Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1
    Scootie
    Gäst

    ESP på Golf MK4 1.8T 1999?

    Har golf 1.8t 1999-orna antispinn eller kom detta endast på senare modeller?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Inte ESP, men EDS.

  3. #3
    rimad
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Inte ESP, men EDS.
    Vad är EDS? har aldrig set "EDS" på en en Golf :-)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Elektronische Differential Sperre, på svenska elektronisk differentialspärr. Använder ABS-bromsarna för att reglera spinnande hjul i låg fart. Har funnits på motorstarkare Golf/Vento/Bora/Passat/Corrado sedan tidigt 1990-tal gissar jag. Troligen sedan införandet av Plus-chassi även om det inte finns på exempelvis Golf 1H GTI. Ren antispin heter ASR vill jag minnas. ESP är ett mer komplett och komplext system som ofta samverkar med de övriga enklare systemen.
    Senast redigerad av Marcus den 2008-04-10 klockan 20:12.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Jo, det var precis det jag skrev EDS heter det enligt Volkswagens nomenklatur, inte min. ESP är precis som du skriver ett stabilitetssystem som ofta samverkar med ABS, EDS, ASR, EBV med flera.

  6. #6
    rimad
    Gäst
    i andra ord dom är skit jag har den av värje gång jag ville gassa , någon gång glömma jag den och undrar om det är nåt fel med min motor

  7. #7
    Scootie
    Gäst
    Har ju sett det på nyare än 01 men inte på denna 99'a som jag är intresserad av. Vet att på jobbets Caddy's så heter det ASR och det finns en knapp för on/off men inte på golfen vad jag kan se. Eller är det inbyggt i ECU?

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Antriebsschlupfregelung, Anti Spinn Reglering - finns inte på 1J GTI 1,8T 1999.

  9. #9
    lojden
    Gäst
    Jag har det där ABS "antispin" på min, fungerar väl inte sådär super direkt.
    Senast redigerad av lojden den 2008-04-11 klockan 11:03.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    Alla 1J GTI av din sort har EDS men det ska inte förväxlas med ASR. EDS är ju elektronisk differentialspärr.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Istället för att ta massa förkortningar , så förklara gärna tekniken bakom dom olika förkortningarna & hur dom oilka systemen är uppbyggda.
    Så slipper ni läsa er till det och gissa vad som är vad.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-04-11 klockan 17:38. Anledning: Kände mig lite elak så jag redigerade.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 319
    ABS är det låsningsfria bromssystemet. Hydrauliken och de varvtalsgivare som finns ute vid hjulen används även för de övriga systemen. Har din VW ESP har den också ASR. Har den ASR har den också EDS.

    För dagens motorer med högt vridmoment ger antispinnsystemet (ASR) såväl ökad komfort som säkerhet, i synnerhet på vägar med varierande underlag och på hala vägbanor och inte minst på tvåhjulsdrivna bilar. ASR motverkar hjulspinn framför allt vid högre hastigheter. Om ett hjul börjar rotera snabbare än de övriga (spinner) ingriper ASR-systemet i motorstyrningssystemet och stryper effekten tills hjulet slutar spinna.
    ASR-systemet förbättrar dragkraften och hjälper föraren att behålla kontrollen även om gränsen för väghållningen oavsiktligt överskrids. Dessutom reduceras däcksslitaget. ASR-aktivering indikeras med en blinkande lampa i instrumentpanelen. Systemet är kombinerat med den elektroniska differentialspärren (EDS) och utgör också en del av det elektroniska stabiliseringsprogrammet (ESP).

    Den elektroniska differentialspärren (EDS) ger komfortabla starter på vägytor med varierande grepp. Till exempel i situationer där ena hjulet står på is och det andra på asfalt. Om ett hjul börjar spinna bromsar EDS-systemet det spinnande hjulet i den utsträckning som behövs för att överföra kraft till hjulet med bättre dragkraft. EDS-systemet reducerar däckslitaget och fungerar upp till omkring 80 km/h på nyare bilar. EDS gör att manuella differentialspärrar kunnat tas bort på våra personbilar. Manuella differentialspärrar kan dock som sagt fortfarande vara till stor nytta vid körning i terräng.

    Systemhierarki

    1. ESP
    2. ASR
    3. EDS
    4. ABS

    Hierarkin ser du ovan och du läser den uppifrån och ner.
    Källa: Volkswagen Group Sverige

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Texten ovanför är ju bara ren reklam för att sälja.
    Står ännu ej hur tekniken fungerar , dvs vad skillnaderna är.

    ASR Jobbar med signaler från ABS systemet och med hjälp av dessa signaler stryper den motoreffekten om något hjul tappar fäste. (spinner)
    EDS jobbar också med hjälp av ABS , dvs signaler från ABS givarna och hjulvarvsinfomation.
    Ser bara helt enkelt till att de drivande hjulen har samma hjulvarv , har dom inte det så bromsas det hjulet som går för fort......dvs det hjulet utan fäste.
    Ett system som jag personligen inte ser någon nytta med ASR+EDS.

    2 system där ena systemet stryper motoreffekten ASR och andra systemet bromsar hjulen EDS i syfte att uppnå maximalt fäste.

    ABS + EDS + ASR = ESP.

    Dvs ESP:n är en ren vidare utveckling av EDS & ASR.
    Det man gjort är att man lagt till 2 saker.
    1 Gyro som känner av bilens färdriktning.
    1 Rattvinkelsensor som känner av förarens rattutslag.

    Gryons information + rattvinkelsensorns information bearbetas och styrdonet räknar ut om bilen färdas rätt , dvs om värderna mellan gyro och rattvinkelsensor stämmer.

    EXEMPEL
    Vrider föraren kraftig på ratten åt något håll medan bilen färdas rakt fram , så räknar styrdonen ut inom bråkdelen av någon millisekund på att något är galet.
    Det som är galet i detta exempel är att bilen färdas rakt fram i 100 knyck och du som förare ger plötsligt ett kraftigt rattutslag.
    Denna galenskap rättas då till genom att motorn stryps och bilen korrigerar positionen genom ABS systemet......häver mao en okontollerad sladd.
    Dvs bilen bromsar varje hjul oberoende av varandra för att undvika att föraren tappar kontollen över bilen.
    Systemet återgår till normalläge när rattvinkelsensor , hjulvarv och gyro information stämmer överens med varandra.
    Dvs när alla 4 hjul har grepp och rattvinkelsensor information (rattutslag) och gyroinformation (bilens färdriktning) stämmer överens med varandra.

    Det är ESP och den fungerar vid alla hastigheter , jämfört med ex EDS.
    En annan skillnad mellan ESP och övriga system är att ESP:n bromsar alla hjulen oberoenda av varandra och oberoende av bilens hastighet, EDS bromsar bara drivhjulen och detta upp till en viss hastighet.


    Nu tog jag ett enkelt exempel för att göra förklaringen enkel , det hela är lite mer komplicerat än så.
    Men det ger en helhetsbild av hur det fungerar och vad skillnaden verkligen är mellan dessa förkortningar.

    Skillnaden är funktionen + ett par komponenter & lite mjukvara i övrigt samma grund.



    ESP ett mao samlingsnamn för flera system som sammarbetar med varandra för att öka förarens säkerhet.

    ESP:n är ett väldigt bra system om man har mössan på skaft eftersom den ev ger dig den stund det behövs innan det går riktigt åt helvete.
    Dvs ESP är ingen mirakel uppfinning , går att åka av vägen även med esp:n inkopplad om man glömt hjärnan hemma......sett flera exemple på sådanna avåkningar.

    Om jag får lägga till något i kunskapsbanken.

    Sen har alla biltillverkare olika namn för systemen , men grunden är densamma på allihopa och de flesta utvecklas av BOSCH.

    Då vet ni vad ni pratar om.
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-04-11 klockan 20:47.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Manfred T
    Medlemsnr
    4532
    Ort
    Ystad
    Inlägg
    486
    Citat Ursprungligen postat av Henrik.M Visa inlägg
    ASR & EDS jobbar enbart med hjälp av ABS , dvs signaler från ABS givarna och hjulvarvsinfomation.
    Ser bara helt enkelt till att de drivande hjulen har samma hjulvarv , har dom inte det så bromsas det hjulet som går för fort......dvs det hjulet utan fäste.
    Ett system som jag personligen inte ser någon nytta med.
    Bra skrivet, fast en liten rättelse: ASR jobbar inte genom att bromsa hjulen som EDS, utan motoreffekten stryps via motorstyrdonet tills hjulen slutar spinna.

    I våra bilar kom detta först tillsammans med E-gasen, då all elektronik som behövs för reglering redan finns inbyggt i gasspjället. Dvs: Har du gasvajer har du inte ASR.

    Tdi'erna var iofs tidiga med ASR då de kört vajerlöst länge.

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Bra skrivet, fast en liten rättelse: ASR jobbar inte genom att bromsa hjulen som EDS, utan motoreffekten stryps via motorstyrdonet tills hjulen slutar spinna.
    Felskrivning av mig och korrekt av dig , har även rättat till det så det inte blir oklarheter. ;-)
    Du får korrekturläsa...jag blir snurrig av alla ggr jag skriver ABS-ASR-EDS & ESP.
    Är inte så säkert jag själv lyckats hålla isär begreppen hela vägen. =)

    ASR tillkom mycket riktigt i samband med E-gas på bensinarna...01(?) och stryper motoreffekten.
    Audi hade det som tillval på sina tdier från 97-98(?)
    Är lika kass på årtal som jag är på att forumlera mig skriftligt. =)
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-04-11 klockan 20:49.

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Henrik M
    Medlemsnr
    2564
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6 414
    Här kan ni läsa det jag försökt skriva fast i betydligt enklare förklaring. =)

    http://www.seat.se/se/generator/su/s.../ESP/main.html

    Ganska intressant sida om man vill veta hur saker fungerar.

    http://www.seat.se/se/generator/su/s...kola/main.html
    Senast redigerad av Henrik.M den 2008-04-11 klockan 21:01.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin