Resultat 1 till 17 av 17

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson

Backup battery Service life critical? B1916F4

Hej, som rubriken säger har min VW Arteon TDI200 DSG 7 4motion 2021, knappt 3000mil, felkod B1916F4 Backup battery Service life critical statiskt.
    Tar jag bort koden mha OBD11 så dyker den upp igen vid nästa scanning.

Bilen är ju en TDI så ingen hybrid. Finns det något "backup battery" som bör bytas?

Sen kommer felkod B126215 Headlamp washer system activation, Open circuit to B+ upp i OBD11 ganska ofta och då som statiskt. Går att ta bort men dyker ofta upp senare men inte alltid.
    Vet inte ens om bilen har spolning på ljusen, är ju inte som Passat där det "ploppar ut" spolare. Har letat men ser inget som kan spruta på framljusen?
    Bilen har IQ.Light LED strålkastare med dynamiskt kurvljus samt Dynamic Light Assist

Nån som vet något om dessa felkoder? Tack på förhand.

Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Intressant - Jag vet inte men det verkar finnas ett "emergency supply battery" enligt genvägen nedan. Har aldrig hört talas om det. Ska väl se till så att alarm/uppringning funkar även om 12v batteriet har blivit skadat tex vid krock gissar jag....

https://www.ebay.com/itm/12629014527...EAAOSwmKZlqpe4

Undrar var det sitter? Ev artnr 3G0915089B.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Jo, så långt kom jag också... men hittade även nått om att detta "backup battery" kan bli fel kalibrerat och att man då kan ladda ur/i några ggr genom att ta ur säkringar i viss ordning .Kanske det har med att kunna ringa upp vid ev olycka som du också är inne på.
    Senast redigerad av vfr den 2024-10-14 klockan 14:12. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Plockade ur Media enheten ur handsfacket men ser inget som kan vara en batterimodul, OBD11, backup battery state of helth är rSoH 59, mSoH 100. eCall batteri status, normal och 94%. Detta o larm och kommunikations modul.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Intressant - Jag vet inte men det verkar finnas ett "emergency supply battery" enligt genvägen nedan. Har aldrig hört talas om det. Ska väl se till så att alarm/uppringning funkar även om 12v batteriet har blivit skadat tex vid krock gissar jag....

https://www.ebay.com/itm/12629014527...EAAOSwmKZlqpe4

Undrar var det sitter? Ev artnr 3G0915089B.
    Intressant. På sprängskissen ser den ju ut att sitta i baljan nedanför vindrutan på höger sida? Alternativt under instrumentpanelen på höger sida.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Ska se om jag kan kolla under baljan i morgon.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Nix, inget i baljan.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Nu går bilen in i max sekretess varje gång jag stänger av den, kanske ett samband? Går alltså inte att nå vi appen längre. Även letat efter något som kan vara batteriet bakom lilla förvaringsfacket till vänster om ratten men hittade inget.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Jag blev själv lite intresserad och rotade lite men det finns förvånansvärt lite info. Hittade dock detta som kan ta dig vidare. Batteripacket sitter i kommunikationsmodulen.

https://www.drive2.ru/l/666007454244412280/

https://www.google.com/search?q=VW%2...M&vssid=mosaic

https://www.google.com/search?q=VW%2...h=813&dpr=2.63
    Senast redigerad av AndySwede den 2024-11-12 klockan 22:20.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Jag har inte lusläst tråden, men bilen har en SOS funktion va? Volvo har ju sitt Volvo On Call, och dom har ett litet nödbatteri så att bilen kan ringa SOS trots att 12 V batteriet är bortkopplat tex vid krock, även för att behålla minnet vid bortfall av 12 V batteriet om jag minns rätt, kanske det kan vara något liknande?

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Japp, bilen har nödringning. Tror huvudbatteriet frånskilds vid ev olycka när tex airbags löser ut. Men var kan denna kommunikationsmodul sitta? Bakom mittenskärmen?
    När bilen var ny blev den stående drygt ett år innan i trafik, kanske batteriet tog skada?

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Tänker att det kan vara just den funktionen batteriet ska ha, vet inte var dom gömt det, Volvo har trollat in sitt bakom handskfacket (kanske olika i olika modeller), men lite struligt till, man kan tänka sig att VAG inte är sämre på att gömma det, men borde gå att googla, kan ju finnas något engelskspråkigt forum? Tyskt kanske.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Eller så tittar man i inlägg #9.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Jag har försökt men förstår tyvärr inte var jag ska leta ändå. Tog bort de lilla facket till vänster om ratten och med ficklampa lyste upp under ratten men kunde inte se någonting som liknade någon modul på bilderna.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Finns en hel del bilder i första länken där, såg mest ryska, så jag scrollade inte ner tidigare, men om du gjort som mig så kan du scrolla ner och få lite tips av bilderna.
    #9 alltså.

Reg.datum
    aug 2008
    Namn
    Oscar Mathson
    Nu har jag kollat igen men på min bil ser det inte ut som på de ryska bilderna, finns ingen modul som ser ut så under panelen på vänstra sidan, måste sitta någonstans.

Reg.datum
    nov 2024
    Namn
    Sven Karlsson
    Volvo har den på högersida (kanske olika i olika modeller och höger vänsterstyrda), kan ju vara värt en titt. Men svårt att leta efter något man inte vet exakt var det finns/om det finns och hur det ska se ut, man kan bli lurad också av att man förväntar sig ett utseende av en bild man sett, som kanske inte är lika som i den egna bilen. Kan ju också vara att en viss årsmodell har en annan lösning.

Liknande ämnen

1. Göra backup på programvaran i motorstyrdon.
    Av Foppson i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-05-17, 10:39
  2. Golf mk4 v5 170hp battery problem.
    Av Tauras i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-06-22, 12:26
  3. baksäte i caddy ej life?
    Av Smurfen i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-02-16, 11:11
  4. Touran eller caddy life
    Av magnusT i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-02-09, 20:21
  5. Caddy Life -08 OlaEdition
    Av Ola i forum Projektforum
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 02:12

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin