Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235

    Dålig kamkedja i TSi motorerna?

    Hej
    Läste ViBilägare igår där en ägare av en GolfV 1,4TSi -07 hade fått byta kamkedja redan vid 5600mil och problemet med kamkedjorna var känt av VAG men ägaren fick betala (44mil för mycke innan service).
    Nu blir man ju orolig, har själv en Jetta 1,4TSi -07 med 4000mil på mätaren. Första oljebytet gjorde jag själv vid 1600mil, nästa vid ordinarie service 3100mil. Ska runt i Europa om några veckor och det blir närmare 700mil. Tycker ni jag ska byta olja nu efter vintern med massa kallstarter innan Europa svängen? Känns ju fel att byta när man kommer hem men sammtidigt känns det tidigt att byta redan nu?
    Nån som vet hur stort problemet är med kamkedjorna i TSi motorerna?

    Trodde kamkedja va en bra grej!
    Ähh...tacka vetja stötstänger
    /O

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211

    kedja

    Tänk om det händer nåt med din bil...o de ser att du varit inne först efter 3100 mil....då kommer de vara stenhårda tydligen. VW är ju inte direkt kända för att ha bra goodwill...fast det förmodligen är en dålig konstruktion.
    Tycker gott du ska byta när du känner för det....för jag förmodar att efter den uppståndelse som kommer bli av det här så får nog förhoppningsvis VW bli lite mer tillmötesgående vad gäller det här. De kan inte bara tjäna massa pengar på att sälja bilar..de ska ta hand om sina kunder oxå.
    Det är så man får förtroende. Skylla på ägaren i det fallet(vi bilägare) är bara nonsens...erkänn att det finns en(?) svag punkt i konstruktionen och åtgärda det om möjligt. Kanske erbjuda tsi-ägare ett gratis oljebyte emellan de rekommenderade intervallerna. kostar inte sp mycket för VW men ett bra sätt att visa att man lyssnar.

    P.

  3. #3
    RikardC
    Gäst
    Hej

    Jag fattar inte vad oljebytesintervallet har med dåliga kamkedjorna att göra. Förklara gärna

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ort
    Enskede
    Inlägg
    235
    Jag tog det säkra före det osäkra och bytte olja/filter/plugg idag inför kontinentresan med den Italienska ön Sardinien som mål. Köpte allt hos lokala VAG och det blev även denna gång Castrol LL3 powerflow 5w-30, kanske overkill att hälla ut efter bara 975mil men sammtidigt har det nästan bara varit kallstarter med korta körningar.
    Ingen som har nån mer info angående kamkedjornas kvalitet i TSi?
    /O

  5. #5
    TdiR
    Gäst
    Tror det är oljespännarn som ballar ur

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Det som inte skrivs om det här problemet är att ägarna till bilarna gärna kör även fast servicelampan tänds och då även 3000 och 4000mil.
    Det longlife service innebär är UPP TILL 3000MIL på en service, det innebär inte att just din bil går 3000mil utan kanske ca.2000mil innan lampan tänds.
    Detta bestäms av hur många korta svängar man åkt, antalet kallstarter och även av oljesensorn i tråget som berättar hur utpädd oljan är med bensin.

    Det skrivs det inget om!
    Hur dåligt man sköter servicen är inte relevant tydligen.

    Sen är hela idén med longlife service bara en grej för att hålla nere kostnadena för kunden i service hänseende, det kommer aldrig att vara bra att åka mer än 1500mil på ett oljebyte oavsett oljetyp, det har aldrig varit bra och kommer aldrig bli bra med longlife service.

    Så den som bryr sig i sin bil byter olja på 1500mil och åker lungt utan problem med utsträckt kamkedja som det hela handlar om.

    Snabb förklaring vad som händer är att kedjan förlorar smörjning p.g.a dålig oljefilm (alltså tunn utsliten olja) och länkarna slits som därmed gör kedjan längre och kamaxel inställning hamnar ur fas med vevaxeln och motorlampan tänds + att bilen går dåligt.
    Det som byts är kamaxelkedja och spännare + glidskenor,, dessutom i vissa fall byts även kamaxel inställaren på insugskammen.

    Detta vet jag p.g.a att jag sålt flertalet sånna rep.kit till verkstan och då, nyfiken som man är varit med och jämfört kedjor och tittat på slitna spännare.

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Tror det är oljespännarn som ballar ur
    En ny mojäng? =)
    Tror du menar kedjespännaren & att du skrev fel.

    Det som inte skrivs om det här problemet är att ägarna till bilarna gärna kör även fast servicelampan tänds och då även 3000 och 4000mil.
    Det longlife service innebär är UPP TILL 3000MIL på en service, det innebär inte att just din bil går 3000mil utan kanske ca.2000mil innan lampan tänds.
    Detta bestäms av hur många korta svängar man åkt, antalet kallstarter och även av oljesensorn i tråget som berättar hur utpädd oljan är med bensin.

    Det skrivs det inget om!
    Hur dåligt man sköter servicen är inte relevant tydligen.

    Sen är hela idén med longlife service bara en grej för att hålla nere kostnadena för kunden i service hänseende, det kommer aldrig att vara bra att åka mer än 1500mil på ett oljebyte oavsett oljetyp, det har aldrig varit bra och kommer aldrig bli bra med longlife service.

    Så den som bryr sig i sin bil byter olja på 1500mil och åker lungt utan problem med utsträckt kamkedja som det hela handlar om.

    Snabb förklaring vad som händer är att kedjan förlorar smörjning p.g.a dålig oljefilm (alltså tunn utsliten olja) och länkarna slits som därmed gör kedjan längre och kamaxel inställning hamnar ur fas med vevaxeln och motorlampan tänds + att bilen går dåligt.
    Det som byts är kamaxelkedja och spännare + glidskenor,, dessutom i vissa fall byts även kamaxel inställaren på insugskammen.

    Detta vet jag p.g.a att jag sålt flertalet sånna rep.kit till verkstan och då, nyfiken som man är varit med och jämfört kedjor och tittat på slitna spännare.
    En kille som har grepp om läget från första ---> Sista meningen.
    Slitna kamkedjor/spännare är inget generellt problem på bara TSI även andra motorer har dettta fenomen.
    Gamla hederliga 1.8T snurrorna är ett bra ex.
    Inget att tillägga.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2009-05-31 klockan 02:35.

  8. #8

    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    Peter Elvingson
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    211
    Jag lämnade in min innan serviceindikeringen kom...vid ca 2300 mil....det kändes bäst så. Verkar som känslan var rätt ok..*L*

    Fast anledningen var väl mest för att få en liten uppgradering av mjukvaran..
    Som man kan säga var helt lyckad...det gamla strulet med ryckig och orkeslös motor är helt bort...konstigt bara att de ej kom det från början...några mil måste de väl själva ha testat?..(VW)

    P.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin