Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Bilbatteri

  1. #1

    Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    A Thorén
    Ort
    Kristianstad
    Inlägg
    361

    Bilbatteri

    Kör ni med orginal batteri i era mkV gti? Tror mitt orginal har gett upp av kylan, tycker man borde kunna kräva att ett orginal håller lite mer än 3 år... men men. Så vad bör man nu köpa för något nytt. Ett bra batteri som fungerar i alla lägen. Vad har ni gott folk?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Tråkigt att original redan gett up.

    Ett råd är att köpa ett Gel batteri. Mycket dyrare än vanligt, men MYCKET bättre också.

    Tål kyla och värme mycket bättre samt att det är en fast massa innuti dvs "gelé" som inte riskerar att läcka ut batterisyra vid häftig körning.

    Va längesen jag tittade på priset på dessa. Men ca 3000:- kostar ett Gel batteri.


    Mvh Vlado

  3. #3
    IMP
    Gäst
    Går att hitta Gel/AGM batterier från ca 1500 kr .. batterilagret.se säljer dekka AGM för detta pris !

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Det är ju tråkigt när batteriet inte håller så länge man tro det borde göra men faktum är att moderna bilar "äter" batterier. Dom har alldedes för många strömförbrukare som hela tiden sliter på ditt STARTbatteri som du måste ha för att kunna starta bilen. Dessa förbrukare gör att livslängden på ditt batteri minskar avsevärt mot om du skulle ha samma bil i en 30 år gammal bil istället.

    Ett bra sätt skaffa lite bättre batteriekonomi kan ju som sagt ovan vara att köpa ett AGM batteri, dom klarar av förbrukarna lite bättre plus att dom har en jädra startström.

    Hittar du ett DEKA AGM för 1500:- är det ett klipp, 18-1900 kostar dom oftast men då har du ett batteri som aldrig går sönder rent fysikt och ger enormstartström och är bra med förbrukare.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Hur ska man resonera kring olika AGM-startbatterier för bilar med stopp-start, är ett Bosch-batteri (~2700 kr) värt 1000 kr mer än ett Biltema-batteri (~1700 kr) med samma kapacitet?

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2017
    Namn
    Tobbe
    Ort
    Motala
    Inlägg
    70
    Jag skulle köpa ett kvalitetsbatteri och samtidigt en riktigt bra laddare typ en Ctek.
    Senast jag hade bilen på service förklarade meken att man tydligen bör underhållsladda moderna bilbatterier ett par ggr/år även om man åker långa sträckor.
    På det sättet kan man förlänga livstiden med flera år.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Ett nästan 10 årigt trådlyft

    jag har en VW Golf från 2008, orginalbatteriet sitter mycket troligt i denna, jag har fått för mig att dessa orginalmonterader batterier har en mycket hög kvalitet och behöver sällan bytas ut

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Ett nästan 10 årigt trådlyft

    jag har en VW Golf från 2008, orginalbatteriet sitter mycket troligt i denna, jag har fått för mig att dessa orginalmonterader batterier har en mycket hög kvalitet och behöver sällan bytas ut
    Mitt originalbatteri i min Golf 1.4tsi -11 höll i två år och 5 månader, sen var det dött pga kortslutning.
    Så visst, grym originalkvalitet. Handlar mer om tur eller otur oavsett märke.
    Mina mest lyckade köp av batterier kommet från Harald Nyborg, men även Biltema.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin