Resultat 1 till 14 av 14
  1. #1
    lardah
    Gäst

    Någon ge råd om ett köp av mk1?

    Hej

    Har nu äntligen fått fatt i en GTI mk1, eller iallfall möjlighet att köpa en. Begärt pris är tiotusenkronor. Det är en -84 special som rullat 27000 mil. Ganska mycket eller hur? Ingen rost direkt men den röda färgen överensstämmer inte helt runt karossen. Någon dörr kommer från en annan Golf eftersom den har en kromlist runt fönstret. Framstolarna är inte heller original och har överdragsklädsel. Ingen taklucka. Ful vinge både bak o fram (spoiler). Det bästa med bilen är att det inte finns någon rost att tala om. Har inte provat motorn än men 27000mil sätter väl sina spår kan jag tänka. Är detta något man vågar sig på eller ska jag vänta ännu längre på att hitta ett kanonexemplar - frågan är om det finns??

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Motorn är en stryktålig pjäs om den sköts om ordentligt. (service,remmar etc etc).
    Så efter 27000mil är den knappt inkörd & är det minsta bekymret. (Kostar inte så mycket att underhålla heller).

    Rosten däremot brukar vara en värre fiende som är betydligt dyrare att börja leka med.

    Sen var priset (enligt mig) i överkant om bilen är det skicket du beskriver.

    Men som alltid.....det är svårt att prisätta någon annans bil bakom en datorskärm.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Rost är det dyraste och tråkigaste att fixa på dessa bilar, motor växellåda och allt mekaniskt finns att köpa för relativt billiga pengar. Kolla framför allt bakaxelns infästningspunkter i karossen så dom inte är upprostade.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Här är lite saker man kan kolla, visserligen är listan för Mk2 men det är ju ungefär samma som för mk1

    http://www.gtiklubben.nu/index.php?m=2&sbm=11&id=40

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Det jag tycker låter konstigt är att den inte har taklucka. Alla mk1 GTI har ju taklucka. Kanske igensvetsad någon gång i tiden pga läckage?

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Alla GTI har INTE taklucka! Kolla i denna broschyren tex:
    http://www.gtiklubben.nu/ovrigt/broschyrer/Golf_83.PDF

    Min GTI har rullat 34 000 mil och knallar på bra ännu. Överlevt en sväng till kroatien med. Motorn går att renovera/byta ut. Bara karossen är frisk så ska man va glad.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Nej som sagt långt ifrån alla GTIer har taklucka, jag har ägt flera med och utan taklucka.

  8. #8
    lardah
    Gäst

    Blir cabbe istället - måste vara ett bättre köp

    Alternativet till 27 tusen milaren är en 16 tusen milare Gli från -86 i perfekt skick. Här finns inga skavanker överhuvudtaget. Gli:n är dessutom helt original - finns inte en omlackad del någonstans. Samma pris också avgör ju saken enkelt - eller tänker jag fel?

  9. #9
    pekka kiiskilä
    Gäst
    jag hadde nog tagit den nyare om jag inte har garage och lust med att byta ut delar på gtin så den blir orginal för det kan vara lite svårt att få tag i fin inredning.

    Ja eftersom det är samma pengar så är det ett bättre köp med en gli 86a.

  10. #10
    Spaza
    Gäst
    Elsystemet tycker jag är värst. Jordfel, kablar som torkat sönder av tidens tand med kabelbrand eller "bara" ihopsmälta kabelstammar till följd hör till vardagen på mk1r.

  11. #11
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    Mk1s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Kimmo M.
    Medlemsnr
    216
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    691
    Citat Ursprungligen postat av Spaza Visa inlägg
    Elsystemet tycker jag är värst. Jordfel, kablar som torkat sönder av tidens tand med kabelbrand eller "bara" ihopsmälta kabelstammar till följd hör till vardagen på mk1r.
    Aldrig hänt på min... ägt den i 21 år nu, så det tillhör inte min vardag i alla fall...
    /Kimmo
    Mk1 GTI & Passat CC 3,6 4-motion

  12. #12
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Jag har inte haft eller hört någon som haft kabelbrand men därimot säkringsboxen som kan bli vattenskadad om det läckt in vatten på den.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Spaza Visa inlägg
    Elsystemet tycker jag är värst. Jordfel, kablar som torkat sönder av tidens tand med kabelbrand eller "bara" ihopsmälta kabelstammar till följd hör till vardagen på mk1r.
    Inget jag har råkat ut för på nån mk1 jag har ägt heller. Måste vart nån klåpare som har varit på dina bilar :P.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  14. #14
    Spaza
    Gäst
    Har varit med om elkrångel på ett par mk1r jag ägt, samt några kamraters. Men det var kanske hårt att dra alla över en kam =p

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin