Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875

    Ryckig gång på KR/9A vid kamaxelbyte

    Har ett litet hopplock av VAG delar i "min" Golf....
    Men bytte till andra kammar idag och en vill inte gå så Gött som jag vill...
    Har justerat "K-jetten" så den har rätt blandning på tomgång, men den vill inte gå rent ändå
    Tändningen är snällt ställd oxå...
    Å d sämsta var ju att den blev ju slöare oxå...
    Har dubbelkollat å kammarna står rätt..
    Har även ett problem med att den inte sjunker i varv när man släpper gasen, utan den sjunker med lite fördröjning... Vad kan d vara???

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    Har ett litet hopplock av VAG delar i "min" Golf....
    Men bytte till andra kammar idag och en vill inte gå så Gött som jag vill...
    Har justerat "K-jetten" så den har rätt blandning på tomgång, men den vill inte gå rent ändå
    Tändningen är snällt ställd oxå...
    Å d sämsta var ju att den blev ju slöare oxå...
    Har dubbelkollat å kammarna står rätt..
    Har även ett problem med att den inte sjunker i varv när man släpper gasen, utan den sjunker med lite fördröjning... Vad kan d vara???
    Vad är det för kammar??

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Nya å köpta på DLI teknik
    Org Drev

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    David Jovén
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    425
    Tjenare!

    Om du har dubbelkollat så att kammarna står rätt så kolla en gång till Lägg huvudet helt i linje med topplocket och se att markeringarna på kamdreven ligger i höjd med kanten.

    Blir det någon ändring på tomgången om du vrider fördelaren, även om den teoretiskt står rätt?

    Hur vass är kammen? K-Jet är rätt känsligt för vassa kammar, svårt att få en stabil tomgång då. Kan bli bättre om man höjer tomgångsvarvtalet. Man kan även skruva på Co-skruven för att påverka tomgången.

    Att den blev slöare verkar ju konstigt om kammarna nu står rätt. Dock kan rätt tändning göra väldigt mycket, så prova att laborera med den. Har du nån möjlighet att mäta hur fett eller snålt den går? Du bör nog feta på bränslet iom de nya vassare kammarna.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Lindholm
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    387
    Citat Ursprungligen postat av GTI G60 Visa inlägg
    Nya å köpta på DLI teknik
    Org Drev
    ok,det inte orginal kamaxlar med andra ord.

    med trimkammar så kan man uppleva orolig tomgång,motorn bör även justeras in,dvs ställa tändning och sprut på auktoriserad firma som har koll på vad dem gör.

    Gör du det kommer du kunna trolla fram en trevligare motor om allt annat är i gott skick dvs.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Har ställt tändningen typ org, inte vassare iaf.
    Har bredbandslamda inkopplad å vet allt hur man ska göra....
    Har "stora" kamdrevet i nollan och båda små står med "nollorna" mot varandra....
    Kammen är en av deras "sport" kammar så den är inte såå vass. Pratade med David å han rekomenderade den...'

    Ska fixa ny matning till pumparna å byta filter och se om det händer något..''

    Visst e motorn gammal å gått ett gäng mil, men ändå.....

    Gick gött med org kammarna å man såg ju fram emot ännu mera mos.... men icke

    Vi får justera vidare å se vad som händer....

  7. #7
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Jag köpte och monterade några omslipade kammar häromdagen och fick
    rådet att höja systemtrycket.
    Gjorde detta och det funkar klockrent.
    jag lade i en vanlig M5-bricka och fick ett systemtryck på ca 6,3 kgm/cm2

    Mvh Jerker

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Citat Ursprungligen postat av jeho64 Visa inlägg
    Jag köpte och monterade några omslipade kammar häromdagen och fick
    rådet att höja systemtrycket.
    Gjorde detta och det funkar klockrent.
    jag lade i en vanlig M5-bricka och fick ett systemtryck på ca 6,3 kgm/cm2

    Mvh Jerker
    Du har inte bild på hur du gjorde?
    Jag har ju redan bytt bränslehuvud från en S**b turbo så den ser ju inte exakt likadan ut...

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    jeho64s avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jerker Höggren
    Medlemsnr
    4593
    Ort
    Misterhult
    Inlägg
    107
    Principen borde vara densamma, skruva ur ventilen, ta bort fjädern och lägg till en bricka där det förmodligen ligger en redan.

    Jerker

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Får se vad jag kan hitta på i veckan....

    Såå tråkigt att den blev slöare..

    Får väl vänta med dessa kammarna tills man har annat sprut mm

  11. #11
    DaViD^^
    Gäst
    en fråga hur stallde du k-jeten ?

    det är ingen grej man ska pilla på hur som helst

    enda sättet att ställa den så den fungerar bra är
    med en gasmätare som läser co och hc

    börja med att ha bilen genomvarm

    ställ sedan sprutet där hc halten är så låg som möjligt men co halten är mellan 1,5-3 stanna där hc är lägst inom co haltens område

    denna inställning fungerade Perfekt när jag åkte 240turbo
    med både orgnal huvudet och gnistat huvud

    inann jag använde skallen så ställde jag manuellt och bilen uppförde sig exakt som du beskriver slö ryckig osv

    efter att ha stallt enligt ovan är jag övertygad att bilen kommer gå mycket jämnare hjälper inte detta
    skulle jag ta mig en titt på styrtrycksventilen
    tyvärr har jag inte trycket i skallen längre
    använder man 240turbons eller saab turbons styrtrycksventil
    kan man peta hål på botten och där sitter en ställskruv

    dessutom så är k-jeten så förbannat känslig för tjuvluft så det är äkligt
    räcker med 1vakumslang så blir det skit med allt

    när man byter kammar osv kan mycket saker ändra sig så derför bör man ställa in sprutet enligt ovan vid nästan alla ändringar man gör

    glöm inte heller bort att ta ur nyckeln mellan inställningarna och varva till
    oftast slutar det med att man rör nyckeln 1mm högst och man ska inte ge upp så lätt själv brukar jag hålla på runt 30min när jag ställer för att få så bra inställning som möjligt

    skulle tro att du ska försöka landa på mellan 20-100 i hc
    då brukar motorn må riktigt bra

    vet att det kan skilja rätt mycket mellan olika motorer
    men satsa bara på att få hc så låg som bara går
    den kan hamna på 200-300 oxå men då är det i regel något som är fel

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Har bara ställt om sprutet med hjälp av bredbandslamda.
    Men eftersom den edan är omjusterad för 2.0l mm och gick/går kanon med org kammarna så har vi satt dit dom igen..

    Nu får dessa kammar vänta på ett riktigt sprut....

  13. #13
    Bastard66
    Gäst
    Kanske lite offtopic men jag är lite nyfiken.. Hur ter sig motorn när man kombinerar 9A/KR eller PL? Jag har hört att 9A motorn inte lämpar sig för så höga varv som KR och PL motorn??.. Man får ett gött drag redan från låga varv med 9A/KR väll?? E nyfiken på detta då jag ska börja bygga en 9A/PL i min GTI 16V-90 till hösten.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Ja du har rätt.
    Går att varva upp till varvstoppet "7000 drygt" men det behövs inte...
    Hoppades ju att med nya kammar att den skulle behålla det goa draget på låg/mellanvarv å komma lite mer på högvarv, men fick inte till det riktigt just nu.
    Men dom ska i igen så fort det sitter annat styrsystem i bilen...

  15. #15
    KEJO
    Gäst
    Vad är det för data på dessa kammar? En god regel är att kamaxel är det sista man trimmar med innan allt annat optimerats. Just därför att det kamaxeln gör är att flytta det varvtalsområde som motorn andas bäst i uppåt i varvtal.
    Mao du får inte mera vridmoment utan kanske tom lägre. Effekten är dock vridmoment x varvtal.
    DVs så fort du går på en sportkam med tex 260 graders totalöppning så bör du först åtgärda toppen. Det krävs inte direkt någon portning på 16V i detta läge utan handlar mera om att putsa till runt ventilsätet samt fräsa om sätet så motorn blir tät. MEN en vassare kam vill ha mera kompression så topplocket bör planfräsas och då får du tillbaka lite lågvarvsvrid. Det går att fräsa ordentligt -akta bara sätena. En kallare (max 80 grad) samt bra soppa (Shell V-max) håller spikningar borta. DU borde kolla hur mycket kammarna öppnar i när kolven är i ÖD. På en sportkam så är 1-1,3 mm max att rekommendera sedan börjar det att gå fult och K-jetens LMM hoppar.

    Jag kör själv 2,0 l 9A med KR topp och Ultra motor 260 kamaxlar, SAAB K-jet och har en jädra vrid.

    Om kammarna är omslipade så har du mindre bascirkel än orginal och då måste ventiltryckaren klara detta annars får du för lite lyft. Tryckaren klarar drygt 2 mm har jag för mig

  16. #16
    GTI-nissen
    Gäst
    Har du sett till att huvudpumpen levererar som den ska? Även om du har korrekt spänning till den så är det troligt att den är såpass sliten att den inte klarar att leverera den mängd/tryck som behövs.

    På min bil som hade gått 16000 mil så klarade inte pumpen att leverera uppe i varv, vilket vi upptäckte när vi körde den på rullande landsväg. Efter byte till en pump från Audi 200T och ny injustering så blev det kanon! Det blev också lite säkerhetsmarginal för att hindra den att gå magert.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Art.nr Duration (0,1mm) Maxlyft Lyft Ödp Delar Typ 7661206 262 / 261° 11.60 / 11.20mm 1.30 / 1.05mm Original Hyd: Sportkam

    Dessa kammar e Nya å inte omslipade..
    Har kollat så bränslet räcker med lamda, eller räcker inte att se att blandningen är bra??

    16v topparna är väl ok org om man inte ska ha ut massa hk...

    visst kan man ju skälla på mig å säga att hk kostar pengar å man måste renovera å köpa massa nytt, men jag tycker verkligen inte att det skall behövas när man har en og motor som går bra från början, å jag har kört ett gäng så jag vet om den går som den ska eller inte...

    å allt funkar jätte bra med KR kammarna så jah hoppades ju verkligen att med lite justeringar på bränslesidan skulle göra att bilen gick lite bättre iaf..

    Ska så fort jag har tid konvertera till VEMS och kanske ta å renovera en topp jag har liggandes här hemma bland massa andra 16 motorer..

    Men jag har svårt att fatta att det skulle gå sämre med lite tuffare kammar....
    Senast redigerad av GTI G60 den 2008-06-23 klockan 15:31.

  18. #18
    KEJO
    Gäst
    OK detta aar ju inga konstiga kamaxeldat utan är ju att betrakta som sportkammar och skall ju gå att få fungera såvitt allt är rätt inställt och kamaxlarna inte är felslipade eller något sådant väldigt konstigt.
    Jag håller dock ej med dig om att toppen är orginal OK om den gått 20 0000 mil eller så.
    Om topp och kolvringar är otäta och du vässar med längre kamtider så tappar motorn än mera lågvarvsork. Jag har sett toppar som haft stor vass kant kring stålringarna till ventilsätena och flödat dåligt. Ny frästa ventilsäten med en Mira fräs och med minst tre vinklar kan öka flödet med 50 % på låga ventillyft.
    Har du kollat kompressionstrycket på motorn ?
    Systembränsletrycket skall vara ca 5,6-5,7 bar sedan ställs styrtrycket till ca 3,4 bar. (Styrtrycket brukar vara ca 3, 7 orginal med SAAB K-jet.) OBS styrtrycksregulatorn från GTI ej SAAB's skall användas. Har du vakuumanslutit styrtrycksregulatorn ?
    Om motorn efter tryckiställning ovan går fet så sänk systemtrycket = tabort bricka.
    Något mager = lägg i en bricka o höj

    Ändra inte i större steg än 0,1-0,2 då det är känsligt.

    FÖ du bytte väl naturligtvis till nya ventiltryckare då du bytte kamaxlar ?
    TRyckaren o kammens ramp ( första bit) nöts in mot varandra. Om du har tryckare med 15-20 000 mil o nya kammar av gjutjärn (dvs ej stål) så nöts kammarna in fel. Grundregel ny kam = nya tryckare.
    Senast redigerad av KEJO den 2008-06-25 klockan 12:33.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christian Carlsson
    Medlemsnr
    5389
    Ort
    Alingsås
    Inlägg
    875
    Det är ju konstigt att den går jätte bra å e väldigt stark på låga varv med KR kammarna...
    Har INTE bytt lyftare....
    VET att man BÖR göra det, så visst kanske man får lite sämre resultat med gamla...
    Men hade aldrig lagt ner så mycket pengar på en gammal golf utan nu kör vi med budget lösningar... Lyftare kostar ju lika mycket som kammarna
    Vi åker med KR kammarna i för tillfället så får vi se vad vi orkar med...
    Får bli seriösare med nästa motor...
    Om man fräser å slipar om toppen, ska det vara org vinklar eller finns det "bättre"?

  20. #20
    KEJO
    Gäst
    Jo en annan sak är att grenröret på KR o PL motorerna är lånt ifrån idealt och det gör inte saken bättre när du monterar en vassare kamaxel.
    Du får garanterat bättre bottendrag med ett bra extraktorröt. Supersprint är beprövat i bromsbänk många gånger om men en OK budget alternativ är att få tag på et grenrör från en 2,0 l 16 V ABF motor ( 150 hk) från en skrot. Det gör en klar förbättring på alla varvtal men märks kanske mest på låga varv.

    Kommer ihåg för länge sedan då en bekant moterade en trimkam på en Volvomotor ihop med Weberförgasare och motorn gick som en potta. Mycket huvudbry innan ett extraktorrör moterades och effekten ökande istället för att ha minskat. Då var det 8V motorteknik förståss.
    Ventilrenovering innebär att ventiltallriken slipas om till orginalvinketl dvs 45 grader. Sedan fräses sätes ytan om till samma vinkel MEN frässtålet är av multikontur så du får en mjuk övergång i kanalen 70-45 - 30-15 grader. Det finns profilstån som är mjukt avrundade utan annan definitiv vinkel än 45 för sätet också. Detta är ett proffsjobb men väl värt pengarna.
    Ofta har VW topparna en vass kant där stålsätets vinkel går över i Aluminiumgodset och en enkel avfasning där bättrar flödet på låga kamlyft drastiskt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin