Resultat 1 till 17 av 17
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Mk1 ombygge, val av motor?

    Det har ju diskuterats en del om motorbyten i Mk1r här på forumet flera gånger genom åren men jag har inte hel koll på vad som sagts. Enligt vissa är en 16v maskin omöjligt att typa bilen med eftersom modellen aldrig haft mer än 112hk. Vissa verkar dock ha lyckats, hur är något jag inte kunnat läsa mig till men jag har sett någon som varit "igenom" nålsögat hos besiktningen.

    Min tanke om motorändring kom inte så mycket över prestanda utan att ha en kul bruksbil som går bra men främst billigt. Skulle det gå att reg bes en Mk1 med en modern TDi motor på 110-115hk och få det godkänt eller är vridet en fallgrop tack vare att det är turbo osv?

    Om man helt sonika bortser från besiktningsfaktorn och ställer in sig på att bygga om en Mk1 med en dylik TDI spis från en Golf IV ed. Vad behöver man ha med för att få det att starta, gå och vara så bra som man skulle kunna tro att det kan bli? En Tdi går ju faktiskt att "boxa/chippa" så de där 110hk blir uppåt 140hk vilket borde ge en viss gladfaktor vid trafikljusen i en Mk1 som är ganska lätt plus att körekonomin borde bli trevlig. Vet ju att passaterna (som borde väga massor mer) går mycket snålt med 110hk motorn och chip. Då borde ju en lättare bil som MK1 ha potential att iaf inte dra MER?

    Vilken årsmodell på motor letar man lämpligen efter och vilken låda och drivaxlar används lämpligast för att ihopskruvningen blir så lite special som möjligt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Det har ju diskuterats en del om motorbyten i Mk1r här på forumet flera gånger genom åren men jag har inte hel koll på vad som sagts. Enligt vissa är en 16v maskin omöjligt att typa bilen med eftersom modellen aldrig haft mer än 112hk. Vissa verkar dock ha lyckats, hur är något jag inte kunnat läsa mig till men jag har sett någon som varit "igenom" nålsögat hos besiktningen.

    Min tanke om motorändring kom inte så mycket över prestanda utan att ha en kul bruksbil som går bra men främst billigt. Skulle det gå att reg bes en Mk1 med en modern TDi motor på 110-115hk och få det godkänt eller är vridet en fallgrop tack vare att det är turbo osv?

    Om man helt sonika bortser från besiktningsfaktorn och ställer in sig på att bygga om en Mk1 med en dylik TDI spis från en Golf IV ed. Vad behöver man ha med för att få det att starta, gå och vara så bra som man skulle kunna tro att det kan bli? En Tdi går ju faktiskt att "boxa/chippa" så de där 110hk blir uppåt 140hk vilket borde ge en viss gladfaktor vid trafikljusen i en Mk1 som är ganska lätt plus att körekonomin borde bli trevlig. Vet ju att passaterna (som borde väga massor mer) går mycket snålt med 110hk motorn och chip. Då borde ju en lättare bil som MK1 ha potential att iaf inte dra MER?

    Vilken årsmodell på motor letar man lämpligen efter och vilken låda och drivaxlar används lämpligast för att ihopskruvningen blir så lite special som möjligt?
    Det går att genom SFRO regga om med 16V.
    Detta som ombyggt fordon med allt vad detta innebär.
    Kostar lite men är inte alls för svårt.

    Samma ska är det väl OM det med dieselmotorn och vridet.
    Annars är det ju 15Kw/100Kg som gäller.

    Årsmodell är ju givet!
    En -75:a är ju utan avgaskrav nästan =)
    Som hittar du en sån är det sketamycket bättre.
    Annars är det bara som vanligt för alla mk I.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Njä, nån -75:a tänker jag inte leta. Blir det av så hamnar det i en Jetta Mk1 och de kom -81 tror jag. Nån som har koll på eller kanske har nån länk till vilka effekt/vrid uppgifter som VAGS dieslar har? Har läst lite om Passater med 110hk och de ska ju vara ganska snåla medan 115hk tydligen drar mer.

    Är det smartast att ta växellåda och motor från en Golf IV rakt av och se om man kan fixa med drivaxlar (bygga om - korta eller länga)? Hur mycket elektronik är det till en Golf IV TDi tro? Dieslar är ju annars ganska enkla men de här "moderna" spisarna lär ju ha en del styrning?

  4. #4
    jooeell
    Gäst
    att tänka på vid ombyggt fordon är att bromsar och växellåda måste komma från donatorbilen alltså vara godkänd för effekten i motorn! sen är det ju det där om man bara vill typa om så får inte effekten ökas med mer än 10% och vridet kommer jag inte ihåg!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Hmm det heter REGGA OM.
    Typbesiktning görs av Biljättarna som bygger nya bilar.

    Och nej man behöver inte alltid ha allt inklusive bromsarna i från samma bil.

    Ombyggt fordon är ju ganska vid tolkning egentligen.
    Snäva regler men det går ju att tänja lite.
    Både genom SFRO och SBP.

    Max 10% OM man kör ett motorbyte ja.
    Men ombyggt med chassie och hela rubbet så blir det annat.
    Då gäller 15kw/100kg.

    Kort om detta skrivet av "therealpinto"
    Besiktningsman på SFRO och medlem på www.rejsa.nu.
    Han skriver ibland även här på GTiklubben.

    Detta är TAGET UR en annan text.
    Läs nedan:

    Som en kort sammanfattning kan man säga att;
    * Ombyggda fordon skall besiktas av SFRO
    * 15kW/100kg tjänstevikt gäller
    * Ljudnivån höjs till 84dBA
    * Ingen ändring av bälteskrav dvs 4-punktsbälten godkänns inte
    * Ingen skärpning av kravet på bromsar (0,5-0,6 m/s2 gäller fortfarande)

    En viktig ändring är att det nu blir möjligt att ha mer effekt och vridmoment i ombyggda fordon är vad tillverkaren intygat, förutsatt att man håller sig inom 15kW/100kg tjänstevikt.

    Detta gör det möjligt att regga byggen som Golf MkI med 16v-motor, till exempel (åtminstone som vi tolkar reglerna).

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Tackar för inputen.
    Jag har försökt läsa in mig på SFRO:s hemsida och har även mailat den besiktnings man som är närmast, som tur var fanns det en i samma stad som jag bor, flax. Har inte fått svar ännu men det kommer väl.

    16v maskin innebär då troligen en från en -89:a med kat och alla tillbehör och en sån ger om jag inte missminner mig 129hk? Har haft en sån Gti för några år sedan som jag inte direkt var överentusiastisk över rent karaktärsmässigt på motorn. Det går knappast att ta en -88a motor (139hk) i en ombyggd bil eftersom de kräver kat osv?

    Någon som vet var jag kan få tag på vridmomentsiffrorna på en 110hk Tdi maskin från Golf IV? Har sökt lite men har inte funnit något bra tyvärr.

    Ingen har fortfarande haft en åsikt om vad man rent praktiskt behöver ha för saker från TDI donatorn för att få motorn körbar i främmande kaross, det verkar vara något få gjort antar jag.

    Får jag svar från SFRO kan jag lägga ut det här sen så kan det kanske hjälpa nån annan med liknande funderingar.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    mt4base, det är inte så att du är från Thn? isåfall kan du få komma och kika på mitt bygge nån dag.

    /Mats

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Citat Ursprungligen postat av mt4base Visa inlägg
    Någon som vet var jag kan få tag på vridmomentsiffrorna på en 110hk Tdi maskin från Golf IV? Har sökt lite men har inte funnit något bra tyvärr.

    Ingen har fortfarande haft en åsikt om vad man rent praktiskt behöver ha för saker från TDI donatorn för att få motorn körbar i främmande kaross, det verkar vara något få gjort antar jag.

    Får jag svar från SFRO kan jag lägga ut det här sen så kan det kanske hjälpa nån annan med liknande funderingar.
    Bra lägg ut infon här.
    Det blir kanon.

    Finns folk som funderat på dieselkonverteringar iaf.
    Hur långt de har kommit däremot vet jag ej?

    Vet dock att det kan falla på vridet.
    Tidigare iaf var det ett problem när man följde de diskutionerna.
    Effekten var innom gränserna men inte vrid.
    Dock ser det ju nnorlunda ut nu.

    Angående vrid och siffror så finns det kunnande här.
    Är ju många som verkar memorera sånt =)

  9. #9
    jooeell
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Hmm det heter REGGA OM.
    Typbesiktning görs av Biljättarna som bygger nya bilar.

    Och nej man behöver inte alltid ha allt inklusive bromsarna i från samma bil.
    det heter till och med ändrat fordon om vi ska vara noga!!!

    1. Ändrat/uppbyggt fordon.
    a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med ram.
    b. Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med ram.
    Info för bortagning av tak, s.k. "Kirunacab".
    c. Byte av motor och skivor fram.Se b. för effekt och vrid.

    d. Ombyggnad av sedan till kombi genom skarvning i kupézonen (uppbyggt).
    e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med ram.
    f. Taksänkning.
    g. Taksänkning och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10%.
    h. Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med ram.

    2. Ombyggt fordon.
    a.Borttagning av tak till cab på ett fordon med självbärande kaross.
    Info för cab. bygge med öppningsbara dörrar.
    b.Borttagning av tak till cab och motorbyte med en effektökning på max 20% samt en vridmomentökning med max 10% på ett fordon med självbärande kaross.
    c. Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem samt styrning.
    d. Förlängning av fordon inom rimliga gränser (limousine).
    e. Förlkortning av fordon med kortare hjulbas men inom rimliga gränser.
    e. Personbil byggs om till pickup med samma totalvikt.Gäller fordon med självbärande kaross.
    f.Ändring av antal dörrar genom ombyggnad. Gäller fordon med självbärande kaross.
    g. Ändring till bakhjulsdrift om detta kan göras utan större ingrepp i stommen.

    3. Amatörbyggt fordon.
    a. Ändring av motorplacering till t ex mittmotor.

  10. #10
    jooeell
    Gäst
    och annledningen till varför man måste ha bromsystemet ifrån donatorbilen är för att vridmometet offtast överskrider de 10% som står i reglerna för ändrat fordon!!!

    och vid motorbyte och reggning till ombyggt fordon då dessa effektsiffror överskrids så måste Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem också göras!!!

    det var vad jag fick till svar då jag var igång!

  11. #11
    jooeell
    Gäst
    http://personbilar.volkswagen.se/med...03dec_5078.pdf

    den som letar skall finna! och det är rätt kört och få det som ändrat fordon då vridet ligger på 250nm i den minsta dieselen och 320nm 140 hästaren!

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    [QUOTE=jooeell;6157]det heter till och med ändrat fordon om vi ska vara noga!!!QUOTE]

    Precis.
    Förstod att du skulle svara på det iaf.
    Du tog det på RÄTT sätt iaf.
    För jag var lite "messerschitter" i och med mitt svar =)
    Men det är pga att annars talar vi inte samma språk alla.

    Typbesiktning är en sak.
    Den kommer nog INGEN av oss att behöva göra om vi inte har VÄLDIGT mycket pengar och skapar en ny bilmodell =)

    Regbesiktning däremot är det vi kommer att råka på.
    Då spelar det ingen roll om det är ändrat eller ombyggt vi vill regga.
    Men flera av oss råkar säkert in under ombyggt fordon åxå , allt beror på ombyggnadsgraden.

    Citat Ursprungligen postat av jooeell Visa inlägg
    och annledningen till varför man måste ha bromsystemet ifrån donatorbilen är för att vridmometet offtast överskrider de 10% som står i reglerna för ändrat fordon!!!

    och vid motorbyte och reggning till ombyggt fordon då dessa effektsiffror överskrids så måste Byte av fram och bakvagn, motor och växellåda, bromssystem också göras!!!

    det var vad jag fick till svar då jag var igång!
    Ok jag fick svaret att det måste vara lika eller bättre än det system som den tilltänkta motorspecen har.

    Alltså bättre = kraftigare eller liknande och då kommer ju även andra bromsar än orginal in i bilden.

    Detta frågar man den tekniska på SBP eller sin SFRO-man

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kent Wilén
    Ort
    Piteå
    Inlägg
    94
    Om inte 16v med 129hk känns rolig borde en 2l16v från golf3 med 150hk kännas bättre. Sedan när den väl är plats och godkänd med orginaldelar så är det bara att byta lite smått och gott så borde det bli en rolig kombination. INte direkt laglig men ändå inte synligt olaglig.
    Vad gäller ändring av motorer så verkar det vara upp till sfro besiktningsmannen att godkänna om en bil kan anses klara av det vridmoment som en motor genererar i det fall som motorn understiger 15kw/100kg, men har mer än orginaleffekt.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344
    Falcor: Nä, jag bor till vardags i Alingsås vilket inte är så förtvivlat långt ifrån Trollhättan. Vad har du för bygge?

    -------------------------------------------------------------------------------

    Jag fick svar från SFRO idag och han trodde det skulle vara fullt möjligt att besiktiga med TDI maskin MEN, troligen blir den motorn för tung vilken inte skulle ge bilen de köregenskaper SFRO i princip kräver. Några övriga åsikter hade han inte men jag ska ge er hans matnyttiga syn på hur bilen ska vara byggd.

    Citat - "Sund, välbyggd bil med förlåtande egenskaper och bytt motor mm = OK
    Kass bil med dåliga egenskaper som följer motorbytarreglerna till punkt o pricka = ej OK!"


    Det sätter väl ribban för hur bygget måste se ut. Personligen håller jag med honom fullt ut eftersom en bil med tvivelaktiga köregenskaper och dåliga lösningar ALDRIG kan bli en rolig bil att köra - som lök på laxen äventyrar man sin egen (och förstås alla andras) säkerhet vilket går bort helt.

    Jag tror en TDi maskin blir alltför dyr eftersom kravet för att få den igenom en besiktning är att den är nyare än år 2000, detta för att katalysator på dieslar infördes vid det årtalet så katkravet gäller inte enbart bensinbilarna som jag intitiellt trodde. Det är troligen urmycket enklare samt hästlängder billigare att skaffa en bensinmotor av lämpligt snitt och köra med den. Meningen var ju inte att det skulle kosta massor med pengar utan lagom och få något att ha kul med som samtidigt fungerar med nöje till vardags.

    Passat fanns med 16v 2.0 motor även -91 (den måste ju därmed ha katalysator) - vad ger en sådan i effekt? Den tidigare utan kat har ju 136hk men tappade den mycket när kat infördes?? En 2.0 150hk maskin vore det ultimata då det är en motor med mycket körglädje men frågan är inte det är att utmana lyckan?

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Bygger en Scirocco 1.8t 20v.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias T
    Ort
    Västsidan av sverige
    Inlägg
    344

    Svar från SFRO

    Jag har fått några svar från en SFRO kille som frikostigt svarat på min synnerligen korkade frågor. De är antagligen lutrade.

    mt4base:
    Min fråga är egentligen kanske på gränsen till urenkel men kanske ändå relevant. Jag har länge umgåtts med planer på att bygga mig en halvkul men främst billig "andrabil" iform av en Vw Jetta MK1 eller möjligen en Golf Mk1. Tankarna har varit två - Antingen montera en Golf Mk2 16v motor på 139hk eller en modernare Tdi motor från vw, förslagsvis en 110hk från en Golf/passat av nyare snitt.

    SFRO svar:
    Ja bygget går att genomföra. TDI bör vara av de senaste varianterna (efter-00 i princip) och innehålla all motorstyrning mm. i original. MK 1 kräver många chassieförstärkningar för att klara av den tunga TDI motorn och även vridet från både denna och bensinaren. Det viktiga är att ha rätt komponenter (som du verkar förstå) men också att bilen är sund/trafiksäker att köra. Med ökat vrid/effekt krävs troligen att man även byter och ändrar hjulställ, viktfördelning ergonomi, vridstyvhet mm.


    mt4base: En annan sak jag funderade över - jag läste någonstans att om man väljer att bygga om "tillräckligt mycket" så kan man göra avsteg från biltillverkarens rekommenderade max effekt/vrid och i sådana fall hänvisas man till ett beräkningsunderlag som beskrevs som 15kw/100kg, dvs c:a 150hk i 1000kg bil? Hur mycket är "tillräckligt mycket" i förändring?

    SFRO svar:Tillräckligt mycket"..... innebär att den kan klassas som Ombyggt Fordon. Detta är alltså ett begrepp, inte bara ord. (Kategorin under kallas Ändrat Fordon.)

    För att klassa till Ombyggt fordon bör man kombinera minst 3 vitala förändringar Dessa kan vara någon av följande
    Byte av drivlina (motor,låda, bakaxel mm)
    Byte av HELA bromsystemet (Det räcker inte med endast OK)
    Byte av hjulupphängning.
    Ombyggnad från fram till bakhjulsdrift eller viceversa eller 4 hjulsdrift
    Stor ändring av hjulbas
    Radikalt ändrad kaross (t.ex ombyggd till pickup.) (Takchoppning, skärmbreddning mm är små förändringar)

    Om bilen kan klassas som Ombyggt Fordon får SFRO sätta en Maximal Effekt/Vikt på upp till 15kW/100kg tjänstevikt.

    OBS detta betyder INTE att man får ha 15kW/100kg. Det betyder att om du bygger en BRA bil som SFRO anser har bra och trygga vägegenskaper DÅ kan man medge UPP TILL denna effekt. Bygger man en sämre bil sätts en lägre gräns. Lägsta gräns jag satt var 5kW/100kg.


    Jag har redigerat bort irrelevanta saker i samtalet som inte gör till eller från. Hoppas detta kan bidra till lite kunskap här på forumet, jag har iaf lärt mig en del och vet vilken riktning jag ska gå mot när det här väl kommer igång...

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    TDI-motorer i VW Golf 4 (1J), samtliga 1,9 liters volym:

    ALH, 90hk, 210Nm
    AGR, 90hk, 210Nm
    ATD, 100hk, 240Nm
    AXR, 100hk, 240Nm
    AVG, 110hk, 235Nm
    AHF, 110hk, 235Nm
    AJM, 115hk, 285Nm
    AUY, 115hk, 285Nm
    ASZ, 130hk, 310Nm
    ARL, 150hk, 320Nm

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin