Resultat 1 till 5 av 5
-
2025-02-06, 22:02 #1
- Reg.datum
- feb 2025
- Namn
- David Nyqvist
Volkswagen app fungerar ej längre
Har en Golf GTE 2020 med bensinvärmare. Kan (kunde) starta värmaren på flera sätt, timer, fjärr och med appen.
Det enda vettiga för mig är via appen då jag har olika tider samt för långt avstånd för att fjärren ska funka.
Appen har funkat bra till helt nyligen då den slutade funka. VW säger att tekniken som används i bilen behöver stöd av 2G/3G teknik. Dessvärre är den tekniken gammal och utdöende.
VW svarar vidare att till min bil finns ingen uppdatering och det är heller inget som kommer att komma i framtiden.
Två tankar:
Är det inte rätt dåligt att bygga en bil med gårdagens teknik? Det har väl pratats länge om att 2G/3G fasas ut successivt?
Det brukar dyka upp walkarounds till det mesta. Tänker att det säkert finns nån "tredjepartsmodul" eller nåt annat sätt att kunna få igång värmaren från telefonen?
Måste säga att värmaren är utan tvekan det bästa tillbehöret jag har och var en starkt bidragande orsak till varför jag köpte just den här bilen.
Jag är sjukt irriterad på att det inte funkar och inte kommer kunna funka framöver på en såpass ny bil!
-
2025-02-07, 09:18 #2
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Det här är inget nytt utan det är en diskussion som pågått i flera år, det finns många åsikter om tekniken, både i bilarna och i mobilnäten. Både biltillverkarna och mobilnätsägarna arbetar med långa tidshorisonter och kan inte snabbt ändra spår. Golf GTE 2020, det kan vara både generation 7 och generation 8, jag gissar att du har en generation 7 eftersom generation 8 har 4G? Dvs en bil som i grunden lanserades 2012... Vissa biltillverkare säljer fortfarande bilar med 2G/3G, som Toyota... Jag har ingen lösning på problemet, det hade varit fint om ett externt 4G-modem med USB-A kontakt kunde användas för att ge bilen och dess erforderliga system mobilnätsuppkoppling. Eller ett modem som kan få konstant ström från OBD-uttaget. Men jag vet inte om det fungerar för att man delar ut en wifi till bilen så...
Här kan du läsa om Volkswagens tankar gällande nedstängning av 2G/3G-nätet: https://www.volkswagen.se/sv/aga-en-...ing-2g-3g.htmlSenast redigerad av Marcus den 2025-02-07 klockan 09:26.
-
2025-02-07, 10:42 #3
- Reg.datum
- maj 2007
- Namn
- -
Lösning för att styra parkeringsvärmaren, som kanske fungerar?
https://otacell.se/sv/gsm-start-weba...CABEgJCivD_BwE
-
2025-02-08, 02:02 #4
- Reg.datum
- feb 2025
- Namn
- David Nyqvist
Tack, det var ett bra tips som jag ska kolla närmare på!
Senast redigerad av vfr den 2025-02-09 klockan 17:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inläget precis före
-
2025-02-08, 12:30 #5
- Reg.datum
- jul 2007
- Namn
- per pudas
Att bygga bilar med massor av modern data/tele teknik är ett genidrag från biltillverkarnas sida! Det är ju en våt dröm för dom att få kunderna att springa benen av sig för att få den senaste, balla IT-tekniken i bilen, för att efter två, tre år vara totalt stendöd ! Dags att byta bil!
Har även en maxutrustad Mini Cooper S från 2008 med någon form av dockningsstation för någon typ av mobiltelefon i mittarmstödet. Ingen vet, kommer ihåg vad kontakten passar till! Den har även röstsstyrning till det mesta, använder man den till navigatorn får man vara glad om man hamnar på rätt sida ekvatorn!
Konklussion: Använd bilen som bil och skit i uppkoppling, eller byt bil vart annat år!
Liknande ämnen
-
Klimatzon fungerar inte Volkswagen Multivan Comfortline 2020.
Av Frank72 i forum VW-forumSvar: 2Senaste inlägg: 2024-07-05, 16:19 -
Passat B6 2010 Släpvagnsbelysning fungerar inte längre
Av amborle i forum VW-forumSvar: 4Senaste inlägg: 2019-12-03, 17:32 -
Inget turbotryck längre i 3L
Av jocke.lind i forum VW-forumSvar: 17Senaste inlägg: 2008-03-26, 07:09 -
Service på bil som stått en längre tid!?
Av P-plats.se i forum VW-forumSvar: 16Senaste inlägg: 2008-01-30, 11:08