Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282

    Oljeförbrukning?

    Jag har precis köpt mig en ny Golf GTI V med DSG-låda. Enligt en person som jag talade med så drar motorn i den här modellen ovanligt mycket olja och att jag bör hålla koll på oljeförbrukningen.

    Stämmer detta enligt er erfarenhet?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Japp, stämmer helt perfekt. 2.0TFSI är känd för att dricka en hel del olja. Har alltid en flaska i bagagen. Du kan inte räkna med att klara dig helt mellan oljebytena utan att fylla på nån liter.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #3
    Wolfen
    Gäst
    uh shit, varför är det så?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2009
    Namn
    Peter Holmqvist
    Medlemsnr
    5362
    Ort
    Tullinge
    Inlägg
    282
    Då blir min nästa fråga, hur ofta byter du olja? Enligt serviceplanen ska bilen ha service vartannat år eller 3000 mil. Jag kör ungefär 1500 mil/år så det skulle innebära service vartannat år för min del. Men spontant känner jag att det är för länge att åka två år med samma olja. Har jag fel?

  5. #5
    Wolfen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Då blir min nästa fråga, hur ofta byter du olja? Enligt serviceplanen ska bilen ha service vartannat år eller 3000 mil. Jag kör ungefär 1500 mil/år så det skulle innebära service vartannat år för min del. Men spontant känner jag att det är för länge att åka två år med samma olja. Har jag fel?
    Om detta ämne har vi pratat hur många gånger som helst. Sök lite och kolla gamla inlägg

  6. #6
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    uh shit, varför är det så?
    Jag gissar på att kolvringarna har låg inspänning för att motorn ska få så låg friktion som möjligt. Att en motorn har låg friktion är viktigt för att få ner bränsleförbrukningen och därmed låga CO2-utsläpp.

    Av detta bör man få 2 fenomen.

    -Lite olja stannar på cylinderväggarna och förbränns därmed.

    -Man får högt vevhustryck och oljan förbrukas den vägen. Iofs så ska oljefällor etc få oljan att rinna tillbaka i tråget.

    Det är min teori.

    Behöver inte stämma till 100%, men visst kan det vara så!

    /Johan

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av Peter56 Visa inlägg
    Då blir min nästa fråga, hur ofta byter du olja? Enligt serviceplanen ska bilen ha service vartannat år eller 3000 mil. Jag kör ungefär 1500 mil/år så det skulle innebära service vartannat år för min del. Men spontant känner jag att det är för länge att åka två år med samma olja. Har jag fel?
    Kör du normalt: följ serviceindikatorn. Du kommer aldrig få några 2 år, troligare 1 år, alltså normalt.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  8. #8
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Wolfen Visa inlägg
    uh shit, varför är det så?
    För att VW envisas att köra med den tunnaste olja "long life" som finns. Fattar inte hur man kan kalla det long life när man hela tiden får fylla på???? Byt till tjokare så drar den fan inte en dl det har jag gjort och inte behövt fylla på en gång iofs byter jag olja själv minst 1gång mellan servicarna.


    ///Micke

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin