Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908

    Biltransport kärra - Vikt - Välja rätt

    Tja!

    Jag behöver förflytta ett par bilar.

    Dragbil =

    Har 2 alternativ på kärra :

    Golf 2 gti =

    Passat Variant -86 =

    Vad säger ni, hur hade ni gjort ?
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2007-12-30 klockan 17:39.

  2. #2
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Ska du köpa eller hyra? jag hade tagit 1500kg om diu får fra 1530... inget snack om saken.. men det beror ju på priset med.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  3. #3
    Bengan.U
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Tja!
    Dragbil = 1530kg med B kort.
    Har 2 alternativ på kärra : En som får last 790kg, totvikt på 1300kg
    En som får last 990kg, totvikt på 1500kg

    Golf 2 gti = Lättade vägde den 940kg exkl förare, nu kanske max 1000kg

    Passat Variant -86 = Tjänstevikt på 1150kg

    Vad säger ni, hur hade ni gjort ?
    Alternativa släpet 2 så klart :-)

    MVH/Bengan.U

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Jag skall hyra! hehe sry om jag va lite otydlig :-P

    2 säger ni :-)

    Jag bara lurar på att ifall jag skulle lasta mer, så att kärrans vikt överstiger 1530kg så åker jag ju på olovlig köring :-S

    Visst alt 1 är väl inte det bästa heller, men då får jag väl "bara" överlast böter ?

  5. #5
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Mr dOhC Visa inlägg
    Jag skall hyra! hehe sry om jag va lite otydlig :-P

    2 säger ni :-)

    Jag bara lurar på att ifall jag skulle lasta mer, så att kärrans vikt överstiger 1530kg så åker jag ju på olovlig köring :-S

    Visst alt 1 är väl inte det bästa heller, men då får jag väl "bara" överlast böter ?
    inte då! bara överlass, din bil får dra båda släpen dvs du kan inte få olovlig körning på det. Fast du får mer överlassböter på det lilla släpet. I värsta fall får du inte köra vidare, om du har överlass då.
    Senast redigerad av Manny den 2007-12-03 klockan 17:37.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Jaha ok
    1500kg släpet är billigare att hyra dessutom ;-)

    Tack för svaren så här långt :-)

  7. #7
    Lindström
    Gäst
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    inte då! bara överlass, din bil får dra båda släpen dvs du kan inte få olovlig körning på det. Fast du får mer överlassböter på det lilla släpet. I värsta fall får du inte köra vidare, om du har överlass då.
    Nej stämmer vaerkligen detta? Om du skulle lasta överlast på 1500 kg-släpet så det skulle väga t.ex. 1550 kg totalt, blir de inte olovlig körning då? Eftersom släpets totalvikt då överstiger bilens godkända dragvikt?

    EDIT: Skulle det inte vara så skulle ja självklart välja 1500kg-släpet. Som jag färstått det så avrundas övervikt till närmaste lägre 100-tal kg. Så om du lastar 90 kg för mkt borde det bli noll i övervikt ändå som du bötfälls för.

    Någon kanske vet mer exakt hur det är?
    Senast redigerad av Lindström den 2007-12-04 klockan 14:18.

  8. #8
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av Lindström Visa inlägg
    Nej stämmer vaerkligen detta? Om du skulle lasta överlast på 1500 kg-släpet så det skulle väga t.ex. 1550 kg totalt, blir de inte olovlig körning då? Eftersom släpets totalvikt då överstiger bilens godkända dragvikt?

    EDIT: Skulle det inte vara så skulle ja självklart välja 1500kg-släpet. Som jag färstått det så avrundas övervikt till närmaste lägre 100-tal kg. Så om du lastar 90 kg för mkt borde det bli noll i övervikt ändå som du bötfälls för.

    Någon kanske vet mer exakt hur det är?
    Totalvikten på pappret är ändå 1500+1530kg (släp+bil), trots att det i verkligheten väger mer om det är överlass.

    Samma sak med lätt lastbil/stor personbil, säg att totalvikten på en lastbil är 3500kg och lastvikten är 800kg. Du lastar en bil på 1000kg tex, då har du överlass på 200kg. Men det är fortfarande inte olovlig körning. Eftersom på pappret är totalvikten ändå bara 3500kg. Annars hade man kunnat köra vilken bil som helst med överlass bara man har C-kort. Hänger ni med?

    Det enda som är intressant i körkortssyfte är totalvikten på pappret. Vad den verkliga vikten är bara intressant för polisen om det handlar om överlass.

    Dock kan polisen tvinga dig att lasta av elelr ställa släpet på plats om de är griniga. Då får man hämta lasset på lagligt vis eller vänta på att snuten drar och låtsas som om det regnar
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  9. #9
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    P-plats.ses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Patrik Jonasson
    Medlemsnr
    1523
    Ort
    Lilla Edet
    Inlägg
    2 309
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Dock kan polisen tvinga dig att lasta av elelr ställa släpet på plats om de är griniga. Då får man hämta lasset på lagligt vis eller vänta på att snuten drar och låtsas som om det regnar
    Håller med om att det är bra att köra överlass när det regnar då däcken inte blir så varma och risken för punktering minskar ! ;D
    mv. Patrik Jonasson

    Caddylac

  10. #10
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    razers avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Namn
    Johan Wing
    Medlemsnr
    3178
    Ort
    Rimforsa
    Inlägg
    924
    Ta bort skyltarna på bilen som står på släpet så blir det svårt för polisen att "bevisa" att den väger för mycket. Om man gör det snyggt kan det ju se ut som om bilen är tom.

    Jag skulle hyra 1500släpet och köra, jag kör min jetta på 1300släp och hittils har jag inte blivit stannad pga överlass...
    /Johan - Tidigare Jetta GT 16v
    VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

  11. #11
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av P-plats.se Visa inlägg
    Håller med om att det är bra att köra överlass när det regnar då däcken inte blir så varma och risken för punktering minskar ! ;D
    haha, ännu en fördel
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  12. #12
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av razer Visa inlägg
    Ta bort skyltarna på bilen som står på släpet så blir det svårt för polisen att "bevisa" att den väger för mycket. Om man gör det snyggt kan det ju se ut som om bilen är tom.

    Jag skulle hyra 1500släpet och köra, jag kör min jetta på 1300släp och hittils har jag inte blivit stannad pga överlass...
    Jag fick dra 1490kg(!) med passaten, körde med 1500kg släp till och från bugrun med vr6an på släpen, ca 35mil enkel utan att bli stoppad, det hade blivit både olovlig körning (felar på 10kg) och antagligen överlass, lite tur får man ha med.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Polare kör alltid med sin rally bil på biltransport och alltid med för mycket vikt på... Aldrig blivit stannad... femte säsongen nästa år...

  14. #14
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Citat Ursprungligen postat av ovredsson84 Visa inlägg
    Polare kör alltid med sin rally bil på biltransport och alltid med för mycket vikt på... Aldrig blivit stannad... femte säsongen nästa år...

    Även om många klarar sig så glöm inte att risken finns.... Det är upp till var och en att ta den risken.
    Jag vill inte rekommedera nån till att köra med överlass/olovlig. Det är upp till var och en att ta det beslutet.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan Ovredsson
    Ort
    Svalöv
    Inlägg
    1 510
    Citat Ursprungligen postat av Manny Visa inlägg
    Även om många klarar sig så glöm inte att risken finns.... Det är upp till var och en att ta den risken.
    Jag vill inte rekommedera nån till att köra med överlass/olovlig. Det är upp till var och en att ta det beslutet.
    Det håller jag med om, kör man så mycket med släp så borde man ta e kort tycker jag... plus det kan väl inte vara så svårt... ?

  16. #16
    Joda
    Gäst
    Måste bara kommentera...

    Ni som säger att ni kört olagligt, men inte blivit stoppade måste ju lägga till ett och annat till historien.

    1. Har ni kört igenom/förbi en poliskontroll?

    2. Har ni blivit omkörda/skuggade av en polisbil?

    3. På annat sätt haft en närkontakt med lagens långa arm?

    Om inte någon faktor ovan uppfylls så är det ju helt totalt irrelevant att ni klarat er ifrån att bli stoppade/få böter.


    /Johan

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jens
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    908
    Det var intressant sagt, stämmer ju faktiskt :-)

    Jag med min vanliga otur måste fundera en stund innan, jag möter alltid polisen vid dom minst lämpliga tillfällena

    ex : Blev stoppad och höll på att bli av med körkortet samma dag som vi skulle åka till wörthersee 2006 :-P

    Fast tur i oturen så blev det inget alls den gången :-) Deras kommentar " - du, vi fick ett annat jobb nu så vi måste åka"
    Senast redigerad av Mr dOhC den 2007-12-05 klockan 00:08.

  18. #18
    jooeell
    Gäst
    kör på 1500kg släpet du fick ju dra det o du blir inte av med körkortet för överlass tror det är 100kr per kg i böter eller så är det 100kr per 100kg överlass stor skillnad jag vet men jag har inte heller råkat ut för det så jag har inte riktigt koll vet att det inte var så farliga böter iallafall

  19. #19
    Bengan.U
    Gäst
    Hej.

    Grundbeloppet vid överlast är 1000Kr i böter
    för de första 1000Kg överlast.
    Därefter 100Kr/100Kg.
    Ex. 1500Kg överlast =1000Kr + 5 x100Kr.

    MVH/Bengan.U

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Ted Duell
    Ort
    GBG (Bohus-Björkö)
    Inlägg
    627
    Jag körde förbi en poliskontroll med en golf vr6 på ett 1300kg, ca tre kilometer senare blev jag stoppad av en polis som informerade mig att släpets baklampor inte funkade.

    Sedan kom hans kollega och frågade om jag hade koll på lasten, vilket jag sa att jag hade. Polisman nr två åkte vidare medans jag fick eskort till nästa bensinstation för att fixa felet, jobbigaste var att jag var osäker på om det var 50- eller 70-väg när jag hade polisen bakom mig, så jag låg i 60... =)

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin