Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469

    Dippande motorvarv på Vento

    Har problem med min kusins Vento 1,8l monjetronic -92:a

    På besiktningen skulle de köra ett avgasprov på 2500rpm av någon anledning och efter några sekunder på det varvtalet gör motorn en dipp, dvs dör av i någon sekund så motorvarvet sjunker med 500rpm ca för att direkt jobba sig upp det varvtal man har på gaspedalen. http://www.bilprovningen.se/Externt/...enDocument&m=2

    Vid belastning dvs när man kör kan man inte simulera fram problemet utan det kommer bara när man gasar upp den utan belastning. Spelar ingen roll om man ligger och kör på 2500rpm i låg eller hög fart, med mycket belastning eller lite så märker man inte av fenomenet att den dör av.

    Följden blev på besiktningen att den fick en tvåa för att avgasprovet inte kunde genomföras då den var för ojämnt på varvtalet.

    Någon som har något tips vad det kan vara som orsakar detta. Känns ju spontant som han tappar gnista i någon sekund eller så men jag vet faktiskt inte var jag ska börja leta fel.
    Senast redigerad av Junfors den 2009-06-08 klockan 15:04.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Det är samma vid 2000 och 3000rpm och man skulle kanske kunna ana att det är lite ojämnt på tomgång men man märker som sagt inget vid belastning vilket ju är konstigt.

    Efter som den dippar och återgår så snabbt tycker jag det borde kunna vara tändningen på nåt sätt kanske?
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Ingen som har några tips eller liknande erfarenheter.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  4. #4
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Den kanske går för snålt och misständer?

    Mät spänningen från lambdasonden.
    Jag skulle kolla hur rotor, fördelare och tändstift ser ut.
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Rotor och fördelare är nya, tändstiften har gått någon tusen mil, kunde kanske vara värt att byta dom ändå.

    lamdan kan ju ställa till det men just att den dippar så tycker jag mer lutar åt tändningen väl.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin