Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006

    Ctrl + Alt + Del

    Igår hände det mest märkliga någonsin i min Touareg, och enligt min erfarenhet aldrig upplevt med någon annan bil heller.

    Kommer hem, parkerar och ska stänga av bilen med stop knappen som vanligt, jag har keyless. Allt helt normalt, instrumenthuset slocknar, varvräknaren lägger sig i viloläge, radion blir tyst. Men motorn går fortfarande!?
    Trycker på start, instrumenthuset tänds upp, needle sweep precis som förväntat men nu med varning för ACC och ESC. Wtf!?

    Trycker på stop knappen igen. Allt slocknar som det ska, men motorn går. Går ur bilen, låser. Motorn går. Liiiite jagad för ska iväg till en studentmottagning. Börjar rycka säkringar på måfå. Hittar en som stänger av motorn. Stoppar in den igen. Trycker på start, alt normalt och motorn startar och ny tänds alla varningar som finns, motorlampa, luftfjädring med mera. Wtf!??? Trycker på stop, allt slocknar men motorn går fortfarande.

    Klassiskt för liknade problem är ju som bekant ett taskigt batteri. Mäter upp 12,1 volt i viloläge. Det är ju närmast perfekt, men visst det kan finnas andra problem med batteriet som i detta fall är typ ett år gammalt. Läser ur felkoder, varenda modul lyser rött. Va fa-aan! Gör det enkla först, rycker alla säkringar, samma problem upprepas igen.

    Återstår just där och då att göra det mest uppenbara - koppla bort batteriet och kortsluta kablarna. Det är ju bara det att nån Tysk halvpackad ingenjör placerat det under förarstolen. Bort med den, och koppla ur alla kontakter, bort med mattan och sen fippla med det jävla locket på batteriboxen som har spännflärpar så placerade att inte ens en barnhand kommer åt dem. Nåväl, locket av, av med kabelskorna, kortsluta. Kopplar på polerna, startar, allt beter sig normalt men alla varningslampor lyser fortfarande. Trycker på stop, motorn stannar. Ett framsteg i alla fall. Gör en ny kortslutning, denna gång en lite längre tid. Kopplar på batteriet, startar. Alla varningslampor släckta, förutom airbag naturligtvis eftersom stolen är urkopplad

    Monterar tillbaka allting, kopplar upp VCDS och raderar felkoder. Allt raderades, allt fungerar precis som det ska, start och stop knappen lika så och fortsatte så för de körningar jag gjorde under kvällen.

    Sensmoralen - utan lite kunskap och några verktyg hade denna elektroniska hicka kunna kostat några tiotusentals kronor om någon tagit bilen till finverkstaden här i området, för rekommendationen hade varit att byta i alla fall CEM men kanske lite annat också. Jag har ingen aning om vad som hände, kanske är batteriet kass eller så finns nåt annat problem, men en gång är att betrakta som intermittent. Kanske behöver en modern bil precis som vilken dator som helst en omstart då och då.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    12.1 Volt i viloläge, är det perfekt? Borde väl vara runt 12.7 - 12.8?
    Kollade precis min Tiguan med rent nytt batteri, viloläge låg på 12.8 Volt.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Ja men det stämmer ju så klart. En tankevurpa här, med en släng av afasi. 1 och 7 är trots allt ganska lika varandra
    Men allt funkade fint ändå även med 12,1v i batteriet efter en norsk reset.

  4. #4
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    12,1 V om batteriet är ju dåligt. Kan ju även gå under det vilket orsakar mkt problem som vi alla vet.

    Vad menar du med att kortsluta kablarna utan att batteriet är inkopplat, vad ger det?
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kolla hur mycket generatorn laddar.. Men är batteriet gammalt är det bara att byta.. Bra för ryggen att byta på dom där... Morgongymnastik innan man ger sig på att lyfta ur och i..

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vill minnas att det inte var så länge sedan AndySwede monterade nytt batteri i Touaregen?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Bra för ryggen att byta på dom där...
    Jag har köpt mig en verkstadskran, i princip enkom för att kunna byta batterier på min Audi A4 modell B7 där batteriet sitter långt från alla kanter av motorrummet. Den hävarmen är inte nyttig för ryggen. Det jobbiga är att Audin är så låg att jag måste köra upp den på ramper för att komma in under med verkstadskranen.
    Namn:  batteribyte.jpg
Visningar: 183
Storlek:  53.3 KB
    Verkstadskranen är kompletterad med en batteribärrem som jag har för mig att jag köpt på Biltema men nu inte hittar i deras sortiment samt med en gammal rostig rörtång...

    Batteribärremmen fäster jag på batteriets poler och får då ett handtag till att lyfta batteriet som inte går särskilt högt ovanför batteriet. Rörtången stoppar jag in i verkstadskranens lyftarm och använder den till att lyfta i bärremmen i stället för kroken som hänger i en kedja långt under lyftarmen. På så vis kan jag precis lyfta upp batteriet utan att lyftarmen går i motorhuven.
    Namn:  batteribyte2.jpg
Visningar: 144
Storlek:  46.2 KB

    m v h Henrik

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    12,1 V om batteriet är ju dåligt. Kan ju även gå under det vilket orsakar mkt problem som vi alla vet.

    Vad menar du med att kortsluta kablarna utan att batteriet är inkopplat, vad ger det?
    Jag tänker att det laddar ur alla kondensatorer och liknande men det kanske saknar betydels.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag har köpt mig en verkstadskran, i princip enkom för att kunna byta batterier på min Audi A4 modell B7 där batteriet sitter långt från alla kanter av motorrummet. Den hävarmen är inte nyttig för ryggen. Det jobbiga är att Audin är så låg att jag måste köra upp den på ramper för att komma in under med verkstadskranen.
    Namn:  batteribyte.jpg
Visningar: 183
Storlek:  53.3 KB
    Verkstadskranen är kompletterad med en batteribärrem som jag har för mig att jag köpt på Biltema men nu inte hittar i deras sortiment samt med en gammal rostig rörtång...

    Batteribärremmen fäster jag på batteriets poler och får då ett handtag till att lyfta batteriet som inte går särskilt högt ovanför batteriet. Rörtången stoppar jag in i verkstadskranens lyftarm och använder den till att lyfta i bärremmen i stället för kroken som hänger i en kedja långt under lyftarmen. På så vis kan jag precis lyfta upp batteriet utan att lyftarmen går i motorhuven.
    Namn:  batteribyte2.jpg
Visningar: 144
Storlek:  46.2 KB

    m v h Henrik
    Wow, oj det var avancerat. Ja tungt är det ju helt klart och Touareg har ett ännu större och tyngre

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Jag har köpt mig en verkstadskran, i princip enkom för att kunna byta batterier på min Audi A4 modell B7 där batteriet sitter långt från alla kanter av motorrummet. Den hävarmen är inte nyttig för ryggen. Det jobbiga är att Audin är så låg att jag måste köra upp den på ramper för att komma in under med verkstadskranen.
    Sådana batteri har man bytt en del i sitt liv , Passat B5 och Audi cab B6 -05, samma placering /plattform. A4 cabben var värst då den hade plattjärns förstärkningar i batteridiket vilket gjorde det ännu trängre men på 16 år hinner man med några byten (såld -21). Lika olustigt var gång pga risk för ryggskada. Tråkig placering.

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag tänker att det laddar ur alla kondensatorer och liknande men det kanske saknar betydels.
    Okay, misstänkte att du var ute efter få bort ackumulerad ström. Vet ej om det har ngn betydelse.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Bilen funkar hur bra som helst, använt den flitigt senaste dagarna. Ska mäta batterispänningen igen vid tillfälle, periodvis kör jag mest korta sträckor och jag misstänker att denna bilen drar en del ström även i viloläge. Känns som det kan ha med saken att göra.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin