Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 40
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800

    Lupo - Skillnader motor & bränsleekonomi?

    Är ju sugen på Lupo.

    Blir förmodligen besinare.
    EJ GTi , blir någon snikmodell.
    Skall vara andrabil och för att frakta rumpa.

    Kollar på 1,0 och 1,4 bensin.
    Bara manuell låda.

    Vad skiljer?
    Soppaförbrukning mellan de båda?
    Finns det reservdelar till vettiga priser?
    Vad går sönder?

    Har kollat lite i Lupotråden.
    Men den verkar vara död just nu?

    Tips?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    1,4 alla dagar i veckan! : )

    1,0 är slö och opålitlig och ovanlig.

    En liten Lupo med en 1,4 75hk är faktiskt inte slö alls.

    Och vad beträffar förbrukning så ligger min 1,4 på runt 0,55l/mil på
    landsväg och i stan ca.0,7l/mil

    Reservdelar finns det gott om på VAG och priserna är inte hutlösa.

    Dom stora problemen hos Lupo är väl att vissa fryser i vevhusventen och avgaskammen skär. Andra småproblem är väl hjullager och dörr gångjärn.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hmmm ok.
    Tack för svar.

    Soppaförbrukningen är det ett normalt snitt?
    Högt eller lågt räknat?

    Så det är alltså 1,4:an man ska kolla mer på?

    Vevhusproblemet vet jag om.
    Hjullager är ju en VW-sjuka vid begköp.
    Dörrgångjärn är ju ingen fara.

    Fler åsikter.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Förbrukningen är snittet på min bil med 17":are på.

    1,4 är det självklara valet då lupo 1,0 är begåvad med hela 50hk : )

    Tycker Lupo har varit en mycket bra bil med kalas bra ägandekostnader för min del trots att jag haft kamremshaveri och åker på 205/40/17" däck.

    Och på tal om kamrem, kolla om den är bytt oavsett om bilen inte gått
    12.000mil ännu. Spännhjulen spricker och remmarna torkar och detta brukar oftast framträda vid ca.9.000mil med ventilsallad till följd.

    Kan vara problem att få tag i beg. motor om det rasar just då motorkod AUA.
    AHW brukar vara lättare och om det är nån tröst så passar toppen från BBY(polo,fabia) alldeles ypperligt.

  5. #5
    Barbapappa
    Gäst
    Jag håller med Norpan på de flesta punkterna, jag har haft en 1,4 och morsan hade en likadan tills för några år sedan. Varken hon eller jag hade några problem med bilarna, visst lite avgassystem och bromsar får man väl ränka med, men det är ju inget modellspecifikt problem direkt...

    Båda de bilarna hade gått runt 10000mil när dom såldes och var båda 99r.

  6. #6
    Råbbert
    Gäst
    Kanske läge att köpa en 1.4 -99 till skapligt pris?
    Har en gul som ev. är till salu.

    MVH/ Robert

  7. #7
    Ravenous
    Gäst
    Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.

  8. #8
    Barbapappa
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Ravenous Visa inlägg
    Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.
    Det låter som ungefär samma siffror som jag har sett när jag har kört Lupo. Men man kan ju få dom att gå billigare, med då är det lite lägre hastigheter som gäller kan jag tro, morsan körde sin på runt 0,55-0,6.

    Min gti har jag fått ner på 0,52/mil en gång, men jag har även fått den att dra en tank på runt 15mil.

    Gti'n har nog undefär samma utväxling på 6:an som 1,4an har på femman, men stegen upp till 6:an är betydligt tätare. För min del hade 6:an gärna kunnat vara en ren överväxel...

    Lillen: Har du provat nån Lupo än?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av Ravenous Visa inlägg
    Jag har en 1,4. Mitt snitt ligger på 0,7 vilket inte är helt lysande för en minibil. Problemet är att dom är så lågt växlade och jag har 5mil enkelresa på 120 väg till jobbet. Och det blir väldigt bullrigt i högre hastigheter. Hade den varit högre växlad hade jag varit väldigt nöjd med den annars "pigga" och roliga bilen.

    Citat Ursprungligen postat av Barbapappa Visa inlägg
    Det låter som ungefär samma siffror som jag har sett när jag har kört Lupo. Men man kan ju få dom att gå billigare, med då är det lite lägre hastigheter som gäller kan jag tro, morsan körde sin på runt 0,55-0,6.Lillen: Har du provat nån Lupo än?
    Nej inte testat nån Lupo ännu.
    Hade hoppats kunna kolla lite bil snart.
    Det är i planeringsstadiet just nu.
    Har väl hittat några lupo iofs.

    Under 0,7 hoppas verkligen den går!?
    Jettan går ju under den förbrukningen ibland.
    Men bilen kommer inte att köras ofta i högre hastighet.
    Blir en byabil och pendla mellan orterna här.
    Så man hoppas ju kunna få låg förbrukning.

    Vi har ju 90-väg som bäst i närheten.
    Annars är det 100 eller 110 men man behöver ju inte köra så fort.

  10. #10
    Barbapappa
    Gäst
    Tror säkerligen att du fixar att köra den på under mina siffror, för jag är inte nån hejare på ecodriving. ;-D

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jaha då var det lupofunderardags igen.
    Sambo som pendlar långt var dag.

    Tittar på alla modeller.
    Först var det 1,4 16V men nu mest 3L.
    Lutar åt den senare om man kan få tag i något ok exemplar.
    Priset styr ju så klart som vanligt!

    Sedan verkar det vara svårt att hitta användarinfo.
    Kollar 3L-forumet men de är ändå inte så mycket info.

  12. #12
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Inte så insnöad på 3l:en men det som verkar ganska viktigt är att man kollar så lådan är helt sjukdomsfri.
    De billigare 3l:arna som rullat 25-30k kanske inte skulla falla mig på läppen men man vet ju aldrig.
    Själv var jag ute o letade a2 med samma snurra ett tag innan Touranen dock TOK för dyra :-(

    Vad menar du med användarinfo ???
    62 hk och 140 Nm ?!? Funkar väl :-)

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Lupo ...finns dock en del felaktigheter :-/
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2010
    Namn
    Oskar
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    126
    Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Förbrukning på Lupo är nog rätt varierande. Jag körde en 1.4 75hk ett år ungefär och var rätt trött på att den drog så mycket. Jag pendlade då på motorväg, 110väg, och tempot låt väl rätt högt där men jag låg mycket sällan under 0.7, oftast runt 0.75 men det berodde nog mycket på att bilen inte orkade tempot riktigt och fick gå hårt. I mina ögon är Lupon ingen direkt snål bil, hade en Honda Civic 1.5 med 101hk innan Lupon och den gick konstant på 0.55-0.6 oavsett belastning under samma förutsättningar på motorväg/övrig körning.

    Lycka till i jakten på nått bra!

  15. #15
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Citat Ursprungligen postat av graul Visa inlägg
    Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.
    Detta är av läckande packbox till växelföraren (vad jag har erfarat och hört)
    Lådans olja droppar ur o utan olja så vipps har du ras :-(
    Bytt min packbox för 4 ? år sedan, dags för ny :-)

    Bränsle ekonomi är inte den bässta i högre tempo dvs 90+
    Min dricker ca 0,85 l/milen i 140 tempo MED bakvingen monterad...

    ...men allt är ju relativt ;-)
    Den drar dock endast 1,6 liter på bana i maxtempo jämfört med Subbor som slurpar 6-7 liter milen på bana....
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  16. #16
    Styrelsen
    Medlemsansvarig
    Hedersmedlem
    Lilla_Vargens avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mårten Svensson
    Medlemsnr
    3745
    Ort
    Örkelljunga
    Inlägg
    1 837
    Citat Ursprungligen postat av graul Visa inlägg
    Jag skulle vilja inflika att det största problemet är väl lådorna. Farsan köpte en 1.4 -99 år 2000 och fick byta en låda på garanti, den lådan höll visserligen 13000 mil men den rasade den med. Vet fler som har haft samma problem, bl.a. en med seat arosa men kan inte tänka mig att det kan vara nån skillnad på lådorna på dom.
    Detta är av läckande packbox till växelföraren (vad jag har erfarat och hört)
    Lådans olja droppar ur o vips har du ras :-(
    Bytt min packbox för 4 ? år sedan, dags för ny :-)

    Bränsle ekonomi är inte den bästa i högre tempo dvs 90+
    Min dricker ca 0,85 l/milen i 140 tempo MED bakvingen monterad...

    ...men allt är ju relativt ;-)
    Den drar dock endast 1,6 liter på bana i maxtempo jämfört med Subbor som slurpar 6-7 liter milen....
    Lupo GT-Bahn Edition, Polo 16V for FUN, Touran familjepråm samt T5 i jobbet :-)
    VW Club Sweden. för dig som vill ha ett roligare ägande av VOLKSWAGEN

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det ska även finnas med Fsi-motor , borde inte var problem att pressa under halvliter milen

    enligt wikipeda ska denna motor vara på 1,4 liter och 105 Hk och ska tillverkats 01-04 och vara den enda Lupo bensinmodell med Direktinsprutning

    jag lyckades pressa min förra golf 1,6 Fsi-04 presis på halvlitern med 99 oktan i tanken och ytterst snäll landsvägskörning

    det finns ingen tillsalu på varse sig blocket, allaannonser

    men det finns en på bytbil
    http://www.bytbil.com/bilar/volkswag...8Yv2wWjObSAAA_!
    Senast redigerad av a128 den 2011-01-06 klockan 14:13. Anledning: tyvär automatare

  18. #18
    Barbapappa
    Gäst
    Tror ju helt klart det är 3L som gäller lillen om man vill åka billigt, men se till att hitta nåt vettigt ex bara. Verkar ju finnas riktigt fina bilar från 50k som inte har gått superlångt...

  19. #19
    Barbapappa
    Gäst
    Fanns ju faktiskt en 1,4 tdi på blocket med, drar ungefär lika lite..

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Marcus Sandberg
    Ort
    Malmö/Strömsund
    Inlägg
    254
    3l är stålet, tjejen har en sån & den går som tåget. Lådan är som jag fattat det en vanlig manuell låda men med en växlingsrobot. Hon har inte haft några problems med den överhuvudtaget, dock är det viktigt att man grundinställer lådan vid service.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin