Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1
    yakozan
    Gäst

    skrapande ljud bak Golf -95

    Bytte bakhjul igår pga punka och efter bytet så märkte jag ett skrapande ljud bakifrån.

    De nyiförskaffade hjulen kom ifrån en Golf 2a och jag tyckte inte att de tog i nånstans.
    Men jag ska kolla upp detta närmare då ljudet trots allt först märktes efter hjulbytet.

    ljudet låter ungefär som ett skrap varje varv hjulet tar.
    Ökar alltså med hastigheten och vid inbromsning så ökar ljudnivån markant för att sakta tonas ned tills nästa gång man bromsar.

    Så vad kan det vara för fel?
    bromsbackar? hjullager?
    Ska försöka prova att montera nya hjul fram och de gamla bak för att se om det är de nya hjulen (bättre begagnade) som spökar. Men jag tror det kan vara nått annat.

    Några tips kanske?

    tack på förhand.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    om du haft alu fälgar och satt på plåt så har du kanske för långa hjulbultar?
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    yakozan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    om du haft alu fälgar och satt på plåt så har du kanske för långa hjulbultar?
    nya hjulen är plåtisar, men det var de gamla hjulen också.

    Ska försöka få tillgång till en lyft ikväll så att man kan ta sig en titt.

    ljudet hörs knappt nör man ligger i 100km/h då det dränks i vägbuller osv.
    men så fort man duttar på bromsen så hör man det tydligt.
    sen försvinner det sakta igen om man inte bromsar.

    När man motorbromsar blir det ingen skillnad i ljudvolym utan endast när man använder bromspedal eller handbroms.

    jag ska nog prova att byta bromsbackar ikväll. det är ju alltid bra att ha det gjort annars.

  4. #4
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Du kan ha glapp i hjullagret med, lyft upp o rucka på hjulet i sidled utan att handbromsen är dragen. Om det glappar så kanske det tar i nån back eller fjäder när du rullar.

    Annras är byte av backarna en bra teori.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  5. #5
    yakozan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Du kan ha glapp i hjullagret med, lyft upp o rucka på hjulet i sidled utan att handbromsen är dragen. Om det glappar så kanske det tar i nån back eller fjäder när du rullar.

    Annras är byte av backarna en bra teori.
    Ska kolla det

    Behöver man nåt mer när man byter bromsbackar?
    Är det svårt eller speciellt jobbigt?

    har aldrig hållt på med trummbromsar förut.

  6. #6
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    varken svårt eller komplicerat.

    Studera var alla fjädrar och vajrar sitter Innan du plockar isär. Kan va bra att ta en sida i tagen och jämföra med den andra sidan.

    Trummar kan va lite lurig att få av bara, spec om du har en sorgekant på insidan. Lite milt våld brukar funka för mig.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  7. #7
    yakozan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    varken svårt eller komplicerat.

    Studera var alla fjädrar och vajrar sitter Innan du plockar isär. Kan va bra att ta en sida i tagen och jämföra med den andra sidan.

    Trummar kan va lite lurig att få av bara, spec om du har en sorgekant på insidan. Lite milt våld brukar funka för mig.
    OK. tackar för hjälpen.
    Snackade precis med en kompis som följer med som stöd till garaget så det ska nog lösa sig.

    bara att hålla tummarna att det är bromsbackarna då som krånglar alt. nått annat billigt

    tack för hjälpen.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Ett lager är inte så himskans dyrt heller
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    yakozan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Ett lager är inte så himskans dyrt heller
    Sant
    var ute och handlade bromsbackar och monteringssats nu på lunchen. hade räknat med dubbla konstnaden men det var tydligen för båda bromsarna med varje sats, så det blev inte så dyrt som jag trodde

    Om inte bromsarna löser problemet så handlar jag hjullager imorgon.

  10. #10
    GTI-nissen
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Trummor kan va lite lurig att få av bara, spec om du har en sorgekant på insidan. Lite milt våld brukar funka för mig.
    Det finns en kil till självjusteringen som man kan se genom ett av skruvhålen i trumman. Petar man upp den med en mejsel så går det lättare att få loss trumman.

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Ah, jag hade för mig att det var nåt sånt, men jag ville inte säga nåt då jag inte var hundra på det...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av yakozan Visa inlägg
    Bytte bakhjul igår pga punka och efter bytet så märkte jag ett skrapande ljud bakifrån.

    De nyiförskaffade hjulen kom ifrån en Golf 2a och jag tyckte inte att de tog i nånstans.
    Men jag ska kolla upp detta närmare då ljudet trots allt först märktes efter hjulbytet.

    ljudet låter ungefär som ett skrap varje varv hjulet tar.
    Ökar alltså med hastigheten och vid inbromsning så ökar ljudnivån markant för att sakta tonas ned tills nästa gång man bromsar.

    Så vad kan det vara för fel?
    bromsbackar? hjullager?
    Ska försöka prova att montera nya hjul fram och de gamla bak för att se om det är de nya hjulen (bättre begagnade) som spökar. Men jag tror det kan vara nått annat.

    Några tips kanske?

    tack på förhand.
    Tror det kanske kan vara innerfälgen som slår mot handbromsvajjern, det problemet hade jag på en mk1:a. Kanske inte ser likadant ut men kolla upp det.

    mvh Per

  13. #13
    yakozan
    Gäst
    Nyss hemokmmen från garaget nu.
    Blev inget bromsbyte då jag har begränsad tillgång till mina verktyg pga utlånade nycklar och kände även att bakhjulen glappade lite så jag antog att det är hjullagren bak som är den stora boven.

    Så imorgon får jag handla hjullager och sen får jag satsa på att byta både lager och bromsbackar samtidigt. Har en Haynes-bok nu också så man ska väl förhoppningsvis inte klanta till det

  14. #14
    jbtgti
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av yakozan Visa inlägg
    Bytte bakhjul igår pga punka och efter bytet så märkte jag ett skrapande ljud bakifrån.

    De nyiförskaffade hjulen kom ifrån en Golf 2a och jag tyckte inte att de tog i nånstans.
    Men jag ska kolla upp detta närmare då ljudet trots allt först märktes efter hjulbytet.

    ljudet låter ungefär som ett skrap varje varv hjulet tar.
    Ökar alltså med hastigheten och vid inbromsning så ökar ljudnivån markant för att sakta tonas ned tills nästa gång man bromsar.

    Så vad kan det vara för fel?
    bromsbackar? hjullager?
    Ska försöka prova att montera nya hjul fram och de gamla bak för att se om det är de nya hjulen (bättre begagnade) som spökar. Men jag tror det kan vara nått annat.

    Några tips kanske?

    tack på förhand.


    Detta fenomen har jag vare med om. Då var det hjulet som inte riktigt var åtdraget.

    /jörgen
    http://www.garaget.org/JbtGti

  15. #15
    yakozan
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av jbtgti Visa inlägg
    Detta fenomen har jag vare med om. Då var det hjulet som inte riktigt var åtdraget.

    /jörgen
    http://www.garaget.org/JbtGti
    Hmm. Kan vara värt att testa innan man byter lager och joxar.
    Manny nämnde för långa hjulbultar tidigare och det borde ju ge samma symptom som glappande hjullager.

    Sticker tidigare till jobbet imorgon och letar upp nya hjulbultar på vägen. Om det inte löser problemet så är det alltid bra att ha

  16. #16
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    mja, grejen med för långa bultar e att dom går för långt in i trumman och tar i fjädrar och backar inuti. Är dom mycket för långa så kan du inte snurra hjulet ens.

    Men prova att spänna bultarna först, du har kanske glömt att dra dom efter att du har hissat ner bilen...
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  17. #17
    yakozan
    Gäst
    Så var saken biff
    handlade nya bultar i morse på VW och monterade dom nu på lunchen. Inga mer missljud

    tack för hjälpen alla som svarat och funderat.

  18. #18
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Sedär, det var ju enkelt .
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin