Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284

    Renovera bromsok

    Bromsarna låg till vänster fram på min golf och det blev väldigt varmt runt hjulet. Plockade ner oket och tog bort rost och sprayade kolven med silikonolja bakom dammskyddet (gummidamasken). Men det var inte tillräckligt för att det skulle bli bättre.

    Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?

    Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven?

  2. #2
    jocke.w
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Bromsarna låg till vänster fram på min golf och det blev väldigt varmt runt hjulet. Plockade ner oket och tog bort rost och sprayade kolven med silikonolja bakom dammskyddet (gummidamasken). Men det var inte tillräckligt för att det skulle bli bättre.

    Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?
    Visst kan du det

    Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven
    Jätte svårt att ge ett mått.....men ett par centimetrar är ok.

    Men varför inte ta bort det helt och göra allt ordentligt??....det lönar sig i längden och är enkelt!!!

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    problemet är väl det att jag inte vill hålla på o lufta systemet. Har haft för mycket klydd när jag hållit på med att lufta. Jag är väl inte så bra på de bara.

    Men jag vet att jag borde göra en ordentlig renovering, men jag har inte tid att klydda för mycket nu.

    Så jag ställer frågan igen: Hur långt kan man trycka ut kolven utan att det blir några problem att få in den igen?

  4. #4
    Egon
    Gäst
    Du behöver inte trycka ut kolven långt, det räcker med en centimeter eller så. Gör det många gånger bara så går det ngo bra, annars är det plocka isär oket och hona upp det och byta tätningar som gäller.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Okej! Då kör jag på det!

    Tack för svaren.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Matsson Frost
    Ort
    Mora
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Mawe Visa inlägg
    Nu till frågan, kan jag trycka ut kolven med bromspedalen och sedan in igen med en polygrip utan att något går söner eller att luft kommer in?

    Hur långt kan jag i så fall trycka ut kolven?
    Kan tala om för dig att det inte "bara" att trycka in kolven med en polygrip eller dyligt. Den ska skruvas samtidigt och gör du fel så kan du ha sönder den lilla damasken mm.

    Jag tryckte ut kolvarna litegrann på bakoken och jag fick dom inte att åka in en enda cm med bara tryck. När jag lånade ett verktyg som skruvade och pressade så gick det kanon. Tyvärr så klantade jag mig innan med en polygrip så ena damasken pajjade.
    Sitter 2 nya okk på bilen nu och det blev en läropeng för mig känns det som.
    Jag har en 95ans Golf GTI 16v.

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    framoken ska man inte behöva skruva in.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Matsson Frost
    Ort
    Mora
    Inlägg
    47
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    framoken ska man inte behöva skruva in.
    Är det så? Var mina ok bak jag försökte fixa så det stämmer nog.

  9. #9
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 015
    Citat Ursprungligen postat av BasRutten Visa inlägg
    Är det så? Var mina ok bak jag försökte fixa så det stämmer nog.
    de bakre oken har handbromsmekanismen, det är största skillnaden.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    jo jag har redan haft problemet med oken där bak när man skulle skruva in dom. Använde först en tång så jag sabbade damasken, sen tog man sönder luftnippeln så fick jag köpa ett nytt ok.

    Tillverkade sedan ett verktyg för att trycka och snurra in kolven så gick den galant in sen

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Verktyget finns på Biltema för dem som har närma dit =)

    Har själv ett och det fungerar utmärkt till mer än bara bromsok.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    jo jag fick reda på att det fanns på biltema i efterhand :S

    Har smort upp kolven och alla andra rörliga delar, men kolven går fortfarande inte tillbaka som den ska och beläggen klämmer åt skivan rätt så bra så att hjulet är väldigt trögsnurrat.

    Nu blir det till att plocka ner oket och byta packningar. Något annat tips på vad jag kan göra när jag ändå har oket isär ?

    Är det svårt att få tillbaka kolven igen?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Jag har renoverat mina ok på bilen, det är lite pilljobb men är du lite händig så är det inga problem.

    Inga större problem att få tillbaka kolven heller med dammasken på.
    Skulle du få problem så är det bra att vara 2 st =)

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    okej.. det låter bra. Då blir det till att köra till micro imorgon och sedan skilja på oket.. Hoppas på att det bara är till att putsa lite och byta packningar så man slipper köpa ett nytt ok.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Mina bak hade kärvat en hel del.

    Så ja köpte nya packningar och dammasker.
    Sen tog ja ut kolven och putsa med fin duk som min fassa hade.
    Nån grön sak med skrovlig yta.

    Sen tog ja loss för handbromsen och pussa splinesen och där det var rostigt.

    Sen fetta jag in det som skall fettas in och rejält.

    Därefter montera ja ihop hela skiten, och fungerar kanon.

    Kan tillägga att jag blästra hela oket när allt var isär och la poxy och färg på.
    Snyggt =)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 804
    Citat Ursprungligen postat av Egon Visa inlägg
    annars är det plocka isär oket och hona upp det och byta tätningar som gäller.
    Varför hona??
    Oftast är det ju kolven som är skadad??
    Men det är ju inte så att den ligger så nära oket.
    Finns ju lite spelrum där inne.

  17. #17

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Packningen som sitter mellan kolven och oket kan bli kass/trög.
    Då går det sämre att trycka ut o in med kolven.


    Men byt packningar och puttsa lite på kolven, mer behövs inte.
    så ska du se att allt blir bra.

    Är det bak så kolla handbromsfunktionen så att den fungerar, annars får du puttsa lite där med =)

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    Jag hadde problem med båda bakbromsarna. De visade sig bero på ett trasigt varjehölje till handbromsen. Varken färdbroms eller handbroms funkade bak. Bak oken kan tryckas ihop men en tving. Den ger en tillräcklig rotation.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Martin Rasmusson
    Ort
    SKÅNE
    Inlägg
    284
    Okej. Provade med en tving på oken där bak o det gick inte alls för mej.

    Vet någon var man kan köpa bra packningar till ett bra pris? mekonomen hade inte vad jag kunde se.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Daniel Eidborn
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    31
    det förutsätter att skruven på tingen är mot kolven. Man kna ju hjälpa till med rotationen lite också. Det funkade bra för mig. Men felet visade sig vara i en vajer.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin