Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1
    Jocke_M
    Gäst

    Vad är detta? Less!

    Hittade ett fel idag när jag kollade under huven.
    Se denna bild: http://joakim668.fotopic.net/p48738272.html

    Det rostiga röret är av om ni inte ser det

    Vad är det för sak å vad har den för funktion?
    Å hur ska jag laga den?

    Bilen brukar ha lite högre tomgång än normalt när man kört lite busigt, kan det ha med detta fel att göra?

    ------------------------------------------------------

    Har iaf fixat en orginal reggplåts hållare fram, som jag bytte ut ikväll.
    Har tjorvat hela kvällen! Är ganska så less. Dom som vet vart bultarna till hållaren sitter kanske vet hur bängligt det är att få ditt å ta lös.
    Sen så tappar jag in ett verktyg mellan grillen å kylare. Så jag skruvar lös fästena för kylaren å tar en magnet så jag får upp verktyget.
    Sen så märker jag att det börjat läka kylarvätska från kylaren i vänstra nederkanten sett framifrån bilen! MEN det verkade sluta läka när jag skruvat tillbaka den konstigt nog? Får undersöka det bättre imorgon.
    Sen bytte jag tändkablar till ett par Bosch orginalkablar. Det är då jag hittar detdär felet jag skrev först om.

    Finns det ny kylare i värsta fall på nyadack.se? Å vad kostar den ?

    Här der ni lite bilder från ikväll: http://joakim668.fotopic.net/c1098918.html

    Blev iaf fint med orginalhållare. Finns bilder på den förra om ni söker lite där.

    Nu ska jag hätma tanten från jobbet. God natt.

  2. #2
    Särkelä
    Gäst
    det röret är till avgas återföringen, kan va bra om det är helt till besiktningen.
    Byt den. det är inte så svårt.

  3. #3
    Jocke_M
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Särkelä Visa inlägg
    det röret är till avgas återföringen, kan va bra om det är helt till besiktningen.
    Byt den. det är inte så svårt.
    Ok, ja det ser itne så svårt ut att byta den men vart köper jag en ny sån till bra pris?

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Junforss avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Per Junfors
    Medlemsnr
    1460
    Ort
    Sollebrunn
    Inlägg
    1 469
    Biltema har kyl för ett helt okej pris.

    EGR ventilen som röret går till kan vara bra att ha inkopplad när du besiktigar, bilprovningen kollar väl inte funktionen på den längre men skulle du ta bort den så gnäller dom säkert. VAG är nog det enda rätt för att hitta ett orginalrör. Borde gå att göra ett eget då det är ganska simpelt med koning i ändarna bara, det svåra är väl att hitta rör i lämplig godtjocklek.
    Per J
    VW Golf Mk1 -75 Blå | VW Jetta Mk1 -84 Röd|Tiguan TDi 4motion -13 Grönmetallic | Passat Variant TDi R-Line -17 Gråmetallic |

  5. #5
    Joda
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Biltema har kyl för ett helt okej pris.

    EGR ventilen som röret går till kan vara bra att ha inkopplad när du besiktigar, bilprovningen kollar väl inte funktionen på den längre men skulle du ta bort den så gnäller dom säkert. VAG är nog det enda rätt för att hitta ett orginalrör. Borde gå att göra ett eget då det är ganska simpelt med koning i ändarna bara, det svåra är väl att hitta rör i lämplig godtjocklek.
    Har för mig brorsan tillverkade ett utav kopparrör. Har för mig dimensionerna är tillräckligt lika VVS-prylar. Spara "muttrarna" bara.

    Annars så finns det kanske nytt att köpa. Jag gjorde det för ~8 år sedan på VAG. Tror det kostade mellan 150-200 kr.

    /Johan

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    Ola Sandqvist
    Ort
    Bollnäs
    Inlägg
    98
    Röret finns på vag och sedan är det lösa koner som man trär på röret. Det funkar lika som på vvs rör så det kan funka om man tar vvs rör och kona till det.
    Annars kostar det inte mer än ca:200:- för det på vag och då är det bockat också.
    mvh.
    Mulle Meck
    3*gti -83. 1*cl-88. 1sharan-98

  7. #7
    Jocke_M
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Junfors Visa inlägg
    Biltema har kyl för ett helt okej pris.

    EGR ventilen som röret går till kan vara bra att ha inkopplad när du besiktigar, bilprovningen kollar väl inte funktionen på den längre men skulle du ta bort den så gnäller dom säkert. VAG är nog det enda rätt för att hitta ett orginalrör. Borde gå att göra ett eget då det är ganska simpelt med koning i ändarna bara, det svåra är väl att hitta rör i lämplig godtjocklek.
    Kollar på Biltemas hemsida men hittar bara till golf 2 där? Men det kanske är samma eller?

  8. #8
    Jocke_M
    Gäst
    Jaja men 200 spän är ju inte mycket.. Tänkte det skulle gå på 1000 spän när det är från vag

    Men vad fyller den för funktion egentligen?

  9. #9
    Jocke J
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke_M Visa inlägg
    Men vad fyller den för funktion egentligen?

    Det skickas tillbaka avgaser till insuget för att vara med i förbränningen en gång till. Men avgaserna är redan förbrända så dom tar bara plats vilket leder till mindre effektiv förbränning, alltså mindre värmeutveckling -> Mindre NOx utsläpp.

    När jag bytte mitt EGR-rör köpte jag det på Mekonomen.

  10. #10
    Jocke_M
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Jocke J Visa inlägg
    Det skickas tillbaka avgaser till insuget för att vara med i förbränningen en gång till. Men avgaserna är redan förbrända så dom tar bara plats vilket leder till mindre effektiv förbränning, alltså mindre värmeutveckling -> Mindre NOx utsläpp.

    När jag bytte mitt EGR-rör köpte jag det på Mekonomen.
    Bra svar! Ska kolla med meca å mekonomen eller med vag. Eller så tillverkar jag en själv.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin