Resultat 1 till 9 av 9

Reg.datum
    aug 2023
    Namn
    Tomas ivarsson

Parttikel filter rening

Hej ska man låta bilen stå på tomgång när den renar eller renar den även när man stänger av bilen är ofta på min passat 2016 mycket kotkörningar

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Tomgång regenererar dpf när bilen är varm. När den är avstängd händer naturligtvis ingenting. Bäst är att köra längre sträckor då och då, eller byta bil till en bensinare.

Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Nyare bensinbilar har väl också partikelfilter.
    Senast redigerad av vfr den 2024-12-19 klockan 22:04. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Det kom väl 2019 tror jag. Min Tiguan är en årsmodell 2017 och säljaren sa att det skulle kommi nästa årsmodell, men vill minnas att det tog två år, så förmodligen 2019...

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Bopper Visa inlägg
    Nyare bensinbilar har väl också partikelfilter.
    Absolut. Vilket bränsle tror du genererar mest partiklar och behov av fler regenereringar?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Mycke sus och hittepå..

Ingen bil regenererar dpf på tomgång, det är både förbjudet och en jäkligt dålig idé, då det ger höga avgastemperaturer och sotmängder + kolmonoxid, kväve/oxider etc.
    Brandrisk, samt rent dumt i tex p-garage å dylikt.
    I programvaran finns kriterier som behöver uppfyllas innan den startar, ett av dom är givet en viss hastighet.

Sen går det att göra en servicerengöring STILLASTÅENDE, med dator, men denna ska ske på verkstad, med anpassade utsug, samt att sotmängdskontroll mm måste utföras innan, då det kan bli 1400°+ om filtret är för blockerat, vilket gör att underredsmassa å dylikt kan fatta eld av strålningsvärmen.

Därför sker det altså under färd, vid landsvägs/motorvägsfart, med fartvinden som kylning, det är DÄR man vill få ur sotpartiklarna, inte inne i stadsmiljö/bilköer, bland bostadshus etc.. vid stadskörning samlas allt i filtret, som sen bränns ur när du lämnar staden, det är hela funktionen/vitsen.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Min CVVA 3.0 TDI regenererar i stadsmiljö, och på tomgång, vilket är ett mycket vanligt förhållande i stadsmiljö.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    ..och det baserar du på?

Ur ren teknisk synvinkel är det heldumt, än värre om man blandar in miljö och klimat.
    krävs både högre varvtal och ökad dieselmängd, samt ändrad timing, för att uppnå värmen som behövs för att kunna bränna rent sotet, och detta i sin tur gör avgassystemet väldigt hett, att stå med ett sådant på 'tomgång' å mysa i nån bilkö hade snabbt resulterat i att många bilar fattat eld, inte minst på parkering där det finns antändliga material, gräsplan tex, det sker alltså inte.

Det bryter som sagt mot lagar och föreskrifter gällande tillverkarens åtaganden, och hela syftet med att överhuvudtaget använda DPF på motorn ifråga.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    ..och det baserar du på?

Mitt körmönster, att det luktar "bränt" när jag står stilla på tomgång och kylfläktarna går när jag parkerat pga att det är väldigt varmt under huven.

Liknande ämnen

1. Filter i haldexkopplingen
    Av Starlight i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2019-08-22, 11:25
  2. Filter
    Av rolle i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 13:19
  3. Olje filter vanligt Golf filter vs G60 Filter
    Av vr6_mannen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 16:51
  4. KN-filter
    Av stefan683 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 21:28
  5. Var hittar jag ett CAI filter ?
    Av Ilskog i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 08:52

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin