Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322

    Passat Variant 3B vs. Passat Variant 3C

    Önskar synpunkter på Passat Variant 3B jämfört med Passat Variant 3C. Tänker främst på saker som:

    - Utrymmen, baksäte och bagageutrymme är intressant
    - Driftsäkerhet och servicekostnader
    - Kända fel på Passat 3C och 3B (sena årsmodeller)

    Begagnatköpare som jag är så finner jag att det finns sena Passat 3B till hyfsat pris. Tänker på 2005 års modell. Men Passat 3C 2005-2006 års modell är också inom budget. Men mindre pengar i inköp ger ju pengar över till fälgar, chassi med mera

    På en Passat 3B 2005 års modell borde alla ev. felkonstruktioner vara åtgärdade och driftsäkerheten vara på topp. Eller? På en Passat 3C 2006 års modell så har det kanske precis börjat…

    Vad är bästa köp? Utrymmen prioriteras, OM det är någon skillnad att tala om.

  2. #2
    Erik
    Gäst
    skaffat hund?

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Önskar synpunkter på Passat Variant 3B jämfört med Passat Variant 3C. Tänker främst på saker som:

    - Utrymmen, baksäte och bagageutrymme är intressant
    - Driftsäkerhet och servicekostnader
    - Kända fel på Passat 3C och 3B (sena årsmodeller)

    Begagnatköpare som jag är så finner jag att det finns sena Passat 3B till hyfsat pris. Tänker på 2005 års modell. Men Passat 3C 2005-2006 års modell är också inom budget. Men mindre pengar i inköp ger ju pengar över till fälgar, chassi med mera

    På en Passat 3B 2005 års modell borde alla ev. felkonstruktioner vara åtgärdade och driftsäkerheten vara på topp. Eller? På en Passat 3C 2006 års modell så har det kanske precis börjat…

    Vad är bästa köp? Utrymmen prioriteras, OM det är någon skillnad att tala om.
    Jag svarar på det jag vet så svaren är lite huller om buller.

    Först och främst , sista modellerna av passat 3bg dvs 05 , var väldigt snålt utrustade...basic tror jag dom hette , så en sådan skulle jag inte köpa.
    Bra bil men väldigt spartanskt utrustad både ut och invändigt.

    Utrymme mellan 3BG & 3C uplever jag som ganska snarlikt både i baksäte och bagage.
    Bagaget i 3BG kan jag iaf 110% uttala mig om att det är rejält i varianten.
    Åker dagligen med barnvagn,baslåda och ibland ett par matkassar och det är inga som helst problem.
    3C:n har jag kört lite barnvagn i och jag upplevde utrymmet i bagaget snarlikt , kanske lite lägre takhöjd längst bak. (eller så var det något jag inbillade mig).
    Nu pratar jag enbart variant.

    Kända fel 3BG

    *Dörrlås som inte alltid vill. (iofs en gammal barnsjukdom)
    *Ev någon enstaka framvagn men det är ganska sällsynt nuförtiden.
    Men jag tar med det eftersom man bör räkna in det beroende på hur lång bilen gått.
    *Rost på baklucka/lackkrackeliering på varianten. (Finns tyvärr ännu kvar på 3bg iaf av tidigare årsmodeller)
    *Fuktinsläpp i bakljusen pga av dubbelglas.

    Sen kommer jag fasen inte på mer fel.

    Vill nästan påtala att om man servar/sköter om bilen så är det bland dom driftsäkraste bilarna man kan äga.
    Service kostnader är jag fel kille att fråga.......jag har helt andra priser. =)
    Men om jag talar för mig själv så är det en billig bil för pengarna vad gäller drift , det dyraste är det banken tar per månad. ;-)

    Ang drift och kända fel 3C har jag faktiskt inget att komma med.
    Dels för att jag kommer ej på några kända fel/barnsjukdommar & för att jag ej äger någon så jag vet inte vad dom kostar att hålla igång.

    Det får nästa kille svara på.

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Kan lägga till på 3BG.

    *Tändspolarna kan vara en känslig del , vissa förbrukar dessa och för andra håller det hur länge som helst. (Min 02:a åker ännu efter 14K mil med fabriksspolarna).

    Varför?.....inget bra svar förutom att man ska vara försiktig vid motortvätt.

  5. #5
    Särkelä
    Gäst
    Kan ju säga då att på 3C så har vi haft ett par som strular me handbromsen. e ju elektriskt på dom numera. kommit in me låsta bakhjul. har haft en del me fel på bromssystem ihuvudtaget faktigst.
    annars så har det inte varit nått som strulat sådär direkt. e ju lite uppdateringar på dom men inget som berör kund så sätt.

    kan ju fylla i där att jag me haft många -05 som e ganska snålt me utrustning.
    Senast redigerad av Särkelä den 2008-07-14 klockan 22:48.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Citat Ursprungligen postat av Erik Visa inlägg
    skaffat hund?
    Nej, ingen hund. Men man kanske blir fler i familjen... Gäller att ligga lite steget före...

  7. #7
    daydreamer
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Jag svarar på det jag vet så svaren är lite huller om buller.

    Först och främst , sista modellerna av passat 3bg dvs 05 , var väldigt snålt utrustade...basic tror jag dom hette , så en sådan skulle jag inte köpa.
    Bra bil men väldigt spartanskt utrustad både ut och invändigt.
    årsmodeller)
    Nyfiken fråga då jag har en 2005 själv.
    Vad innebär basic?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Johan Pettersson
    Ort
    Hovmantorp
    Inlägg
    84
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Först och främst , sista modellerna av passat 3bg dvs 05 , var väldigt snålt utrustade...basic tror jag dom hette , så en sådan skulle jag inte köpa.
    Bra bil men väldigt spartanskt utrustad både ut och invändigt
    Finns ju Highline 05or också så man behöver ju inte köpa nån basic.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Jag har inga stora krav på utrustning, Climatronic är ett krav och sportstolar/sportratt vore naturligtvis trevligt. Men det sista är saker man klarar sig utan. Vad är det mer för utrustning som fattas menar ni? Skulle jag köpa en 3C så blir det en ganska ordinärt utrustad sak, Trendline kallas de tror jag?

  10. #10
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    En trendline -05 har det mesta i utrustningsväg, alltså icke snålt utrustade, comfortline har i stort sätt samma utrustning men inga sportstolar. Den basic ni menar heter väl freeway och har inte klima ex. Sista årsmodellerna brukar ha väldigt mycket standard som innan kostade extra.

    Skulle valt gamla modellen framför första årets nya modell.

    mvh Per

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bara en sån sak att dom inte har climatronic får ju en att vända på klacken.

    Den basic ni menar heter väl freeway
    Den heter BAS och jag antar att det står för basic.

    Saknar climatronic , Sportstolar , Inredningen är grå och har plastratt , saknar belysning i luftutsläppen (vilket annars är standard) ,15" aluhjul som inte ser allt för roliga ut , elhissar endast fram mm mm
    Och dessa tröck dom ut i massvis under 2005 och krängde relativt billigt.

    Bara avsaknaden av climatronic gör ju att man vänder på klacken.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-07-15 klockan 11:36.

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Vill bara tydligöra att jag rekommenderar trendline först och främst sedan comfortline och inget annat.

    / Per

  13. #13
    daydreamer
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    Bara en sån sak att dom inte har climatronic får ju en att vända på klacken.



    Den heter BAS och jag antar att det står för basic.

    Saknar climatronic , Sportstolar , Inredningen är grå och har plastratt , saknar belysning i luftutsläppen (vilket annars är standard) ,15" aluhjul som inte ser allt för roliga ut , elhissar endast fram mm mm
    Och dessa tröck dom ut i massvis under 2005 och krängde relativt billigt.

    Bara avsaknaden av climatronic gör ju att man vänder på klacken.
    jag har en 2005 (uttagen 2004)
    trendline (Tror jag?) Har skinnratt, sänkt, färddator etc, Dock saknar jag belysning i luftutsläppen?

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Dock saknar jag belysning i luftutsläppen?
    Dom snålade in på det på dom sista årsmodellerna. =)
    Många bäckar små ger stora floder av pengar i slutändan.
    Det roliga är att det är precis samma luftutsläpp som på alla andra bilar , skillnaden är att dom ej dragit kabel eller monterat lampa i dom.
    Jag har undersökt saken därav vet jag. ;-)

    Här är lite bas bilar , notera inredning samt avsaknad av ex elhissar bak samt den manuella climatanläggningen.



    http://www.blocket.se/vi/15903892.htm?ca=1_9_s

    http://www.blocket.se/vi/15882869.htm?ca=1_9_s

    http://www.blocket.se/vi/16374334.htm?ca=1_9_s

  15. #15
    adis
    Gäst
    Henrik.M har rätt, det såldes en del Bas Passat av årsmodell 05. Däremot är det så att Comfort-, Trend- och Highline fanns själklart att få. Han har även räknat upp de flesta fel som fanns på 3B och 3BG modellerna.

    Det fanns även till 05r ett pluspaket som innehöll andra fälgar, xenon, regnsensor osv.

    Jag hade en 04:a highline och var väldigt nöjd med den. Körde bara 4000 mil på 3 år och inga fel uppstod. Bytte till en 3C 07:a och har kört drygt 1000 mil och den känns som ny, inget strull m a o. http://www.garaget.org/mypage/galler...dis_&cat=20137

    Skillnaden kan jag uppleva mellan dessa två är mest design, och kvalité. 3C känns modernare, men det kanske inte är så konstigt.

    Den har även vuxit någon centimeter men kan vara svårt att märka eftersom båda modellerna är rätt så stora. Det som skiljer kupén till 3C fördel är att den känns mycket luftigare, kan ha med lutningen av frontpanelen att göra.

    Även 3C finns i Comfort-, Trend- och Highline där paketen har kastats om lite och Trendline är nu det enklaste av dessa tre.

    Kolla även http://vwpc.se/forum/
    Senast redigerad av adis den 2008-07-15 klockan 14:40.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Som jag fattat det då, så tillför inte 3C större utrymme i baksätet? Och då kvartstår inga vettiga mervärden att betala för? Alltså är det en sen 3B med trevlig utrustning man ska leta efter...

  17. #17
    GTI-nissen
    Gäst
    Några små synpunkter från mig, men som inte har med funktionen att göra...

    Jag tycker att känslan i reglage och bräda är sämre i 3C.
    Knacka på den tvärgående dekorlisten och lyssna på det "solida" ljudet, känn på glappigheten reglage för fläkt/ac, tryck in nyckeln och lyssna på det ljudet. Visst känns och låter det ganska billigt?

  18. #18
    adis
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av GTI-nissen Visa inlägg
    Några små synpunkter från mig, men som inte har med funktionen att göra...

    Jag tycker att känslan i reglage och bräda är sämre i 3C.
    Knacka på den tvärgående dekorlisten och lyssna på det "solida" ljudet, känn på glappigheten reglage för fläkt/ac, tryck in nyckeln och lyssna på det ljudet. Visst känns och låter det ganska billigt?

    Ähhhhh..... då måste du ha kört en konstig Passat av 3C modell. Det är det omvända som gäller.

    Baksätet är något större i 3C:an!!!

  19. #19
    GTI-nissen
    Gäst
    Det var reaktionen precis när den kom, men överlag så tycker jag att senaste generationen av både Golfen och Passaten har tagit ett steg tillbaka vad gäller känslan i material och reglage.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 322
    Är det så att alla 3B 05r har den fula fyrekrade "komfortratten" a´la Mercedes? Eller ska man leta efter något speciellt paket för att slippa den?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin