Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1
    pb81
    Gäst

    Bränsletryck MK1 JJ

    Tjenna!
    Vet inte om detta varit uppe förut, jag antar det men hittar inte infon.
    Jag behöver höja bränsletrycket på min golf MK1 (JJ), den får förlite soppa helt enkelt. Hur går jag tillväga? Läste att man kan borra hål bak på bränsletrycksregulatorn, men det låter ju lite sådär?

    Jag skall även sätta i en trimkam (Enem G6) inom kort, och då kommer jag oxå behöva mer soppa. Så.. Hur går jag till väga?

  2. #2
    jooeell
    Gäst
    sök i gamla forumet! men för att bara får mer soppa så kan du sänka styrtrycket genom att montera en styrtrycksventil från audi,saab eller volvo där du som du sa borrar bort mässingen på baksidan. vill du höjja systemtrycket får du schimsa om nålen som sitter på bränslehuvudet! lycka till... =P

  3. #3
    jooeell
    Gäst
    här är nålen du ska schimsa på bränslehuvudet


  4. #4
    pb81
    Gäst
    Vart hittar man tunna brickor då tro? Läste att 1mm bricka höjer 1bar
    Senast redigerad av pb81 den 2008-08-11 klockan 17:15.

  5. #5
    pb81
    Gäst
    Svar från VAG: nä man kan inte köpa sånna brickor, man måste köpa hela nålen, den kostar 980kr.

    Köp ALDRIG något från motorhalland, sveriges största idioter...
    Till slut fick jag honom att förstå att de serva bilar med sånna brickor och att det går o köpa löst, svaret jag fick få att de måste beställa från tyskland...

    Suck

  6. #6
    pb81
    Gäst
    Justera k-jet,styrtryck.
    Denna beskrivning gäller för Audi tryckregulator,(som du kan finna på skroten.)
    Om man byter t.ex till vassare kamaxel eller extraktorgrerrör så kommer
    motorn att gå för snålt om man inte gör något åt insprutningen/
    bränsletillförseln.
    Motorn känns orolig och rycker vid belasting på låga varv. Går det
    riktigt illa kan den börja spika och då lever kolvarna farligt.


    Det som bestämmer bränslemängden i k-jet är styrtrycket och det skall
    man sänka för att få in mera bränsle i motorn.


    Detta är väldigt enkelt att göra om man följer dessa korta steg:

    1) Lokalisera styrtrycksregulatorn, sett framifrån så sitter den fast på högra sidan
    av blocket.Det kommer två bränslerör från bränslehuvudet till den och en elkontakt.
    2) Ta bort kontakten och båda bränslerören. Är bra att ha ett lite kärl framme
    eftersom det kommer lite bensin ifrån bränslerören.
    3) Ta bort regulatorn genom att skruva bort de två insexsbultar som den sitter fast
    med och lossa vakumslangen.
    3b) Ta nu fram den inköpta regulatorn från "skroten".Rengör regulartorn, speciellt
    baksidan.
    4) På baksidan syns nu en mässings bit. Borra försiktigt ett 5mm håll i mitten på den
    för att komma åt justerskruven.
    5) För att sänka styrtrycket så vrid justerskruven (4mm insexskruv) medsols. Börjar
    med att vrida ett halvt varv för att se hur den reagerar. Man måste ha en tryckmätare
    kopplad på slangen mellan styrtrycksventilen och bränslehuvudet för att se trycken.
    Bra att ha när man justerar är lambdamätare.

    Glöm ej att justera in Co efteråt.

    OBS! Bränsleförbrukningen kommer att öka kraftigt efter detta men motorn kommer
    att gå mycket bättre.

    Ett tips: Mät först med orginal tryckregulatorn ! Då vet du hur mycket du ska justera.

    Nu till trycken:
    Orginal: Styrtryck varm motor 3,4-3,8 bar
    Styrtryck fullast 2,4-2,8 bar
    Trim tryck (man får testa sig fram på trycken) grundjustering är
    Styrtryck varm motor 2,5-3,4 bar
    Styrtryck fullast 1,5-2,4 bar.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mikael Wallin
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    398
    Ruggigt bra beskrivning! Något som skulle platsa in på FAQ/Teknik
    kanske?

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Tummen upp för pb81!!!!
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    Bengan.U
    Gäst
    Hej.

    Citera:Plura-->Ruggigt bra beskrivning! Något som skulle platsa in på FAQ/Teknik ! och citerar även Manny-->Tummen upp för pb81!!!!

    Ja,jag har haft tankar åt det hållet,
    att lämna alla mina docu om K-jet mm
    till GTi-klubbens FAQ men,efter att jag blev av
    mitt KK förra året så har jag känt en konstig
    inställning bland klubbens medlemmar till mina
    inlägg och svar på frågor om förgasare,k-jet mm !
    Så därför har jag avstått ! Att nu "pb91" lät publicera
    documentet är upp till honom !
    Själv tycker jag att jag har blivit "idiotförklarad" för
    många ggr här efter KK-indragningen!
    Hoppas det inte händer er nått ! Men kunskaperna sitter
    inte i KK !

    Tack för ordet !


    MVH/Bengan.U

    MVH/Bengan.U

  10. #10
    pb81
    Gäst
    Ja jag skall inte ta äran för detta då det är Bengan som snickrat ihop texten.
    Jag var bara så trött på att det tog sån tid att få reda på simpel information så jag la ut den infon jag fick av bengan

    Kan tillägga att jag shimsat upp soppan lite nu, nu bluddrar den o lever livet hehe, så i med trimkammen så borde det jämna ut sig lite

    Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum
    Senast redigerad av pb81 den 2008-08-12 klockan 20:52.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av pb81 Visa inlägg
    Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum
    Vaddå togs bort? Den flyttades till rätt avdelning antagligen bara.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    Bastard66
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pb81 Visa inlägg
    Ja jag skall inte ta äran för detta då det är Bengan som snickrat ihop texten.
    Jag var bara så trött på att det tog sån tid att få reda på simpel information så jag la ut den infon jag fick av bengan

    Kan tillägga att jag shimsat upp soppan lite nu, nu bluddrar den o lever livet hehe, så i med trimkammen så borde det jämna ut sig lite

    Off topic, jag startade en tråd om att FAQ skulle användas lite mer så man slipper massa dubbelinlägg o så, men den togs visst bort av någon anledning. Admin kanske inte vill ha ett bättre forum
    http://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?t=6360

  13. #13
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    ajuste, skulle ju lägga in länken med, glömde det. :P
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  14. #14
    pb81
    Gäst
    pb81, du har inte behörighet till den här sidan. Det kan bero på en av flera anledningar:
    Citat Ursprungligen postat av Bastard66 Visa inlägg

  15. #15
    pb81
    Gäst
    Då var en 16v BTR monterad. men jag blir lite fundersam jag har styrtryck på 2,5bar nu varm motor, bilen bluddrar vid fullgas, höjer jag trycket med sånt shims på huvudenheten så går bilen mycke bättre, stiften blir inte lika vita..

    borde det inte vara tvärtom? hur kan den gå snålare med lägre tryck?

  16. #16
    börne
    Gäst
    Köp min lamdamätare så ser du bränsleblandningen bättre.Du behöver bara svetsa på en lamdamutter där avg går ihop till ett rör,mycket bra att ha när man justerar bilen.Behöver den inte längre pga annat sprut.

  17. #17
    pb81
    Gäst
    Har en bredbandslambda i min e30 turbo.. orkar bara inte plocka av grenröret hehe

  18. #18
    Sebbe
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av pb81 Visa inlägg
    Då var en 16v BTR monterad. men jag blir lite fundersam jag har styrtryck på 2,5bar nu varm motor, bilen bluddrar vid fullgas, höjer jag trycket med sånt shims på huvudenheten så går bilen mycke bättre, stiften blir inte lika vita..

    borde det inte vara tvärtom? hur kan den gå snålare med lägre tryck?
    Vad har du för systemtryck? Systemtryck-styrtryck=spridartryck. Är systemtrycket fel spelar det ingen roll vilket styrtryck man har.
    Att sänka styrtrycket för mer soppa är det enkla sättet, att höja systemtrycket är det bra sättet. Kolla så systemtrycket ligger nånstans runt 5,5 - 6 bar (minns inte vad pumpen arbetar med för tryck).

  19. #19
    börne
    Gäst
    Jag hade i min 16v bränslehuvud från 79ans gti,står 079 på dom tre sista i artnr på huvet.Tillsammans med Granada 2,8l luftmängdmätare funkade det bra på min 2litare.Går även att ta bort stora fjädern i str så kan man justera ner trycket mera.Summan av kardemumman blev drygt 190 hk i motorn,lycka till.

  20. #20
    pb81
    Gäst
    men hur kollar jag systemtrycket då.. jag har tryckmätare på slangen som går till bränsletrycksregulatorn och det trycket är nu på 2,5 bar tomgång varm motor.

    Så det jag borde kunna göra är att shimsa nålen så jag får högre system tryck och har lite högre styrtryck för att jämna ut soppan?
    Senast redigerad av pb81 den 2008-08-25 klockan 21:15.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin