Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1
    Thunberg
    Gäst

    Hjälp (bankande ljud underifrån bilen)

    Tjenare, ja då var man på svensk bilprovning och fick bilen laglig på vägarna igen, skönt som tusan!
    Men på vägen hem börjar det uppstå ett helt otroligt sjukt missljud, det låter precis som att någonting bankar under bilen när man går ner i fart.
    Släpper jag på gasen kommer ljudet direkt med om jag drar på så försvinner det helt och hållet, ljudet har funnits enligt förra ägaren som inte lyckades hitta orsaken (jag trodde orsaken var däcken men visade sig att problemet kommit tillbaka ändå).

    Någon som var med om något liknande, låter verkligen som det är något som försöker slå sönder bilen underifrån, kan väl även sägas att ettans växel på lådan är otroligt seg att få in (om nu detta kan ha med varandra att göra).

    Alla tips är hjärtligt välkomna!, har aldrig stött på detta problem innan så har inte den blekaste susningen om hur man åtgärdar det.

    Bilen är en VW scirocco GTI -82

    Vänliga hälsningar
    Thunberg

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Låter som nåt är glappt när du motorbromsar och när du gasar på så spänner du upp det så att det inte kan låta....kolla bakre motorfäste, krängningshämmare, länkarmar, fjäderbenens infästning mot spindeln, spindelleden mot länkarm osv...

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-29 klockan 10:57.

  4. #4
    Thunberg
    Gäst
    Jo, känns som det problemet ligger på någon snurrande del, vet att en drivknut vart byten för något år sedan när felet första gången kom (hos förra ägaren), han lämnade då in den och lät några verkstads snubbar fylla på drivknutsfett i drivknuten samt bytte damask (jag citerar, hoppas jag inte citerar fel nu).
    Funkade ca. 3 månader efter den nya smörjningen sen kom visst felet tillbaka igen.

    Var precis ute och körde en stund och felet var helt ur världen (körde ensam nu, när jag först upptäckte felet var vi två i bilen).
    Kan det vara viberationsdämparen som gjort sitt?
    Hur är procesen med att checka inre drivknutarna och drivknutarna? behöver man riva ner massa för att komma åt eller är det relativt smidigt?

    Vänliga hälsningar
    Thunberg

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Sitter hjulbultarna fast?

  6. #6
    Thunberg
    Gäst
    märkte faktiskt att dom satt lite löst och när de skruvades åt så gick det bättre.
    Grejen är dock att förra ägaren också haft samma problem fast med andra däck, så känns som det kan ha bidragit till felet men kanske inte är själva felet ändå....
    Jag skall nog inte säga så mycket för jag har inte världens koll på detta

  7. #7
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Uh, fifan, tappa hjulen är INTE skoj, tro mig...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-29 klockan 10:55.

  9. #9
    Thunberg
    Gäst
    Fälgarna sitter exakt på drivaxeln, finns knappt någon glipa alls så det kändes sjukt konstigt att skruvarna hade släppt, drog åt dom rejält och skall ta en tur imorgon och kolla hur det verkar.
    Men är det detta som orskat ljudet tro?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    borta
    Senast redigerad av Lillen den 2009-07-29 klockan 10:55.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Kör du med alufälg eller plåtfälg?

    Kolla så att du har hjulbultar som passar bra mot fälgen (anläggningsytan mellan fälg och bult är viktig!) En uppsättning nya bultar är en billig försäkring mot att plötsligt tappa ett hjul....

  12. #12
    Thunberg
    Gäst
    Tack för tipsen, skall åka iväg lite senare till däckverkstaden här inärheten och investera i lite nya bultar och centeringsringar till fälgarna!, lika bra att få fräscha grejer på.. däck och broms är trots allt det jag prioriterar högst!

    Vad gäller centeringsringar så är det lika bra att sätta på sådana i vilket fall? fälgen går på riktigt fint utan några större problem och jag upplever inget direkt glapp men kan möjligen finnas där.

    Är alufälgar, satt tidigiare på golfen (Golf cl mk2 -88) om jag kollar på fälgen så ser jag nåt litet audi/vw märke så får för mig att däcket är original till golfen åtminstone.

    För att förtydliga, däcken är tagna från golfen och påsatta på sciroccon!

    Tack för alla era svar!

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Det finns koniska och rundade hjulbultar. Titta på fälgen så per du vilken sort du ska ha. Är det en vw originalfälg så är det mest troligt att det ska vara rundade bultar.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin