Resultat 1 till 8 av 8

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin

Passat B8, knepig baktorkare

Hej!

Första posten här och första "folkan" i min ägo.

Har länge kört SAAB och varit en nöjd sådan förare, men nu efter nästan 20år med SAAB var det väl dags att byta märke, och en passat fanns i närheten som verkade vettig.

Det är en 2015, FWD 2.0tdi manuell.
    Är hyffsat nöjs, lite hårda säten mot vad jag är van vid, men överlag rätt ok att åka långt i.
    Den har ju lite mer utrustning med backkamera och adaptiv farthållare och sånt, vilket är najs.

Men den har också en baktorkare med egna idéer på hur man torkar en ruta.
    Trycker jag till på spaken så går den nästan aldrig ett fram och tillbaka, utan den verkar vilja stanna där jag släpper spaken. Så man får jobba lite med att få den att gå tillbaka med att tajma med spaken.
    Detta tänker jag beror på fukt eller skit i motorns återkoppling på var den är, eller rent av glapp i den eller kablage?
    Luckans lampor är bytta en gång på goodwill och nu vid köpet byttes dom igen för dom var döda, så det verkar ju vara nåt fuktrelaterat tänker jag?

Känns detta igen i passat-världen, och finns det bra tips på åtgärder som håller igen på problemen i framtiden?

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Detta fenomen är inte ovanligt på VAG bilar, inte VW Passat unikt .

Har råkat ur för det på sonens 2019 Seat Leon Cupra ST (combi), torkaren tappar orienteringen så att säga. Den ska återgå till startposition efter aktivering. Han använder aldrig bakrutetorkaren. När jag gjorde det stannade den på fel ställe. Jag tänkte byta torkarmotorn som sitter i bakluckan. Kollade på bildelsbasen efter beg.

Vän av ordning tänkte jag ta ner klädseln för att styrka artikelnumret. Dock ett halvår senare fungerade den oklanderligt så jag har bordlagt reparationen.

Min plan var att köpa en beg motor på bildelsbasen så ny som möjligt inte så dyrt. Vet ej vad den kostar ny men det är ju bara att ringa VW ÅF.

Hur du gör - kolla Youtube.

https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb...imit=10&page=2
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Det fanns ju en del motorer att välja på, en från en bil som bara gått 10km, och det för 500kr.
    Nästan så jag köper den utan att veta om det är det som är mitt problem.

Men jag är nog sugen på att plocka inredningen först och bilda mig en uppfattning om varför lampor och torkare pajar som dom gör.
    Bättre att förebygga problemet.
    Men fukten kanske å andra sidan kommer in genom prylarna i sig istället för genom "baksidan" på dom inuti luckan så att säga?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Från en bil som gått 10 km? Ny bil som blivit inlöst pga att den översvämmats i hamnen?

Se till att få samma artikelnummer, annars funkar det troligen inte.

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Jag hade också plockat av innerpanelen först och bla kollat reservdelsnumret på torkarmotorn samt fuktsökning. På 2st Golf combi har jag tätat läcka runt bakrutetorkatens gummitätning i rutan. Läckte mellan tätning och ruta. På en annan bil (Golf 7 R) hade dräneringen till Vw märket/backkameran gått av. Släppte vattnet i bakluckans nederdel, rann uppåt när man öppnade den och spred ut vattnet.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Ska kolla på detta, bra tips att kolla dräneringen.

Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Välkommen hit, Anders!
    Mitt nick känner du säkert igen från STCS. Numera härjar jag här också.
    /Håkan

Reg.datum
    okt 2024
    Namn
    Anders Dahlin
    Man tackar!
    Jodå, även om jag inte var superaktiv på STCS så känns namnet igen. Vi som gillar forum brukar alltid hitta varandra på forum.

Liknande ämnen

1. Ankomsttid knepig i Discovery Pro Nav
    Av awwd i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2017-04-11, 11:06
  2. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-01-11, 03:21
  3. Baktorkare går hela tiden passat 00
    Av haggard i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-01-03, 22:42
  4. knepig fråga om R32=)
    Av Chrisgus i forum VW-forum
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-07-19, 18:37
  5. Säkring baktorkare golf 6
    Av Tody_86 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-03-31, 20:11

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin