Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Frippe
    Gäst

    G60/16V går illa

    Min Corrado går inge vidare just nu, och jag skulle vilja ha lite tipps och ideer innan jag börjar byta grejer.

    Bilen:
    Corrado G60 16V (limited setupen)
    Kör med digifanten

    Symtom:

    Går VÄLDIGT fett, svart ryker som attans
    Alla 4 stift är totalt ner sotade
    Rycker som attans
    Går precis som vanligt på fullgas
    Går bättre när den är kall, och sämmre och sämmre när temperaturen stiger


    Jag böt slangklämmor på kärran, varav en släppte så bilen tjyvade luft (slangklamma till kompressor bypassen) jag skruvade fast den och efter det har den gått dåligt.

    Jag funderar lite i banorna om jag har sotat ihjäl lambdan med min läckande klamma, och efter att jag fixade det funkar den inte längre.
    Eller har jag dödat någon annan givare? Eller är det bara en slump att bilen började gå dåligt samtidigt som klamman släppte?

    Hjälp mottages innan jag köper en massa ny pryttlar för att testa om det blir bättre? Hur kan jag hitta mitt fel?

  2. #2
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Frippe Visa inlägg
    Min Corrado går inge vidare just nu, och jag skulle vilja ha lite tipps och ideer innan jag börjar byta grejer.

    Bilen:
    Corrado G60 16V (limited setupen)
    Kör med digifanten

    Symtom:

    Går VÄLDIGT fett, svart ryker som attans
    Alla 4 stift är totalt ner sotade
    Rycker som attans
    Går precis som vanligt på fullgas
    Går bättre när den är kall, och sämmre och sämmre när temperaturen stiger


    Jag böt slangklämmor på kärran, varav en släppte så bilen tjyvade luft (slangklamma till kompressor bypassen) jag skruvade fast den och efter det har den gått dåligt.

    Jag funderar lite i banorna om jag har sotat ihjäl lambdan med min läckande klamma, och efter att jag fixade det funkar den inte längre.
    Eller har jag dödat någon annan givare? Eller är det bara en slump att bilen började gå dåligt samtidigt som klamman släppte?

    Hjälp mottages innan jag köper en massa ny pryttlar för att testa om det blir bättre? Hur kan jag hitta mitt fel?
    Slumpen arbetar på ett mystiskt sätt.

    CO-potentiometern påverkar blandningen. Potentiometern sitter ju på tryckrören. Kan det hänt något med den?

    Min Corre har lambdasonden urkopplad nu. Den sotar RIKTIGT mycket om lambdan är inkopplad. Iofs så är det inte en originalsond. Sn00ken säger att det är riktigt känsligt med fel sond till en digifantbox/G60.

    Min går förvånansvärt bra utan lambdasond. Prova att ryck ur den och kör utan.

    Ta även med dig en hög A4 papper ut så kan du hålla ett papper för avgasröret och se hur mycket sot den spottar ur sig.

    /Johan

  3. #3
    Joda
    Gäst
    läste ditt inlägg lite noggrannare nu.

    Min bil gick också bra när den var kall, sedan spårade den ur ungefär när tempen nådde 70 grader.

    Den gick bra på fullgas. Fast eftersom att den var så nersurad så gick den knappt på fullgas heller.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    min gick som din låt frippe förra året på br, då hade jag kopplat en vacum slang fel på baksidan av insuget. Den via styrboxen, bytte du klämmor där och förväxlade?

  5. #5
    Frippe
    Gäst
    nope jag har inte förväxlat något. Jag ska börja riva lambda i morgon, för att kolla om det blir någon skillnad med eller utan.

    Jag börjar nog där...

    Är det nån som vet hur man kollar status på en sån? Eller på CO-potten?

  6. #6
    Sjovold
    Gäst
    tror att lambdan är st min gick lika när den va trasig... tsta att sätta dit en ny...

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    Citat Ursprungligen postat av Frippe Visa inlägg
    nope jag har inte förväxlat något. Jag ska börja riva lambda i morgon, för att kolla om det blir någon skillnad med eller utan.

    Jag börjar nog där...

    Är det nån som vet hur man kollar status på en sån? Eller på CO-potten?
    frippe, de finns i gamla forumet ang omh, motstånd osv på co poten vet ja.
    Lambdan finns de också bra info om.

    mvh

  8. #8
    Frippe
    Gäst
    Så... nu har jag grejat lite!

    Med lambdan bortkopplad funkar bilen nästan perfekt, den varken svartryker eller rycker längre.
    Dock känns den lite lite orkeslös vid segdragning.

    I morgon skall jag kolla om min lokala VAG handlare har sonder på lager annars får väl vänta till nästa vecka.

    Ps. att byta lambda på min bil är INTE kul... Jag kom precis åt att lossa på kontakten under ifrån. Jag kommer nog att få skruva isär halva framvagnen för att kunna byta den. : ( Ds.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Stenlund
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 261
    frippe, ja kapade av en nyckel, så ja bara hade själva gaffeln kvar om du hajar och 10cm ut, då gick de och skruva men ja hade också jävligt trångt

    Ja köpte min på mekonomen, funkar utmärkt, kostar närmare 2000kr där om ja inte minns fel

  10. #10
    Frippe
    Gäst
    Ja hajjar vad du menar, men tyvärr är corradon något trängre att komma åt än golfen, sen har jag ju en massa annat bråte som sitter i vägen. Jag har ju en 16V G60... jag funderar allvarligt på om jag måste släppa på bärarmen för att kunna byta lambdan..... BLÄ

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin