Resultat 1 till 8 av 8

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren

Egr delete Passat -14

Gäller en Alltrack -14 177tdi

Läst lite om att egr-ventilen har en förmåga att haverera på dessa bilar. Min funkar vad jag vet fortfarande, men har blivit lite sugen på att i förebyggande syfte låta programmera bort den.
    så har några frågor kring detta.

-Måste detta göras innan det blir något fel på ventilen eller går det även när den börjar strula?

-hur dåligt är det för dpf? Har ca. 1,5mil till jobbet enkel

-vad är det som gör att dpf rensas bättre med en fungerande egr-ventil?

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Kan göras efter att den börjat krångla.

Det är BARA positivt för motorn och DPF att egr blir avslaget, INGET i en motor mår bättre av att leda tillbaka en massa varma avgaser in i insuget, speciellt inte med den värdelösa kvaliten vi har på diesel i detta land.

DPF rensas inte bättre av en fungerande EGR-ventil, ALLS, däremot om det ligger felkod på egr, så körs ingen regenerering av dpf.

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Har pratat med två olika optimeringsfirmor och fått två ganska olika svar ang egr och dpf.

Ena firman rekommenderade att rensa och koda bort dpf pga att det blir svårt att komma upp i temp med bortprogrammerad egr. Det är nog inget alternativ för min del.

Den andra påstod att det inte blir något problem. Beroende på hur man kör, vad nu det innebär.

Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Tänker att det går i runda slängar 1milj optimerade bilar på svenska vägar.. långt över hälften av dom är dieslar, och där stänger man i dom allra flesta fallen av egr i samband med detta.
    Om dessa hundratusentals bilar och ägare kör dagligen och ~2000mil/år, och allt funkar för dom.. i landets alla hörn och klimat.. så bör det ju knappast vara ett problem med EN bil till? Stäng av egr:en och njut av en mer problemfri motor.

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Egr och dpf har ju inget med varandra direkt att göra. Men programmeras dpf bort ut motorstyrdonet måste dpf rensas eller ersättas med en bit rakt rör efter som dpf inte kommer regenerera efter delete och bli fullt med sot. Att ta bort dpf är inte så bra då en besiktning lätt kan upptäcka det.

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Ja jag lär låta avkoda egr, men blev såklart lite fundersam när jag fick svaret från firman ang dpf. Att kodandet och rensa dpf känns dumt att göra av flera orsaker.

vad blir konsekvenserna av ett igensotat dpf? Tänds dpf lampan och man fortsätter köra tills den slocknar eller måste det bytas?

Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    När det blir fullt med sot i dpf, för det blir det efter kanske hundra mil, kan inga avgaser passera och motorn stannar...
    Senast redigerad av AndySwede den 2024-09-06 klockan 09:45.

Reg.datum
    aug 2020
    Namn
    Johan Holmgren
    Fick pris på 4400kr för egr off. Och för 2000kr till blir det med ett st1. 215hk och 450nm.

drar husvagn på 2t med bilen så lite mer kraft skulle inte skada. Men törs man öka hk och vrid på en som rullat dryga 17000mil, tänker på vridmoment och dsg lådan?

läste någonstans att dsgn i min skulle klara upp till 350nm. Låter märkligt då det är 380 original

Liknande ämnen

1. Resonator delete Golf R mk7
    Av Wilhelm.ericsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-01-26, 09:44
  2. Noisepipe-delete på GTI med K04
    Av vfr i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2016-11-11, 23:46

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin