jämfört med Skoda:n

  4. #44

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    När det gäller laddbox är proffstipset småländska Garo GLB Kompletta 3-fas
    http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1...-t2fc-22kw-m-w
    Denna verkar lovande, mycket möjligt det blir denna

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Bra fråga kan det stämma tro, serviceplanen är fast vart annat år ca2800-3000kr den första tiden (ej koll på om det kommer några dyrare service senare vid 10k mil eller så, brukar inte komma upp i de milen innan jag byter. Troligen endast någon enkel kontroll och någon vätska som byts. Ingen Haldex eller extra DSG-oljebyte så som på min Tiguan.

    Diffen för bränslekostanden för mig som kan ladda hemma är stor/år. Jämnfört med Tiguanen så är diffen ganska stor vid 2000mil ((0,7x19krx2000)-8525)=18350kr/år, än större skillnad om man räknar med skillnaden gällande skatt. (Än bättre när solcellerna sitter på taket .

    Id 4 blir något dyrare i inköp på pappret emot Tiguan/Passat men totalkostanden för ägandet blir lägre i mitt fall.

    Förstår problematiken för de som inte kan ladda hemma.

    Tycke/smak gällande design: Gillar den lite modernare designen jämfört med Skoda:n
    Ja kanske är fel på bilden jag la upp, kolla mot Q4an den har "mkt" billigare service.. Som sagt är kanske fel på GTX i den bilden..

    Men roliga är att om man bara har bilen säg 3år, som många har sina bilar nuförtiden. Så är inte elbilen billigare att serva..Vilket jag känns som ett lite smart knep att få in pengar. För det är ju på Service man tjänar pengar..

    Ja med dieselpris på 20spånn och köra lite mkt mil, då går det fort att spara fina pengar på en elbil. MEn som du säger kan man ladda hemma, så slipper man huvudvärk.. Detta är vad det kan kosta, och sen slutklämmen från Teknikens Värld hur denna ladd soppa är.. Namn:  20211019_193618.jpg
Visningar: 2334
Storlek:  586.3 KB
    Namn:  20211019_193553.jpg
Visningar: 2237
Storlek:  391.3 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-19 klockan 22:23.

  6. #46

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Har idag en mapp på telefon enbart för parkeringsautomater, man får göra lika för laddstationerna haha

  7. #47
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Artikeln är fel. Enligt VW så är det service vart 2:annat år utan milbegränsning på ID 4 GTX. Kostar ca 2500kr/gång. Så milkostnaden blir lägre än i artikeln.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #48

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det stämmer att det är fast intervall vartannat år. Då infaller dock Inspektion, bromsvätskebyte och friskluftsfilter. Sammantaget anslagen tidsåtgång på närmare två timmar, sen tillkommer material, friskluftsfilter och bromsvätska.

    Att service bara skulle kosta 2500:- är helt taget ur luften. Beroende på verkstad kostar den 4000-5000:-, i "storstad" sannolikt över 5000:-.

    Så att service skulle kosta 7700:- utslaget över tre år som det står i artikeln stämmer i det här fallet ganska bra.

    Nu är väl dock runt 5000:- vartannat år för service på märkesverkstad inte mycket att orda om.
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-20 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #49
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    .

    Att service bara skulle kosta 2500:- är helt taget ur luften. Beroende på verkstad kostar den 4000-5000:-, i "storstad" sannolikt över 5000:-.

    .
    Inte alls taget ur luften. Jag kontaktade min återförsäljare, i göteborgsområdet, och frågade med anledning av denna tråden. Då fick jag svaret ovan. Dock var det första servicen efter 2 år som skulle kosta detta. Vad den år 4, 6 etc kostar vet jag inte men i artikeln är det ju 3 år som avses.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #50

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Då stämmer inte de uppgifterna du fått, så mycket kan jag säga.

  11. #51

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Äää, Låter märkligt detta..

    Har inte ID bilarna serviceavtal som sträcker sig över 3år?..

    Min har ju det som är 99kr i 3 år...Vilket egentligen bara blir en service.. Däremot tycker jag det är helt ok att betala 3600 tot för service för en 600 000 bil

  12. #52

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Jo, det borde gå att få serviceavtal á 99:- /mån i 36 mån, totalt 3564:-. Förutsätter dock att man inte kör över 4500 mil innan den skall in efter två år.

  13. #53

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja Audi kör 100spänn samma som Bensin bilarna. Men ändå fast det är billigt, så är ju ful spel...

    Hur kan man motivera att en service på elbilen utan olja filter mm, ska samma pris?!..

    Bara se på Tesla som inte har nån service krav alls, är ju lite mer rimligt kan man tycka...hmm
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-20 klockan 13:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #54

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Att även elbilar skall in på (dyr) service är givet, av samma anledning som att man kommer att beskatta de. Pengarna måste in
    Man tjänar "inget" på att tillverka bilar. Det är eftermarknaden som bär ekonomin. Detta har diskuterats många gånger.

    Tesla är en lite annan historia, självklart behöver de också underhållas, men de har historiskt vart en förlustaffär och är mest ett stort "PR-jippo". Finansiärer har pumpat inte mångmiljardbelopp, Musk är en bra affärsman. Sen skall man inte underskatta att han banat väg för nytänkande.

  15. #55

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nej, men där är ju ett problem tillverkarna står inför. Det är mindre Service på en elbil alltifrån avgasrör till kamrem. . Där kommer man förlora miljarder ..
    De ska inte på nått sätt..Men är ju ändå lustigt..Att jag ska som byter olja för 200kr litern på service..där ID3a byter ...inget annat..

    Är Samma pris?!..

    Som elbils ägare, är man så matt att man inte orkar ifrågasätta detta?
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-20 klockan 13:29. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #56

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Kan säga som så att verkstäderna kommer få fullt upp med att reparera elbilar ändå. De blir definitivt inte mindre komplicerade reparationer på elbilar än bilar med konventionell drivlina, var så säker.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-10-20 klockan 14:30.

  17. #57

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Inte alls taget ur luften. Jag kontaktade min återförsäljare, i göteborgsområdet, och frågade med anledning av denna tråden. Då fick jag svaret ovan. Dock var det första servicen efter 2 år som skulle kosta detta. Vad den år 4, 6 etc kostar vet jag inte men i artikeln är det ju 3 år som avses.
    Instämmer med dig jag fick serviceplan för de första åren och de låg på ca2800-3000kr. Första service efter 2 år sedan 4,6 osv.

  18. #58

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det som infaller efter två år är som sagt Inspektion + friskluftsfilter och bromsvätskebyte. Jag jobbar med detta dagligen och här skulle den kosta 4451:-. Är tämligen säker på att den inte är billigare i varken Göteborg eller Örebro.

    Misstänker att återförsäljarna inte har riktigt koll på vad som rekommenderas än, då modellen är helt ny. Blir egentligen inte förvånad, tyvärr.

    Om ni skulle be om en skriftlig offert skulle jag tro att den är betydligt dyrare än vad som sagts.

    Jag försöker inte vara en besserwisser, utan bara informera om hur det är. Skjut inte mig om det visar sig att servicen kostar 4000-5000:- när det blir dags om två år. Om ni inte tecknar serviceavtal vill säga.

  19. #59

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Så kan det vara, min säljare kolla vad som låg i systemet för första och andra servicen för min del.

    Hoppas de redan har säkrat material för min bil!....

    https://www.aftonbladet.se/minekonom...alvledarkrisen
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-20 klockan 21:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  20. #60

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Det som infaller efter två år är som sagt Inspektion + friskluftsfilter och bromsvätskebyte. Jag jobbar med detta dagligen och här skulle den kosta 4451:-. Är tämligen säker på att den inte är billigare i varken Göteborg eller Örebro.

    Misstänker att återförsäljarna inte har riktigt koll på vad som rekommenderas än, då modellen är helt ny. Blir egentligen inte förvånad, tyvärr.

    Om ni skulle be om en skriftlig offert skulle jag tro att den är betydligt dyrare än vad som sagts.

    Jag försöker inte vara en besserwisser, utan bara informera om hur det är. Skjut inte mig om det visar sig att servicen kostar 4000-5000:- när det blir dags om två år. Om ni inte tecknar serviceavtal vill säga.
    Du har helt rätt. Dubbelkollade detta och 4500-4800kr för den största servicen, verkar dock vara ID 4:ans standardservicen som infaller vart annat år med start år 2. Inspektion + bromsvätskor, kylvätskor och filter som du sa.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin