Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45
  1. #1
    Fredrick
    Gäst

    Oljeförbrukning

    Hur mycket olja drar era GTI 5:er?

    Min har gått 2700 mil nu och på 1000 mil så har nivån hamnat på min ifrån full.

    Normalt?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Max 1L / 100mil säger (eller sa..varit pappa ledig lääänge nu) SVW...dvs din borde ha dragit 10L nu =)

    Är du under 3000-4000mil så dricker dom mer olja..efter ca 3000 (+/-) så börjar dom dra mindre.

  3. #3
    Fredrick
    Gäst
    Då kan jag sova gott igen då.
    Tack för svaret..

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Vassego=)
    Senast redigerad av Mini_me den 2008-09-22 klockan 15:44. Anledning: stavar som en sopa...

  5. #5
    Daniel.E
    Gäst
    Inte har jag märkt av att den drar mindre olja efter 3000mil fortfarande lika illa 1000mil sen syns det knappt på stickan Hur mycket olja är kvar i motorn när nivän är så låg på stickan?

  6. #6
    Finn
    Gäst
    Mellan min å max strecket diffar det 1L. Sen e d ju bara räkna vidare. Inte helt hundraprocentigt men det ger ett hum

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    och 3000mil var inte den gyllende gränsen..bara ett hum om vart det kan ske nåt..alla motorer är olika.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jonas Pettersson
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    389
    Brukar inte motorer dra mycket olja tills första oljebytet är gjort?

    Vet att merca lastbilar kan dra upp mot 10L tills första oljebytet vid 6000mil.. Efter det drar motorn bara nån eller några liter mellan bytena..

  9. #9
    Daniel.E
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av g-man Visa inlägg
    Brukar inte motorer dra mycket olja tills första oljebytet är gjort?

    Vet att merca lastbilar kan dra upp mot 10L tills första oljebytet vid 6000mil.. Efter det drar motorn bara nån eller några liter mellan bytena..
    Inte våran iaf har bytt 3 ggr dax för nr 4 till veckan då har bilen rullat ca3800mil

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Allt beror på vad man tycker är mkt...1L / 100mil är smärtgränsen för VW..dvs allt under det är "normalt".

    Så länge man toppar upp när det blir lite (För ni kollar väl på stickan??) så är det ingen överhängande fara...skiter man i allt så tar saker stryck.

    Som tex trådskaparen har gjort av med mkt mindre än 1L /100mil (närmar 1DL) och det är inte mkt.

    Ni skulle se vad V6órna gjorde av med...där kan man säga mkt =)

    (Detta gäller dock longlife)

  11. #11
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    Allt beror på vad man tycker är mkt...1L / 100mil är smärtgränsen för VW..dvs allt under det är "normalt".

    Så länge man toppar upp när det blir lite (För ni kollar väl på stickan??) så är det ingen överhängande fara...skiter man i allt så tar saker stryck.

    Som tex trådskaparen har gjort av med mkt mindre än 1L /100mil (närmar 1DL) och det är inte mkt.

    Ni skulle se vad V6órna gjorde av med...där kan man säga mkt =)

    (Detta gäller dock longlife)

    ÖÖÖÖ en bil ska INTE dra 1L olja på 100mil kan jag ju lova. Då ska man nog be en verkstad kolla på bilen.

    Imellan MAX och MIN på stickan brukar det va 1L på de flesta bilar. Har haft många saab turbo och på 1000mil gick de ifrån MAX till MIN ungefär. Förutom min 9-5 AERO som drog mycket mer det visade sig vara ventiltätningarna som va dåliga.

    Jag menar åk till en verkstad be dem kolla det blir juh billigare än att åka och köpa flaska efter Flaska helsyntetisk olja hela tiden

    ///Micke

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    ....läs igen...VW (inte jag) säger att 1L / 100mil är ok...dvs inget kommer göras på garanti på en bil som drar 1L / 1000mil.

    Anledningen till varför dom drar olja är för att man kör på Longlife smörjan som kryper förbi kolvringar mm SAKTA men säkert och TADA...låg olja.


    Inget jag hittar på...lovar.

  13. #13
    mr_mike
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mini_me Visa inlägg
    ....läs igen...VW (inte jag) säger att 1L / 100mil är ok...dvs inget kommer göras på garanti på en bil som drar 1L / 1000mil.

    Anledningen till varför dom drar olja är för att man kör på Longlife smörjan som kryper förbi kolvringar mm SAKTA men säkert och TADA...låg olja.


    Inget jag hittar på...lovar.
    Ok, men det är jag skeptisk till 1L/100mil är juh sjukt mycket. Ska kolla med polarn som är VW mekaniker.

    Jag hade inte velat att min bil tog 1L var hundrade mil iallfall.

    ///Micke

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Gissa 1000ggr vad jag jobbar med.... =)


    (Och 1L/100mil är allså MAX gränsen...knappt några bilar som kommer upp i så mkt.Ofta får man fylla ca 1L mellan service tillfällen)
    Senast redigerad av Mini_me den 2008-09-23 klockan 14:12. Anledning: La till en grej så det blev bättre ton i tråden

  15. #15
    Finn
    Gäst
    Hehe d där blev ju kul

    Kan ju även meddela att om man lämnar in bilen för en oljeförbrukningsmätning under garantitiden och det visar sig att bilen drar mindre än 1L/100mil så får du bekosta det alldeles själv.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Mini_me och Finn, har ni bott i en städskrubb de senaste åren? :-) Max 0,5 liter per 100 mil är det som gäller numera och har varit så ett bra tag...

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Lars Höstner
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    2 359
    Åren(!) är väl att ta i...jag jobbade större delen av 2007 och då var det fan 1L/100mil.

    Jag hänvisar till mitt tidigare inlägg...pappaledig=)
    Finn är pajsare så det är hans ursäkt=)

    Det VAR 1L/100mil bra jävla länge iaf...

    Men jag och Finn jobbar Transporter...våra bilar är felfria ;-D så det är lätt att man tappar lite info.

  18. #18
    Finn
    Gäst
    Ja åren va väl att ta i men d verkar ju uppenbarligen som jag missat nåt. Insåg VW att 1L/100mil va larvigt mycke? Måste jag nästan kolla upp imorrn på jobbet. Förmodligen kommer jag glömma d som vanligt

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Nej åren var helt rätt och jag var till och med ganska snäll, det aktualiserades när AGA-motorerna (Audi's V6r) började suga i sig olja kring någonstans kring sekelskiftet.

    Då insåg väl någon att det finns inte en chans i h-vete att en motor som drar 1 dl olja på 10 mil klarar avgaskraven, därför sänktes det. Hur VW transporter ser på det hela vet jag inte, men jag är ganska säker på att de följer övriga koncernen.

  20. #20
    rimad
    Gäst
    Varför är det normalt att en bil dra olja alls? En motor kan dra olja om kolvringar är inte helt...sittande, ventiltätningar eller PCV systemet är kass...annars se jag absolut ingen anledning för en bil att dra olja alls.

    Jag kan förstår att bilen dra lite olja i början, första 200mil kanske tills motor är kört in men 1L/100mil det är helt oacceptabel.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin