Resultat 1 till 13 av 13
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357

    Trumbromsar fram på Mk1 golf!?

    Var på besök hos min mormor idag och hon hade letat fram en försäljningsbroshyr på Golf från -77 i prima skick sedan dom köpte
    sin nya golf.

    Efter lite bläddrande i den ser jag en bild som ser "fel" ut, en bild på en
    Golf hängande på en lyft med framhjulet av och en BROMSTRUMMA!

    Hmm, har aldrig sett det förut, kan det vara en bild på nån förlaga till den
    slutliga golfen..?

    Iaf kan man konstatera att 1977 års Golf kostade 27900:- med 2 dörrar
    och 28800:- med 4 dörrar.
    Dom fanns i fem härliga solida färger och tre metallic med härliga klädselfärger
    som "pergament" och "tobaksbrun" fanns även att få med konstskinn mot en
    tilläggskostnad : )
    Vidare finns att läsa om den fina förar miljön med viktiga varningslampor, polstrad ratt, torkare med tre hast. och tre lägen på fläkten m.m.

    Gls modellen hade klocka i mittkonsolen, cig.tändare och låsbart handskfack som standard även tröskelbeslag och automatiskt backljus!
    Gls fick även kromade navkapslar.

    Golfen jämförs med sportbilsprestanda med ett acc. på 13,2 till 100kmh

    Förbrukningen var även låg med 0,89l/mil


    Denna broshyr var riktigt roligt att läsa och rolig att ha när den är i bra skick.
    Men som sagt har nån sett en Mk1 med trummor fram förut!??

  2. #2
    Loxarn
    Gäst
    Trummor fram är manligt!

    har bara haft en mk1 i en vecka så jag har inget större koll på hur det är med bromsarna på dom...

    skulle vara skoj om du kunde skanna in och lägga upp broschyren!

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Alltså.... Du MÅSTE scanna in den broschyren o visa oss!

    Kikar man i ETKA så finns det reservdelar till trumbromsar fram till både -75 och -76 års modeller...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Alltså.... Du MÅSTE scanna in den broschyren o visa oss!

    Kikar man i ETKA så finns det reservdelar till trumbromsar fram till både -75 och -76 års modeller...

    Varför springa över ån efter vatten??
    http://www.gtiklubben.nu/ovrigt/bros...05_Golf_77.PDF

    Sidan 10 är bilden med trumbromsen fram.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Den broschyren är det!!

    Då behövs inte skannas nåt och som sagt så sid.10 är bilden på.

    Mycket konstigt med trummor fram på en golf då bubblan fick skivor -72...

    Kul att ha broshyren iaf med handskrivna priser i, tur man hade en nogrann morfar.

    Tyvärr så har deras Golf gått i graven redan när jag var 18 och min mamma tagit hand om den, den föll ihop efter ett år och sen var det inte lönt att laga all rost.

  6. #6
    Barbapappa
    Gäst
    Trummor monterat fram har jag aldrig sett nån Golf som har haft i verkligheten i.a.f. :-) Däremot så på den 75an jag hade så satt det nån förhistorisk variant av bromsok som verkade rätt suspekt.

    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Iaf kan man konstatera att 1977 års Golf kostade 27900:- med 2 dörrar och 28800:- med 4 dörrar.
    4 dörrar är ju 'liite finare lite dyrare'. ;-) Numera blir man ju glad bara man ser en 3d Golf som är lite ny, nu ska ju alla ha bussmodellen när dom köper nytt.

  7. #7
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Norpan Visa inlägg
    Mycket konstigt med trummor fram på en golf då bubblan fick skivor -72...
    Ja, men bubblan hade bara skivor på Big Blocken på 1500 kubik och 50hk. Den lilla 1300:an på 44hk hade trummor.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Inte då. :-) Jag har en 1303S -73 med AB-motorn, dvs 1285cc och 44 Hk, som har skivbromsar fram.

    Det är lite förvirrande det där, har stött på lite olika bilar med oväntade kombos på bromsarna. Tyskarna kanske slängde på det de hade mest av på hyllorna? :-)

  9. #9
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Bubblor med trummor fram har jag allt haft och har men aldrig en mk1a med trummor fram så jag skulle vilja se den modellen med o min mk1 LS 75a har dom fina gamla oken fram= Samma som bubbla 1303S.

  10. #10
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av T-mek Visa inlägg
    Inte då. :-) Jag har en 1303S -73 med AB-motorn, dvs 1285cc och 44 Hk, som har skivbromsar fram.

    Det är lite förvirrande det där, har stött på lite olika bilar med oväntade kombos på bromsarna. Tyskarna kanske slängde på det de hade mest av på hyllorna? :-)
    Kan det vara så att alla 1303 har skivor fram?
    Mina 1302r med lilla motorn hade trummor fram.

    Nåja, vi kom nog bort från ämnet lite... Fy på oss! ;-)

  11. #11
    pekka kiiskilä
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Kan det vara så att alla 1303 har skivor fram?
    Mina 1302r med lilla motorn hade trummor fram.

    Nåja, vi kom nog bort från ämnet lite... Fy på oss! ;-)
    Det är vilken typ av tillbehör och motor man valde till för jag hade skivor på min 1500s 69a.

  12. #12
    D.E
    Gäst
    Har sett ett antal Golf med trummor fram på VWVortex. Inga Rabbitar, bara Golfar från Polen och liknande.

    Tror det är relativt tidiga (typ pre-80 eller så) bilar med lägsta utrustningsnivån, dvs lägre än vad vi fick i Sverige. Det finns ju alltid ""öststatsmodeller"" som de inte tar in här. 1,1 kom väl exv inte hit? Skulle tänka mig att en -75 1,1 t.ex har trummor fram. Finns ju även budgetmodeller som saknar nackstöd, såna som bara har en mätare i instrumentpanelen, bara backspegel på ena sidan osv.

    EDIT: 1,1 fanns ju visst här. Hmm...
    Senast redigerad av D.E den 2008-12-11 klockan 15:19.

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jag har en 1.1l 75:a Golf i garaget och jag har samma skivor som Pecka har på sin.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin