Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198

    Besiktiga turbokonverterad MK1

    Tjena, ställer en fråga åt en polare som just har turbokonverterat sin GTI MK1:a.

    Hur gör man för att få den "laglig", måste man registreringsbesiktiga (eller vad det heter?) det med turbon? Har absolut noll koll vad man måste göra för att få den laglig med turbon, likaså min polare!
    Vore sjysst om någon kunde tala om vad som gäller och vad det kostar ungefär att få den laglig!

    Tack på förhand.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Turbokonverterade bilar går inte att regbesikta.
    Om du ska kunna regbesikta tex en Mk1a eller Mk2 med turbomotor så måste motorn vara i 100% originalskick om det inte är en -75a.

    En -75a går att regbesikta med tex en 1.8T motor och det är tillåtet att göra vissa förändringar tex ta bort katalysatorn pga avgaskrav men motordelarna måste vara originaldelar tex originalturbo osv. Både SFRO och bilprovningen kollar motorkoden på motorn och om det är några tveksamheter kan man åka på en komponentkontroll hos en VAG verkstad för att kunna påvisa att man har originalgrejer i/på motorn.


    Ta gärna kontakt med SFRO så kommer dom svara på dina frågor. http://www.sfro.com
    Senast redigerad av Raz den 2008-06-28 klockan 11:40.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Glömde: en SFRO besiktning kostar 4000:- och sen tillkommer bullerprov som kostar 1250:-

    Efter det ska bilprovningen ha runt 1300:- för en regbesiktning.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2008
    Namn
    Niclas Olsson
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    198
    Okej, hur har du gjort med din då? Ser att du också har en 1,8T-motor i?

  5. #5
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Turbokonverterade bilar går inte att regbesikta.
    Om du ska kunna regbesikta tex en Mk1a eller Mk2 med turbomotor så måste motorn vara i 100% originalskick om det inte är en -75a.

    En -75a går att regbesikta med tex en 1.8T motor och det är tillåtet att göra vissa förändringar tex ta bort katalysatorn pga avgaskrav men motordelarna måste vara originaldelar tex originalturbo osv. Både SFRO och bilprovningen kollar motorkoden på motorn och om det är några tveksamheter kan man åka på en komponentkontroll hos en VAG verkstad för att kunna påvisa att man har originalgrejer i/på motorn.


    Ta gärna kontakt med SFRO så kommer dom svara på dina frågor. http://www.sfro.com
    Får man inte ändra motor på en 75:a nästintill hur mycket som helst så länge man har sluten vevhusventilation och ej för hög effekt? Menar alltså om man reggar som ombyggt då förstås.

  6. #6
    iooor_21
    Gäst
    Om bilen är från före 1975 så får man turbokonvertera den eftersom dom inte har några avgasregler då. Dock så måste man hålla sig inom vissa gränser när det gäller hk/nm. 20%hk och 10%nm (eller om det är tvärtom) mer om du bara ska regbesiktiga eller 205hk/ton om du ska regga som ombyggt fordon hos sfro

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Tobbe "Golf666" har sin reggad som konverterad.
    MEN det är ganska svårt att få till , näst intill omöjligt med dagens regler!

  8. #8
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Lillen Visa inlägg
    Tobbe "Golf666" har sin reggad som konverterad.
    MEN det är ganska svårt att få till , näst intill omöjligt med dagens regler!
    Har inte fått den uppfattningen själv. Har varit i kontakt med SFRO och där lät det som att det inte ska behöve bli några större problem att regga som ombyggt fordon med en g60-motor med turbo, 02a-låda och corradobromsar.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Citat Ursprungligen postat av Lindström Visa inlägg
    Har inte fått den uppfattningen själv. Har varit i kontakt med SFRO och där lät det som att det inte ska behöve bli några större problem att regga som ombyggt fordon med en g60-motor med turbo, 02a-låda och corradobromsar.
    Tobbes bil är inte reggad via SFRO utan bara via bilbesiktningen då den är av 75 års modell. Via SFRO är det "enkelt" men det måste vara en orginal turbomotor, man får alltså inte turbokonvertera den vanliga 1,6, eller 1,8 8v motorn!

  10. #10
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Falcor Visa inlägg
    Tobbes bil är inte reggad via SFRO utan bara via bilbesiktningen då den är av 75 års modell. Via SFRO är det "enkelt" men det måste vara en orginal turbomotor, man får alltså inte turbokonvertera den vanliga 1,6, eller 1,8 8v motorn!
    Jaså, hade fått för mig att även han hade gått vägen via SFRO. Däremot blir ja fundersam när du säger att det måste vara en orginal turbomotor när man ska regga som "ombyggt fordon". Visst gäller det bara bilar från 76 och framåt? Vad jag har läst så ska man få regga en 75 med ombyggd motor.

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Ja en 75:a kan man ändra på motorn på, Raz har juh bl.a. ej orginal motorstyrning eller kat på sin bil.... Årsmodeller 76 och frammåt måste dock ha motorn i orginalskick med orginal motorstyrning och katalysator.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Prata med bilprovningen eller SFRO om du inte tror oss (mig och Falcor) som har gått den "långa vägen" och regbesiktat våra bilar.

    Min Mk1a är regbesiktad med 1.8T motorn genom SFRO. Jag har haft en hel del kontakt med SFRO och försöker bara hjälpa till så du slipper bygga om bilen är dom kommer och besiktar den.

  13. #13
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Prata med bilprovningen eller SFRO om du inte tror oss (mig och Falcor) som har gått den "långa vägen" och regbesiktat våra bilar.

    Min Mk1a är regbesiktad med 1.8T motorn genom SFRO. Jag har haft en hel del kontakt med SFRO och försöker bara hjälpa till så du slipper bygga om bilen är dom kommer och besiktar den.
    Nej visst tror jag er, blev bara fundersam när först lät på er som att man inte fick ändra motor alls även om de var en 75:a. Jag har nämligen en 75:a och har väl fått ett "ok" av SFRO på hur ja tänkt bygga å där ingår att bygga turbo istället för kompressor på en g60-snurra.

    Blev lite sidorspår de här, förhoppningsvis hjälper infon även trådskapare.

  14. #14

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Lundin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 240
    Citat Ursprungligen postat av Lindström Visa inlägg
    Nej visst tror jag er, blev bara fundersam när först lät på er som att man inte fick ändra motor alls även om de var en 75:a. Jag har nämligen en 75:a och har väl fått ett "ok" av SFRO på hur ja tänkt bygga å där ingår att bygga turbo istället för kompressor på en g60-snurra.

    Blev lite sidorspår de här, förhoppningsvis hjälper infon även trådskapare.
    Observera mitt första inlägg, där står det att just 1975 årsmodell är undantaget då det är andra avgasregler för dom bilarna.
    Om du ska kunna regbesikta tex en Mk1a eller Mk2 med turbomotor så måste motorn vara i 100% originalskick om det inte är en -75a.

  15. #15
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Raz Visa inlägg
    Observera mitt första inlägg, där står det att just 1975 årsmodell är undantaget då det är andra avgasregler för dom bilarna.
    Läste det och det var nog där mina funderingar tog vid eftersom du skrev att motordelarna måste vara orginal. Och det stämmer ju inte riktigt mot infon jag fått om att ja ska kunna byta ut kompressorn mot turbo istället.

    Vill också bara förtydliga att jag inte på något sätt är ute efter att kritisera eller påpeka eventuella fel som någon skriver. Jag vill helt enkelt bara utreda de frågetecken jag själv får utifrån det jag läser för att undvika att jag bygger något som sedan inte går att regga in.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin