Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1
    adis
    Gäst

    Serviceindikering - hjälp mig förstå

    Jag startade bilen imorse på väg till jobbet och fick rakt i facet: "Service 6900 km or 16 days"

    Jag blev riktigt förvånad och nästan förbannad va i h......ete! Jag var inte riktigt beredd på detta eftersom bilen är 13 månader gammal och har gått 1168 mil. Jag tolkar det serviceintervall 3000 mil eller 2 år som Volkswagen har på sina bilar är bullshit.

    Jag räknade med att servicen skulle inträffa först om ca. 11 månader eller 1800 mil. Jag har kört bilen 4-5 dagar i veckan och inte kortare sträckor än 4 mil per gång, några vändor till Helsingborg har det också blivit.

    Det sura är också att jag har inte tid att boka service eftersom vi skall på semester till Skåne, Danmark och Berlin.

    6900 km på 16 dagar det blir 430 km/dag, hur får bilen fram denna ekvation?

    Är det panik att serva eller bara köra 6900 km och bortse från meddelandet?

    Förra Passat indikerade först efter 19 månader och 2450 mil, lite mer exakt kan man tycka.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Teddy Persson
    Ort
    Ängelholm
    Inlägg
    2 696
    Personligen så följer jag inte deras långa intervaller eller deras knasiga system.

    Jag hade servat bilen efter 1000 mil eller minst 1 gång om året om man inte kommer upp i 1000 mil.
    Så har man en välservad bil.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Bilen lär ju knappast gå sönder om du kör lite mer än så. Byt olja själv lite snabbt mellan så är du nog på den säkra sidan.

  4. #4
    adis
    Gäst
    Problemet är att jag är på väg på semester och har inte alls räknat med att göra service nu under sommaren = har inte lust riktigt, eftersom när jag köper ny bil så räknar jag med att jag skall kunna köra ca. 2år eller ca. 3000 mil innan servicen skall göras.

    Det sjuka är att den indikerar 680mil eller 16 dagar vilket innebär 42.5mil om dagen, det finns inte många som kör det.

    Denna ekvation tycker jag inte riktigt stämmer. Om jag räknar mina körde mil och tiden jag har haft bilen så är det 3mil per dag och då hade jag tyckt att det vore ok om det stod 100mil eller 30 dagar.

  5. #5
    adis
    Gäst
    DinBil använder faktum att korta körsträckor kan påverka service intervallet som argument, men att den visar att det är 6800 km kvar var en gåta för de. Den skall i 99 fall av 100 visa att det är 1000 km kvar till service och sedan räkna ner.

    Med mitt mönster gällande körsträcka skall service om 6800 km inträffa först om 6 månader och inte 16 dagar, det är det som också är en gåta.

  6. #6
    bighen
    Gäst
    Du är inte ensam, har fått serviceindikering efter 1100-1300 mil på alla mina VAG bilar med longlife service. Dum som man är så servar man ju den då. Fast sist så lät de mig inte serva min Golf V GTI på 1300 mil, de sa "kör du 500 mil till och kom in då istället". Var lite jobbigt att påminnas om service varje gång man startade men det kunde jag leva med

    Som jag förstår det så gäller alla garantier så länge det inte är över 3000 mil eller 2 år mellan intervallen...

  7. #7
    Finn
    Gäst
    3000 mil eller 2 år är vad bilen kan gå maximalt under en intervall förutsatt att du kör helt optimalt. Hur man lyckas me d e d inte många som vet. Jag har iaf inte fått något svar på d eller sett en bil som gått så långt på en intervall. Ett mysterium helt enkelt men ett väldigt bra säljargument som e ganska missvisande tyvärr.

  8. #8
    polomannen
    Gäst
    Skit i det där....
    Serva bilen varje 1500 mil iställe......
    Man ser vad longlife servicerna kan ställa till med.
    Har sett många exempel på det.

    POLO RTS
    GOLF VR6-ZR
    GOLF VR6-94
    GOLF CL-93

  9. #9
    adis
    Gäst
    Nu har det löst sig. Jag ringde imorse till DinBil men de förstod inte hur det kunde vara så. Sedan ringde jag till verkstaden där jag servade min Golf GTI och förra Passat och berättade om fenomenet. De sade att jag skulle svänga förbi efter jobbet.

    De kollade men kunde inte hitta några felkoder men misstänkte att datorn fick spel.

    Upp på liften, byter olja och filter på 5 minuter och nolla serviceindikatorn.
    Vi gör upp när jag skall göra riktig service i höst. Nu kan jag åka lugnt på semester.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin