Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469

    Kontakter kupébelysning Mk3

    Jag har en nyinförskaffad Golf Mk3 -94 där jag har ett litet problem med innebelysningens kontakter.

    Bilen har 3 dörrar, ett Defa larm kopplat till centralåset.

    Problemet uppenbarade sig med med att när man larmar av så låses dörrarna upp men går man inte in och sätter nyckel i tädningslåset direkt så låses dörrarna igen. Dvs dörrkontakterna gör inte sitt jobb trodde jag.

    Följdaktligen tog jag loss kontakterna och kollade dom men kunde inte hitta nåt fel. Tog då ner innerbelysningen i taket och kunde konstatera att om jag kopplade loss belysningen och satte tillbaka den så lös inte innerbelysningen på dörrbrytarläget, tryckte jag då in dörrkontaken så börjar innerbelysningen lysa och slocknar aldrig.

    Det är väl så att innebelysningen i mk3 har en stängningsfördröjning, dvs den efterlyser lite efter du stängt dörren.

    Frågan är om den elektroniken kan strejka och ge dom föjldfel jag har att dörrkontakterna inte ger rätt signal till larmet osv.

    Någon som upplevt samma sak kanske?
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan vara så enkelt att larmet är programmerat för automatisk återaktivering.

    Dves larmet larmar på/låser sig själv efter en viss tid om ej tändningen vridits på.

    Kolla om du hittar något här : http://aus.defa.com/se/aus_bruksanvisninger.html

  3. #3
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Jag har mycket lite koll på hur larmet är styrt eller programerat då jag inte ens har någon instruktionsbok till det, inte vad jag hittat(ska leta i tjocka pärmen jag fick med bilen) och sen är jag ej van med defa larm så du kan ha rätt.

    Det jobbiga är ju att det är hemskt lätt att låsa inne nyckeln som det är och fortfarandes så funkar inte innerbelysningen på dörrläget.

    En sak till är att öppnar man kofferten efter man larmat av så avaktiverar det larmet. Kofferten har ju egen kontakt och lampa och den funkar ju som den ska.

    Har Golf mk3 innebelysningsfördröjning?
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Hittade gamla defa sidan.

    Här har du både bruks/allmänn monterings samt teknisk handbok , där står bla hur du programmerar larmet.

    Mycket matnyttig läsning http://www.defa.com/alarm.php3?lang=2

    Golf 3 har fördröjd innerbelysning.

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Tack för länken, ska ta reda på vilket defa jag har, borde väl gå att läsa på själva larmcentralen, så kan jag ju plugga på manualen sen.

    Då tror jag fördröjningsfunktionen är paj på min bil eftersom den aldrig släcks när man stänger dörrarna. Jag antar att elektroniken till fördröjningen sitter i belysningen i taket för där var ju ett litet kretskort, ska nog prova med en annan sådan enhet och se om det gör någon skillnad innan jag mekar med nåt annat.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  6. #6
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Jag har inte hämtat dina prylar idag, ska du ha mer kanske?
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Stämmer bra att mk3 har fördröjning på innerbelysningen, lyser ca 30 sek efter man
    stängt dörren.

    Väldigt ovanligt att det larmar igen bara för man inte vridit på tändningen,
    däremot är det nästan alltid programmerat att larma igen efter x antal sekunder
    om inte någon dörr öppnats.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    P-Plats>> Nej det ska nog klara sig. Vissa saker kan man hitta på skroten eller i Ulf garage kanske, fick tag i en bakre torkarmotor där.

    J.L>> Fint att det finns folk med en fungerandeelektronik i närheten, då kanske man komma förbi och testa om det är fel på min innan jag köper en ny. Kanske råkar på en släkting med rätt modell redan till veckan dock, får köra ett bytestest då.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ulf Ericsson
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    283
    Per, det finns säkert innerbelysningsdetaljer i diverse lådan. Jag kan kolla om du vill

  10. #10
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Citat Ursprungligen postat av Ulf Visa inlägg
    Per, det finns säkert innerbelysningsdetaljer i diverse lådan. Jag kan kolla om du vill
    Ja det får du gärna göra! Torkarmotorn funkade kanon.. Vi löser väl betalning nån dag när du är inne på jobbet. Semester en vecka nu men sen så. Tack för hjälpen så länge.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  11. #11
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    J.L>> Fint att det finns folk med en fungerandeelektronik i närheten, då kanske man komma förbi och testa om det är fel på min innan jag köper en ny. Kanske råkar på en släkting med rätt modell redan till veckan dock, får köra ett bytestest då.
    Funkar fint för mig om du vill testa, har dock inte larm på min, men
    belysningen kan du testa med.

    då kanske jag kan testa med din c-lås-pump ;-)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin