Sidan 2 av 8 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 157
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Vladimir Stojanovic
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    531
    Rättelse: Avgastunneln på G60 karossen är lite högre uppsatt än alla andra karosser.

    Fick veta det efter ustkällning av Jugo här på forumet

    Därmed blir det lite jobbigare att få in spakstället på en kaross som inte är G60 original.

  2. #22

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Jasså?
    Går den avgastunneln att köpa som ekonomiplåt tro?

  3. #23
    Glader60
    Gäst

    Äntligen en uppdatering...

    Det har varit stiltje i bloggen men absolut inte i garaget!
    Mycket har hänt och i vilken ordning allt har skett kommer jag inte riktigt ihåg, datumen på alla foton får väl hjälpa mig att bena upp det.

    På tal om foton kommer tyvärr inga foton i detta inlägg, då jag varken hittar kabeln till mobilen eller till kameran. Om jag ids leta mer i kväll blir det en massiv update deluxe plus extra allt!

    Ville bara låta alla veta att det händer massor...

    Förresten, har köpt en till Golf Gti G60. Svart metallic. En 1991. En tyskimporterad 5 dörrars, skinnklädsel, elstolar, ingen sollucka men med 15" BBS RM012. Chassit har gått 19500mil, mer om motorn senare.

    Kan bara avslöja att den e rätt skruvad.

    /Rolf

  4. #24
    Glader60
    Gäst

    I vilken ordning var det nu då?

    Det spelar egentligen ingen större roll, alla resor har en början och denna börjar här.
    I ett motorrum möts man oftast av smuts, olja, grå och tråkiga ytor och i alla fall om det är en gammal bil en massa svarta slangar och kablar kors och tvärs.
    Är det en ny bil möts man av en stor kåpa som täcker allt och signalerar till hemmapularen att "här har du inget att göra!"
    Ett enkelt sätt att piffa upp det hela är att använda färg och slippapper. Massor av slippapper och en hel del polermedel.

    Utgångsobjektet:


    På god väg...


    Så höll jag på, slipade och polerade, kostar inga stora pengar men tar tid. Det var ändå iskallt i garaget och inte helt isolerat än, så att sitta hemma i köket och polera aluminium kändes som ett bra steg i planen Bug Run 2010.
    Senast redigerad av Glader60 den 2009-03-18 klockan 20:03. Anledning: Bilderna fixade.

  5. #25
    Glader60
    Gäst
    Motorn ska ut!
    Tvätta rent, måla blocket och hona det. Byta lager och alla packningar.
    Fixa ett snyggt motorrum. Det var planen.

    Fäste spännband runt motor och växellådan. Spännbanden i lyftblocket. Avlastade motorns tyngd. Lossade alla motor fästen.


    Hissade upp motorn.... men va fan, den ville inte lossa från karossen?

    Hissade lite till. Skulle precis kolla om jag hade missat nåt när jag ser hur bilen liksom glider åt vänster. Glider av de bakre pallbockarna och landar på bromsskivorna!


    Missöde!


    Hade såklart missat en bult.

    Ett timme senare stod bilen på bockar fram, på hjul i bak.

    Motorn ur.
    Senast redigerad av Glader60 den 2009-03-18 klockan 20:05. Anledning: Bilderna fixade.

  6. #26
    Glader60
    Gäst

    Nu jävlar ska det trimmas!

    Med motorn i stativet och växellådan på golvet inhandlades en burk Quikleen.
    Växellådan skulle göras ren. Grovrengöring med en skruvmejsel för att skrapa bort det värsta i skrymslen och knepiga vinklar.
    Sen Quikleen och papper.
    Hmmm, aluminium.... polera?
    Glöm!
    Hittade en spricka i huset...


    Skrev ett inlägg på om mitt dilemma, kollade på Lagabasen efter en begagnad låda. Såg att David på Dli Teknik hade ett växellådshus till salu. Ringde honom och kollade pris på att flytta mitt innehåll till hans växellådshus han hade till salu. Fick ett bra pris och skulle återkomma.

    Men fortfarande en tråkig utgift!

    Nu när motorn satt i stativet och allt utom vev, stakar och kolvar var borta från blocket borstade jag av skit och ytrost inför målning av blocket.
    Mätte på cylindern, lite stora spel. Aningen för stora spel. Och vändkanter...
    Hona och överdimensionerade kolvringar? Borra upp och Wiseco kolvar?

    Måste prata med någon som vet. Har efter samtal med en kille på Mekonomen blivit tipsad om Ultra Motors. Så jag ringde och snackade med Nille. Mycket trevlig kille och ett givande samtal skulle det visa sig!

    Han tyckte att jag skulle borra upp blocket. Och vi snackade vidare. Efter ett tag frågar han om jag känner någon som vill köpa en G60 som en bekant till honom har.
    Som Ultra Motors byggt...

    -Är motorn komplett med låda?
    -Javisst och det sitter en bil runt också, men det sitter en sån här Autorotor kompressor på.
    Jag tappar hakan.
    -Jag ska tänka på det.
    -Ring han. Han är över 60år och motorn har nog inte ens gått 500mil sen vi byggde den!

    Så ett par samtal och 6 dagar senare.

    Jag kör iväg hemåt. Nille kollar in läget.
    Senast redigerad av Glader60 den 2009-03-18 klockan 20:06. Anledning: Bilderna fixade.

  7. #27
    squid
    Gäst
    ser bra ut de där undra vad Nille gjort för mums med den där g60:in

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    inga av bilderna funkar för mig=( men som det låter om den där g60 du ringt på, var den ute på blocket för ett tag sedan vart jädrigt sugen, men mindes det som så att det var 4dr och dragkrok som jag drog mig ur på=( Dock ljusgrått helskinn och lite?

  9. #29

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Röda kryss överallt.

    Och nu blev man ju bara sugen på att se bilderna?

  10. #30
    vwfan
    Gäst
    Jag var också spekulant på den svarta och var ute och provkörde den. Kan säga att jag tyckte den gick j-vligt bra jämfört med min orginala G60. =))

  11. #31
    Glader60
    Gäst
    Den var ute på blocket förut.

    Håller med om att den är pigg. Hehehe...

    Det återstår lite fix på den men inte lika mycket som på den röda jag har.
    Besiktning är väl det första jag ska göra. Ska flytta ut Autorotor kompressorn och sätta dit en G-lader och orginal styrbox. Blir svårt att få igenom den annars!

    Bilderna vet jag inte varför de inte funkar?
    Kolla på länken i min signatur.

  12. #32

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Robin Grönberg
    Ort
    Ryd
    Inlägg
    2 055
    Byta kompressor vet jag inte om det är så stort behov, vet många som bes med en annan och skyllt på att just g-ladern är skrot och kostar över 40 lök och därav fått igenom med annan kompressor utan att regga

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2008
    Namn
    Pjerre Gustavsson
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    422
    tror inte att det är svårt att bes med annan kompressor.
    De har ju ingen aning om vad den skall ladda eller hur bra en golf går med 160hk.
    menar du handlar ju ett annat avgas och det är ju lika mycket trimm det. inte handlar man på volkswagen när saker går sönder som är billigare på andra ställen.

  14. #34
    Glader60
    Gäst
    Saker SBP kan slå ner på:
    1. Avsaknad av katalysator.
    2. Lamdasond urkopplad.
    3. Lysholm/Autorotor kompressor som tjuter.
    4. Tomgång som pendlar upp och ner (pga av för klen tomgångsmotor?)
    5. PGA av åvanstående; avgasvärden.

    Så lite ska det byggas om inför en besiktning. Har ju allt som behövs från den andra G60'n.
    Bara byta tillbaka efteråt...

    Slängde på mina Oxigin fälgar idag. Ser väl lite väl tonårsstylad ut, men det var gummit på dem jag ville åt. Yokohama Parada Spec2. 215/40/17.
    Michellin Pilot i all ära men bilen har stått på dem i ett bra tag. Lagom fyrkantiga.

    BBS RM012 som satt på tidigare ska på igen. Ska bara köpa nya fälgbanor.
    Typ 1.5" eller 2". Köra med lite streeeetch. Lite tyskad.

    Tog en sväng med bilen nyss... =)
    Ligger i 80kmh. 5:ans växel. Knappt 3000rpm. Och så smyger man ner gasen, långsamt men bestämt. Svarar direkt. Är med på noterna. Upp till 4000rpm. Bromsar, växlar ner till 4:an. In i en kurva. Och sen gas ut ur kurvan.
    Bilen spårar. Tappar nästan fästet. Suger i magen. I med 5:an. Mindre varv, mer gas. Kollar snabbt mätaren; 140kmh. Broms. 4:an. Ny kurva....

    Så jävla kul!!!

  15. #35
    Glader60
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av squid Visa inlägg
    ser bra ut de där undra vad Nille gjort för mums med den där g60:in
    Det var typ 10-11år sedan Thomas på Ultra Motors byggde motorn enligt Nilles spec.
    Det som vart sagt var att den är honad med nya kolvar.
    Vassare kam.
    Toppen är säkert moddad och med andra ventiler.
    Det sitter nog andra spridare i för jag fick med en fryspåse med 4st gråa spridare.
    Denso Iridium tändstift. (Som gillar att bli varmkörda.)
    Bränsletryckackumulatorn ser ut att vara original.
    Det sitter ett 4-2-1 extractor grenrör på.
    Ingen katalysator.
    Modifierad original insug.
    Spjällhus från en Audi 200 turbo som sitter efter kompressorn, innan laddluftkylaren. Detta för att slippa resonans från skruven.
    Det var tänkt att köra med vattenkyld laddluftkylare från början. Då skulle man kunna köra spjällhuset där det sitter orginal och avlasta kompressorn.
    Styrboxen är modifierad. Tror att Turbocenter var inblandade i det.
    Växellådan ska vara genomgången.
    Nille snackade om en siffra, ungefär 240hk på hjulen. Om det är sant låter jag vara osagt tills jag får för mig att bänka.

    Kan bara säga att effekten räcker för mig.

  16. #36
    Glader60
    Gäst

    Kompressorbyte

    Inför besiktningen skall Autorotorn ut och G60 laddaren in. Katalysator och lambda ska installeras. Tur att jag har två likadana kompletta bilar. Kombinera de bästa till en.

    Autorotor med spjällhus.

    Kylaren och fläktramen samt de bägge främre balkarna byts samtidigt.
    Mer bilder mindre text!

    Kylare daterad 1998. Med en ram i bättre skick.

    Balkbyte genomfört. En klar förbättring!

  17. #37
    Glader60
    Gäst

    Byte utav golvmatta.

    Hmmm.... tidstypisk sa en garagegranne om det mörkt lilafärgade skinnet på stolar och soffa, kombinerat med mörkblå golvmattor.
    Det må så vara. Men eftersom bilen är svart och det som en gång var mörkt lila numera är grått pga åratals solblekning och misskötsel, passar det bättre med svarta golvmattor!
    Bytte bakre halvan idag.

  18. #38
    Glader60
    Gäst

    Snart dags...


    Snart tänker jag besikta bilen. Senare är planen att ta sig ner till BugRun!
    Om jag har fixat allt som ska fixas innan dess. Inga stora saker men det ska fixas ändå.
    Kvar att göra är i alla fall följande;
    Byta avgassystem. Ljuddämparna är slut och läcker.
    Klistra på röda reflexer bak då baklyktorna är svarta.
    Byta resterande blå golvmattor mot svarta dito.
    Tvätta, polera, vaxa.
    Invändig dammsugning och tvätt.
    Installera ljud, då det kan vara trevligt att ha vid längre resor. T.ex. till BugRun...
    Byta vindrutespolarmunstycken fram och bak.
    Det är väl ungefär det jag kommer på nu...

    Och om jag hinner;
    Byta tillbaka till Autorotorn...

  19. #39
    Glader60
    Gäst

    Katalysator


    Köpte mig en universal katalysator. Den med den största diametern de hade.
    Monterade den och märkte en stor skillnad i bottenvrid! Stor skillnad.
    Måste skaffa mig en raskatt... Hohoho
    Nej men allvarligt, en race katalysator måste införskaffas! Annars kör jag utan.
    Ja vet att den rensar en massa farligt. Men hela motorns karaktär är som borta!
    Och när man saknar bottenvrid, gasar man mer. Mer gas ökar bränsleförbrukningen.
    Mer bränsle, mer avgas.
    Hade hursomhelst inte råd med en race kat, så det blev en universal. Trodde att jag skulle besikta och en kat vart tvunget. Nu med hål i resterande system, blir det ingen besiktning än...

  20. #40
    Glader60
    Gäst

    Pengaträdet.

    Pengar växer inte på träd sägs det. Sparbankseken skulle väl symbolisera det omvända.
    Men jag önskar att jag hade ett pengaträd. Eller åtminstone 10000:-.
    Då skulle jag köpa nya höglanspolerade fälgbanor. Typ 1.5" breda.
    BBS fälgarna skulle då bli 7,5x16.
    Nya bult skulle också köpas.
    Samt nya däck.
    Kung!!!
    Så här kan det se ut

    Lånad Bild.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin