Resultat 1 till 8 av 8

Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik

Byta Katalysator VW Lupo 1.4 - 04

Hej! Jag Skall byta en katalysator på En VW Lupo och jag undrar om lite tips och råd hur man kan gå tillväga steg för steg? Om ni har några tips och dylikt och hur man ska göra steg för steg så det blir korrekt!

Tack på Förhand!

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Tråkigt svar men måste du fråga så kanske du inte är riktigt redo! Men vad vet jag! Säger all felsökning att katten är slut, eller är det en gissning?
    Alla jobb på avgassystemet är underifrån, så en bra billyft allternativt pallbockar på ett bra underlag är ett måste, glöm grus, risk att bilen sjunker och är en tortyr att ligga på rygg !
    Sen hur jobbet går till beror hur delarna sitter ihop. Är systemet svetsat så måste det kapas loss för att sen svetsas dit igen. Eller om det är bultat vid flänsar, ja då är det till att skruva. Var försiktig med syresensorerna, kan skadas om man tar på dom.

Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik
    Hej! Såhär ser det ut. Och anledningen till jag skall byta är att den är helt uppröten... Bifogar bild nedanNamn:  image0.jpg
Visningar: 209
Storlek:  836.4 KB
    Senast redigerad av vfr den 2024-08-25 klockan 16:24. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ingen bild som gör mig klokare, men när du väl ligger där så är det garranterat uppenbart hur jobbet ska göras!
    Är du osäker. lämna in det till en verkstad! Vilken allbilverkstad som helst fixar det på någon timme, det är ingen Jaguar du sitter på!

Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    På bilden ser man till höger något som ser ut som en klammer med två muttrar, den skall antagligen lossas för att få loss den rostiga delen. Kanske sitter det motsvarande klammer i andra änden, kanske måste det kapas och sedan svetsas. Det kan vara så att klammern är så hoprostad att den inte går att lossa, då får man kapa den och sätta dit en ny klammer.

Sen huruvida det man ser på bilden är katalysatorn eller bara någon billigare mellandämpare törs jag inte svara på.

Jobb med avgassystem brukar vara ganska tråkigt att ägna sig åt som hemma-mekare. Det är trångt och eländigt under en bil på pallbockar och det rasar ned skit från det rostiga avgassystemet när man håller på. En verkstad med en riktig billyft ger lite trevligare arbetsmiljö.

m v h Henrik

Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik
    Jo det är ju riktigt rostigt men ett verkstadsbesök är troligen riktigt dyrt om jag skulle gissa . Men vad vet jag ��. Vad kan det kosta ungefär tro om man ska lämna in till en verkstad?

Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Bästa är att ringa runt eller maila.

Reg.datum
    mar 2024
    Namn
    Henrik
    Tack!

Liknande ämnen

1. Byta Glödlampa VW Lupo 2004
    Av Luipo i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2024-03-26, 22:19
  2. Är det svårt att byta katalysator själv?
    Av osiris i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2022-06-22, 21:00
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 10:22
  4. byta katalysator på en golf 3:a
    Av golflover i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 19:38
  5. byta högtalare lupo.
    Av krillee i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-04-10, 22:45

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin