Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10

    Problem med caben på EOS 2008

    Jag är ägare av en VW EOS 2008, som ”bara” har rullat 8700mil.
    Bilen är avställd på vintern och står svalt. När jag startade den efter vintern, så startade den direkt.
    När jag sedan försökte ”cabba” ner så fastnade taket i ett halvöppet läge.
    Till slut med hjälp av handboken, lyckades jag att ”nödstänga” taket.
    Detta hände i maj har jag försökt själv och även lämnat in bilen, på service och lätt felsökning dvs fyllt på hydraulisk olja, men problemet kvarstår.
    Har även kollat felkoder via en ODBII anslutning till datorn i bilen. Tyvärr inget förklarande koder, läs ”systemfel”

    Jag söker en verkstad som förstår sig på EOS, som kan titta på bilen. Hittills dåligt resultat, för gammal bil, ingen som känner sig bekväm med cabb, när jag ställt frågan om det sett en EOS.

    Eftersom jag bor i Stockholm, vore det ju toppen om någon, vet någon som har kunskap om EOS ? En som har verkstad i Stockholm?

  2. #2
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 205
    Har du kollat med auktoriserad verkstad? De borde ha manualer från volkswagen att gå efter?
    Har du googlat eller sökt på youtube för att få en hint om problemet?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej, Andersson Racing,
    Absolut, jag har pratat med flera auktoriserade verkstader, men de säger för gammal bil. Någon visste inte ens om att EOS var en "Plåt" cabb och tillhörde VW sortimentet. Har fyllt på hydraulisk olja, som jag fick tips om på YouTube, så jag har letat info, på flera håll. Det som är viktigt är att lämna bilen till någon som inte behöver lägga massor av tid på felsökning, om det finns någon som vet hur och kan fixa felet.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 042
    Tycker att om VW själva säger att den är för gammal, då borde dom kunna rekommendera någon annan verkstad kan jag tycka?
    Prova att maila VAG Sverige och se vad dom svarar?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 119
    Just EOS takkonstruktion är särskilt komplicerad eftersom den inte bara har plåttak utan även öppningsbart glastak. Sannolikt är det någon av alla brytare som felar och gör då att taket inte fungerar som det skall. Detta kräver en tekniker som är duktig just cabrioletfunktioner, bör finns några i Stockholmsområdet.

    Är inne på Stefans förslag ovan, Volkswagen Sverige bör kunna hänvisa till verkstad med rätt kompetens. Märkesverkstäder har dessutom möjlighet att få vägledning centralt om de kör fast, i första hand Svenska Volkswagen och vidare Tyskland.

    Anledningen att man inte vill åta sig jobb är att man ofta inte kan ta betalt för tiden man lägger ned. Det är lättare att göra service och byta bromsar på nyare bilar.

    Om du vänder dig till Volkswagen centralt är risken dock stor att du inte får något bra svar. Volkswagen är lika trögt som bilbranschen i övrigt och många andra branscher, man har en fasad av okunnig kundtjänst och man kommer sällan i kontakt med "rätt instans". Prioriteten och ambitionen att lösa problem med "gamla" grejer är sällan särskilt hög.

    "Det som är viktigt är att lämna bilen till någon som inte behöver lägga massor av tid på felsökning, om det finns någon som vet hur och kan fixa felet." Man kan tolkat detta som att du inte särskilt intresserad av att lägga några större pengar på bilen? Risken är att det kostar en del om du skall få det fixat, några timmars jobb och någon del blir fort många 1000-lappar.
    Senast redigerad av Crille82 den 2024-07-18 klockan 23:05.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    580
    Jag är inte så hemma på VW-verkstäder i Stockholms-området, men har lite koll på Porsche-verkstäder i Sverige då jag underhåller en lista på http://poolhem.se/porsche/ .

    När det gäller äldre Porsche från t ex 70-talet gör vanliga Porsche Center vanlig service på dessa äldre bilar, men när det blir lite mer komplicerade ingrepp som t ex ventiljustering hänvisar de till den enda Porsche-verkstaden i Sverige som är auktoriserad för dessa äldre bilar och den verkstaden är Porsche Service Center i Haninge. Lyckligtvis finns det runtom i Sverige gott om fristående verkstäder med kompetens att meka med dessa äldre bilar.

    En av dessa fristående Porsche-specialister är Vogel Autotjänst centralt i Stockholm. Den verkstaden åtar sig även service och reparationer av VW och Audi: https://www.vogelauto.se/audi-volkswagen/

    Därmed inte sagt att jag tror att de har jätterutin på att reparera cabbar på EOS, jag skulle tro att de mest mekar Porsche. Men om du inte hittar någon EOS-cab-expert är de säkert kluriga nog att lösa uppgiften.

    m v h Henrik

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 128
    Det finns felkoder annat än systemfel. Jag kan kanske hjälpa dig.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej candyweiss, ja, det kanske ger mer att maila VAG, för jag har hittills ringt, och då är det beroende på vem som svarar. Det kan ta längre tid, men "rätt" person kan ju vara ledig. Tack för tipset !

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej Crille, Det finns även en liten detalj, Det är sommar, semester och det är en sommarbil, trist om jag blir utan den hela sommaren, för felsökning. Tack för svaret.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej Henca, Tack för ditt svar, kontaktar https://www.vogelauto.se/audi-volkswagen/ på telefon, så får de avgöra om de tror sig kunna hjälpa mig.

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej AndySwede, jag har felkoderna innan jag raderade de, men jag kan ta fram de igen, om inte annat för att se om det är samma. Kan/bör jag skicka dessa i detta forum ? Tacksam om det hjälper, ifall man kan ta med orsaken på "papper" och visa upp, för åtgärd.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2 042
    Skriv felkoderna här, det är tvunget för att någon eventuellt ska kunna hjälpa dig.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Dessa koder hittad jag första gången.
    01089 Volkswagen: Evaporative Emission Control System -incorrect – Purge Flow

    08569 Volkswagen: System too lean off Idle – Bank 2

    Ska gå ner vid lunch och ta fram koderna, med hjälp av OBDII, se om det är samma igen.. Tack på förhand

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    580
    Citat Ursprungligen postat av Bambi2024 Visa inlägg
    Dessa koder hittad jag första gången.
    01089 Volkswagen: Evaporative Emission Control System -incorrect – Purge Flow

    08569 Volkswagen: System too lean off Idle – Bank 2
    Ingen av de koderna har med cabben att göra, den första tror jag har med tank-luftningen att göra och den andra säger att motorn får för lite bränsle vid tomgång. Billigare OBDII-läsare brukar bara kunna läsa ut felkoder från motorn, om t ex cab eller AC skulle ge några felkoder är det inte säkert att du kan läsa ut dem med en enkel OBDII-läsare.

    Kanske kommer besiktningen slå ned på de koder som du hittat, men vilken VW-verkstad som helst borde i så fall kunna hjälpa dig med de problemen.

    Jag känner igen dilemmat med sommarbilar som går sönder just när alla verkstäder har semester.

    m v h Henrik

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 119
    När man plockar fram sommarbilen gäller det att vara på hugget om det är något som behöver åtgärdas, man har någon månad på sig, sen är det i regel fullpackat i verkstäderna juni-juli-augusti och in i september.
    Är problemet något utöver "det vanliga" är det sällan någon idé att lämna till en vanligt allverkstad, de kan ofta inte lösa komplicerade fel på specifika modeller, det krävs ofta en specialist. Tillvägagångssättet brukar vara ungefär detsamma, man chansar lite, byter någon del och konstaterar sedan att man inte kan åtgärda problemet.
    Senast redigerad av Crille82 den 2024-07-19 klockan 11:56.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Bambi2024 Visa inlägg
    Dessa koder hittad jag första gången.
    01089 Volkswagen: Evaporative Emission Control System -incorrect – Purge Flow

    08569 Volkswagen: System too lean off Idle – Bank 2

    Ska gå ner vid lunch och ta fram koderna, med hjälp av OBDII, se om det är samma igen.. Tack på förhand
    Misstänkte detta. Med T ex VCDS som jag använder får man garanterat ut felkoder. Det kan vara så enkelt att en adaption av ändlägen behöver göras. Även det kan man göra med VCDS.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej igen, Var och testade med OBDII igen, men det visar sig att det felkoder som jag fått upp tidigare är nollställda, troligen när verkstaden fyllde på Hydraulisk oljan, som tyvärr inte är felet.
    Om jag försöker att öppna upp taket, kommer säkert felkoden kommer upp igen, men jag kan inte lämna bilen i halvöppet läge, svårt att slippa regn och besök i bilen. Du skriver "Misstänkte detta. Med T ex VCDS som jag använder får man garanterat ut felkoder. "Det kan vara så enkelt att en adaption av ändlägen behöver göras" vad menar du med det ? Menar du "nollställa" felkoden ?

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Hej Henca, Det verkar som om verkstaden rensade koderna, men problemet med taket kvarstår och han sa från start att han inte trodde han kunde lösa det, så jag förstod förutsättningarna. Däremot trodde jag att aktoriserad VW verkstad hanterade VW oavsett ålder på bil. jag kontaktade t o m märkesförsäkringsbolag, om man kunde se vart man hanterade flest VW Eos i landet, den informationen finns inte, att får fram

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 128
    Citat Ursprungligen postat av Bambi2024 Visa inlägg
    Hej igen, Var och testade med OBDII igen, men det visar sig att det felkoder som jag fått upp tidigare är nollställda, troligen när verkstaden fyllde på Hydraulisk oljan, som tyvärr inte är felet.
    Om jag försöker att öppna upp taket, kommer säkert felkoden kommer upp igen, men jag kan inte lämna bilen i halvöppet läge, svårt att slippa regn och besök i bilen. Du skriver "Misstänkte detta. Med T ex VCDS som jag använder får man garanterat ut felkoder. "Det kan vara så enkelt att en adaption av ändlägen behöver göras" vad menar du med det ? Menar du "nollställa" felkoden ?
    Radera felkoden är en del i felsökningen som måste göras. Går inte det eller kommer tillbaka finns ett permanent fel. Adaptionen innebär att man lär om styrningen av taket vad som är öppet och stängt läge och kontrollerar att alla sensorerna känner av takets position. Reagerar sensorerna på att nåt är tokigt kommer takets öppning eller stängning avslutas för att ingenting ska gå sönder.
    Men återigen, om taket stannar i delvis öppet läge finns något problem och även felkoder för det för att kunna felsöka vidare.

    Sedan finns det alltid en funktion för nödöppning eller stängning utan hydrauliken, mer eller mindre krångligt.

  20. #20

    Reg.datum
    jul 2024
    Namn
    Lotta Åberg
    Ort
    enskede
    Inlägg
    10
    Tack AndySwede, ja, då kanske det är en sensor som är trasig, då måste jag få någon aktoriserad verkstad att ta imot min EOS, svårt för någon annan att felsöka, utan tillgång till de "koder" som en aktoriserad verkstad borde kunna få fram. Har även kontaktat VAG Sverige, via mejl och https://www.vogelauto.se/audi-volkswagen/ nu kommer jag invänta svar ifrån de i hopp om få hjälp att fixa. Tack för din hjälp, samt alla andra hjälpsamma, som hjälpt mig lösa detta !

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2019-06-16, 16:39
  2. Problem med bälteslampan Passat 2008 tdi
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-09-08, 22:21
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-24, 19:43
  4. Handtag till caben? Golf 1a
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-06-06, 22:11
  5. Svar: 95
    Senaste inlägg: 2008-07-01, 22:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin