Resultat 1 till 14 av 14

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Robin Svensson

Larm efter start med startkablar

Hej.

Jag har en Volkswagen Tiguan 2.0 TDi 4Motion R-line från 2017. Jag hjälpte en kompis att starta hans bil med startkblar (En Nissan Qashqai från 2018). Röd till röd och svart till chassit. Det fungerade utan problem.

Men nu larmar min Tiguan för en väldig massa saker. Kurvljus, back-kamera fungerar inte, start/stopp, däcktrycksvarnare, avståndsreglering m.m.

Jag har testat med ett annat full-laddat batteri men det blir likadant. Misstänker att det är någon central el-del som fått sig en kyss. Någon som har varit med om liknande?

Mvh Robin

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Har varit med om liknande
    MIn nuvarnade Golf Köpt dec -2012 kördes ca 100-200 mil under jan 2013-juni 2013 innan jag sålde den förra bilen
    då uppstod ett liknande fenomen då batteriet kanske inte var helt fulladdat efter att stått ett tag men tillräckligt för att starta bilen
    kanske går bort efter några körcykler

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Robin Svensson
    Hej.

Jag har kört bilen ca 1 vecka nu och de ligger där konstant. Varje gång jag startar bilen är det 5-6 larm som ploppar upp.

Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Med lite tur så kan man kanske göra en fullständig reset/felkodsradering med VCDS men även lossa på minuspolen i några timmar kan kanske hjälpa

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Det här är från CTEC.com

Den traditionella metoden för starthjälp för bilbatterier använder ibland kablar för att ansluta mellan två batterier. Dessa kablar kallas startkablar och är avsedda att koppla ihop ett laddat batteri från ett donatorfordon med det urladdade batteriet i det fordon som behöver starthjälp. Genom att koppla ihop de två batterierna överför du ström från det givande fordonet till det döda fordonet, samtidigt som du förbigår det urladdade batteriet, för att få igång det döda fordonet. När du har startat fordonet laddar generatorn upp det urladdade batteriet.

Det finns flera problem när det gäller att använda ett annat fordon som starthjälp bil. Om du inte ansluter kablarna ordentligt kan du orsaka en gnista och i värsta fall en brand. Om kablarna ansluts på fel sätt riskerar du att vända batteriets polaritet, vilket kan förstöra bilens elektronik.

Att använda ett annat fordon som starthjälp bil, kan också skada något av de två anslutna fordonen genom s.k. lastdumpning. När de två fordonen ansluts till varandra skapas ett fält av elektromagnetisk energi i kablarna. När du kopplar bort något av fordonen kollapsar det elektromagnetiska fältet, vilket i slutändan skjuter tillbaka energin till det fordon som fortfarande är anslutet. Detta kan orsaka en massiv spänningsökning, som kan spränga fordonets ECU och helt förstöra dess elektroniska system.

Starthjälpspaket har i allmänhet fler inbyggda säkerhetsfunktioner än traditionella startkablar, men eftersom de ofta fungerar på samma sätt har de liknande problem. Förutom att vara potentiellt farliga för användaren eller fordonets elektronik, kan användning av en traditionell starthjälp bil på ett helt korrekt sätt ändå skada fordonets batteri.

Eftersom starthjälpen går förbi batteriet för att få igång fordonet, fungerar den som en kraftreservoar för fordonet. När starthjälpen är bortkopplad kommer generatorn i fordonet att upptäcka det tomma batteriet och börja pumpa in elektricitet i en mycket högre takt än vad som är bra för batteriet. Detta genererar värme och i vissa fall kan batteriplattorna inuti batteriet bli så varma att de börjar böjas. Om det händer börjar batteriplattorna gå sönder och skräp faller ner till batteriets botten. Detta skadar batteriet permanent, vilket i slutändan minskar dess kapacitet och livslängd. Till slut behöver batteriet bytas ut, vilket hade kunnat undvikas om det hade laddats ordentligt eller om det hade laddats med en Adaptive Booster.

Varför är en adaptiv booster ett bättre alternativ än en traditionell starthjälp bil?
    Istället för att använda ren energi och en stor mängd av den med en traditionell starthjälp för en bil, kan du arbeta med en adaptiv booster som hjälper till att ladda upp det urladdade batteriet under mycket säkrare förhållanden. Istället för att skjuta iväg stora mängder elektricitet på en gång skickar den adaptiva boostern snabbt men gradvis energi till batteriet tills det finns tillräckligt med ström för att starta fordonet. Den är gnistfri och skyddad mot omvänd polaritet, vilket innebär att den inte utgör någon risk även om du ansluter den felaktigt och genom att driva batteriet till en nivå där det kan starta fordonet, istället för att fungera som en strömreservoar och kringgå batteriet, är det riskfritt för fordonselektroniken och mycket skonsammare för batteriet.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Svensson1 Visa inlägg
    Hej.

Jag har kört bilen ca 1 vecka nu och de ligger där konstant. Varje gång jag startar bilen är det 5-6 larm som ploppar upp.
    Ooh det där kan bli besvärligt. Kolla säkringar och felkoder. I sämsta fall är din BCM grillad.

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Robin Svensson
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Ooh det där kan bli besvärligt. Kolla säkringar och felkoder. I sämsta fall är din BCM grillad.
    Hej.

Kollat alla säkringar som är ok. Hade en kompis som kollade med sin dator och fick fram följande meddelande "CAN-buss fel - CAN-meddelande saknas. -Permanent"

Kan det vara BCMen som du pratar om? Vad kostar det att byta, funderar på att sälja bilen om det blir för dyrt.

Mvh Robin

Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Det blir mest ekonomisk lönsamt att laga bilen. Du får inte många kronor för en bil som inte fungerar. Kanske 150K om den fungerar, 30K om den inte fungerar. Kostar väl ca 15 - 20K på verkstad gissningsvis.
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-10-29 klockan 06:01.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Du lär läsa ur felkoder med tex vcds, ur samtliga moduler, så det går att få en övergripande bild av vad som hänt, men det ser ju ut att vara nått med canbusen, tex en defekt gateway, eller nån 5A säkring för kommunikationsbuss(det finns mycke säkringar på en modern bil, i minst 4 olika centraler).
    Fixxar du inte den grunläggande felsökningen, så lämna till en verkstad som klarar av det, låt dom felsöka och komma med ett förslag på åtgärd.(Ex.vis byte instrumenthus)

Inget fel man säljer en 2017s bil för, med brakförlust.

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Robin Svensson
    Bilen är inlämnad på Volkswagen verkstad. De börjar med att byta styrningen till fyrhjulsdriften för den var det tydligen fel på. Det kanske kunde hjälpa mot de andra felkoderna men de visste inte säkert.. Än så länge uppe på 10.500:-

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Oj. Hoppas det stannar där.

Det är ingen tröst men kanske hjälper andra - jag har inte hjälpstartat en bil med kablar de senaste 15 åren pga riskerna med framför allt den donerade bilen. Detta pga att det finns just så otroligt mycket känslig elektronik i bilarna och mer har det blivit sedan 15 år tillbaka.

Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Likadant här, nog närmare 20 år sedan jag gav någon "starthjälp" från min bil. Känner andra som gjort det och fått kostsamma problem.
    "Förr" hade jag alltid startkablar i min bil, men aldrig numera, dom ligger i garaget.

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Olle
    Jag har investerat i en liten booster. No name, köpt på Amazon för en billig peng. Man brukar ju få vad man betalar för så visst, det är en liten chansning. Ser och känns väldigt rejäl ut i alla fall.

https://www.amazon.se/Bilstartare-Ju...s%2C160&sr=8-5
    Senast redigerad av olle54 den 2024-11-01 klockan 11:19.

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Robin Svensson
    Hej.

Det visade sig vara styrboxen till fyrhjulsdriften som slagits ut. När den byttes försvann de andra problemen också.

Liknande ämnen

1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2023-03-15, 17:21
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 15:54
  3. Golf mk2 16v går dåligt efter start.
    Av Fnatrik i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-08-07, 19:27
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-04, 12:59
  5. srsl lampa lyser efter start!!
    Av brummelibrum i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-11-20, 18:38

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin